Sivu 9/21

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 13 Tammi 2024, 18:03
Kirjoittaja tm

Tuommoisen olin näköjään väkertänyt takaohjattuun trikeen kymmenkunta vuotta sitten:

Takaohjattu trike - keskiö.png

http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 89b#p54693

Harmi kun ei ole nyt yhtään teräksistä luovuttajarunkoa nurkissä pyörimässä.
Alumiinisia kyllä olisi... no ac/dc-tig löytyy, joten kai sellaisestakin voisi kyhätä.
Kestäisi sekin aikansa ennen kuin väsähtää rikki.


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 13 Tammi 2024, 20:24
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 13 Tammi 2024, 17:42

Eikö tämä jorimalli oo aika hyvä?

Kuva

Kuva

En tiedä, onko tämä kaikille selvä, joten selitän varmuuden vuoksi.
Tuossa on ideana, että tuo U-profiili on niin ohutta, että taipuu pulttien voimasta, jolloin kyljet puristuvat sisäpuolen suorakaideprofiilin kylkiin ja estävät sivusuuntaisen nitkumisen vaikka pulttivoimien tuottama kitka ei olisikaan riittävä estämään keinumisliikettä.

Vähän vaikea selittää, mutta ehkä tämä kuvatus auttaa hahmottamaan. Alkujaan suorakulmainen U-profiili taipuu ja alkaa kantaa punaisella merkityiltä kohdilta. :|

Neliöputkeen puristaminen.png
Neliöputkeen puristaminen.png (3.58 KiB) Katsottu 1493 kertaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 13 Tammi 2024, 20:59
Kirjoittaja tm

Pengoin varastoa ja tulin siihen tulokseen, että keskiöputken voisi hyvin tehdä 38/34 mm putkesta (emäputkikäyttöön varattua saumatonta teräsputkea, oli vielä jemmassa). Keskiömoottori kun ei kaipaa kierteitä keskiöputken sisälle. Turha siis tuhlata tähän valmista kierteillä varustettua keskiöputkea (jollainen myöskin löytyi yhdestä laatikosta).

Hylkään siis aiemmin kaavailemani pystärin alumiinirungon paloittelun, ja pitäydyn teräksessä.Kuva


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 13 Tammi 2024, 21:05
Kirjoittaja tm

Ja jos oikein laiskaksi heittäydyn, niin jätän koko säädettävän keskiökelkan pois, ja pyöräytän reikäsahalla vaan kolon runkoputken läpi.

Joutuisi laittamaan vähän tuolleen (korkeussuunnassa) sivuun, että moottori mahtuu paikalleen. Siis runkoputken keskilinjan yläpuolelle.
Kuva


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 13 Tammi 2024, 22:24
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti: 13 Tammi 2024, 20:59

Keskiömoottori kun ei kaipaa kierteitä keskiöputken sisälle.

Tämä oli iloinen huomio! Enpä ollut hoksannutkaan tuota.


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 14 Tammi 2024, 10:28
Kirjoittaja Polkumies

Onko tähän vielä suunnitteilla se jousitettu penkki?


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 14 Tammi 2024, 11:51
Kirjoittaja tm
Polkumies kirjoitti:

Onko tähän vielä suunnitteilla se jousitettu penkki?

Näin olisi aatos. Jos kokeilu osoittautuu täydelliseksi fiaskoksi, niin muutan kiinteäksi.


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 14 Tammi 2024, 17:39
Kirjoittaja Jarcco

Toivottavasti tämän saat ajokuntoon näille lumille, ei malttaisi odotella kovin pitkään testiraporttia!
Talvikelpoisia nojapyöriä varsinkaan 3-4 - pyörällä ei paljon ole.


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 16 Tammi 2024, 21:42
Kirjoittaja tm

Sopiva ohjainputki löytyi vanhasta raatohaarukasta. Sahalla ja sorvilla muotoutui valmiiksi uuteen elämäänsä osana diy-haarukkaa.

1.jpg
1.jpg (169.69 KiB) Katsottu 1400 kertaa
2.jpg
2.jpg (195.58 KiB) Katsottu 1400 kertaa
3.jpg
3.jpg (202.33 KiB) Katsottu 1400 kertaa
4.jpg
4.jpg (236.8 KiB) Katsottu 1400 kertaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 20 Tammi 2024, 14:25
Kirjoittaja Vilijami

Tuubista löytyi tällainen penkin jousitus. Herättää hieman rakenteluinnostusta.


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 20 Tammi 2024, 14:47
Kirjoittaja tm

Hyvä löytö, Vilijami. Saapa nähdä miten mun penkin kuormaliina/vaijeri-himmelisysteemi heiluu polkiessa... eli paljonko liikkeen vapausasteita tarvii rajoittaa.


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 20 Tammi 2024, 14:53
Kirjoittaja tm

Rungon keskiputken katkaisukohtaa tässä paraikaa merkkailemassa. Trikessa putken etupää suuntautuu yläviistoon, tuon alkuperäisen vaakasuoran sijaan.Kuva


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 20 Tammi 2024, 17:46
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 20 Tammi 2024, 14:25

Tuubista löytyi tällainen penkin jousitus. Herättää hieman rakenteluinnostusta.

Panhard tangon (tai -narut) tuo kyllä tarvitsee. Kivaltahan tuo mainoksessa näyttää tuo sivulta toiselle keinuminen, mutta varmasti aikaa myöten ärsyttää, kun polkemistaajuus ja keinuntataajuus eivät ole keskenään vireessä. Panhardnarut ristiin istuimen taakse, niin se onkin ihan pätevä jousitussysteemi.

Panhardnarut.png

Tuon lisäksi enintään pystyliikkeen vaimennusta siihen kaipaa, mutta siihen onkin jo monia ideoita nojapyöräfoorumin historian kellastuneilla lehdillä. Pelkkä vetojousen kiinnityksen muuttaminen naruvälitteiseksi tuottaa helpon kitkavaimennuksen. :wink:

Tässä viestissä on esitelty tuohon sopiva helppo tapa muuttaa suora vetojousi vaimennukselliseksi ripustukseksi.
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 08#p129608
Tuohon vaan sinisen "kumiköyden" paikalle se vetojousi ja keltaisen narun tilalle hihna, joka kiertää kiinteän putken ympäri.
Kuva


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 20 Tammi 2024, 22:32
Kirjoittaja tm

Palikoita hitsausta odottamassa:
Kuva


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 21 Tammi 2024, 09:40
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: 20 Tammi 2024, 17:46

Panhard tangon (tai -narut) tuo kyllä tarvitsee. Kivaltahan tuo mainoksessa näyttää tuo sivulta toiselle keinuminen, mutta varmasti aikaa myöten ärsyttää, kun polkemistaajuus ja keinuntataajuus eivät ole keskenään vireessä. Panhardnarut ristiin istuimen taakse, niin se onkin ihan pätevä jousitussysteemi.

Keinumisen vaimennusta tuo tietenkin kaipaa, mutta en heti lähtisi keinuntaa kokonaan estämään. Jos tuolla sais tien kaltevuuden mukaan kenottavan penkin ongelmaan apua, varsinaisen vertikaalijouston lisäksi.