Re: Pyörän valoista
Teippasin valkosesta muovista suojuksen valokeilaa rajaamaan. Ei pitäs häikästä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Teippasin valkosesta muovista suojuksen valokeilaa rajaamaan. Ei pitäs häikästä.
PW kirjoitti:Teippasin valkosesta muovista suojuksen valokeilaa rajaamaan. Ei pitäs häikästä.
Omassa lampussa on puolikas putkenpätkä yläpuolella, lähialueen valokuvio levenee.
500 lm sokaisee pitkäksi aikaa pimeällä, eikä vain häikäise. Valovoima riittää läpäisemään valkoisen muovin ja muuttaa Petrin tötsän valon lähteeksi laajentaen valokeilaa. Toki vaimentuneena. Mustan pitäisi tötsän olla mattana rajatakseen paremmin valokeilaa. Putken halkaisija ja pituus määrittävät läpinäkymättömällä putkella keilan leveyden jopa leveäkaistaisesta lampusta. Saksalaisten armeijan autoissa oli toisessa maailmansodassa usein lampun edessä leveää matalaa nelikulmiota lukuunottamatta peite.
Seuraavien lamppujen ostossa kannattaa katsoa optiikkaa ja keilan leveyttä. Kapea keila vaatii vähemmän tehoa samaan kirkkauteen ja säästää sähköä pidemmälle toiminta-ajalle säästäen sähköosia kuumuudelta. Mikä on hyvä asia siirtymäkausina, jolloin voi olla pimeää ja lämmintä. Ulkomailla ajamisesta puhumattakaan.
vaaka kirjoitti:...Mustan pitäisi tötsän olla mattana rajatakseen paremmin valokeilaa. Putken halkaisija ja pituus määrittävät läpinäkymättömällä putkella keilan leveyden jopa leveäkaistaisesta lampusta...
Kyllä se on parempi noin, eli valkoinen muovi hehkuu ja sivulta tulijatkin huomaa samalla. Valokuvion laidassa kirkkaus on keskiosaa pienempi, ei varmasti häikäise liikaa tuollaisen muovin läpi suodatettuna.
tm kirjoitti:vaaka kirjoitti:...Mustan pitäisi tötsän olla mattana rajatakseen paremmin valokeilaa. Putken halkaisija ja pituus määrittävät läpinäkymättömällä putkella keilan leveyden jopa leveäkaistaisesta lampusta...
Kyllä se on parempi noin, eli valkoinen muovi hehkuu ja sivulta tulijatkin huomaa samalla. Valokuvion laidassa kirkkaus on keskiosaa pienempi, ei varmasti häikäise liikaa tuollaisen muovin läpi suodatettuna.
Juu ei häikäse, lisäksi ite näen millanen valotoiminto on päällä
Valo testausta - yritin kuvata mutt ei anna oikeutta. Täydellä teholla voi viel vähän häikästä mutt vaihdan pienemmälle kun joku tulee vastaan. Valkonen muovi valokeilaa kaventamassa, siitä on sekin hyvä puoli ett antaa sivulle valoo. Riittää miulle toistaseks
Joo mulla on 600 lm keskileveän keilan lamppu käsittääkseni leveydeltään. Ja siitä on täydellä teholla porukka valitanut huolimatta katuvalaistuksen olemassaolosta paikassa, jossa on puita ajoradan ja pyörätien välissä hieman vaimentamassa katuvalaistuksen tehoa. Silti katuvaloakin on kviasti. Riippuu toki tötterön tiheydestä ja paksuudesta sekä valonvaimennuskyvystä, miten pahasti se valaistuu. On sellaisiakin matskuja olemassa, joita jo aiemmalla 300 lm lampulla valaisin niin kirkkaaksi, että häikäistyin itse. Eli periaatteessa sopiva valkoinen ei ole automaattinen riski suuntaimena.
Tommonen valoaskartelu kinnerin keulalle - naruviritykset viehättää aina.
http://velorizontal.bbfr.net/t17655p240 ... -mon-tryke Linkki viel Ranskanfoorumin sivuille.
PW kirjoitti:Tommonen valoaskartelu kinnerin keulalle - naruviritykset viehättää aina. - klip -
Linkki viel Ranskanfoorumin sivuille.
Kinneristin vakiokalustoon kuuluu näköjään 3D-tulostin, koska tulee ensimmäinen (muoviosiltaan) tulostettu kinneri?
Hankin juuri päällepäin samanlaisen lampun... tosin numeroarvot vähän huonommat.
Minulle on silloin tällöin tapahtunut, että etu- ja perävalaisimen akun lataus on loppunut kesken matkan, ja silloin on ollut tosi noloa ajella pimeällä pyörällä varsinkin, kun vastaantulijoille olen itse joskus huomautellut valottomuudesta. Nyt olen asentanut sekä eteen että taakse halvat patterikäyttöiset led-varavalot, jotka tuntuvat kestävän muuten paljon kauemmin kuin kalliimmat akkukäyttöiset. Ei enää tarvitse olla huolissaan akkujen loppumisesta kesken matkan.
irakas kirjoitti:Minulle on silloin tällöin tapahtunut, että etu- ja perävalaisimen akun lataus on loppunut kesken matkan, ja silloin on ollut tosi noloa ajella pimeällä pyörällä varsinkin, kun vastaantulijoille olen itse joskus huomautellut valottomuudesta. :
Aina voi ottaa vara-akut mukaan, eikö? Minulla on kinnerissä Canonin videokameran akku, joita tilasin sitten toisenkin Kiinasta. Eli jos akusta loppuu virta, niin sitten vaan toinen peliin. Sama koskee nojakkia - siinä on 18650 taskulamppu valona ja mukana on toki toinen samanlainen akku ja/tai lamppu. Minusta on tosi noloa ajaa pimeänä pimeällä. Vaarallistakin se olisi.
Muuten, lauantai-iltana heitin nojakilla lenkin Ojakkalaan. Taskulamppu toimi oikein hyvin alkumatkasta low-asetuksella, mutta 20 minuutin päästä Ojakkalalassa se alkoi vaihtaa moodia joka ikisessä ja pienimmässäkin töyssyssä. Pah! Sitä sitten moodi vaihtui high - low - strobe muutaman sekunnin välein. Onneksi lampussa ei ollut sitä iänikuista SOS-moodia...
Kun olin ajellut 30 minuuttia ja jo paluumatkalla Ojakkalasta, niin yhtäkkiä päälle jäikin strobe. Eikä se vaihtunut mistään hurjimmastakaan töyssystä. Vaikuttaa siis siltä, että ehkä jokin lämpötila vaikuttaa siihen, miten herkästi lamppu vaihtaa moodiaan...
MIstä saisi ihan oikealla mekaanisella kytkimellä varustetun ledilampun? Siinä pitäisi olla vaihtoehtoina high ja low. Ei mitään muuta...
Mulla on cruiserisssa 12V 3S 1300mAh-lipo, ja sen perässä suoraan kaksi tällaista istutettuna wanhaan Soliferin lyhtyyn:
http://www.xenonled.com/product/373/12v ... rflux-5led
Pelaa kuin junan vessa.
ajarmala kirjoitti:Mistä saisi ihan oikealla mekaanisella kytkimellä varustetun ledilampun? Siinä pitäisi olla vaihtoehtoina high ja low. Ei mitään muuta...
High, low ja strobo tässä valitettavasti on, mutta mulla on näitä/tai vastaavia kaksi. Zoomi on kiva lisä, niin saa säädettyä ja sähköteipillä lukittua sopivan kiilan. Toimii myös erinomaisena ja kirkkaana taskulamppuna. En lähde nykyään mihinkään ilman lamppua. Kirkkaus riittää myös itsepuolustukseen. http://eud.dx.com/product/infinite-zoom ... jXVWbcrKUk
Stongaan kiinnikkeeksi käy tämä: http://www.dx.com/p/universal-adjustabl ... jXWcLcrKUk (kumikiinnitys on aina tosin vähän huono, mutta tämä on paremmasta päästä, kun kireyden saa itse määriteltyä)
janx kirjoitti:Stongaan kiinnikkeeksi käy tämä: http://www.dx.com/p/universal-adjustabl ... jXWcLcrKUk (kumikiinnitys on aina tosin vähän huono, mutta tämä on paremmasta päästä, kun kireyden saa itse määriteltyä)
Niin, jos on stonga, jolla tarkoitat kai ohjaustankoa? Eihän kaikissa nojakeissa sitä ole ole.
Joillakin on ja joillakin ei. Joillakin on molemmat.