Sivu 10/13
Re: SH15 Soudettava kinneri
Lähetetty: 09 Helmi 2012, 22:06
Kirjoittaja irakas
SH15:ssa ei tuo kaareva vetoliike tuntunut mitenkään epäluontevalta.
Mutta kaiken kaikkiaan, minulla into soudettavaan pyörään laimeni, kun tuli todettua, että sellainen sopii vain tasamaille. Vähänkin pitempi ja loivakin vastamäki on sille myrkkyä. Saattaa olla niin, että myös kaksipyöräisten soutupyörien vähäinen suosio johtuu samasta syystä.
Tietenkin voi olla, että lisäämällä välityksiä myös vastamäistä selviäisi, mutta jotenkin kai tuntuisi turhauttavalta, että soutaa pitää vimmatusti ja kuitenkin pyörä nousee vain hitaasti.
Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen. Juuri tuo vain vetovaiheeseen perustuva eteneminen tekee vastamäen nousun vaikeaksi.
Jos SH15 olisi ainoa nojakkini, olisin sen muuttanut tavalliseksi ehkä katetuksi tadpoleksi. En kuitenkaan ole hennonut sitä tehdä. Jääköön vaikka museoajoneuvoksi. 
Sakari
Sakari
Re: SH15 Soudettava kinneri
Lähetetty: 09 Helmi 2012, 22:13
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:
Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen.
Sakari
Mutt sitenhän se oliskin resiina 
Petri
Re: SH15 Soudettava kinneri
Lähetetty: 09 Helmi 2012, 22:23
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:irakas kirjoitti:
Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen.
Sakari
Mutt sitenhän se oliskin resiina 
Petri
Niin, varmaan kannattaisi ottaa oppia vanhasta kunnon resiinasta! 
Sakari
Re: SH15 Soudettava kinneri
Lähetetty: 12 Helmi 2012, 11:43
Kirjoittaja MM
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:irakas kirjoitti:
Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen.
Sakari
Mutt sitenhän se oliskin resiina 
Petri
Niin, varmaan kannattaisi ottaa oppia vanhasta kunnon resiinasta! 
Sakari
Etkös sinä,Sakari, saisi työntövaiheen tuohon kepillä heilutettavaan soutuvehkeeseesi laittamalla samaan keppiin vetorattaan kanssa toisen yksiuuntarissan ja alaketjun (vetävän puolen) kulkemaan sen kautta. Alapuolelle, ja siis hieman lyhempään varteen laitettuna se kompensoisi vetoa heikompaa työntövaihetta.
Meinaan, kun tuolla urheilupuolella väittävät, että soutu se on tehokkain voimatuottomuoto. Itse asiassa tavalla ei ole suurta eroa.
Re: SH15 Soudettava kinneri
Lähetetty: 12 Helmi 2012, 15:03
Kirjoittaja irakas
MM kirjoitti:irakas kirjoitti:PW kirjoitti:irakas kirjoitti:
Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen.
Sakari
Mutt sitenhän se oliskin resiina 
Petri
Niin, varmaan kannattaisi ottaa oppia vanhasta kunnon resiinasta! 
Sakari
Etkös sinä,Sakari, saisi työntövaiheen tuohon kepillä heilutettavaan soutuvehkeeseesi laittamalla samaan keppiin vetorattaan kanssa toisen yksiuuntarissan ja alaketjun (vetävän puolen) kulkemaan sen kautta. Alapuolelle, ja siis hieman lyhempään varteen laitettuna se kompensoisi vetoa heikompaa työntövaihetta.
Meinaan, kun tuolla urheilupuolella väittävät, että soutu se on tehokkain voimatuottomuoto. Itse asiassa tavalla ei ole suurta eroa.
Uskomattoman hieno älyn väläys!
Kiitos MM! 
Ensin ajattelin, että homma kaatuu siihen, kun vetävässä takapyörässä on vaihde ketjunkiristäjineen, mutta eihän se vaikeuta asiaa. Tätä täytyy ehdottomsti kokeilla. Taas joku takakiekko menettää pinnansa ja vanteensa!
Sakari
Re: SH15 Soudettava kinneri
Lähetetty: 12 Helmi 2012, 17:01
Kirjoittaja irakas
Piirsinpä kaaviokuvan veto- ja työntömekanismista. Hommaa vähän hankaloittaa nuo lisärissat, jotka ovat välttämättömät. Ilman niitä hyppisi ketju hampaiden yli.
Sakari
Re: SH15 Soudettava kinneri
Lähetetty: 12 Helmi 2012, 20:02
Kirjoittaja jori
Jännitetyn ketjun vetäminen pienen taittopyörän kautta syö tehoa. Laita myös toinen vapaarastas samoin päin kuin ensimmäinen, mutta kierrä ketju toista kautta. Vaihda myös kahden pienen taittopyörän tilalle isot taittopyörät vapaarattaiden kanssa samoille akseleille, niin rakenne hiukan yksinkertaistuu ja hyötysuhde kasvaa.
Re: SH15 Soudettava kinneri
Lähetetty: 12 Helmi 2012, 20:51
Kirjoittaja irakas
Voisikohan homma toimia näinkin yksinkertaisesti? Vapaarattaat toimivat toistensa pylpyröinä. 
Sakari
Re: SH15 Soudettava kinneri
Lähetetty: 12 Helmi 2012, 21:55
Kirjoittaja Mustasudenkorento
irakas kirjoitti:Voisikohan homma toimia näinkin yksinkertaisesti? Vapaarattaat toimivat toistensa pylpyröinä. 
Sakari
Mutta eikö tuo menisi väärää kautta tuo ketju?
Tavallaan paluu puolelta?
Re: SH15 Soudettava kinneri
Lähetetty: 12 Helmi 2012, 22:02
Kirjoittaja irakas
Mustasudenkorento kirjoitti:irakas kirjoitti:Voisikohan homma toimia näinkin yksinkertaisesti? Vapaarattaat toimivat toistensa pylpyröinä. 
Sakari
Mutta eikö tuo menisi väärää kautta tuo ketju?
Tavallaan paluu puolelta?
Joo, olet aivan oikeassa. Työnnettäessä takapyörä pyörisi taaksepäin. 
Sakari
Re: SH15 Soudettava kinneri
Lähetetty: 12 Helmi 2012, 22:31
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Jännitetyn ketjun vetäminen pienen taittopyörän kautta syö tehoa. Laita myös toinen vapaarastas samoin päin kuin ensimmäinen, mutta kierrä ketju toista kautta. Vaihda myös kahden pienen taittopyörän tilalle isot taittopyörät vapaarattaiden kanssa samoille akseleille, niin rakenne hiukan yksinkertaistuu ja hyötysuhde kasvaa.
En meinannut ensin millään ymmärtää, mitä tarkoitat, mutta tarkoititko sitten näin? Keskellä oleva on siis rissa (eli pylpyrä).
Sakari
Re: SH15 Soudettava kinneri
Lähetetty: 12 Helmi 2012, 22:42
Kirjoittaja jori
Tuossa edellä sinulla on yksi ylimääräinen akseli.
Tarkoitin, että järjestely olisi ihan kuin tässä, 
mutta myös tuo suora ketju tekee kahdeksikon noiden ympyröiden kautta. Eri kautta kiertäen kuitenkin, ettei tule risteyksia. Molemmat ympyrät kuvaavat kuitenkin päällekkäin olevia taittopyörää ja vapaanapaa.
Re: SH15 Soudettava kinneri
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 07:52
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Tuossa edellä sinulla on yksi ylimääräinen akseli.
Tarkoitin, että järjestely olisi ihan kuin tässä, 
mutta myös tuo suora ketju tekee kahdeksikon noiden ympyröiden kautta. Eri kautta kiertäen kuitenkin, ettei tule risteyksia. Molemmat ympyrät kuvaavat kuitenkin päällekkäin olevia taittopyörää ja vapaanapaa.
Elikkä niinku tällä tavalla. Näin rattaistot myös mahtuvat vetovipuun paremmin.
Kiitos Jori! 
Sakari
Re: SH15 Soudettava kinneri
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 11:45
Kirjoittaja irakas
Näyttää siltä, että, jos aion käyttää vakio vapaarataspakkoja, joudun koko vetotangon muuttamaan yhdeksi putkeksi, jonka molemmille puolille vapaarattaat ja rissat asettuvat. Rataspakka ja rissa eivät mahdu rinnakkain nykyisen vetotangon rakoon. Onneksi aikaisemmista kokeilusta minulla on valmis vetotanko nivelineen. 
Sakari
Re: SH15 Soudettava kinneri
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 12:01
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:
Elikkä niinku tällä tavalla. Näin rattaistot myös mahtuvat vetovipuun paremmin.
Juu, vaikka noin.
Ketjut voi vielä järjestää niin, ettei niiden tarvitse mennä ristiin. Takapakan yläpuolelta tuleva vetoketju ylemmän pyöräparin ympäri, ristiin alas ja sieltä etutaittopyörän alapuolelle. Etutaittopyörän yläpuolelta ylemmän pyöräparin ympäri yläkautta, ristiin alapyöräparin ympäri ja takaisin takavaihteensiirtimelle.
En osannut kumittaa noita ristiin meneviä, mutta kuvittele ne pois kuvasta. 