Sivu 9/22

Re: Raptobike

Lähetetty: 16 Marras 2013, 20:09
Kirjoittaja vuoltu

20km tuli ajettuu tänään. Nojakki vaatii pientä säätöä. Pitää tilata pitempi stemmi kun reidet ottaa ohjaustankoon. Ei tosin paljoa mutta hieman.

Kun ajelee hissukseen niin sujuu kohtuullisesti. Risteykset on kovin kriittisiä varsinkin jos tarvitsee tehdä jyrkän mutkan.

Uskaltauduin ajamaan mäkeä ylös ja tuntui että Lowracer nousi sitä tosi kevyesti. Ainakin paljon kovempaa meni kuin Trikellä. Mutta tienreunaan ei ole vielä asiaa. On se meno vielä sen verran horjahtelevaa. Ja Botniahalliin menen vasta kun saan pidemmän stemmin.

En varmaan maininnut ennemmin mutta se edellinen omistaja oli laittanut tähän nojakkiin saman tyyliset jarrukahvat kuin veloissa näkee. Ei muuten hassumpi juttu. Pitää kuvia ottaa vaikka huomenna.


Re: Raptobike

Lähetetty: 18 Marras 2013, 23:02
Kirjoittaja jori
vuoltu kirjoitti:

20km tuli ajettuu tänään. Nojakki vaatii pientä säätöä. Pitää tilata pitempi stemmi kun reidet ottaa ohjaustankoon. Ei tosin paljoa mutta hieman.

Kun ajelee hissukseen niin sujuu kohtuullisesti. Risteykset on kovin kriittisiä varsinkin jos tarvitsee tehdä jyrkän mutkan.

Nuo molemmat ongelmat helpottavat myös lyhyemmillä kammilla. :)


Re: Raptobike

Lähetetty: 20 Marras 2013, 10:26
Kirjoittaja vuoltu
jori kirjoitti:

Nuo molemmat ongelmat helpottavat myös lyhyemmillä kammilla. :)

Joo, tuo on käynyt myös mielessä. Nykyiset kammet on 172,5mm. Jos siirtyisi 152mm kampiin tulisi 20,5mm lisää tilaa reisille. Ja vetämällä ohjaustankoa ulospäin stemmistä voisi vielä irrota muutama milli - aika rajoilla kuitenkin mennään jo nyt.

Kun ajelee niin että ei pidä ohjaustangosta kiinni kunnolla (siis niin että sormet eivät mene tangon ympäri) reidet koskettavat edelleen ohjaustankoon. En osaa arvioida kuinka paljon tämä vaikuttaa polkemistekniikkaan (nilkkojen asento "polkemisliikkeen yläkohdassa"). Epäilen että reidet ottaisivat edelleen sormiin 152mm kammilla.

Työkiireet meinaavat haitata harrastuksia... :cry:


Re: Raptobike

Lähetetty: 20 Marras 2013, 10:36
Kirjoittaja jviirret
vuoltu kirjoitti:

Joo, tuo on käynyt myös mielessä. Nykyiset kammet on 172,5mm. Jos siirtyisi 152mm kampiin tulisi 20,5mm lisää tilaa reisille.

Paljon enemmän, keskiötä pitää siirtää 20mm kauemmas ja kampi on 20mm lyhempi, eli siitä tulee pelkästään 40mm. Polvi ei myöskään käy läheskään yhtä korkealla/tiukalla mutkalla...

Jukka


Re: Raptobike

Lähetetty: 20 Marras 2013, 10:54
Kirjoittaja mhelander
vuoltu kirjoitti:

Joo, tuo on käynyt myös mielessä. Nykyiset kammet on 172,5mm. Jos siirtyisi 152mm kampiin tulisi 20,5mm lisää tilaa reisille. Ja vetämällä ohjaustankoa ulospäin stemmistä voisi vielä irrota muutama milli - aika rajoilla kuitenkin mennään jo nyt.

Kun ajelee niin että ei pidä ohjaustangosta kiinni kunnolla (siis niin että sormet eivät mene tangon ympäri) reidet koskettavat edelleen ohjaustankoon. En osaa arvioida kuinka paljon tämä vaikuttaa polkemistekniikkaan (nilkkojen asento "polkemisliikkeen yläkohdassa"). Epäilen että reidet ottaisivat edelleen sormiin 152mm kammilla.

Mulle tuli samanlaisia ongelmia M5 lowracerin kanssa. Ensin kun vaihdoin peukalojarrut ja kitkavaihdevivut tangonpää jarrukahvoihin, ja myöhemmin vivut Double Tap peukalovaihtajiin. Siitä selvittiin vetämällä stemmin teleskooppi aivan tappiin, itse asiassa ekoilla lenkeillä jäi koko tanko käteen pari kertaa :oops:.

Sitten kun hommasin MetaPhysic:n niin kokeilin sen penkkiä lowracerissa, kokokin oli sopivampi mutta kun penkin malli on hieman eri piti keskiötä tuoda tilkka taaksepäin ja johan alko ottaan reidet kiinni sormiin ja DT-kahvoihin.

Ratkaisu oli leikata (biltsun fillarin) ohjaustangosta pätkä ja hitsata stemmin jatkoksi, se kun onneksi oli terästä. Ohjaamohan on tämän näköinen:

Kuva

Ja kuski päällä näyttää lowracer tältä:

Kuva

Kuva

Täällä lisää höpinää tuosta ajoasennon ergonomian virittelystä. Edelleen on pers-tuntuma että ergonomia ja ajomukavuus on paras lowracerissa, vaikka se ei ole enää nopein maantiellä.

Mitä tulee noihin lyhyisiin kampiin, itse olen pers-jalakanen 180-senttinen. En ole edes viitsinyt vaivautumaan laskemaan mikä olisi "oikea" kammen pituus, aina on mun (kunnollisissa) fillareissa ollu 170mm:n kammet mutta kun ostamassani oikeassa maantiekilpapyörässä oli 172.5mm:n kammet niin niillä homma alko toimimaan. Ajoin noilla kammilla jotain 100-tonnia 90-luvulla ilman mitään polvi- tai muita vaivoja (kumma kyllä).

Tällä hetkellä kaikissa maantienojakeissa on tuon mittaiset kammet ja vain maasturissa on 170mm:n kammet. Kadenssin sain takaisin järkeviin lukuihin tekemällä ovaalit ketjurattaat, pyöreillä max oli jotain 90:n paikkeilla.

Mulla on vaikeuksia maantieolosuhteissa saada pidettyä riittävän korkeaa kadenssia noilla maasturin kammilla, ja niillä on selvästi vähemmän vääntöä paikoissa joissa sitä tarvii. Tämä ihan pers-tuntumalla, ajamalla ensin MP:llä lenkkiä ja sitten jatkamalla samoin tein maasturilla. Ero on todella huomattava, siis asfaltilla ajaessa.

Maastossa ei moisiin jouda keskittymään, kuskin nuppi pysyy kiireisenä muista syistä :lol:. Maastossakin on tanko ja kahvat viritetty niin että juuri ja juuri kääntösäteen puitteissa ei reidet osu tankoon/kahvoihin/käsiin.


Re: Raptobike

Lähetetty: 23 Marras 2013, 14:09
Kirjoittaja vuoltu

Hyviä kommentteja. Kiitoksia.

Joo, tottakai 20mm lyhyemmät kammet vaikuttaa enemmän kun 20mm.... :oops:

Käytetty fillari eikä ihan pelkillä vakio komponenteilla:

Edessä 20", Takana 700C, M5 osia jonkin verran
Edessä 20", Takana 700C, M5 osia jonkin verran

Cockpit näyttää tältä (soittokello on vielä irti - sen kohdalla näkyy eristysnauha stemmissä). Arnoldin mukaan on ehkä M5'en stemmi ja "ohjaustanko".

Jarrukahvat samantyyliset kuin veloissa yleensä.
Jarrukahvat samantyyliset kuin veloissa yleensä.
M5 hiilaripenkki.
M5 hiilaripenkki.
Garminin kiinnike keskellä sarvia. Taidan tilata Bar Fly'n korvaamaan tuon.
Garminin kiinnike keskellä sarvia. Taidan tilata Bar Fly'n korvaamaan tuon.

Pientä työstöä peli vielä vaatii. Stemmi ei ollut magneettista materiaalia elikkä taidan tilata Arnoldilta pidemmän alkuperäisosan.

Etuhaarukka pitäis sahata vielä lyhyeksi - tuo nyky ratkaisu ei oikein istu meikäläisen silmään. Cockpitin kuva sivulta näyttää parhaiten tämän.

Pidättäydyn tällä erää tekemistä muutoksia pyörään vaikken tykkääkään tuosta vaihteen valitsijasta... Ensin pitää tottua kunnolla nykytilanteeseen.


Re: Raptobike

Lähetetty: 27 Marras 2013, 12:18
Kirjoittaja vuoltu
mhelander kirjoitti:

Ensin kun vaihdoin peukalojarrut ja kitkavaihdevivut tangonpää jarrukahvoihin, ja myöhemmin vivut Double Tap peukalovaihtajiin.

Googletin "peukalojarru"a mutta tulokset eivät olleet sitä mitä odotin.. :oops:

Arvaanko oikein että "Paukalojarrut" on juuri ne mitä mulla tuossa on? Hieman ristiriitaisia tuntemuksia itsellä on niistä. Olen ajatellut että ehkä niihin tottuu....

240mm stemmi on tilauksessa. Pitää varmaan uskaltautua lumipäällystäiselle tielle kokeilemaan kunhan se saapuu... Tai sitten taas parkkitaloon.


Re: Raptobike

Lähetetty: 21 Joulu 2013, 16:40
Kirjoittaja vuoltu

Kävin taas parkkitalos polkaisemassa. Tällä kertaa tuli mittariin 35,3 km, hähä. Ainakin Seinäjoen ennätys täytyy olla parkkitalos ajossa :lol:

WP_20131221_16_01_31_Smart.png
WP_20131221_16_01_31_Smart.png (767.38 KiB) Katsottu 3101 kertaa

Aamulla meinaan mennä taas Botniahalliin ajamaan. Olin siellä viime sunnuntainakin....


Re: Raptobike

Lähetetty: 21 Joulu 2013, 17:04
Kirjoittaja PW

Ei oo kukaan tullu ihmettelemään/hätistelemään ?

Petri


Re: Raptobike

Lähetetty: 21 Joulu 2013, 17:55
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Ei oo kukaan tullu ihmettelemään/hätistelemään ?

Miksi ainakaan hätistelemään tulisi: http://www.botniarenas.fi/tmp_terveysli ... ang=1&s=43 Siellä on oikeen pyöräilyvuoro.
Ihmettelijöitä toki voi olla...

Jukka


Re: Raptobike

Lähetetty: 21 Joulu 2013, 18:29
Kirjoittaja Hirven Noja
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ei oo kukaan tullu ihmettelemään/hätistelemään ?

Miksi ainakaan hätistelemään tulisi: http://www.botniarenas.fi/tmp_terveysli ... ang=1&s=43 Siellä on oikeen pyöräilyvuoro.
Ihmettelijöitä toki voi olla...

Jukka

Ymmärsin PW:n tarkoittavan yuota parkkihallissa ajoa?


Re: Raptobike

Lähetetty: 21 Joulu 2013, 18:32
Kirjoittaja vuoltu
PW kirjoitti:

Ei oo kukaan tullu ihmettelemään/hätistelemään ?

Parkkitaso, jossa pyöräilen on ainoastaan sopimusasiakkaille jollainen itse olen. Käytännössä normaalien työaikojen ulkopuolella siellä ei käy kukaan.

Mutta joo, en ole tarkistanut säännöistä mitä sopimusasiakkaat saavat tehdä siellä... 8)


Re: Raptobike

Lähetetty: 21 Joulu 2013, 18:33
Kirjoittaja PW
Hirven Noja kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ei oo kukaan tullu ihmettelemään/hätistelemään ?

Miksi ainakaan hätistelemään tulisi: http://www.botniarenas.fi/tmp_terveysli ... ang=1&s=43 Siellä on oikeen pyöräilyvuoro.
Ihmettelijöitä toki voi olla...

Jukka

Ymmärsin PW:n tarkoittavan yuota parkkihallissa ajoa?

Juu, parkkihallii aattelin. Ehkä aikuinen mies voi ajella siell, maine vaan kasvaa ;) jos olis 15v. ni ajettas pois häiriköimästä ja pahanteosta ;)

Petri


Re: Raptobike

Lähetetty: 21 Joulu 2013, 18:49
Kirjoittaja vuoltu
PW kirjoitti:

Juu, parkkihallii aattelin. Ehkä aikuinen mies voi ajella siell, maine vaan kasvaa ;) jos olis 15v. ni ajettas pois häiriköimästä ja pahanteosta ;)

Petri

Hähähä... :mrgreen:

En ole varma onko kukaan edes huomannut... se halli kun on maatason alapuolella. Yritin tähyillä onko siellä kameravalvontaa muteen kuin autolla sisääntullessa. En nähnyt ensimmäistäkään kameraa.


Re: Raptobike

Lähetetty: 21 Joulu 2013, 22:16
Kirjoittaja jori
vuoltu kirjoitti:

Mutta joo, en ole tarkistanut säännöistä mitä sopimusasiakkaat saavat tehdä siellä... 8)

Tuskin siellä mainintaa nojapyöräilystä on. -Toisaalta ei varmaan myöskään kiellettyjen toimien listalla. :wink:
On siellä kameroita sisälläkin. Tunnistat sen vartiointiliikkeen tyyppien ilmeistä, kun seuraavan kerran sellaisen näet. :mrgreen:

Meilläkin oli pari vuotta sitten tuollainen sopimuspaikka parkkiluolassa Tampereen keskustorin alla. Aika kätevä paikka. Eipä ollut ikkunat huurteessa eikä ovet jumissa, kuten nyt heti ensimmäisen pakkasyön jälkeen. Enpä huomannut pyöräilemään tuonne mennä. Kerran renkaat vaihdoin.

Sittemmin on Tampereelle tullut varsin paljon maanalaista parkkitilaa lisää. Tuollahan voisi vaikka isommatkin pyöräilykisat järjestää jonain yönä, jos sellaiseen tuntisi tarvetta. Aikovat vielä jatkaa luolaa kosken ali Kuninkaankadun alle kaivettavaan luolaan asti. Sittenhän siellä voisi vallan mainiosti järjestää kortteliajot vaikka helmikuussa. :D