Sivu 10/13

Re: Kinneri

Lähetetty: 19 Syys 2010, 20:01
Kirjoittaja jviirret
pikametri kirjoitti:

Eli jos teet avo-ohjaamon niin ilma on samanalista lasin molemmin puolin, ja vain vesisade aiheuttaa ongelmia.

Joo, kyllä huurtuminen olisi varmasti ongelmista pienin.

Jukka


Re: Kinneri

Lähetetty: 20 Syys 2010, 08:36
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

-konepellille satava vesi roiskuu vauhdissa myös koppiin ja vauhdin noustessa kastelee jopa naamaa
-kun vauhtia hidastaa niin katolta valuu vesi lorona syliin

Konepellin takalaitaan jotkut 'kourut' jotka ohjaavat taakse päin ilmavirran mukana tulevan veden sivulle, ja samoin katolle etureunaan kouru joka ohjaa veden sivuun.

jviirret kirjoitti:

Oikeastaan kaikki ongelmat ratkeaisi oikeall tuulilasilla, mutta tulisiko lisää ongelmia? Näkeekö läpi, huurtuminen ja likaantuminen. Ilmanvastus ainakin nousisi...

Näkyvys-ongelmia tuulilasista voisi olla, mutta ilmanvastuksesta ei kai loppujen lopuksi tiedä, ihan hyvin ilmanvastus voi vaikka vähentyä. Ja jos käytettävät nopeudet ovat luokassa 20-25 km/h, niin eipä ne pienehköt muutokset ilmanvastuksessa suuntaan tai toiseen juuri vaikuta.


Re: Kinneri

Lähetetty: 20 Syys 2010, 17:26
Kirjoittaja jviirret

Töissä kävin katto paikoillaan, montuissa melu melkoinen normaali pyörän ääniin tottuneelle. Näyttihän tuo katto kuitenkin kyydissä pysyvän, saas nähdä kauanko. Merkitys nopeuteen marginaalinen, varmaan olisi sama aika mennyt ilman kattoakin, ehkä. Vähän tuossa hahmottelin että jos katon korvaa isolla tuulilasilla:

Kuva

Mitään piirto-ohjelmia en osaa käyttää, joten pitää tyytyä pienoismalleihin. Maitopurkki kätevästi n. 7cm leveä, joten siitä saa hyvän pohjan 1:10 pienoismalliin. Tuo neuloilla kiinni oleva paperi olisi luonnossa 160x50cm kokoinen palanen josta nurkista leikattu 30cm palat pois. Istuu aika nätisti tuossa pienoismallissa kuvitteellista konepeltiä vasten ja yläreuna tulee 50cm korkeudelle, kun nykyinen katto korkeimmillaan on n. 55cm:ssä. Kun takakulmia muotoilee, niin tuon saisi kipattua kuskin yli taakse niinkuin nykyisenkin katon.

Jukka


Re: Kinneri

Lähetetty: 20 Syys 2010, 18:14
Kirjoittaja Nojanalle

Tuulilasi ihan hyvä idea. Katon voi tehdä taittuvaksi, niinkuin autoissa. Äänimailma hiljenee kun ei ole kovaa materiaalia. :shock:


Re: Kinneri

Lähetetty: 20 Syys 2010, 18:36
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Mitä loivempi lasi sen enemmän ongelmia... Itse lähtisin tekemään tuulilasin joka olisi ylhäältä "auki" mutta jäisi katon alle. Ja katto voisi olla himpun pitempi tällöin.

Olisi mielenkiintoista kokeilla umpi lattialla ja kopilla tulisiko ohjaamoon yli paine ajettaessa jolloin ilma virta pyrkisi kiertämään sen.
Nyt kun takaseinä on avoinna kaikki pyrkii kulkeutumaan ohjaamon läpi.

Mutta täytyy silti nostaa Jukalle taas hattua ... Jukka tekee ja muut haaveilevat tekevänsä...

Pitäisi itsekkin saada itseä niskasta kiinni...


Re: Kinneri

Lähetetty: 20 Syys 2010, 19:15
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:

Mitä loivempi lasi sen enemmän ongelmia... Itse lähtisin tekemään tuulilasin joka olisi ylhäältä "auki" mutta jäisi katon alle. Ja katto voisi olla himpun pitempi tällöin.

Kas, jäikin tuosta viestistä pois. Tämä idea olisi siis vaihtoehto tuolle katolle, ei yhtä aikaa asennettavaksi.

Mustasudenkorento kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista kokeilla umpi lattialla ja kopilla tulisiko ohjaamoon yli paine ajettaessa jolloin ilma virta pyrkisi kiertämään sen.
Nyt kun takaseinä on avoinna kaikki pyrkii kulkeutumaan ohjaamon läpi.

Joo, jos kumpikaan idea ei yksinään ole hyvä pitää alkaa tekemään kokonaista umpikoppia. Sitte ei ole kuin pohja auki.

Jukka


Re: Kinneri

Lähetetty: 21 Syys 2010, 16:53
Kirjoittaja jviirret

Nyt pääsin ajeleen pidennetyllä katolla sateessa.
Aiemmin n.20km/h nopeudessa kastui sateesta leuan ja navan välinen alue, nyt vain leuasta 25cm alaspäin.
Aiemmin konepellille satava vesi pärskyi em. nopeudessa niin että naama valui vettä, nyt vain kostui siitä.
Aiemmin vauhtia hidastaessa vesi valui katolta syliin, nyt vain konepellille.
Aiemmin hitaassakin vauhdissa satoi vettä koppiin, nyt ei tullut juuri mitään alle 10km/h nopeudessa

Eli parani, muttei niin paljoa että tuulilasin kokeilusta luopuisin.
Aamulla oli 4astetta lämmintä kun ajelin töihin, muutaman kilometrin ajon jälkeen olisi voinut vähän takkia avata kun alakroppa alkoi lämpeneen, mutta eipä voinut kun rintakehään ja naamaan otti ajoviima. Näissä tilanteissa olisi helpompi pukeutua kun olisi koko vartalon suojaava tuulisuoja.

Jukka


Re: Kinneri

Lähetetty: 21 Syys 2010, 20:00
Kirjoittaja jori

Sateessa isot vesipisarat putoavat noin 6 m/s pienet alle tämän. 6 m/s ajonopeudessa (22 km/h) vauhdissa isot vesipisarat putoavat 45 asteen kulmassa pienet vieläkin enemmän vaakasuoraan. Laita ihmeessä tuulilasi tai tuulilevy, eihän siitä välttämättä tarvitse nähdä läpi, voit katsoa yli. Tietenkin läpinäkyvä on nätimpi, mutta huurtumisesta ei tarvitse välittää.
Tuossa vielä vähän tiedettä sadepisaroiden nopeudesta. :)
http://areena.yle.fi/ohjelma/7a6f447ea6 ... 8f201cf0a5

Jori


Re: Kinneri

Lähetetty: 21 Syys 2010, 20:58
Kirjoittaja Jarcco

Mopoiluajoilta muistuu mieleen hengitysilman höyrystämät visiirit. Tästä on aikaa, mutta muistelen että ilmavirta poisti höyryn kun avasi visiiriä hieman. Toimisiko sama tässäkin isommassa mittakaavassa. Eli ohjaisi pienen ilmavirran tuulilevyn takapuolelle. Läpinäkyvä yläosa kuten maitopurkki mallissa ja nivelöity takaa kuten kypärän visiiri. Alas konemuovin päälle tuulilevyn takapuolelle matala lippa joka ohjaa ilmavirran ylös, (kuten autossa puhallus lasille, mutta patopaineella) ja estää samalla veden valumisen syliin. Yläosaa kääntämällä rakoa ja virtaa voi säätää. Muutamassa mallissa olen nähnyt visiiriä matkivan "tuulilasin", mutten muista onko missään tuota alapuolista ohjainta.


Re: Kinneri

Lähetetty: 21 Syys 2010, 21:51
Kirjoittaja Nojanalle

Oletko koskaan nähnyt vanhoja autoja joissa ei ollut viellä puhaltimia ja lämmityslaitteita. Niissä oli laitettu monesti kaksi lasia jotka kulkivat hetkenmatkaa päälekkäin. Niin tämä alempi ohjas ilmavirran ylemmän sisäpintaan. Eikä niissä kaksista rakoa tarvittu kun homma toimi. :D


Re: Kinneri

Lähetetty: 22 Syys 2010, 12:42
Kirjoittaja saass

Tuohon tyyliin.... :P
Ensimmäisessä velossa on tuulilasi limitetty ja alemmassa WAW:ssa on lippa & sen edessä kouru, jonka pohjalla "viemäri" josta letkulla ylimääräinen vesi johdetaan pois....


Re: Kinneri

Lähetetty: 22 Syys 2010, 23:02
Kirjoittaja jviirret

100km työmatka-ajoa takana. Alunperin kuvittelin että olisi niin raskas ajettava ettei vihtisi töissä käydä ollenkaan, tämän valmistumisen jälkeen en ole muilla käynytkään.

Jukka


Re: Kinneri

Lähetetty: 23 Syys 2010, 22:59
Kirjoittaja jviirret

Tänään tuli selväksi että tuulilasin lisäksi pitää olla sivulasit. Töistä tullessa tuuleskeli aika navakasti sivuvastaiselta ja vettä tuli niin että tiellä lainehti. Kastui selkä ja takamuskin kun tuulen kanssa sivuaukoista satava vesi valui pitkin selkänojaa.
Mallailin pahvilla tuossa kinnerin päällä 1:1 mittakaavassa tuota tuuli/sivulasi ideaa, ei ihan maitopurkkimallin mitat riittäny.

Jukka


Re: Kinneri

Lähetetty: 28 Syys 2010, 16:50
Kirjoittaja jviirret
jviirret kirjoitti:

Kinnerin kyljessä on nyt nettiosoite jota en julkaise muualla. Jännä katsoa laskurista minkä verran ihmisiä asia kiinnostaa

Eka viikon saldo 16 uniikkia kävijää ja toisella viikolla 8kpl. Odotin vähän useampaa, mutta tarkemmin ajateltuna tuossa on suunnilleen 10työpäivää, eli joka päivä on keskimäärin 2-3kävijää. Osoite on n.8cm korkealla fontilla, eli näkyy n. 10m päähän.

Vertailun vuoksi tuossa www.nojapyora.tk:ssa käydään n.50 kertaa viikossa. Se lukee useimmilla foorumilla mun allekirjoituksessa tai "henkilötiedoissa".

Jukka


Re: Kinneri

Lähetetty: 06 Loka 2010, 18:44
Kirjoittaja jviirret

Nyt on tuulilasiohjaamo valmis:

Kuva

1:1 pahvimallilla totesin että maitopurkkimallin levy on liian pieni, kuvassa siis 170x60cm kokoinen palanen. On ehkä liiankin korkea, eka sadekelin testi näyttää.
Mutta on tuosa nyt HIRVEÄ METELI, ihan kuin tuo U:n mallinen muovi kaiuttaisi kaikki korin äänet suoraan nuppiin. Alan ymmärtämään miksi useimmissa velomobiili ajokuvissa ei ole katto paikoillaan, menee iso osa pyöräilyn ilosta kun ajokki ei ole hiljainen.
Tällä lasilla tulikin nyt alamäen hitausennätys, 32,5km/h, eli hidastaa vauhtia pelkkää kattoa enempi. Pitää käyttää katto vielä irti, viimmeistellä nuo puurimat ja kokeilla viritellä jotaki kumia kiinnityksiin. Ei se rengasvolinaa ja korin kuminaa poista, mutta jos monttujen aiheuttamat kolahdukset sais vaimeneen.
Huurtuminen ei ollut vielä ongelma, huuruun lasin kyllä sai puhallettua, mutta avautui itsestään. Ja lämminkin tuli, ei korin sisällä ilma paljon virtaa kun kämmen selällä tunnustelin.

Jukka