Re: TW-Bents
Tai jätä koko etuvaihtaja pois ja siirrä ketjua jalalla tai kädellä rattaalta toisella. Vähemmän säädettäviä, rikki meneviä osia
Petri
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tai jätä koko etuvaihtaja pois ja siirrä ketjua jalalla tai kädellä rattaalta toisella. Vähemmän säädettäviä, rikki meneviä osia
Petri
Kyllä ihan mahdollinen seikka tuo PW mainitsema. Ei sitä etuvaihtajaa tarvita kovin usein käyttää.
Mitenkä puran takavanteesta irti tuon hammasrataspakan.
Onko kasetti , vai kierepakka. Molempiin on omat työkalut . Vaihtaminen on helpo homma , kun muistaa että molempien aukasusuunta on vastapäivään.
Nojanalle kirjoitti:Onko kasetti , vai kierepakka. Molempiin on omat työkalut . Vaihtaminen on helpo homma , kun muistaa että molempien aukasusuunta on vastapäivään.
en minä tiedä tuossa on kuva
oki kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Onko kasetti , vai kierepakka. Molempiin on omat työkalut . Vaihtaminen on helpo homma , kun muistaa että molempien aukasusuunta on vastapäivään.
en minä tiedä tuossa on kuva
Näyttäis siltä että ulommainen pienin ratas on jengoilla kiinni vapaarattaassa. Kaksi ketjua ja lukkopihdit niin alkaa irrota. Tai ruuvipenkkiin pienin ratas ja ketjulla isoimmasta kiertämään.
Minulla ei lähtenyt ruuvipenkissä kiertämällä, vaikka hampaat narskuivat sekä vääntäjällä, että pakassa. Kävin hakemassa Biltemasta toisen ketjuruoskan, yksi oli ennestään, asetin ruoskat niin, että niitä pääsi puristamaan toisiaan vasten. Lähti helpon tuntuisesti, vaikka olin ruoskalla vääntänyt ruuvipenkissä pää punaisena. Ruuvipenkki ilmeisesti puristaa pikkurattaan soikeaksi, eikä se sitten niin helposti pyöri. Ruoskaa vaan sille.
Tuo pienin ratas on tavallaan korkkina päällä. Kun sen kiertää aukipäin (vastapäivään pois tieltä, kejupyörät ja niiden välissä olevat prikat nousevat nippuna pois vapaanavan päältä.
jori kirjoitti:Minulla ei lähtenyt ruuvipenkissä kiertämällä, vaikka hampaat narskuivat sekä vääntäjällä, että pakassa. Kävin hakemassa Biltemasta toisen ketjuruoskan, yksi oli ennestään, asetin ruoskat niin, että niitä pääsi puristamaan toisiaan vasten. Lähti helpon tuntuisesti, vaikka olin ruoskalla vääntänyt ruuvipenkissä pää punaisena. Ruuvipenkki ilmeisesti puristaa pikkurattaan soikeaksi, eikä se sitten niin helposti pyöri. Ruoskaa vaan sille.
Tuo pienin ratas on tavallaan korkkina päällä. Kun sen kiertää aukipäin (vastapäivään pois tieltä, kejupyörät ja niiden välissä olevat prikat nousevat nippuna pois vapaanavan päältä.
Ei lähtenyt ratas minullakaan irti ,oli tiukassa. Ajoin pienen rataan halki lentävällä niin jo irtosi.
oki kirjoitti:Ei lähtenyt ratas minullakaan irti ,oli tiukassa. Ajoin pienen rataan halki lentävällä niin jo irtosi.
Öö, miksikäs tuo pakka piti irroittaa? Kuvassa tuo näyttääkin vielä hirveän hyvä kuntoiselta, saako näitä uusia enää mistään? Ei ole 20vuoteen tainnut enää uusissa pyörissä olla?
Jukka
jviirret kirjoitti:Öö, miksikäs tuo pakka piti irroittaa? Kuvassa tuo näyttääkin vielä hirveän hyvä kuntoiselta, saako näitä uusia enää mistään? Ei ole 20vuoteen tainnut enää uusissa pyörissä olla?
Jukka
Tein ketjuohjurin.
Lainaus korjattu t:MSK
Takaiskarin painuma näyttää aika syvältä. Voisi olla aihetta siirtää iskarin kiinnitystä hiukan vielä alemmas ja vaihtaa jäykempi jousi.
Sarjassamme tyhmät kysymykset . Mutta kysyn silti?
Miksi ei saa joustaa paljon, olisi se kuoppaisella soratiellä kivempi ajaa, kun ei iskisi koko ajan selkään .
oki kirjoitti:Sarjassamme tyhmät kysymykset . Mutta kysyn silti?
Miksi ei saa joustaa paljon, olisi se kuoppaisella soratiellä kivempi ajaa, kun ei iskisi koko ajan selkään .
![]()
Ajaminen ei ole hauskaa jos takavetonen nojakki "bogottaa" eli joustaa polkiessa. Jousituksen tehtävä on yleensä syödä vain terävät iskut. Tämä siis jos on tarkoitus ajaa vähän suuremmilla tehoilla. Mukavuusajoon sitten eri kriteerit...
Tarkoitin, että painuma jo ennen töyssyä perusasennossa on jo aika alhaalla. Tämä syö tietenkin joustomatkaa, jota tarvitaan töyssyssä esim. rotvallin ylityksessä. Tuo pompottaminen on toinen juttu. Jos painuma on jo alkujaan syvä, liikkuu iskari paljon ja vatkaa vanha ilmaa saanut iskari helposti vaimennusöljyn vaahdoksi ja polkeminen alkaa pompottaa perää.
Eihän tuossa paljon muuta ole tehtävissä, kuin lisätä iskarin vipusuhdetta (kauemmas haarukan akselista) tai jäykentää jousta. Jos jousta jäykennetään iskarin perusasento muuttuu pidemmäksi, jolloin se etupään siirtäminen alemmas on tarpeen, jottei perä ajotilanteessa nouse ylemmäs ja muuta ohjauskulmia.
Jäykennän jousta ensin .
Nyt olisi hyvät neuvot kultaakin kalliimpaa ,miten vedän ketjut?
Tässä kuva.
Siinähän tuo jo on. Paluuketjulle suora putki, jonka ripustat narulla tai muuten joustavasti istuimen etureunan alle, taipuu nätisti loivalle kaarelle kiertämään etupyörän. Siinä kaikki. Saa ne meno- ja paluuketjut mennä ristiin vaikka useastikin. Monessa nojakissa menevät.