Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Pumpuksi käy sellainenkin millä saa 10-12bar jos ei ole kovin painava kuski, itellä on tällanen 2-toiminen pumppu. Saa kyllä aika tiukkaan painaa ilmaa sinne.. Ihan perus "autonrengas venttiili" eli schrader tuossa ilmaiskarin kyljessä on.
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=42196

Mutta ei noi kunnon iskaripumputkaan mitään ihan kauhean hintaisia ole, ja saa varmasti tarpeeksi painetta sisään:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=7355

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Premnas kirjoitti:

Kuin hyvin tuollanen ilmaiskari ylipäätään sopeutuu isoihin lämpötilanvaihteluihin, talvella esim. otan pyöräkellarista pyörän pihalle pakkaseen? Ja pitääkö tollaseen olla jatkuvasti vaihtamassa erilaatuisia öljyjä vuodenaikojen mukaan?

HP Velosta oltiin vastattu että Rockshoxilla vois olla sopiva ilmaiskari. Nyt sitten luen keskusteluja siitä. Mitä katselin Rockshoxista myynti-ilmoituksia niin yhdessä ainakin tuli iskaripumppu mukana.

Mikä nyt mättää koko ajatuskuviossa on:

  • kestääkö noi ilmaiskarit ihan varmasti myös talviajoa, kuin herkästi lähtevät vuotamaan mistään, pitääkö niitä paljonkin huoltaa
  • entäs sitten jos ilmaiskari pamahtaa rikki niin ei sillä voi ajaa, jousi-iskarilla vielä voi
  • miksei voi olla jotain tavallista jousi-iskaria joka kestäis paremmin kuin toi DV-22. Muuten olen ollut tyytyväinen tohon iskariin mitäs nyt sit meni hajoamaan. Paitsi ehkä siinä olisi pitänyt olla enempi säätövaraa kun lastaa painoa pyörän päälle.

Mulla on toi Rock Shox 160mm:n ilma/öljy iskari. Kun kasasin maastotäpärin laitoin sinne ilmaa niin että sag eli painuma kuski päällä oli suosituksen mukainen. Sen jälkeen en ole lisänny ilmaa tai edes tarkistanu sitä.

Ajoa on kohta kolme tonnia syksystä talven yli ja 80 kilsaa kisa-ajoa maastossa. Ainakin takaiskareiden osalta karisi epäilykset ilmaiskarien osalta vaikka omani on hinnat alkaen mallia.

Nyt on harkinnassa josko löytäis halavan käytetyn ilmakeulankin, siitä saisi nykyistä vielä vähän pehmeämmin toimivamman ja kevyemmän... kesän rymistelyyn, talvet voin ajaa tuolla Vanilla R keulalla jos ei pelitä ilmakeula talvisin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Premnas kirjoitti:

Kuin hyvin tuollanen ilmaiskari ylipäätään sopeutuu isoihin lämpötilanvaihteluihin, talvella esim. otan pyöräkellarista pyörän pihalle pakkaseen? Ja pitääkö tollaseen olla jatkuvasti vaihtamassa erilaatuisia öljyjä vuodenaikojen mukaan?

HP Velosta oltiin vastattu että Rockshoxilla vois olla sopiva ilmaiskari. Nyt sitten luen keskusteluja siitä. Mitä katselin Rockshoxista myynti-ilmoituksia niin yhdessä ainakin tuli iskaripumppu mukana.

Mikä nyt mättää koko ajatuskuviossa on:

  • kestääkö noi ilmaiskarit ihan varmasti myös talviajoa, kuin herkästi lähtevät vuotamaan mistään, pitääkö niitä paljonkin huoltaa
  • entäs sitten jos ilmaiskari pamahtaa rikki niin ei sillä voi ajaa, jousi-iskarilla vielä voi
  • miksei voi olla jotain tavallista jousi-iskaria joka kestäis paremmin kuin toi DV-22. Muuten olen ollut tyytyväinen tohon iskariin mitäs nyt sit meni hajoamaan. Paitsi ehkä siinä olisi pitänyt olla enempi säätövaraa kun lastaa painoa pyörän päälle.

Mulla on toi Rock Shox 160mm:n ilma/öljy iskari. Kun kasasin maastotäpärin laitoin sinne ilmaa niin että sag eli painuma kuski päällä oli suosituksen mukainen. Sen jälkeen en ole lisänny ilmaa tai edes tarkistanu sitä.

Ajoa on kohta kolme tonnia syksystä talven yli ja 80 kilsaa kisa-ajoa maastossa. Ainakin takaiskareiden osalta karisi epäilykset ilmaiskarien osalta vaikka omani on hinnat alkaen mallia.

Mulla on tuo takajousitus suunniteltu niin että pyörällä voi ajaa vaikka koko jousen ottaisi pois. Hypyissä runko toppaa mekanismin ja estää pyörän "tippumisen" ja pohjaan joustossa samoin. Onhan se sitten venkula ajettava mutta tarvii talutella vähemmän :D.

Nyt on harkinnassa josko löytäis halavan käytetyn ilmakeulankin, siitä saisi nykyistä vielä vähän pehmeämmin toimivamman ja kevyemmän... kesän rymistelyyn, talvet voin ajaa tuolla Vanilla R keulalla jos ei pelitä ilmakeula talvisin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Toki siihen tarvitsee sen pumpun, mutta eikös pyörään tarvitse pumpun aina mukaan. Saakos tuolla iskaripumpulla renkaaseen ilmaa?

Iskaripumpulla saa kai ilmaa autonventtiiliseen renkaaseen, mutta normi pumpulla se iskarin täyttäminen ei kuulemma järjellisesti onnistu. Iskari tarvii kovempia paineita, venttiilit ahtaassa paikassa, ja oli siinä kai joku muukin juttu. Ei ole itsellä kokemusta, mutta näin minulle on kerrottu.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Pah. Saatan kuitenkin tilata nyt tollasen samanlaisen jousi-iskarin tilalle että saan tuon kunnolla ajokelpoiseksi koko härvelin. Sitten voi rauhassa katsoa eri ilmaiskarivaihtoehtoja, mä kun en tykkää kiireessä tehdä radikaaleja päätöksiä kun joku voi mennä pieleen ja haluan olla varma sopivuudesta. Noi ilmaiskarit kun eivät ole kauhean halpoja niin kiva ostaa sitten kerralla sopiva. Muutenkin kaikkia osia on paljon kivempi ostaa silloin kun ne eivät ole vielä pyörästä rikki.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja terppa »

tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:

Toki siihen tarvitsee sen pumpun, mutta eikös pyörään tarvitse pumpun aina mukaan. Saakos tuolla iskaripumpulla renkaaseen ilmaa?

Iskaripumpulla saa kai ilmaa autonventtiiliseen renkaaseen, mutta normi pumpulla se iskarin täyttäminen ei kuulemma järjellisesti onnistu. Iskari tarvii kovempia paineita, venttiilit ahtaassa paikassa, ja oli siinä kai joku muukin juttu. Ei ole itsellä kokemusta, mutta näin minulle on kerrottu.

Kokeilin huvikseni iskaripumpulla ilmaa renkaaseen, lähtöpaineet oli jotain 7-8 bar ja ei sinne käytännössä mitään mennyt, varmaan iskaripumpun tuottama ilmamäärä on niin pieni ja vastaavasti samoin iskarin tarvitsema ilmamäärä, että sopii sellaiseen käyttöön mutta ei renkaan täyttöön. Kokeilin irrallaan olevaan ilmaiskariin pumpata "normipumpulla" ja kyllä sinne 8 bar sai mutta ihan tajuttoman raskas pumpata, eli meneekö rengaspumpulla kerralla "liikaa" ilmaa? 8 bar samalla pumpulla renkaaseen niin pumppaa ihan mielikseen.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja TMS »

jori kirjoitti:

Eikös tuossakin kuvassa. jonka laitoit ollut ilmaiskari ja puolessa noista kuvista, jotka googlen kuvahaussa tuolla haulla tuli. En tunne merkkejä, mutta joku täällä voi tuntea, mikä tuo iskari on?

Myöhässä tulee vastaus, mutta kuvassa oli siis DT Swissin joku iskari, varmaankin sama jota HP velotechnic kauppaa pyörän mukana.

Vaikka Jorilla oli hyviä pointteja miksi ilmaiskarit olisivat talvikäytössä jousi-iskareita parempia, niin käytännössä ilmaiskarit eivät käsittääkseni ole pakkasissa luotettavuuttaan osoittaneet, vaan pikemminkin päinvastoin. Yleisemmin maastopyöräilijät taitaa suosia jousi-iskareita talvella, mutta eihän tämäkään asia ole mustavalkoinen. Netistä olen vain lukenut ongelmista pakkasen ja ilmaiskareiden kanssa, vaikka epäilemättä niissäkin on eroja.

Iskarin kiinnitykseen tarvittavat liukulaakerit ja akselit ovat tietysti eri kokoisia eri valmistajailla. Isot amerikkalaiset FOX ja Rock Shox käyttää tuumamittoja (kiinnityspisteiden halkaisja 12,7 mm) ja luulen että DMV:n iskareilla kyseinen mitta on 12 mm (jos oikein muistan kun saman merkkisen iskarin Challengen Furaista aikanaan otin irti). Eli siis jos ostaa Fox tai Rock Shox iskarin niin lisäksi täytyy ostaa kiinnitystarvikkeet ylä- ja alapäähän. Esimerkiksi tuolta saan Rock Shoxin kiinnityssettejä erilaisia http://www.bike-components.de/shop/cat/ ... /40/page/3
Pyörästä täytyy mitata kiinnityskorvakkeiden välinen leveys ja lisäksi ruuvin halkaisija jotta saa oikean kokoisen.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

TMS kirjoitti:

Vaikka Jorilla oli hyviä pointteja miksi ilmaiskarit olisivat talvikäytössä jousi-iskareita parempia, niin käytännössä ilmaiskarit eivät käsittääkseni ole pakkasissa luotettavuuttaan osoittaneet, vaan pikemminkin päinvastoin. Yleisemmin maastopyöräilijät taitaa suosia jousi-iskareita talvella, mutta eihän tämäkään asia ole mustavalkoinen. Netistä olen vain lukenut ongelmista pakkasen ja ilmaiskareiden kanssa, vaikka epäilemättä niissäkin on eroja.

No joo. Olen varmaan tämän jo ilmaissut mutta mun mielestä etenkin takaiskarina ilma on voittaja myös talvella. Omani ei tehnyt elettäkään väärästä toiminnasta yli kahden tonnin talviajolla.

Enemmän epäilisin ilmakeuloja talvikäytössä. Nekin kuitenkin toimivat jos vaan tulee huollettua, eli vaimentimen öljyt vaihdettua ja ne tarvittavat kevyet pintojen voitelut. Yleensä noilla palstapyöräilijöillä jotka kitisee on peukalo keskellä kämmentä ja huoltotarpeesta ei ole mitään käsitystä. Toki viallisiakin yksilöitä sattuu joskus kohdalle.

On lähes varmaa että hommaan omaan täpäriini jonkun hempulin pikalinkku ilmakeulan jos vaan joku halavalla semmosta tyrkyttää. Edut kevytkeulasessa maastonojakissa on suuremmat kuin mahdolliset vaivat.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Yleensä noilla palstapyöräilijöillä jotka kitisee on peukalo keskellä kämmentä ja huoltotarpeesta ei ole mitään käsitystä.

No tämä liippaa niin läheltä meikäläistä, että kannattaakohan mun mitään ilmajousta harkita? Huolto on tahtonut olla mallia 'ilmaa renkaisiin, kuraisella kelillä puutarhaletkulla ruiskuittelu'.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Markkinointipuheissa öljyiskareita myydään sanalla "huoltovapaa". Käytännössähän se tarkoittaa ettei näitä voi huoltaa, korjaamisesta puhumattakaan. Huollettavissa oleva ilmaiskari ei varmasti ole yhtään pidempi ikäinen jos sitä ei sitten vuolla ja korjaa vaihtamalla vuotavia osia uusiin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Yleensä noilla palstapyöräilijöillä jotka kitisee on peukalo keskellä kämmentä ja huoltotarpeesta ei ole mitään käsitystä.

No tämä liippaa niin läheltä meikäläistä, että kannattaakohan mun mitään ilmajousta harkita? Huolto on tahtonut olla mallia 'ilmaa renkaisiin, kuraisella kelillä puutarhaletkulla ruiskuittelu'.

No tuota. Mun takailmaiskari on kyllä niin huoltovapaa kuin voi olla. Jossakin välissä käytän ilmakannun auki ja sivelen hiukkasen siihen öljyä jotta tiivistys pitää. Muuta sille ei voi eikä tarvikaan tehdä.

Mutta kaikki keulat vaativat huoltoa. Paitsi markettipyörien "pomppukepit" joita ei yleensä edes kannata huoltaa, ajaa vaan loppuun ja vaihtaa uuteen. Maksaa vähemmän kuin vaiva huollosta.

Itsekin luulin että jousi & öljy keulan huolto on iso homma. Varsinkin kun luin Fox:n huolto-ohjeen. Mutta YouTube ja Vimeo videot kertoivat että homman voi tehdä kunnolla mutta helpommin. Mun eka huoltoon taisi mennä peräti puoli tuntia, vaihdoin liukutiiviisteetkin. Kaveri tuossa huolsi hiljattain Manitou ilmakeulan ja vaikka on aika käsi sekin onnistui hyvin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No ite tykkään että pyörässä on mahdollisimman vähän huollettavia juttuja. Ehkä tuollainen ilmaiskari olisi ekologisempi kun se ei jouda hävitykseen heti hajottuaan toisin kuin jousi-öljyiskari.

Kyllä mulla rajoittaa aika paljon omatoimihuoltoja että on vaikeeta hahmottaa ohjeista mitä pitää tehdä. Renkaat osaan vaihtaa ja jarrut säätää mutta esim. vaihteiden säätöjä en tee kun saan sen vaan enempi sotkuun. Toisaalta eipä noita ole tarvinnutkaan säädellä erityisemmin, mitä nyt huollossa ovat säätäneet. Mulla tarvisi olla ihan joku oikea opettaja siinä vieressä näyttämässä miten käytännössä joku homma tapahtuu. Vaihe vaiheelta. Niin kuin esim. renkaiden vaihdon opetti mies. Muutaman kerran näytti ja sen jälkeen se on sujunut ok.

Säläpaketti on tilattu, uusi vastaava iskari tiukemmalla jousella tällä kertaa, uusi vasen lokari ja sen alapuolinen holkki. Lisäksi kun kerta postikulut kuitenkin menee niin tilasin myös istuinsuojan sadekelejä varten.

Pyöräilyaiheeseen sitten taas...kunto on noussut ilmeisesti pysyvästi niin että 20kmh on melkeinpä alin keskari jolla tulee ajettua (ellei sitten ole jotain kuormaa mukana). Yleensä 21-23kmh. Jännää sikäli millainen pykälä tuossa kunnon kohoamisessa on, koska vielä vuosi sitten olisin voinut vaan haaveilla tällaisesta. Taisi viime talvi jotain tehdä, vaikka raskas olikin polkea. Vähän aikaa sitten meni 2500km rikki. Taitaa mennä tavoite 4t aika äkkiä rikki tätä menoa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Taisi viime talvi jotain tehdä, vaikka raskas olikin polkea.

Sehän se tekee. Kyllä minullakin oli keväällä nojapyöräilykunto parempi silloin kun oli koko talven pyöräillyt nojakilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo, mutta olin myös edelliset talvet polkenut nojakilla eikä silti näkynyt näin selkeää pomppausta kunnossa. Ehkä viime talvi oli jotenkin poikkeuksellisen raskas. No tuli kyllä ajettuakin enempi, välillä ihan kesälenkkienkin pituisia lenkkejä vaikka oli lunta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Tekniikka kehittyy ja pitkäaikainen "tottuminen" nojapyöräilyyn, eli lähinnä verenkierto sopeutuu jalat ylhäällä huhkimiseen. Tuo sopeutuminen jalat ylhäällä ajoon vie pidempään, kuin tavallinen kunnon kohottaminen, sillä siinä verisuonten täytyy kasvaa kokoa. Valtimoiden koko kasvaa ja laskimoiden pienenee verraten pystyssä pyöräilyyn. Yleisesti ottaen mikä tahansa pyöräily tekee myös omat muutoksensa luustoon ja lihaksistoon, mutta nojapyöräily on uinnin lisäksi ainoa urheilu, jossa huhkitaan vaaka-asennossa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin