Tähän pitäisi löytää uusi suora etuhaarukka. Onko vinkkejä?
Yks BMX-haarukka mulla on, mutta siinä taitaa olla vääriä putkikokoja emäputkeen ja ohjaukseen.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tähän pitäisi löytää uusi suora etuhaarukka. Onko vinkkejä?
Yks BMX-haarukka mulla on, mutta siinä taitaa olla vääriä putkikokoja emäputkeen ja ohjaukseen.
Eikö olemassa olevaa haarukkaa vois suoristaa?
Hitsaa uudet dropoutit haarukan piikkien takapuolelle?
406-kiekolle tuumaisella kierteisellä kaulaputkella saa haarukoita lastenpyöristä, tosin suoria varmaan harvoin.
Ei suostunut tekijä tekemään. Ehkä parempi niin.
Tämä voisi ehkä olla vaihtoehto.
Olen koittanut etsiä 20" pyörää, jossa olisi 5-vaihteinen napavaihde, mutta sellasta ei taida olla olemassakaan. Kolmevaihteisia tai avovaihteisia löytyy. Pyörän rakennus edelleen jäissä ja pitäisi löytää sille jostain säilytystilaa, että ei päädy kierrätykseen koko kapine.
5-vaihteiset ovat aika harvinaisia, ihan vannekoosta riippumatta. Muistelen joskus nähneeni kaupallisessa pyörässä Nexus 7:n 406-vanteella, mutta ne ovat harvassa.
Itse pinnaamalla saa tietysti mitä tahansa, mutta siinä on oma työnsä, ja kalliimmaksikin tulee.
janx kirjoitti: ↑04 Touko 2024, 10:34Olen koittanut etsiä 20" pyörää, jossa olisi 5-vaihteinen napavaihde, mutta sellasta ei taida olla olemassakaan. Kolmevaihteisia tai avovaihteisia löytyy. Pyörän rakennus edelleen jäissä ja pitäisi löytää sille jostain säilytystilaa, että ei päädy kierrätykseen koko kapine.
Miksi just 5 vaihteinen?
Vilijami kirjoitti: ↑04 Touko 2024, 11:39janx kirjoitti: ↑04 Touko 2024, 10:34Olen koittanut etsiä 20" pyörää, jossa olisi 5-vaihteinen napavaihde, mutta sellasta ei taida olla olemassakaan. Kolmevaihteisia tai avovaihteisia löytyy. Pyörän rakennus edelleen jäissä ja pitäisi löytää sille jostain säilytystilaa, että ei päädy kierrätykseen koko kapine.
Miksi just 5 vaihteinen?
Kolme on liian vähän ja 7 liian paljon. No ehkä Nexus -napavaihde menisi, mutta eipä ole näkynyt niitäkään. Painaviahan ne on. Pyörän tarkoitusta ajatellen, että voi olla, että avovaihteet on silti ainoa järkevä ratkaisu.
406 Nexus 3 kiekkoja löytyy joka paikasta, eikä maksa paljon. Omasta mielestäni Nexus 3 on paras valinta polkupyörään.
Kokonaisvälityksen kun valitsee niin, että suurimmalla vaihteella (140mm kammilla) 90 kadenssilla nopeus on 25km/h, niin melkoiset mäet nousee. Suurempia vaihteita ei mielestäni tarvitse, koska myötätuuleen ja myötämäkeen ei tarvitse polkea.
En usko, että 5-vaihteinen on juuri 7-vaihteista kevyempi, tai ero on niin pieni, että sen massan säästää kätevämmin jostain muualta ajoneuvosta.
Sturmey-Archerilla on 5-vaihteinen, jonka näin juuri jossain nettikaupassa noin satasella sisältäen kaikki kilkkeet. Shimanolla on uusi 5-v joka kestää vaihtaa kovemman väännön alla. Jotain aika harvinaisia vanhempia Shimanon 5-vaihteisia on myös olemassa.
Jos napavaihteiston painot kiinnostaa, lähteenä google.
Shimano nexus 3 1120g
Shimano nexus 5 1670g (suunniteltu sähkömoottoreiden kanssa käytettäväksi)
Shimano nexus 7 1470g
Sturmey-Archer RX-RF5 1950g
Käytännössä 7 vaihteinen on kevyempi kuin 5 vaihteinen koska rakenteet on erilaiset eli paino ei nouse lineaarisesti vaihteiden määrän kanssa
Tein tällaisen valinnan avuksi. Erityinen huomio. Nexus 7 ei ole suoraa välitystä lainkaan, vaan se on 0,989.
Tämä tarkoittanee, että seiskavaihteisessa ei ole nelosvaihde hyötysuhteeltaan sen parempi kuin muutkaan vaihteet. Suoravälityksisillä pitäisi sen (ainakin teoriassa) olla hyötysuhteeltaan hieman parempi.
Koodi: Valitse kaikki
Shimano Sturmey Archer
Nexus 3 Nexus 5 Nexus 7 Nexus 8 RX-RF5
Mass (g) 1120 1670 1470 1685 1950
GearRatio 1,86 2,63 2,44 3,04 2,54
Gear 1 0,73 1,00 0,632 0,53 0,63
Gear 2 1,00 1,28 0,741 0,64 0,75
Gear 3 1,36 1,62 0,843 0,75 1,00
Gear 4 2,07 0,989 0,85 1,33
Gear 5 2,63 1,145 1,00 1,60
Gear 6 1,335 1,22
Gear 7 1,545 1,42
Gear 8 1,61
Napavaihteiden, vertailu, välityssuhde, välitysalue, taulukko, kokonaisvälitys
Tässä hyötysuhteita. Ketjuvaihteiston hyötysuhde tietysti myös vaihtelee vaihteesta eli ketjun suoruudesta ja rattaiden koosta riippuen.
Napavaihteistoissa suoraveto on tosiaan paras hyötysuhteeltaan, ja mitä useamman planeettavaihteen läpi veto kulkee, sitä huonompi on hyötysuhde. Inter-8:n neljä alinta vaihdetta menevät erillisen alennusvaihteen läpi. Siksi ne ovat huonompia kuin neljä ylintä. Lisäksi hammasrattaiden koot taitavat tehdä vaihtelua hyötysuhteessa vaihteiden välillä.