Sivu 10/12

Re: TW-Bents

Lähetetty: 10 Loka 2012, 11:48
Kirjoittaja PW

Tai jätä koko etuvaihtaja pois ja siirrä ketjua jalalla tai kädellä rattaalta toisella. Vähemmän säädettäviä, rikki meneviä osia

Petri


Re: TW-Bents

Lähetetty: 10 Loka 2012, 12:49
Kirjoittaja Nojanalle

Kyllä ihan mahdollinen seikka tuo PW mainitsema. Ei sitä etuvaihtajaa tarvita kovin usein käyttää. :lol:


Re: TW-Bents

Lähetetty: 10 Loka 2012, 13:38
Kirjoittaja oki

Mitenkä puran takavanteesta irti tuon hammasrataspakan. :?:


Re: TW-Bents

Lähetetty: 10 Loka 2012, 13:55
Kirjoittaja Nojanalle

Onko kasetti , vai kierepakka. Molempiin on omat työkalut . Vaihtaminen on helpo homma , kun muistaa että molempien aukasusuunta on vastapäivään. :lol:


Re: TW-Bents

Lähetetty: 10 Loka 2012, 14:13
Kirjoittaja oki
Nojanalle kirjoitti:

Onko kasetti , vai kierepakka. Molempiin on omat työkalut . Vaihtaminen on helpo homma , kun muistaa että molempien aukasusuunta on vastapäivään. :lol:

en minä tiedä tuossa on kuva

2012-10-10 09.04.46.jpg
2012-10-10 09.04.46.jpg (188 KiB) Katsottu 2261 kertaa

Re: TW-Bents

Lähetetty: 10 Loka 2012, 14:21
Kirjoittaja mhelander
oki kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Onko kasetti , vai kierepakka. Molempiin on omat työkalut . Vaihtaminen on helpo homma , kun muistaa että molempien aukasusuunta on vastapäivään. :lol:

en minä tiedä tuossa on kuva

2012-10-10 09.04.46.jpg

Näyttäis siltä että ulommainen pienin ratas on jengoilla kiinni vapaarattaassa. Kaksi ketjua ja lukkopihdit niin alkaa irrota. Tai ruuvipenkkiin pienin ratas ja ketjulla isoimmasta kiertämään.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 10 Loka 2012, 17:59
Kirjoittaja jori

Minulla ei lähtenyt ruuvipenkissä kiertämällä, vaikka hampaat narskuivat sekä vääntäjällä, että pakassa. Kävin hakemassa Biltemasta toisen ketjuruoskan, yksi oli ennestään, asetin ruoskat niin, että niitä pääsi puristamaan toisiaan vasten. Lähti helpon tuntuisesti, vaikka olin ruoskalla vääntänyt ruuvipenkissä pää punaisena. Ruuvipenkki ilmeisesti puristaa pikkurattaan soikeaksi, eikä se sitten niin helposti pyöri. Ruoskaa vaan sille. :twisted:
Tuo pienin ratas on tavallaan korkkina päällä. Kun sen kiertää aukipäin (vastapäivään pois tieltä, kejupyörät ja niiden välissä olevat prikat nousevat nippuna pois vapaanavan päältä.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 11 Loka 2012, 08:07
Kirjoittaja oki
jori kirjoitti:

Minulla ei lähtenyt ruuvipenkissä kiertämällä, vaikka hampaat narskuivat sekä vääntäjällä, että pakassa. Kävin hakemassa Biltemasta toisen ketjuruoskan, yksi oli ennestään, asetin ruoskat niin, että niitä pääsi puristamaan toisiaan vasten. Lähti helpon tuntuisesti, vaikka olin ruoskalla vääntänyt ruuvipenkissä pää punaisena. Ruuvipenkki ilmeisesti puristaa pikkurattaan soikeaksi, eikä se sitten niin helposti pyöri. Ruoskaa vaan sille. :twisted:
Tuo pienin ratas on tavallaan korkkina päällä. Kun sen kiertää aukipäin (vastapäivään pois tieltä, kejupyörät ja niiden välissä olevat prikat nousevat nippuna pois vapaanavan päältä.

Ei lähtenyt ratas minullakaan irti ,oli tiukassa. Ajoin pienen rataan halki lentävällä niin jo irtosi. :D


Re: TW-Bents

Lähetetty: 11 Loka 2012, 08:13
Kirjoittaja jviirret
oki kirjoitti:

Ei lähtenyt ratas minullakaan irti ,oli tiukassa. Ajoin pienen rataan halki lentävällä niin jo irtosi. :D

Öö, miksikäs tuo pakka piti irroittaa? Kuvassa tuo näyttääkin vielä hirveän hyvä kuntoiselta, saako näitä uusia enää mistään? Ei ole 20vuoteen tainnut enää uusissa pyörissä olla?

Jukka


Re: TW-Bents

Lähetetty: 11 Loka 2012, 11:49
Kirjoittaja oki
jviirret kirjoitti:

Öö, miksikäs tuo pakka piti irroittaa? Kuvassa tuo näyttääkin vielä hirveän hyvä kuntoiselta, saako näitä uusia enää mistään? Ei ole 20vuoteen tainnut enää uusissa pyörissä olla?

Jukka

Tein ketjuohjurin.

Lainaus korjattu t:MSK


Re: TW-Bents

Lähetetty: 11 Loka 2012, 13:35
Kirjoittaja oki

Takaiskarin painuma näyttää aika syvältä. Voisi olla aihetta siirtää iskarin kiinnitystä hiukan vielä alemmas ja vaihtaa jäykempi jousi.

Sarjassamme tyhmät kysymykset . Mutta kysyn silti? :D

Miksi ei saa joustaa paljon, olisi se kuoppaisella soratiellä kivempi ajaa, kun ei iskisi koko ajan selkään . :?: :D


Re: TW-Bents

Lähetetty: 11 Loka 2012, 13:54
Kirjoittaja mhelander
oki kirjoitti:

Sarjassamme tyhmät kysymykset . Mutta kysyn silti? :D

Miksi ei saa joustaa paljon, olisi se kuoppaisella soratiellä kivempi ajaa, kun ei iskisi koko ajan selkään . :?: :D

Ajaminen ei ole hauskaa jos takavetonen nojakki "bogottaa" eli joustaa polkiessa. Jousituksen tehtävä on yleensä syödä vain terävät iskut. Tämä siis jos on tarkoitus ajaa vähän suuremmilla tehoilla. Mukavuusajoon sitten eri kriteerit...


Re: TW-Bents

Lähetetty: 11 Loka 2012, 16:08
Kirjoittaja jori

Tarkoitin, että painuma jo ennen töyssyä perusasennossa on jo aika alhaalla. Tämä syö tietenkin joustomatkaa, jota tarvitaan töyssyssä esim. rotvallin ylityksessä. Tuo pompottaminen on toinen juttu. Jos painuma on jo alkujaan syvä, liikkuu iskari paljon ja vatkaa vanha ilmaa saanut iskari helposti vaimennusöljyn vaahdoksi ja polkeminen alkaa pompottaa perää.

Eihän tuossa paljon muuta ole tehtävissä, kuin lisätä iskarin vipusuhdetta (kauemmas haarukan akselista) tai jäykentää jousta. Jos jousta jäykennetään iskarin perusasento muuttuu pidemmäksi, jolloin se etupään siirtäminen alemmas on tarpeen, jottei perä ajotilanteessa nouse ylemmäs ja muuta ohjauskulmia.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 11 Loka 2012, 16:50
Kirjoittaja oki

Jäykennän jousta ensin . :D
Nyt olisi hyvät neuvot kultaakin kalliimpaa ,miten vedän ketjut? :(
Tässä kuva.

2012-10-11 16.16.18.jpg
2012-10-11 16.16.18.jpg (172 KiB) Katsottu 2176 kertaa

Re: TW-Bents

Lähetetty: 11 Loka 2012, 17:11
Kirjoittaja jori

Siinähän tuo jo on. Paluuketjulle suora putki, jonka ripustat narulla tai muuten joustavasti istuimen etureunan alle, taipuu nätisti loivalle kaarelle kiertämään etupyörän. Siinä kaikki. Saa ne meno- ja paluuketjut mennä ristiin vaikka useastikin. Monessa nojakissa menevät.