Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Sitten se on 20 " varmaankin, muttei missään tapauksessa 24" kuten väitetään lähteissä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Sitten se on 20 " varmaankin, muttei missään tapauksessa 24" kuten väitetään lähteissä.
Lizard100 kirjoitti:Sitten se on 20 " varmaankin, muttei missään tapauksessa 24" kuten väitetään lähteissä.
Milli koot antas tarkemman tiedon kiekoista ja niihin sopivista renkaista. http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#iso Tuonkin luettelon mukaan 24" renkaita on 4 eri kokoa ja 20" 3 eri kokoa.
JOS lähteessä on ilmotettu ett 24" niin kait se joku noista neljästä on miksi ei ?
Petri
PW kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Sitten se on 20 " varmaankin, muttei missään tapauksessa 24" kuten väitetään lähteissä.
Milli koot antas tarkemman tiedon kiekoista ja niihin sopivista renkaista. http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#iso Tuonkin luettelon mukaan 24" renkaita on 4 eri kokoa ja 20" 3 eri kokoa.
JOS lähteessä on ilmotettu ett 24" niin kait se joku noista neljästä on miksi ei ?Petri
Okei ne ei näemmä ole lainkaan tekemisiissä tuumien kanssa.
Tuumat vois unohtaa, 507 mm taitaa olla yleisin noista 24" renkaista - 20" renkaissa 406 mm on yleisin mutt 451 voi esim. kisakäytössä olla aika yleinen nojakeissa.
Petri
Pysyykö ketjut ollenkaan päällä jos takaratas ja eturatas ton kokoset ?
Lizard100 kirjoitti:Pysyykö ketjut ollenkaan päällä jos takaratas ja eturatas ton kokoset ?
Väittäisin että pysyy, mutta joku kiristin on syytä olla.
Esim. näinkö...2 vaihtesena !?
Lizard100 kirjoitti:Esim. näinkö...2 vaihtesena !?
Veikkaisin että riittää jos siinä on yks kiristävä rissa paluu puolella joka painaa ketjua sisään päin jolloin takarattaalla on mahdollisimman paljon hampaita rattaalla.
Wacky kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Esim. näinkö...2 vaihtesena !?
Veikkaisin että riittää jos siinä on yks kiristävä rissa paluu puolella joka painaa ketjua sisään päin jolloin takarattaalla on mahdollisimman paljon hampaita rattaalla.
Näin, jos haluat vaihteensiirtäjän. Yhdellä vaihteella riittää tuo ylempi taittopyörä.
Wacky kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Esim. näinkö...2 vaihtesena !?
Veikkaisin että riittää jos siinä on yks kiristävä rissa paluu puolella joka painaa ketjua sisään päin jolloin takarattaalla on mahdollisimman paljon hampaita rattaalla.
Riittäisköhän ihan vaan yksi vaihde ?
Lizard100 kirjoitti:Wacky kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Esim. näinkö...2 vaihtesena !?
Veikkaisin että riittää jos siinä on yks kiristävä rissa paluu puolella joka painaa ketjua sisään päin jolloin takarattaalla on mahdollisimman paljon hampaita rattaalla.
Riittäisköhän ihan vaan yksi vaihde ?
Et nyt ymmärtänyt, mitä siitä takaketjupyörän kosketuskulmasta on yritetty sanoa. Yksi vaihde voi varmaan riittääkin, mutta kiristyspyörän täytyy lisätä takaketjupyörän kosketuskulmaa, muuten ketju hyppää hampaiden yli, eikä polkemisesta tule mitään. Jos vain yksi vaihde, täytyy taittopyöränä käyttää sitä ylempää, kuten sanoin edellisessä viestissäni. Noin pienellä takarattaalla kosketuskulman on hyvä olla lähes 180 astetta. Voi toki olla enemmänkin.
Iso kosketuskulma (ketjun kääriytymä rattaan ympärillä tai yhdessä rattaan kanssa kulkema matka) pienentää hammasvoimia ja parantaa myös hyötysuhdetta verrattuna liian pieneen kosketuskulmaan.
jori kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Wacky kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Esim. näinkö...2 vaihtesena !?
Veikkaisin että riittää jos siinä on yks kiristävä rissa paluu puolella joka painaa ketjua sisään päin jolloin takarattaalla on mahdollisimman paljon hampaita rattaalla.
Riittäisköhän ihan vaan yksi vaihde ?
Et nyt ymmärtänyt, mitä siitä takaketjupyörän kosketuskulmasta on yritetty sanoa. Yksi vaihde voi varmaan riittääkin, mutta kiristyspyörän täytyy lisätä takaketjupyörän kosketuskulmaa, muuten ketju hyppää hampaiden yli, eikä polkemisesta tule mitään. Jos vain yksi vaihde, täytyy taittopyöränä käyttää sitä ylempää, kuten sanoin edellisessä viestissäni. Noin pienellä takarattaalla kosketuskulman on hyvä olla lähes 180 astetta. Voi toki olla enemmänkin.
Iso kosketuskulma (ketjun kääriytymä rattaan ympärillä tai yhdessä rattaan kanssa kulkema matka) pienentää hammasvoimia ja parantaa myös hyötysuhdetta verrattuna liian pieneen kosketuskulmaan.
Sori Jori...en huomannut 12 minsaa ennen postaamaasi viestiä..kuinka alas se yläpuolen rissa pitää pudottaa jos yksi vaihde ?
Timppa kirjoitti:Näin hieno suunnitelma pitäisi tehdä salassa, ettei kukaan vaan tekisi samanlaista jossain päin maailmaa...
Kiitos Timppa..meinaatko, että kopio voi voittaa originaalin ?
Jori...jotenkin tuntuu, että voimaa tulee näin paremmin takarattaalle.
Lizard100 kirjoitti:...
Riittäisköhän ihan vaan yksi vaihde ?
Polkijasta ulos saatava maksimiteho riippuu hyvin suuresti poljinkierroksista. Kannattaisi olla muutama hyvin lähekkäin oleva vaihde suunnitellun ennätysnopeuden/kadenssin tienoilla. Varmaan pitäisi vielä olla varalla nippu erikokoisia rattaita vaihdettaviksi siltä varalta, että kaikki oletukset eivät olisikaan menneet ihan nappiin. Fixi-miehet ja velodromi-ajajat voivat tietysti olla eri mieltä vaihteiden tarpeesta. Ovaalilla saakin helposti toistoja riittävästi ja välitykset saa haetuksi kohdalleen. Montako kertaa Battle Mountainissa saa/pystyy ajamaan viikon aikana? Voiko tuuli muuttaa tilannetta niin, että tarvittaisiin erilainen välitys?
Kait se vaihteiden määrä ja hammasrattaiden koko riippuu siitä - Kuka sillä ajaa ?
Petri