Harmi kun ei ole nyt yhtään teräksistä luovuttajarunkoa nurkissä pyörimässä.
Alumiinisia kyllä olisi... no ac/dc-tig löytyy, joten kai sellaisestakin voisi kyhätä.
Kestäisi sekin aikansa ennen kuin väsähtää rikki.
En tiedä, onko tämä kaikille selvä, joten selitän varmuuden vuoksi.
Tuossa on ideana, että tuo U-profiili on niin ohutta, että taipuu pulttien voimasta, jolloin kyljet puristuvat sisäpuolen suorakaideprofiilin kylkiin ja estävät sivusuuntaisen nitkumisen vaikka pulttivoimien tuottama kitka ei olisikaan riittävä estämään keinumisliikettä.
Vähän vaikea selittää, mutta ehkä tämä kuvatus auttaa hahmottamaan. Alkujaan suorakulmainen U-profiili taipuu ja alkaa kantaa punaisella merkityiltä kohdilta.
Neliöputkeen puristaminen.png (3.58 KiB) Katsottu 1465 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pengoin varastoa ja tulin siihen tulokseen, että keskiöputken voisi hyvin tehdä 38/34 mm putkesta (emäputkikäyttöön varattua saumatonta teräsputkea, oli vielä jemmassa). Keskiömoottori kun ei kaipaa kierteitä keskiöputken sisälle. Turha siis tuhlata tähän valmista kierteillä varustettua keskiöputkea (jollainen myöskin löytyi yhdestä laatikosta).
Hylkään siis aiemmin kaavailemani pystärin alumiinirungon paloittelun, ja pitäydyn teräksessä.
Toivottavasti tämän saat ajokuntoon näille lumille, ei malttaisi odotella kovin pitkään testiraporttia!
Talvikelpoisia nojapyöriä varsinkaan 3-4 - pyörällä ei paljon ole.
Hyvä löytö, Vilijami. Saapa nähdä miten mun penkin kuormaliina/vaijeri-himmelisysteemi heiluu polkiessa... eli paljonko liikkeen vapausasteita tarvii rajoittaa.
Tuubista löytyi tällainen penkin jousitus. Herättää hieman rakenteluinnostusta.
Panhard tangon (tai -narut) tuo kyllä tarvitsee. Kivaltahan tuo mainoksessa näyttää tuo sivulta toiselle keinuminen, mutta varmasti aikaa myöten ärsyttää, kun polkemistaajuus ja keinuntataajuus eivät ole keskenään vireessä. Panhardnarut ristiin istuimen taakse, niin se onkin ihan pätevä jousitussysteemi.
Tuon lisäksi enintään pystyliikkeen vaimennusta siihen kaipaa, mutta siihen onkin jo monia ideoita nojapyöräfoorumin historian kellastuneilla lehdillä. Pelkkä vetojousen kiinnityksen muuttaminen naruvälitteiseksi tuottaa helpon kitkavaimennuksen.
Tässä viestissä on esitelty tuohon sopiva helppo tapa muuttaa suora vetojousi vaimennukselliseksi ripustukseksi. https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 08#p129608
Tuohon vaan sinisen "kumiköyden" paikalle se vetojousi ja keltaisen narun tilalle hihna, joka kiertää kiinteän putken ympäri.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Panhard tangon (tai -narut) tuo kyllä tarvitsee. Kivaltahan tuo mainoksessa näyttää tuo sivulta toiselle keinuminen, mutta varmasti aikaa myöten ärsyttää, kun polkemistaajuus ja keinuntataajuus eivät ole keskenään vireessä. Panhardnarut ristiin istuimen taakse, niin se onkin ihan pätevä jousitussysteemi.
Keinumisen vaimennusta tuo tietenkin kaipaa, mutta en heti lähtisi keinuntaa kokonaan estämään. Jos tuolla sais tien kaltevuuden mukaan kenottavan penkin ongelmaan apua, varsinaisen vertikaalijouston lisäksi.