TW-Bents

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja PW »

Tai jätä koko etuvaihtaja pois ja siirrä ketjua jalalla tai kädellä rattaalta toisella. Vähemmän säädettäviä, rikki meneviä osia

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä ihan mahdollinen seikka tuo PW mainitsema. Ei sitä etuvaihtajaa tarvita kovin usein käyttää. :lol:

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Mitenkä puran takavanteesta irti tuon hammasrataspakan. :?:

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Onko kasetti , vai kierepakka. Molempiin on omat työkalut . Vaihtaminen on helpo homma , kun muistaa että molempien aukasusuunta on vastapäivään. :lol:

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Nojanalle kirjoitti:

Onko kasetti , vai kierepakka. Molempiin on omat työkalut . Vaihtaminen on helpo homma , kun muistaa että molempien aukasusuunta on vastapäivään. :lol:

en minä tiedä tuossa on kuva

2012-10-10 09.04.46.jpg
2012-10-10 09.04.46.jpg (188 KiB) Katsottu 2213 kertaa

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja mhelander »

oki kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Onko kasetti , vai kierepakka. Molempiin on omat työkalut . Vaihtaminen on helpo homma , kun muistaa että molempien aukasusuunta on vastapäivään. :lol:

en minä tiedä tuossa on kuva

2012-10-10 09.04.46.jpg

Näyttäis siltä että ulommainen pienin ratas on jengoilla kiinni vapaarattaassa. Kaksi ketjua ja lukkopihdit niin alkaa irrota. Tai ruuvipenkkiin pienin ratas ja ketjulla isoimmasta kiertämään.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jori »

Minulla ei lähtenyt ruuvipenkissä kiertämällä, vaikka hampaat narskuivat sekä vääntäjällä, että pakassa. Kävin hakemassa Biltemasta toisen ketjuruoskan, yksi oli ennestään, asetin ruoskat niin, että niitä pääsi puristamaan toisiaan vasten. Lähti helpon tuntuisesti, vaikka olin ruoskalla vääntänyt ruuvipenkissä pää punaisena. Ruuvipenkki ilmeisesti puristaa pikkurattaan soikeaksi, eikä se sitten niin helposti pyöri. Ruoskaa vaan sille. :twisted:
Tuo pienin ratas on tavallaan korkkina päällä. Kun sen kiertää aukipäin (vastapäivään pois tieltä, kejupyörät ja niiden välissä olevat prikat nousevat nippuna pois vapaanavan päältä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

jori kirjoitti:

Minulla ei lähtenyt ruuvipenkissä kiertämällä, vaikka hampaat narskuivat sekä vääntäjällä, että pakassa. Kävin hakemassa Biltemasta toisen ketjuruoskan, yksi oli ennestään, asetin ruoskat niin, että niitä pääsi puristamaan toisiaan vasten. Lähti helpon tuntuisesti, vaikka olin ruoskalla vääntänyt ruuvipenkissä pää punaisena. Ruuvipenkki ilmeisesti puristaa pikkurattaan soikeaksi, eikä se sitten niin helposti pyöri. Ruoskaa vaan sille. :twisted:
Tuo pienin ratas on tavallaan korkkina päällä. Kun sen kiertää aukipäin (vastapäivään pois tieltä, kejupyörät ja niiden välissä olevat prikat nousevat nippuna pois vapaanavan päältä.

Ei lähtenyt ratas minullakaan irti ,oli tiukassa. Ajoin pienen rataan halki lentävällä niin jo irtosi. :D

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jviirret »

oki kirjoitti:

Ei lähtenyt ratas minullakaan irti ,oli tiukassa. Ajoin pienen rataan halki lentävällä niin jo irtosi. :D

Öö, miksikäs tuo pakka piti irroittaa? Kuvassa tuo näyttääkin vielä hirveän hyvä kuntoiselta, saako näitä uusia enää mistään? Ei ole 20vuoteen tainnut enää uusissa pyörissä olla?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

jviirret kirjoitti:

Öö, miksikäs tuo pakka piti irroittaa? Kuvassa tuo näyttääkin vielä hirveän hyvä kuntoiselta, saako näitä uusia enää mistään? Ei ole 20vuoteen tainnut enää uusissa pyörissä olla?

Jukka

Tein ketjuohjurin.

Lainaus korjattu t:MSK

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Takaiskarin painuma näyttää aika syvältä. Voisi olla aihetta siirtää iskarin kiinnitystä hiukan vielä alemmas ja vaihtaa jäykempi jousi.

Sarjassamme tyhmät kysymykset . Mutta kysyn silti? :D

Miksi ei saa joustaa paljon, olisi se kuoppaisella soratiellä kivempi ajaa, kun ei iskisi koko ajan selkään . :?: :D

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja mhelander »

oki kirjoitti:

Sarjassamme tyhmät kysymykset . Mutta kysyn silti? :D

Miksi ei saa joustaa paljon, olisi se kuoppaisella soratiellä kivempi ajaa, kun ei iskisi koko ajan selkään . :?: :D

Ajaminen ei ole hauskaa jos takavetonen nojakki "bogottaa" eli joustaa polkiessa. Jousituksen tehtävä on yleensä syödä vain terävät iskut. Tämä siis jos on tarkoitus ajaa vähän suuremmilla tehoilla. Mukavuusajoon sitten eri kriteerit...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jori »

Tarkoitin, että painuma jo ennen töyssyä perusasennossa on jo aika alhaalla. Tämä syö tietenkin joustomatkaa, jota tarvitaan töyssyssä esim. rotvallin ylityksessä. Tuo pompottaminen on toinen juttu. Jos painuma on jo alkujaan syvä, liikkuu iskari paljon ja vatkaa vanha ilmaa saanut iskari helposti vaimennusöljyn vaahdoksi ja polkeminen alkaa pompottaa perää.

Eihän tuossa paljon muuta ole tehtävissä, kuin lisätä iskarin vipusuhdetta (kauemmas haarukan akselista) tai jäykentää jousta. Jos jousta jäykennetään iskarin perusasento muuttuu pidemmäksi, jolloin se etupään siirtäminen alemmas on tarpeen, jottei perä ajotilanteessa nouse ylemmäs ja muuta ohjauskulmia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Jäykennän jousta ensin . :D
Nyt olisi hyvät neuvot kultaakin kalliimpaa ,miten vedän ketjut? :(
Tässä kuva.

2012-10-11 16.16.18.jpg
2012-10-11 16.16.18.jpg (172 KiB) Katsottu 2128 kertaa

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jori »

Siinähän tuo jo on. Paluuketjulle suora putki, jonka ripustat narulla tai muuten joustavasti istuimen etureunan alle, taipuu nätisti loivalle kaarelle kiertämään etupyörän. Siinä kaikki. Saa ne meno- ja paluuketjut mennä ristiin vaikka useastikin. Monessa nojakissa menevät.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin