Sivu 10/11

Re: Low ~ Mid Racer

Lähetetty: 21 Maalis 2011, 22:02
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Tilasin 60mm 700c kuituvanteen. Selvitin että siihen käy radiaali puolaus joten pläni on nyt tehdä DT Swiss 232mm 2.0/1.8 mm pinnolla pakan puolelle 1-ristiin ja vastakkaiselle suorapuolaus.

Joo, tilattu on toinen Hope Pro III 130mm 32 pinnalle. Napaa pidetään 61 mm laippojen ansiosta erittäin lujana joten radiaalikin pitäisi onnistua. Ja nuo ohennetut rosteripinnat on vähän joustavampia kuin aikapäivien teräksiset.

Laskeskelin tuossa että 232 mm pinnat kävis molemmille puolille, ei-vetävälle suoraan ja vetävälle kerran ristiin. Ja kävin sitten tallissa ihmettelemässä sitä 90-luvun 24-pinnaista ratasta...

Taitaa jäädä aika pieneksi pinnan kulma sitoa navan kautta tuleva veto vanteeseen. Toisaalta pinnoja on kuuden vannetta vetävän sijaan nyt kahdeksan ja vanne on varmasti jäykempi kuin aikaisemmin mulla ollut jäykin vanne eli Mavic GP4.

Ei auta kun kokeilla ja jos ei toimi niin hommata 18 kpl 238 mm pinnoja ja rakentaa vetävä puoli uusiksi. Tai jos sais metsästettyä pikkasen pidemmät pinnan nipat, voisi pituus ehkä riittää.

Onneksi on toinen ratas joka on sitten varman päälle puolattu 2mm teräspinnoilla ja 4-ristiin :D


Re: Low ~ Mid Racer

Lähetetty: 22 Maalis 2011, 10:47
Kirjoittaja THuhtamaki

Tilasinpa sitte hetken mielijohteesta Recumbentpartsilta uuven etukiekonkin. 406 Velocity Thracian disc 24 pinnainen. Sopii paremmin tuo Continental GP kumi tälle vanteelle. Tuo nykyinen kehä on vähän turhan leveä tuolle kumille...


Re: Low ~ Mid Racer

Lähetetty: 22 Maalis 2011, 13:25
Kirjoittaja mhelander

Asiaa. Onko linkkiä rattaaseen ja millainen hinta sille tuli ?

Taitaa tuokin olla levyjarrulle sopivaa mallia.

Itse mietin ensin talvea varten josko lowraceriin vaihtais 451 etukiekon 406:een johon puolais (jos vaan jostakin sais) M5:n kapean mono-navan. Helpottais karkeamman etugummin valintaa oleellisesti.

Sori että kaappasin tätä aihetta noihin kiekko ja rihtauskeskusteluihin... lupaan tehdä uuden aiheen kunhan saan ne pinnat ja pelit ja pääsen kokeileen half radial pinnausta.


Re: Low ~ Mid Racer

Lähetetty: 22 Maalis 2011, 22:11
Kirjoittaja THuhtamaki

http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... -dics.html

Tuoltahan se... Toimituskuluja suomeen tulee about 18€. Tuolta tilasin myös viimekesänä sen Optiman penkin ja sekin tais tulla 18€ toimituskuluilla...


Re: Low ~ Mid Racer

Lähetetty: 25 Maalis 2011, 17:44
Kirjoittaja THuhtamaki

Noniin aamupäivästä alkaneen paketin etsimisen jälkeen uusi etukiekko löytyi ja vanhasta kiekosta jarrulevy, kumit ja mittarin magneetti siirretty uuteen.

Eli kiekkohan on 406 Velocity Thracian disc 24. Painoa komeudella on 640g ilman jarrulevyä ja pikalukkoa. (entinen lastenpyörän kiekko painoi samoilla varusteilla 760g). Tää Velocityn Aeroheat kehä on n. 3mm kapeampi ku tuo vanha lastenpyörän kehä. Jäykkyys on sitte ihan omaaluokkaansa ontelo rakenteen ja lujemman alumiiniseoksen ansiosta.

Ny vaan ilmojen lämpenemistä että nuot viimesetki jäätikköpaikat sulaa teiltä....


Re: Low ~ Mid Racer

Lähetetty: 25 Maalis 2011, 19:20
Kirjoittaja TMS

Tuota tuli vaan mieleen, että kestääkö tuollainen puolaus levyjarrukiekossa? Jarrun toimintaidea kun on erilainen verrattuna vannejarruun.


Re: Low ~ Mid Racer

Lähetetty: 25 Maalis 2011, 19:30
Kirjoittaja mhelander
TMS kirjoitti:

Tuota tuli vaan mieleen, että kestääkö tuollainen puolaus levyjarrukiekossa? Jarrun toimintaidea kun on erilainen verrattuna vannejarruun.

Riistinhän nuo pinnat lopulta menevät. Ei ole juuri kehnompi kuin se half radial mitä suunnittelin omaan takarattaaseeni.

Ratashan on valmis ja levyjarrunapaa varten rakennettu. Olisin yllättynyt jos ei toimisi hyvin, etenkin vahvan profiilivanteen avustuksella.


Re: Low ~ Mid Racer

Lähetetty: 25 Maalis 2011, 19:32
Kirjoittaja Nojanalle

Pitäs kestää. Minulla on Nazcassa kaksiylipuolaus ja on kestänyt hyvin. Levylläkin on kokoa 230mm. Kuljettajakin ei kuulu neuvola sarjaan. :oops:


Re: Low ~ Mid Racer

Lähetetty: 03 Touko 2011, 11:27
Kirjoittaja THuhtamaki

Eilen kotiutui uusi etuhaarukka jonka pitäis kestää etujarrun käyttöäkin. Tuossa kun oon mallaillu paikalleen ja mietiskelly niin ei riitä että ohjain laakerin vaihtais kierteettömään malliin, vaan joudun koko stemmin rakentamaan (/ostamaan valmiin) uusiksi. Tuo uuden haarukan ohjainputki on nimittäin alumiinia ja niin paksuseinämäinen ettei normaali "quill" stemmi mene sen sisälle.

Haarukka on siis Bacchettan alumiininen levyjarruhaarukka 20"-24" rengaskoolle. Pituutta haarukalla on just saman verran ku tuolla lastenpyörän haarukalla ja rake aika lähelle sama.

Tulee "hieman" jykevämmän näköinen ratkaisu kun tuo mun rullalaakeroitu ohjainlaakeri on melko iso halkaisijainen ja haarukka jatkuu sen alapuolelta juuri saman vahvuisena...

Haarukan paikalleen laitto siirtyy johonkin varmaan kesäkuun alulle koska CRC:lle tulee tuota 1" ahead ohjainlaakeria hyllyyn vasta toukokuun puolenvälin jälkeen (laitan saman Tokenin rullalaakerin mikä mulla nyt on kierteellisenä niin jää 2kpl laakeria varaosiksi kun ei tarvi ku yläpään kuppi vaihaataa).


Re: Low ~ Mid Racer

Lähetetty: 07 Touko 2011, 15:52
Kirjoittaja jooseha
THuhtamaki kirjoitti:

Rungon malliksi valitsin eniten omaa silmää miellyttävän mallin joka löytyi Performerin valikoimasta: Agenda 20/26http://www.performer.com.tw/2010/user/p ... &sno=00164. Istuma korkeudeksi tulee n. 44cm ja penkin kulma säädettäväksi n. välillä 25-40 astetta. Akseliväli esikuvan mukaan 117cm. Kampikeskiön korkeus tullee olemaan jotain väliltä 60-65cm.

Osuiko muuten nuo mitat kuinka lähelle tavoitteita?
Esikuvaa parempi siitä taisi kuitenkin tulla :D .


Re: Low ~ Mid Racer

Lähetetty: 08 Touko 2011, 08:12
Kirjoittaja THuhtamaki

korkeusmitat tuli justkohilleen niillä schwalbe Big Apple kumeilla, mutta nyttemmin etupäähän on tullut Continental Grand Prix slicksi joka on kolmanneksen big applen paksuudesta, joten kampikorkeus on nyt matalampi samoin istumakorkeus. Takapään 26" big apple on erinäisten vaiheiden jälkeen vaihtunut 28" (700c) Tufo Elite Ride 25 tuubi kumeen joka on tasan saman korkuinen 26" big applen kans. Akseliväli on toistaiseksi sama 117cm. Kunhan uudet stemmin osat saapuu ja saa uuden etuhaarukan paikalleen nii pitää mittailla mitat uudestaan.


Re: Low ~ Mid Racer

Lähetetty: 14 Touko 2011, 13:46
Kirjoittaja THuhtamaki

Punnitsin tuossa huvikseni pyörän ajokunnossa, eli takapoksi paikallaan ja sisältäen eteen vara sisäkumin ja taakse vararenkaan ja Bontragerin CO2 pumpun jne. Painoa oli henkilövaa'an mukaan 20.2kg eli oma painoni tasan 73kg ja pyörän kans näytti lukemaa 93.2kg.

Ny ootellaan vain muutamia osia CRC:ltä että sais tuon uuden etuhaarukan paikalleen...

Kuvassa siis tän hetkinen varustus...


Re: Low ~ Mid Racer

Lähetetty: 15 Touko 2011, 00:03
Kirjoittaja mhelander

Miten sulla pelaa tuo 88-millinen kuitukiekko takana ?

Tuntuuko sivutuulet kuinka voimakkaasti ?

Itselläni on jokunen sata kilsaa vastaavalla 60mm kuitukiekolla ajettuna ja sillä kyllä sivutuulet huomaa selvemmin kuin profiilittomalla tuubivannerattaalla. Toisaalta ajoin kisarattailla 55km referenssilenkin 1h 42min kesksykkeellä 143 eli 10 minsaa kovempaa kuin syksyllä (syke 137). Oli lähes olematon tuuli; lievä vastanen edestakasen lenkin paluumatkalla. Nuo kiekot, eli 3-lapanen kuituratas edessä ja 60mm profiili 32-pinnainen takana kulkee kuin unelma.


Re: Low ~ Mid Racer

Lähetetty: 15 Touko 2011, 03:15
Kirjoittaja THuhtamaki

Kyllä tuossa sivutuulen tuntee, etenkin puuskaisessa sivutuulessa (sillon kun puhaltaa suoraan sivulta) joutuu tekemään tuulikorjausta ohjaustangolla melko tiheään.


Re: Low ~ Mid Racer

Lähetetty: 15 Touko 2011, 16:47
Kirjoittaja mhelander

Asiasta aasinsillalla... BROL-foorumilla on mittaustietoa jossa kevyesti ja vahvemmin profiiliin rattaaseen laitetaan pinnasuojat ja tällainen ratas pesee mennen tulleen pirun kalliit suorat levykiekot.

Toki vauhtia on 30 mph eli 48 km/h mutta nuo enemmän linssin malliset takakiekot alkavat tuottamaan nostetta kuin purjeveneen purjeet... osahan purjeveneistä menee nopeampaa paikasta A paikkaan B luovimalla kuin suoraan myötätuuleen.