Re: STERN 3
Joo kokonais kuva kertos enempi,mie oo aina pyrkiny laittamaan rungon mahollisimman alas emäputkeen jotta ei jää turhaa tilaa ja keskiön saa mahollisimman alas. Varmaan muitakin tapoja on.
Petri
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Joo kokonais kuva kertos enempi,mie oo aina pyrkiny laittamaan rungon mahollisimman alas emäputkeen jotta ei jää turhaa tilaa ja keskiön saa mahollisimman alas. Varmaan muitakin tapoja on.
Petri
Yritän pitää kaikki mitat lähellä Pioneerin mittoja , ainoastaan istuimen ajon laittaa hivenen maakaavammaksi . Nazcan ajotuntuma on hyvin rauhallinen ja sitä sietää hivenen matkia sen osalta. Ainoastaan etupään puomi on 50mm lyhyempi , tuon etuvetoisuuden takia . Saa painoo enenmän etupyörälle.
Nojanalle kirjoitti:Ainoastaan etupään puomi on 50mm lyhyempi , tuon etuvetoisuuden takia . Saa painoo enenmän etupyörälle.
Tuotakaan en oikein ymmärrä ilman kuvaa. Jos tarkoitat puomilla emäputken etupuolella olevaa puomia, sen pidentäminen siirtää vakiomittaisilla jaloilla varustettua ukkoa edemmäs, eli painoa etupyörälle. Lyhentäminen siirtää painoa taaemmas takapyörän päälle. -Vai ymmärsinkö tämän(kin) väärin.
OOt ihan oikeessa tältä osaa. Tosin kun takapyörää vierään hivenen taaenmaksi ja asento muuttuu makaavammaksi niin eikö paino siirry tässä eteenkin päin . Kun mies ei enään rötkötä yläkehollaan lähes takapyörän päällä . En nyt ihan varma , mutta näin minä sen ajattelen ja toinen juttu on pyrkimys saada tuo vetopuolen taittoratas niin että se olisi noin polven kohdalla. Jossa sille on eniten tilaa. Se miten paljon tilaa siihen jää on viellä vain mallauksen intutiota.
Minä tässä näin aamutuimaan mallailin että onkohan olemassa niin sanottua hyvää nojapyörän nojakulmaa. Onko 30 astetta se paras ja lähes vakioitunut. Millaisessa kulmassa saa suurimman hyödyn ja mikä on se kulma mitä käytetään yleisimmin . Tämmösii tässä mietiskelen, halu olisi kokeilla vähän makaavampaa asentoo kuin nykyisessä. Mutta silloin joutuu venyttään akseliväliä jonkin verran , että penkin saisi luonaamaan sellaiseen asentoon. Otin siitä pari kuvaakin ja laitoin ne sinne verkoalbumiin.
Että jos porukoilla on siittä omia näkökantoja tänne vaan niitä sepustaan, kaikki tieto ja intutio otetaan vastaan.
Nojanalle kirjoitti:Minä tässä näin aamutuimaan mallailin että onkohan olemassa niin sanottua hyvää nojapyörän nojakulmaa. Onko 30 astetta se paras ja lähes vakioitunut. Millaisessa kulmassa saa suurimman hyödyn ja mikä on se kulma mitä käytetään yleisimmin . Tämmösii tässä mietiskelen, halu olisi kokeilla vähän makaavampaa asentoo kuin nykyisessä. Mutta silloin joutuu venyttään akseliväliä jonkin verran , että penkin saisi luonaamaan sellaiseen asentoon. Otin siitä pari kuvaakin ja laitoin ne sinne verkoalbumiin.
![]()
![]()
Että jos porukoilla on siittä omia näkökantoja tänne vaan niitä sepustaan, kaikki tieto ja intutio otetaan vastaan.
Jaa a en osaa astelukuja sanoa. Riippuu pyörän geometriastakin. Siitä voidaan varmaan olla yhtä mieltää että säätövara on kova sana
Itse laittaisin niin matalan asennon kuin mahdollista, rajana se saako jalat helposti maahan.
Syväri kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Minä tässä näin aamutuimaan mallailin että onkohan olemassa niin sanottua hyvää nojapyörän nojakulmaa. Onko 30 astetta se paras ja lähes vakioitunut. Millaisessa kulmassa saa suurimman hyödyn ja mikä on se kulma mitä käytetään yleisimmin . Tämmösii tässä mietiskelen, halu olisi kokeilla vähän makaavampaa asentoo kuin nykyisessä. Mutta silloin joutuu venyttään akseliväliä jonkin verran , että penkin saisi luonaamaan sellaiseen asentoon. Otin siitä pari kuvaakin ja laitoin ne sinne verkoalbumiin.
![]()
![]()
Että jos porukoilla on siittä omia näkökantoja tänne vaan niitä sepustaan, kaikki tieto ja intutio otetaan vastaan.Jaa a en osaa astelukuja sanoa. Riippuu pyörän geometriastakin. Siitä voidaan varmaan olla yhtä mieltää että säätövara on kova sana
Itse laittaisin niin matalan asennon kuin mahdollista, rajana se saako jalat helposti maahan.
Riippuu paljon myös kuskin geometriasta, varmasti hyvin yksilöllistä kuka tykkää mitenkin "sohvallaan" löhötä. ( tuli vaan mielikuva kuinka oot "mallaillu" tänä aamuna nojakulmaa, niin miekin ja samalla yrittänt tautia kellistää, sitkeessä on )
Petri
Näinpä, iso mies tarvii ison sohvan. Ja sohvissa on monenmoista kulmaa!
Näin offtopiccina: lueskelin fillarifoorumia huvikseni, joku kyseli mikä olisi mukava ja kohtuullisen nopea pyörä maanteille ja töihin pyöräilyyn. No vastaukseksi tuli sitten jotain alumiinirunkoista fitness pyörää masennuin ja lähdin pois
Oletko suunnitellut millaista korkeus eroa penkin pohjan ja poljin keskiön väliin?
Nojanalle kirjoitti:Minä tässä näin aamutuimaan mallailin että onkohan olemassa niin sanottua hyvää nojapyörän nojakulmaa. Onko 30 astetta se paras ja lähes vakioitunut. Millaisessa kulmassa saa suurimman hyödyn ja mikä on se kulma mitä käytetään yleisimmin .
Näyttää nojakulmat vaihtelevan 20astetta pystytasosta 20asteeseen vaakatasosta, ihan pyörän käyttötarkoituksen mukaan. Mun mielestä kovin loiva ei voi olla jos polkimet on penkin tasolla tai alempana, eikä myöskään kovin pysty jos polkimet on ylhäällä. Tuo n.130astetta lonkkakulmaksi on mun mielestä hyvä lähtökohta, siitä sitten hienosäätöä.
Lonkkakulma=kampikeskiöstä penkin istumaosalle vedetyn suoran ja selkänojan suuntaisen suoran välinen kulma.
Jukka
Ajattelin että keskiön ja penkin korkeusero olis jossain 200-250 mm välimain. Siihen se näyttää monessa pyörässä asettuvan . Se penkin kallistuksen säätö oli hyvä idea. Eipä tullut moista itse mietittyä. Tässä näkee ettö jokainen tässä projektissa tarvitaan aivotyöskentelyssä. Et kiitos vaan kaikkien aivojen lainaamisesta.
Mitäkö tänään tein.https://picasaweb.google.com/1182308860 ... N3ProjektiTätä hyvinpä
Mitä huomenna , no tätäkin jonkin verran . Nämä löytyy taas tuolta sivuilta.
Tuossa huomasin että näiden kulmien kopioinissa on hyvä väline sellainen vatupassi , jolla voi samanaikaisesti mitata sekä 90 asteen kulman että vaikka penkin nykyisen kulman , eim. 150-160 astetta. Kyllä sitä yksinkertaiset keksinnöt ovat hyviä.
Tämä juomapullotelineen sijottaminen on näkyjään ikuinen pulma. Jo Nazcassa ne on käytön kannalta hankalat. Lähellä akrobatiaa joutuu käsillä käyttää. Tuo juoma reppu on nousemassa hyväksi vaihtoehdoksi. Onko porukoilla siittä millaisia kokemuksia. Esimerkiksi niiden puhdistamisesta , jostain ongelmista joita niissä ilmenee.
PW kirjoitti:Olisko hyvä jos nää hitsaukseen liittyvät niksit siirtäs omaan osioonsa ? Ja sinne vois kirjotella asiasta lisää kuka minkäkinlaisia tietääja käyttää.
Petri
+1, kannatan aiheen splittausta.
Hitsaukseen keskittynyt keskustelu siirretty tuonne -> http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2124 T:Mustasudenkorento
Tässä vähän kuvia taas , että kyllä tää hitaasti etenee.https://picasaweb.google.com/1182308860 ... ETOSUOJAT# Tiistaina pääsee ehkä hitsaamaan .
Laitoin vähän kuvia taas syynättäväksi.https://picasaweb.google.com/1182308860 ... 10/STERN3# Lipsatti sine pari kuvaa Autoliiton ja Diapetislehden vitseistäkin, ja kyllä se varmaan lainattuna tähän sopii ajankohtaisuutensa puolesta. Vaikka eivät nyt tähän pyörään liitykkään.
Kyllä pyörä etenee hissukseen , kun tuo kansalaiopisto mokoma pitää talvilomaa, vai mikä lie.