Re: Kohtaamisia
Hieno peli! Millä metodilla tuo on tehty, koska "ilman muottia"?? Ei kai kuitua voi pelkästään ilmaan leipoa?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Hieno peli! Millä metodilla tuo on tehty, koska "ilman muottia"?? Ei kai kuitua voi pelkästään ilmaan leipoa?
Vilijami kirjoitti:Hieno peli! Millä metodilla tuo on tehty, koska "ilman muottia"?? Ei kai kuitua voi pelkästään ilmaan leipoa?
Eikös Esko niissä aikasemmissa, tehnyt ensin kuitulevyjä pöydällä ja niistä taivutti muotoon. Esko vois itse valaista tekotapaa paremmin, olishan tää oman rakenteluketjun arvonen, tämäkin laite.
Jos mä en nyt aivan metsään käsittänyt, niin ensin tasolevyn päällä valmistestaan taipuisasta kevlarista levyä. Kovetuttuaan levyt pingotetaan kaarien varaan ja leikataan sekä liimataan muotoonsa. Sit tehdään uretaanista tms fillaristä reunapyöristykset yms detaljit ja ns "pakkeloidaan" eli tehdään liitoksista jouheat. Lopuksi komeus vuorataan kosteana asennettavalla hiilikuitukankaalla.
Lakka päälle ja kovaa ajoa!
Helppoa ja halpaa kuin makaroonin keitto!
Selvästi laitteesta näkee että se on rakennettu levytavarasta. Muodot ovat vain yhteen suuntaan kaarevia. Ainoastaan keulan yläosassa on kahteen suuntaan kaareva muoto.
Vilijami kirjoitti:Hieno peli! Millä metodilla tuo on tehty, koska "ilman muottia"?? Ei kai kuitua voi pelkästään ilmaan leipoa?
Ei on-off-lasikuituveneitäkään varten ole kovin mielekästä tehdä muottia. Kaarituksen päälle onnistuu vallan mainiosti esim C-flexiä käyttämällä.
Härski kirjoitti:Jos mä en nyt aivan metsään käsittänyt, niin ensin tasolevyn päällä valmistestaan taipuisasta kevlarista levyä. Kovetuttuaan levyt pingotetaan kaarien varaan ja leikataan sekä liimataan muotoonsa. Sit tehdään uretaanista tms fillaristä reunapyöristykset yms detaljit ja ns "pakkeloidaan" eli tehdään liitoksista jouheat. Lopuksi komeus vuorataan kosteana asennettavalla hiilikuitukankaalla.
Lakka päälle ja kovaa ajoa!
Helppoa ja halpaa kuin makaroonin keitto!
Härski on oikeilla jäljillä, sen verran tarkennan että vaikka muottia ei olekkaan niin uretaanista olen tehny mallineita joidenka päälle sitte laminoinut.Siitä tulee vähän krouvi jälki joten pakkelia tarvitaan vaikka koittais välttää. Uretaani ei kestä voimakasta alipainetta. Pohja on kuin pulkka ja siihen epoksilla kiinni keulapallukka ja pyörien kohdalle tukeva umpinainen kehä, johon kiinitin pyörän ripustukset Takaosaan pyörän kiinnityskorvakkeet ja myös väliseinä estämään melua ja pölyä. Kevlarilevyjä sitte sovitella siihen muotoon ja tämä vaihe on sikäli tarkkaa että kaikki viat mitkä jää näkyy lopullisesti. Loppuviimeks hiilikuitukudos märkänä päälle. Jos maalataan niin se helpottaa, mulla on 15% kiilltoasteen venelakka.Osapuilleen näin. Kiekot on edessä 26 ja takana 28 tuummaa. Vaikutelma on että tämä on hiljaisempi kun pyörat on ulkopuolella. Ilmanvastukseen en ota kantaa, meikäläisen ajonopeudet on niin verkkaisia. Ehkä Nokialla?
Kuvia ois kiva nähdä rakennusvaiheista, siis jos niitä sattuisi olemaan.
Hienoa työtä ja komea on lopputulos. Tuo melukommentti on hyvä. Olen suunnittelemassa katetta ja keräilin kasaan styrox- ja uretaanieristelevyjen jätepalat mitä on jäänyt rakennusprojekteista nurkkiin. Pilkoin palat suurinpiirtein sopiviin kokoihin ja kaksipuoleisella teipillä yhteen. Sitten muotoilin pötkylää puukkosahalla ja lopuksi 40 santapaperilla, sillä muotoilu oli yllättävän nopeaa ja pintakin silisi. Eli muotin teko ei ole kovin iso homma, meni vain muutama ilta. Siitä voi sitten jatkaa vaikka kanoottimiesten skin on frame periaattein.
Terppa tuossa taisi pyöritellä 24-tietä Lahdesta Vääksyyn päin, kun
lomareissulta Vääksystä kotiin autoiltiin...….
Stapani kirjoitti:Terppa tuossa taisi pyöritellä 24-tietä Lahdesta Vääksyyn päin, kun
lomareissulta Vääksystä kotiin autoiltiin...….
Jeps! Vanhempia kävin morjenstamassa Vääksyssä sähköläskillä. Vierumäen kautta tulin pois kun oli niin hieno keli ajella. 75 km sain matkaa taitella päivän aikana.
Oulun eteläpuolella nähty ilmeisesti oranssi velo viime viikolla. Kuka on uskaltanut tulla minun reviirille?
VeloMika
mika kirjoitti:Oulun eteläpuolella
Se on laaja alue
Jukka
mika kirjoitti:Oulun eteläpuolella nähty ilmeisesti oranssi velo viime viikolla. Kuka on uskaltanut tulla minun reviirille?
VeloMika
Eiköhän se ole ollut se hollantilainen Quattrovelo... Minullekin raportoitiin siitä Oulaisissa.
Miekin kohtasin kaks perheenulkopuolista imatralaista nojapyöräilijää mut heidän pyöriään en Fuego ei oo liikkunu kuulemma pariin vuoteen
ja Rämpsälänojakissa oli joku vika, kumi tyhjä tai jotain
Hyvinhän teillä on tapaamisissa väkeä
Tänään joskus klo 8 - 9 välillä näkyi sininen nuijapäämallinen nojapyörä Lahdessa bussitehtaan kohdilla, puikoissa oli vanhempi herrasmies joka ei kyllä ensivilkaisulla tutuksi muuttunut.