Sivu 10/76

Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Elo 2013, 13:30
Kirjoittaja tavasti
mhelander kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Toinen kysymys on, että mites UST renkaat ja ghetto tubeless, saako siitä tiellä ajamiseen kelvollisen pitävää & varmaa yhdistelmää litkuilla?

Näihin tubeless-hommiin vielä yksi mutta itsellä: ei ole kompuraa, ja lähimmälle huoltoasemallekkin 15 km.

Sopivilla renkailla nousee kuulemma hyvin jalkapumpullakin (jota minulla ei ole). Eikä halapalan minikompurat ole kovin kalliita mutta ei niistä kokemusta.

Bilteman 12V minikompura maksaa kympin, joten se ei ole ongelma, mutta riittääkö moinen?

Halvimmat oikeat kompurat on luokassa 100€.


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Elo 2013, 15:26
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Toinen kysymys on, että mites UST renkaat ja ghetto tubeless, saako siitä tiellä ajamiseen kelvollisen pitävää & varmaa yhdistelmää litkuilla?

Näihin tubeless-hommiin vielä yksi mutta itsellä: ei ole kompuraa, ja lähimmälle huoltoasemallekkin 15 km.

Sopivilla renkailla nousee kuulemma hyvin jalkapumpullakin (jota minulla ei ole). Eikä halapalan minikompurat ole kovin kalliita mutta ei niistä kokemusta.

Bilteman 12V minikompura maksaa kympin, joten se ei ole ongelma, mutta riittääkö moinen?

Halvimmat oikeat kompurat on luokassa 100€.

Mikä tahansa riittää, ainakin kun ilmaa varastoidaan esim. vishypulloon. Nestesaippualla käsitellyt reunat menevät olkapäille huulille pelkästään pyörittämällä rengasta maassa muutaman kierroksen -ainakin auton renkaita käsitellessä. :roll:
Uskoisin itse saavani tuollaisen renkaan vähän kikkailemalla vanteelle pelkällä saippualla ja käsipumpulla, jollei aivan vekeille ole taivutellut renkaan reunanauhat.


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Elo 2013, 16:39
Kirjoittaja janx

Mulla on ollut Marathon plussien (559) kanssa ongelmia saada Paseossa nousemaan takavanteelle. Vika taitaa olla vanteessa, koska kumin vaihto ei helpottanut asiaa. 9 baria kun laittaa painetta, niin tappelemalla saa paikalleen. Pyörätohtorikin väänteli ruuvipenkissä kumin vanteelle. On vaan ikävä, jos tien päällä joutuu rengastöihin, niin rengasta ei saa käsipumpulla kyllä kunnolla paikalleen. Rengas jää siis noin 20cm matkalta 5mm liikaa vanteen sisään.


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Elo 2013, 17:54
Kirjoittaja jviirret
janx kirjoitti:

Rengas jää siis noin 20cm matkalta 5mm liikaa vanteen sisään.

Eihän käy niin että jostakin toisesta kohdasta on noussut liikaa? Perinteisen saippuan tilalle keksin äsken uuden konstin, silikonispray. Tuo schwalbe marathon slick ainakin napsahti sillä näppärästi paikoilleen...

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Elo 2013, 18:20
Kirjoittaja janx

En ole huomannut. Jos vertaa vanteen reunaa ja sitä Schwalben renkaissa olevaa heijastinnauhaa, niin aika samalla etäisyydellä on melkein joka kohdasta paitsi tuolta 20 cm matkalta. Taitaa tulla vielä samaan kohtaan vannettakin. Tätä en ole tarkasti kyllä laittanut merkille.


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Elo 2013, 18:26
Kirjoittaja Wacky
janx kirjoitti:

En ole huomannut. Jos vertaa vanteen reunaa ja sitä Schwalben renkaissa olevaa heijastinnauhaa, niin aika samalla etäisyydellä on melkein joka kohdasta paitsi tuolta 20 cm matkalta. Taitaa tulla vielä samaan kohtaan vannettakin. Tätä en ole tarkasti kyllä laittanut merkille.

Olen huomannu että ne heijastin nauhat ei todellakaan kulje tasan samalla etäisyydellä renkaan reunasta koko matkalla joten sitä on huono käyttää mitta tikkuna. Parempi katsoa renkaan kudoksesta joku ura koska ne kulkee aika tarkasti ns. vaaterissa.


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Elo 2013, 18:43
Kirjoittaja jviirret

Venttiilitapin kohta on sellainen että siitä nousee herkästi liian korkealle jos juurimutterin kiristää ennen kuin päälikumi on kunnolla paikoillaan. Mieluummin niin että painaa tapin mahdollisimman syvälle ennen kuin ensimmäistä kertaa täyttää kumia ja juurimutteri kiinni vasta kun kumi on oikein paikoillaan.

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Elo 2013, 18:53
Kirjoittaja janx

Vois olla helpompi vaihtaa vaan rengasta, jos haluaa tien päälle helpommin korjattavan kumin. Liekkö sitten Marathonin veroista olemassa suojauksen suhteen. Paitsi, jos vika on vanteessa.


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Elo 2013, 19:04
Kirjoittaja Wacky
janx kirjoitti:

Vois olla helpompi vaihtaa vaan rengasta, jos haluaa tien päälle helpommin korjattavan kumin. Liekkö sitten Marathonin veroista olemassa suojauksen suhteen. Paitsi, jos vika on vanteessa.

Itse käytän marathon racer (taittuvia 2012 mallia) jossa on yhtä hyvä pistosuojaus kun marathonissa, mutta se perustuu kevlariin eikä paksuun kumiin. Menee paikoilleen helposti pitää erittäin hyvin sateella ja rullaa ihan kohtalaisen hyvin vrt. maantie renkaat.


Re: Renkaat

Lähetetty: 20 Elo 2013, 21:57
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Nestesaippualla käsitellyt reunat menevät olkapäille huulille pelkästään pyörittämällä rengasta maassa muutaman kierroksen -ainakin auton renkaita käsitellessä. :roll:
Uskoisin itse saavani tuollaisen renkaan vähän kikkailemalla vanteelle pelkällä saippualla ja käsipumpulla, jollei aivan vekeille ole taivutellut renkaan reunanauhat.

Juu, saippualiuoksella sivelen renkaiden reunat ja vanteen myös ennen kuin pistän ilmoja sisälle, tubeless asennus siis kyseessä. Osa TL-Ready -renkaista on uutena reunoiltaan niin lepsuja etteivät mene millään vanteelle ainakaan käsipumpulla. Yleensä olen sisurin kanssa laittanut uudet renkaat vanteelle, valmistajan maksimipaineilla yön yli niin seuraavana päivänä on helpompi saada tubeless-asennus onnistumaan.


Re: Renkaat

Lähetetty: 21 Elo 2013, 09:47
Kirjoittaja jarkko

Marathon plussan veroista pistosuojausta ei ole, mutta ajo-ominaisuuksiltaan se on mielestäni kehnohko. Kapean 622-version vanteelle saaminen oli myös aivan tolkuton operaatio. Jouduin käyttämään nippusiteitä, jottei kumi pullahtaisi jatkuvasti irti vanteelta asennusvaiheessa. Olen itse käyttänyt joidenkin ohuempien kumien kanssa hyvällä menestyksellä erillistä pistosuojanauhaa sepeliaikaan.


Re: Renkaat

Lähetetty: 21 Elo 2013, 09:54
Kirjoittaja Wacky

Jarkko, marathon plussaan suojan tasoista ei tosiaan löydy, mutta marathonin tasoinen löytyy. Eli jos puhutte plussista älkää puhuko pelkästään marathoneista koska se on eri rengas.


Re: Renkaat

Lähetetty: 21 Elo 2013, 10:13
Kirjoittaja jarkko

Jes, tiedän erot hyvinkin. Janx nimenomaan kirjoitti alunperin, että "Mulla on ollut Marathon plussien (559) kanssa ongelmia saada Paseossa nousemaan takavanteelle."


Re: Renkaat

Lähetetty: 21 Elo 2013, 10:40
Kirjoittaja Wacky
jarkko kirjoitti:

Jes, tiedän erot hyvinkin. Janx nimenomaan kirjoitti alunperin, että "Mulla on ollut Marathon plussien (559) kanssa ongelmia saada Paseossa nousemaan takavanteelle."

Puhui kuitenkin myöhemmin sitten vain marathoneista kun ilmeisesti tarkoitti plussia.

janx kirjoitti:

Vois olla helpompi vaihtaa vaan rengasta, jos haluaa tien päälle helpommin korjattavan kumin. Liekkö sitten Marathonin veroista olemassa suojauksen suhteen. Paitsi, jos vika on vanteessa.

Vastasin tarkasti että marathonejen veroinen suojaus löytyy. Joka pitää paikkansa :)


Re: Renkaat

Lähetetty: 21 Elo 2013, 13:26
Kirjoittaja kissaniitty

Mullakin oli ongelmia Marathon Plussan kanssa: takana oleva 559 meni nätisti vanteelle, mutta edessä 406 ei sitten millään. No, puolen tunnin väkivaltaisen väännön jälkeen sain sen vihdoin paikoilleen. Meni joitakin päiviä ja TSUP! rengas lupsahti ajossa pois vanteelta. Ei ehtinyt kissaa sanoa, kun oli jo kyljellään asvaltilla. Pienen tutkimisen jälkeen totesin, että toinen reunarengas oli mennyt poikki...
Vahingosta viisastuneena kävin hakemassa Plussan tilalle pelkän Marathonin, joka sitten menikin ilman tappelua vanteelle. Rullaa pirun hyvin, mutta sivuttaispito asvaltilla ei ole Plussan luokkaa. Mut ainakin on renkaanvaihto helpompaa :)

edit:
BTW. Marathoneissa on nykyään 3mm:n GreenGuard, joten sen pistosuojaus on käytännössä yhtä hyvä kuin Plussassakin...