Sitten se on 20 " varmaankin, muttei missään tapauksessa 24" kuten väitetään lähteissä.
VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lizard100 kirjoitti:Sitten se on 20 " varmaankin, muttei missään tapauksessa 24" kuten väitetään lähteissä.
Milli koot antas tarkemman tiedon kiekoista ja niihin sopivista renkaista. http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#iso Tuonkin luettelon mukaan 24" renkaita on 4 eri kokoa ja 20" 3 eri kokoa.
JOS lähteessä on ilmotettu ett 24" niin kait se joku noista neljästä on miksi ei ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
PW kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Sitten se on 20 " varmaankin, muttei missään tapauksessa 24" kuten väitetään lähteissä.
Milli koot antas tarkemman tiedon kiekoista ja niihin sopivista renkaista. http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#iso Tuonkin luettelon mukaan 24" renkaita on 4 eri kokoa ja 20" 3 eri kokoa.
JOS lähteessä on ilmotettu ett 24" niin kait se joku noista neljästä on miksi ei ?Petri
Okei ne ei näemmä ole lainkaan tekemisiissä tuumien kanssa.
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Tuumat vois unohtaa, 507 mm taitaa olla yleisin noista 24" renkaista - 20" renkaissa 406 mm on yleisin mutt 451 voi esim. kisakäytössä olla aika yleinen nojakeissa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Pysyykö ketjut ollenkaan päällä jos takaratas ja eturatas ton kokoset ?
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lizard100 kirjoitti:Pysyykö ketjut ollenkaan päällä jos takaratas ja eturatas ton kokoset ?
Väittäisin että pysyy, mutta joku kiristin on syytä olla.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Esim. näinkö...2 vaihtesena !?
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lizard100 kirjoitti:Esim. näinkö...2 vaihtesena !?
Veikkaisin että riittää jos siinä on yks kiristävä rissa paluu puolella joka painaa ketjua sisään päin jolloin takarattaalla on mahdollisimman paljon hampaita rattaalla.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Wacky kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Esim. näinkö...2 vaihtesena !?
Veikkaisin että riittää jos siinä on yks kiristävä rissa paluu puolella joka painaa ketjua sisään päin jolloin takarattaalla on mahdollisimman paljon hampaita rattaalla.
Näin, jos haluat vaihteensiirtäjän. Yhdellä vaihteella riittää tuo ylempi taittopyörä.
- Liitteet
-
- Isoveto.png (174.99 KiB) Katsottu 3576 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Wacky kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Esim. näinkö...2 vaihtesena !?
Veikkaisin että riittää jos siinä on yks kiristävä rissa paluu puolella joka painaa ketjua sisään päin jolloin takarattaalla on mahdollisimman paljon hampaita rattaalla.
Riittäisköhän ihan vaan yksi vaihde ?
- Liitteet
-
- oxygen system !
- V-TRIKE_oxygen_gear.jpg (54.74 KiB) Katsottu 3571 kertaa
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lizard100 kirjoitti:Wacky kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Esim. näinkö...2 vaihtesena !?
Veikkaisin että riittää jos siinä on yks kiristävä rissa paluu puolella joka painaa ketjua sisään päin jolloin takarattaalla on mahdollisimman paljon hampaita rattaalla.
Riittäisköhän ihan vaan yksi vaihde ?
Et nyt ymmärtänyt, mitä siitä takaketjupyörän kosketuskulmasta on yritetty sanoa. Yksi vaihde voi varmaan riittääkin, mutta kiristyspyörän täytyy lisätä takaketjupyörän kosketuskulmaa, muuten ketju hyppää hampaiden yli, eikä polkemisesta tule mitään. Jos vain yksi vaihde, täytyy taittopyöränä käyttää sitä ylempää, kuten sanoin edellisessä viestissäni. Noin pienellä takarattaalla kosketuskulman on hyvä olla lähes 180 astetta. Voi toki olla enemmänkin.
Iso kosketuskulma (ketjun kääriytymä rattaan ympärillä tai yhdessä rattaan kanssa kulkema matka) pienentää hammasvoimia ja parantaa myös hyötysuhdetta verrattuna liian pieneen kosketuskulmaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
jori kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Wacky kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Esim. näinkö...2 vaihtesena !?
Veikkaisin että riittää jos siinä on yks kiristävä rissa paluu puolella joka painaa ketjua sisään päin jolloin takarattaalla on mahdollisimman paljon hampaita rattaalla.
Riittäisköhän ihan vaan yksi vaihde ?
Et nyt ymmärtänyt, mitä siitä takaketjupyörän kosketuskulmasta on yritetty sanoa. Yksi vaihde voi varmaan riittääkin, mutta kiristyspyörän täytyy lisätä takaketjupyörän kosketuskulmaa, muuten ketju hyppää hampaiden yli, eikä polkemisesta tule mitään. Jos vain yksi vaihde, täytyy taittopyöränä käyttää sitä ylempää, kuten sanoin edellisessä viestissäni. Noin pienellä takarattaalla kosketuskulman on hyvä olla lähes 180 astetta. Voi toki olla enemmänkin.
Iso kosketuskulma (ketjun kääriytymä rattaan ympärillä tai yhdessä rattaan kanssa kulkema matka) pienentää hammasvoimia ja parantaa myös hyötysuhdetta verrattuna liian pieneen kosketuskulmaan.
Sori Jori...en huomannut 12 minsaa ennen postaamaasi viestiä..kuinka alas se yläpuolen rissa pitää pudottaa jos yksi vaihde ?
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 625
- Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Timppa kirjoitti:Näin hieno suunnitelma pitäisi tehdä salassa, ettei kukaan vaan tekisi samanlaista jossain päin maailmaa...
Kiitos Timppa..meinaatko, että kopio voi voittaa originaalin ?
Jori...jotenkin tuntuu, että voimaa tulee näin paremmin takarattaalle.
Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com
Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman
Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lizard100 kirjoitti:...
Riittäisköhän ihan vaan yksi vaihde ?
Polkijasta ulos saatava maksimiteho riippuu hyvin suuresti poljinkierroksista. Kannattaisi olla muutama hyvin lähekkäin oleva vaihde suunnitellun ennätysnopeuden/kadenssin tienoilla. Varmaan pitäisi vielä olla varalla nippu erikokoisia rattaita vaihdettaviksi siltä varalta, että kaikki oletukset eivät olisikaan menneet ihan nappiin. Fixi-miehet ja velodromi-ajajat voivat tietysti olla eri mieltä vaihteiden tarpeesta. Ovaalilla saakin helposti toistoja riittävästi ja välitykset saa haetuksi kohdalleen. Montako kertaa Battle Mountainissa saa/pystyy ajamaan viikon aikana? Voiko tuuli muuttaa tilannetta niin, että tarvittaisiin erilainen välitys?
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Kait se vaihteiden määrä ja hammasrattaiden koko riippuu siitä - Kuka sillä ajaa ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.