Syväri kirjoitti:Tässä on varmaan oletus siitä että yksi polkija tuottaisi 2kw:n tehon.. tai sitten akuissa on virtaa paljon valmiiksi.
Taitaa parhaimmat nojapyöräilijät tuottaa noin 1kw piikin.. jossain oli tehokäyräkin mutta en nyt löytänyt
En löytänyt vielä minäkään. Luultavasti samaa käyrää etsimme. Se on ollut esillä tällä foorumillakin. Siinä esitettiin rasituksen pituudesta riippuen, paljonko tehoa keskitason pulliaiset tuottavat, ja paljonko huippusuorittajat.
Nimimerkki nojailija tuotti mittarinsa mukaan kesällä tunnin ajon Suomen ennätyksen ajaessaan keskimäärin noin 250 wattia, eli 1/3 hevos"voimaa" (oikeammin hevostehoa). Löytyi tällainen lainaus myös siisteiltä sivuilta:
NASA rates the average long-term power output for a male adult at 75 watts, while fit individuals might easily sustain more than 100 watts for several hours, from 200 to 300 watts for one hour, and between 300 and 400 watts for at least 10 minutes. Lance Armstrong is said to have averaged between 475 and 500 watts for 38 minutes during an uphill climb in the 2001 Tour de France. (Source: The human powered home).
Siinä löytämättömässä käyrästössä kiinnitti huomiota mm. se, että huippu-urheilijat olivat tehoissa muistaakseni luokkaa 2 tai 3 kertaa niin tehokkaita kuin pulliaiset. Jos sullotaan satunnaisesti poimittuja mieshenkilöitä 4 kpl tunniksi polkemaan aivan henkensä kaupalla, niin saa olla tosi tyytyväinen yhteensä 750 watin suoritukseen, ellei Armstrong ole joukossa. Jos ei ole hirveä ponnistus, niin sitten puolet pois tehoista, 100 wattia per nenä jää. Noin puoli hevosta.
Aurinkopaneleita lienee kokeillut Sakari ja Nojanalle ainakin. Taisi olla aika masentavia tuloksia? Ei voinut ajon aikana käyttää aurinkoa suoraan moottorin pyörittämiseen?
Olssonin noin 0.7 m2 paneli tuottaa enintään 80 wattia, eli noin 120 wattia per neliömetri silloin, kun kirkas aurinko paistaa kohtisuoraan panelin normaalin suunnasta. Ymmärtääkseni sähkön tuotto pienenee kallistuskulman kosinin mukaan ellei vieläkin jyrkemmin. Esim. 45 asteen kulmassa tuottoa on enintään 70.7 % ja 30 asteen kulmassa puolet. Siis aurinkoa vastaan kohtisuora pinta-ala pienenee noin. Jos panelit ovat vaakasuorassa ja aurinko 30 astetta horisontin yläpuolella, niin kohtisuora pinta-ala on enää puolet. Auringosta tulevista fotoneista menee puolet "ohi" verrattuna siihen, että aurinko olisi zeniitissä. Ajon aikana on suurissa nopeuksissa likimain mahdoton pitää paneleita sopivasti aurinkoon nähden. Ne toimivat kuin purjeet ja kaatavat kulkuneuvon tai lisäävät ilmanvastusta suunnattomasti.
Näin perustellen Olssonin panelit tuottaisivat esim. 5 m2 alalle vaakasuoraan levitettynä enintään noin 300 wattia suomalaisena kesäpäivänä ilman pilviä, puiden tai talojen varjoja, puhtailla pinnoilla. Ja noistakin vähäisistä wateista hukkuu lämmöksi matkalla moottoriin tai moottorissa noin 1/4 tai 1/5. Noin runsas 200 wattia jäljellä.
Hikiset polkijat ja panelit tuottavat noin 600 wattia eli alle yhden hevosvoiman(=750 w), veikkaan.
Olen mielihyvin väärässä ja sen jälkeen uusilla tiedoilla käyn aurinkopanelien rakentelun kimppuun 
Eikö sinun Lizard100 kannattaisi ensin rakentaa yhden ajajan polkupyöräksi luokiteltava aurinkopanelikulkine? Siinä voisit toteuttaa omat ideasi ilman riippuvaisuutta muiden mielipiteistä ja rahoista. Sitten kun näin koelaitteella ympäri Suomea ajellen olet osoittanut ideat toimiviksi, ovat rahoittajat jonossa ovellasi tyrkyttämässä seteleitä salkut pullollaan. Tai ehkä odottavat ensin, että öljy loppuu, ja sitten jonoon.
Laitteen käyttäytymistä 160 km:n tuntinopeudessa voisi ehkä kokeilla syöksylaskumäessä siten, että pistää sisälle painoa ja ohjaa radiolla sivusta, niin ei käy pahasti omalle terveydelle. Tosin ei taida olla asfaltoituja niin jyrkkiä mäkiä. Kyllähän Häkkinen on tuommoista nopeutta lasketellut, mutta silti hirvittäisi meikäläistä kyydissä. Jo 60-70 km/h nopeudessa Hämeen mäissä alkaa hirvittää ja ja askarruttaa vakuutusasiat.