Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tässäpä vasta kinkkinen kysymys sillä pyörät ovat kuitenkin niin samanlaisia. Minä en sitten puolestaan ole Mangolla ajanut kuin jonkun hassun kilometrin joten vaikea siitä sanoa mitään sen syvällisempää. Mangossa on hieman enemmän tekniikkaa kuin Stradassa, kun siinä on se väliakseli istuimen alla. Tuo tekniikka on tuntunut foorumin Mangokuskeille aiheuttavan hieman harmaita hiuksia viimeaikoina. Stradassa kun on iso takapyörä niin siinä veto menee yhden penkin alla olevan taittopyörän kautta takarenkaalle, ketjunkiristäjänä toimii takavaihtaja kuten tavallisessa nojakissa (tätä taisi terppa kysyä reissutopikissaan mutta vastataan nyt tänne). Paluupuolen ketju kulkee putken sisällä. Väliakseli luo toisaalta myös mahdollisuuksia sillä esimerkiksi sähköavun tai jonkin dynamovirityksen voisi äkkiseltään ajatella onnistuvan siinä helpommin. Tavaratilaa Stradassa on enemmän kuin sportti Mangossa, varmaan myös vähän enemmän kuin tour versiossa sillä Strada on 20 cm pidempi.

Mango tuntui pienellä kokeella jäykemmältä polkiessa, siinä kun alumiinirunko (siis se missä kammet on kiinni) jatkuu kauemmas taakse. Stradassa runko loppuu eturenkaiden kohdalle ja lopun voimien siirron hoitaa kuori ja erityisesti sen pohjassa oleva tunneli. Strada on mielestäni siis hieman kumipallomaisempi polkiessa. Se onkin toinen asia mihin tämä vaikuttaa ja kuinka paljon. Kevyemmillä kuskeilla siitä ei varmaan ole erityisemmin häiriötä, mutta itse kun en siihen joukkoon kuulu ja lisäksi on paha tapa välillä vähän runtata niin joskus joustotunne hieman häiritsee.

No joka tapuksessa jos noiden kahden väliltä nyt päättäisin niin varmaan Stradaan päätyisin uudestaan. Kokonaisuuteen olen kuitenkin ollut erittäin tyytyväinen ja pyörä on toiminut hienosti tähän asti. Hieman varmaan miettisin tavallisen kokoista Questia vaihtoehtona (sen kun kulkisi vähän kovempaa kai), mutta sitä pitäisi päästä kokeilemaan että tietäisi kuinka paljon kömpelömpi se on ja kuinka kiikkerä. Sitten tietysti kiinnostaisi nähdä ja kokeilla myös Milanin iso versio ja Go-one evo k.

Varustelusta sanoisin että jos kauppoihin tulee yhdistetty rumpujarru- ja dynamonapa niin sellainen tarvisi varmaan hankkia ettei tarvisi akkua miettiä. Muunlaista fiksua dynamoviritystä on Stradaan vaikea kuvitella.

TJT
Viestit: 58
Liittynyt: 18 Huhti 2013, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja TJT »

Nyt on Velomobiili tilattu !

Päädyin Mango Sport Red Edition-malliin. Varusteiksi valitsin:
Aero Top, saadaan vähän uudenlaista muotoa perus Mangojen joukkoon.
Mid-Brive Dynamo, lataus onnistuu ajaessa.
Flevotop roof, katsotaan miten tällä pärjää kun huonot/kylmät kelit saapuvat.
Sähkönen äänitorvi, pääsee tarvittaessa pitämään kunnon meteliä.
Takarataspakka 11-32, edessä 52/39/30, pitäisi olla tarpeeksi pientä välitystä mäkiin. Terppahan yritti asentaa samaa takapakkaa ennen Lapinreissua. Outoa, että ei mahtunut, luulisi rakenteiden olevan samanlaisia :?:

Oli TODELLA vaikea valita Mangon ja Stradan väliltä. Mieli muuttui ainakin pari kertaa päivässä. Mango vei lopulta voiton lyhyemmän pituutensa ja samankokoisten renkaiden sekä dynamon ansiosta. Myös tutumpi 10 pakan tekniikka ja jo autotallissa olevat varaosat vaikuttivat valintaan. Väritys oli jo valmiiksi mietitty, joka oli tämä punainen yläosa ja valkoinen alaosa.

Nyt edessä on sitten vain "ikävää" odotusta ja mainosteippauksien suunnittelua. Mangon arvioitu saapumisaika on lokakuun loppu.

T. Timo

T.Timo

Mango Sport Red Edition 2013

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Onnellista odotusaikaa!

MetaPhrastic 2012

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pitkä odotus mutta lopputulos palkitsee ja väriyhdistelmä on hyvä ;) tällaiselle hätäiselle käytetty oli hyvä vaihtoehto :D Tosin tarjontaa ei juuri ole ja kävi tuuri kun löytyi Se malli mikä eniten kiinnosti.

Mun pyörässä 32-hampaisella kun vaihtoi kakkoselle modattu vaihtajan ketjuohjain nappasi kiinni isoimpaan hammasrattaaseen, viilaamalla siitä olisi saanut sopivan mutta en ennen reissua halunnut ruveta säätämään. Ehkä ko. Muovi on työstetty vähän pienemmäksi? Kun ensimmäiset ketjut ja rattaat on loppu niin sitten tuon viilailen, varmaan samalla muutakin säätöä ja kunnostusta on kertynyt. Mitenhän paljon nuo rattaat pitäisi kestää? Nyt on koko pyörällä jotain 8000 km takana.

Hyvä pyörä tuo on, Sähköt paikoin turhan heppoisella johdoilla ja jos ajaa vaan hyvillä teillä niin ei alustan kanssa pitkään aikaan ongelmia pitäisi olla... Mulla on todellinen kestotesti meneillään :D

Millainen tuo aero top on?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Aerotoppi - "konepellissä" tuommonen muotoilu http://www.sinnerbikes.com/wordpress/wp ... -Mango.pdf
Tuosta kuvasta tulimieleen, onks toi yläosa irotettavissa esim huoltoa varten ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Laitoin kuvan suoraan näkyväksi.

Liitteet
Mangon kansi.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Onnea uudelle tulevalle Mangon omistajalle!!

Tuotaah, mitenköhän tuommoisen aerotopin kanssa yhteensopii lukituskansi (Luckendekkel) joka ainakin minulla ja Terpalla on osoittautunut erittäin tarpeelliseksi lisäosaksi. Terpalla oli siitä kuvakin jossain. Varsinkin meille mainostajilla se on tärkeä siitäkin syystä että ajoneuvomme pitäisi pystyä parkkeeraamaan näkyvälle paikalle joskus vähän pidemmällekin omasta työpaikasta (näistä voi tietysti sopia). Ainakin omaan Mangooni (aika ennen lukituskantta) on todistettavasti mennyt kaksi kertaa joku kokeilemaan ajopeliä. Molemmilla kerroilla kyseessä oli turisti. Onneksi ajokkini oli näillä kerroilla parkkeerattuna työpaikkani henkilökunnan oven eteen ja vahtimestari ehti häätöhommiin. Tämä lukituskansi estää tehokkaasti luvattomat penetraatiot. Etsin kanteen vielä tarraa jossa sanotaan jotain tyyliin "please don't lean on me, I'm kinda fragile".

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Kinneri on vastustamaton. Sen kuukauden, mitä ajoin waw'ia, niin joka ainoa kerta, kun jätin sen parkkiin julkiselle paikalle, niin joillain oli vastustamaton tarve kurkkia sisään. Sitä en tiedä kävikö joku oikein koeistumassa, mutta kuomu oli avattu, eikä osattu laittaa takaisin samalla tavalla. Toisinaan se oli velcroilla niin kiinni, että sitä oli pitänyt oikein repiä auki. Tosin, jätin sisään jossain vaiheessa tarkoituksella suklaapatukan tyrkylle sinne sisään, niin sitä ei kukaan kuitenkaan napannut. Mahtaakohan nämä samat veijarit pyrkiä väkisin sisään ferrariin, jos sellaisen kadun varrella näkevät :o

MetaPhrastic 2012

TJT
Viestit: 58
Liittynyt: 18 Huhti 2013, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja TJT »

Olen ajatellut tilata tuollaisen samanlaisen (Luckendekkel) lukituskannen kun ainakin Terpalla ja WeloWagonilla on. Olen ollut siinä uskossa, että Aero Top on muuten samanlainen kuin normaali vain tuo ura keskellä, olisi siis samanmuotoinen ja kokoinen kulkuaukko. Pitänee laittaa Pieterille kysymystä asiasta.

Hieman rengas asiaa. Pitää tilata renkaita valmiiksi varastoon. Talveksi Schwalben Maraton Winter, kevääksi (sepelikaudeksi) Maraton Plus, sääli ettei Durano Plus rengasta ole ainakaan vielä 20" kokoisena. (Olen ajellut nyt syksystä lähtien maantiepyörällä näillä Durana Plus renkailla, ei yhtään puhkeamista, rullaavat mukavasti, erittäin hyvä rengas, EI tietenkään talvikäyttöön). Mitenkäs Big Apple Plus toimii ? Onko kenelläkään kokemuksia ? Voisi ajatella ainakin takarenkaaksi. Itse suosin näitä Schwalben Plus-suojauksella varustettuja renkaita aina kun voin, eivät puhkea niin helposti, eivätkä vauhdissa juurikaan häviä normi renkaille.
Eli myös tässä rengas asiassa kokemuksia ja vinkkejä vastaanotetaan erittäin mielellään.

T.Timo

T.Timo

Mango Sport Red Edition 2013

TJT
Viestit: 58
Liittynyt: 18 Huhti 2013, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja TJT »

Olin yhteydessä Pieteriin (Velocraft.fi), jonka mukaan Aero Top aukon pitäisi olla samanlainen kun normaaleissa. Pieter soitti Sinnerbike:n, josta sanottiin, että kantta ei pysty varastoimaan normaalisti katteen alla. Samalla Pieter muutti tilauksen normaaliin katteeseen. Kiitokset WeloWagonille havainnosta.

Kysäisi samalla Pieteriltä hieman rengasasioista. Mango Sport mallissa MAX rengasleveys on edessä 42 mm ja takana n.45 mm. Tämä karsii hieman rengasvalikoimaa, esim. nuo Big Applet eivät mahdu. No, onneksi tuli kysyttyä ennen tilausta :wink:

T. Timo

T.Timo

Mango Sport Red Edition 2013

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Pannaanpas tämä tänne, kun liittyy valtaosin kinneriin. Siis: kuinka kovaa kinnerillä pääsee ja miten se vertautuu nojakkiin ja pystypyörään?

Innostuin tekemään yhteenvetoa pulssini ja saavutetun keskinopeuden välisestä riippuvudesta. Tämä siis seuraavilla:

Milan SL
Performer Agenda
Helkama Kulkuri 14

Valitsin referenssilenkiksi usein ajamani reitin Nummela-Ojakkala-Nummela, joka on Ojakkalantien kiertoliittymästä yhteensä 11,1 km. Siis riittävän pitkä, jotta matkalta voi tehdä analyysiä keskisykkeen funktiona. Reitti on aika tasainen vihtiläisestä kulmasta katsottuna.
Eniten siitä on dataa Milanilla, mutta silläkin puuttuivat kaikki hitaasti ja pienellä syketasolla ajetut lenkit. Joten olen nyt tahkonnut niitä su ja ma. Aika vaikeaa ajaa näinkin tasainen pätkä edestakaisin pienellä pulssilla: maanantaina vedin sen kahteen kertaan: 100 ja sitten toisen kerran 90 pulssilla. Vaikeaa, kun ei tahdo malttaa ajaa erityisesti ylämäkiä naurettavan hitaasti... Sunnauntaina oli helpompaa, kun pulssit olivat 110 ja 120. Ja sitten toki normaalilenkeiltä löytyy kyllä materiaalia tasoille 125 - 145 bpm.

No, väänsinpä tämän kesän Ojakkalan ajeluista graafit: keskinopeus keskisykkeen funktiona.

Keskinopeus vs keskisyke Milan SL ja nojakki
Keskinopeus vs keskisyke Milan SL ja nojakki

Nojakilla datapisteitä ei vielä ole tarpeeksi laajalla sykeskaalalla, täytyypä lähteä ajelemaan...

Graafin voi laskea myös sykkeen nousun funktiona: jos makoilen Milanissa rentona tekemättä mitään, putoaa pulssi 56:een. Ja jos tästä nyt laskee, kuinka paljon pulssi nousee Ojakkalan lenkin aikana, saa graafiin kivan logaritmisen käyrän, jonka selitysaste on aika hyvä:

Keskinopeus vs keskisykkeen nousu
Keskinopeus vs keskisykkeen nousu

Mutta siis, pitää ajella vielä lisää nojakilla sekä retkipyörällä. Onneksi osa lenkeistä on hyvin hitaita.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Valitsin referenssilenkiksi usein ajamani reitin Nummela-Ojakkala-Nummela, joka on Ojakkalantien kiertoliittymästä yhteensä 11,1 km. Siis riittävän pitkä, jotta matkalta voi tehdä analyysiä keskisykkeen funktiona. Reitti on aika tasainen vihtiläisestä kulmasta katsottuna.

Tuleeko tuossa kuinka paljon pysähdyksiä ja risteyksiä joissa vauhtia pitää hidastaa?

Tämän laskurin http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm mukaan tuo 90 syke vastaisi Questissa 70W tehoa, sillä teholla se kulkisi noin 27km/h. (laitoin omat mittani/painoni)
200W(syke 140) Questi teholla kulkisi 45km/h, eli näin menisi tuolle siniselle käyrälle.
Samat tehot race equipped higracerille antaisi nopeuksiksi 23km/h ja 35km/h.
Toki Milanin ilmanvastus on pienempi, mutta liian vaakaan menee tuo nojakin käyrä, kuitenkin ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Tämän laskurin http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm mukaan tuo 90 syke vastaisi Questissa 70W tehoa, sillä teholla se kulkisi noin 27km/h. (laitoin omat mittani/painoni)
200W(syke 140) Questi teholla kulkisi 45km/h, eli näin menisi tuolle siniselle käyrälle.
Samat tehot race equipped higracerille antaisi nopeuksiksi 23km/h ja 35km/h.
Toki Milanin ilmanvastus on pienempi, mutta liian vaakaan menee tuo nojakin käyrä, kuitenkin ;)

Olisin samaa mieltä. Toisaalta olisi kiva saada totutella Milanilla ajamiseen ja katsoa sitten omilla sykkeillä ja tehoilla millaista vauhtia sillä pääsee.

Tuo nojakkikäyrä menee suurin piirtein kuin mun sykkeillä mutta pääsen kovempaa maastonojakilla ja nappularenkailla. Silläkin on kohtuu helppoa pitää 30:n keskinopeutta Oulun asfaltoiduilla teillä yksin 130-135 sykkeillä... melkein yhtä kovaa pääsee kovalla kivituhka alustalla olevilla ulkoilureiteillä. Maantienojakit kulkee slikseillä tiellä noilla sykkeillä 32-36 keskarilla, eli aika lähelle mitä Milan kulkee sinulla. Nämä ovat sitten niitä satasen luokkaa olevia treenilenkkejä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Toki Milanin ilmanvastus on pienempi, mutta liian vaakaan menee tuo nojakin käyrä, kuitenkin ;)
Jukka

Juu, mutta niin se vaan menee vaakaan se nojakin käyrä. Ajoin tänään kaksi hidasvauhtista kierrosta lisää nojakilla. Seuraavassa tulokset:

Syke vs keskinopeus
Syke vs keskinopeus

Eli aika vaakaan menee nojakin käyrä.
Ja kun lasketaan lepopulssin ylittävä osuus, saadaan:

Syke vs keskinopeus4.jpg

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Juu, mutta niin se vaan menee vaakaan se nojakin käyrä. Ajoin tänään kaksi hidasvauhtista kierrosta lisää nojakilla. Seuraavassa tulokset:

No nyt näyttää oikealta. Nojakin käyrä muuttui huomattavasti jyrkemmin nousevaksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin