Sivu 10/33
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 07 Huhti 2014, 12:00
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:Ohjaustangon kiinnitys nousis senverran ettei reidet enää tapaa. En vaan keksiny miten sen kiinnitän. Mikan Vendettakopiosta kattelin mallia. Viilailitko, Mika ite tuon palikan joka yhdistää yläputken ja haarukanputken ?
Tarkoitatko paksua "stemmiputkea" joka on istutettu emäputkeen ?
Stemmiputki on tehty kahdesta sisäkkäin menevästä alumiiniputkesta, suurempi tulee emäputken päälle ja siihen on hitsattu paksuseinämäisestä alumiinilatasta ikkuna-kehikko jonka sivuille reiät, ja ohuemman putken kiristystä varten palikka joka on rälläkällä halkaistu, ja porattu sivuun reijät ja toiseen puoliskoon jengat.

Emäputken ja stemmin välissä on Biltemasta muistaakseni hankittu säädettävä stemmi jonka rälläköin sopivaksi toiveina jonkin asteinen säädettävyys. Tuo palikka on vielä kesken, stemmiputkea ja häränsarvia pitäisi saada vielä alaspäin.

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 07 Huhti 2014, 12:17
Kirjoittaja PW
Kiitos Mika, tuota säädettävää palikkaa tarkotin. Tuosta kuvasta hyvin selviää, en muistanu ett tommosia on. Tuolla palikalla taitas hävitä koko ohjaustanko ongelma, ilman keulan muuttamista.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 16 Huhti 2014, 14:48
Kirjoittaja PW
Talvikengillä keskiö tuntu olevan aavistuksen liian lähellä mutt nyt kesäkengillä joutuu jo kurottamaan. Tartteis 130-140 mm kammet ni korjaantus.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Huhti 2014, 15:31
Kirjoittaja PW
Reisi ongelma parani ku vaihdoin omista nurkista löytyneen stemmin, vähän jyrkempi kulmanen ja aavistuksen pitempi. Pienestä kiinni ja riippuu myös kengästä, pohjan paksuudesta.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 01 Touko 2014, 15:58
Kirjoittaja PW

- 2014-05-01 15.45.55.jpg (245.87 KiB) Katsottu 2515 kertaa

- 2014-05-01 15.45.19.jpg (247.56 KiB) Katsottu 2515 kertaa
Vaihdoin ohjaustangon vähemmpi kurvikkaaseen ja keskiosaltaan kapeampaan. Lyhensin päistä. Ehkä 100g keveni. Lyhyt ajo, tuntuu jopa paremmalta asento.
Jossain keskusteltiin, voisko keulasta jättää vasemman tukiraudan pois. Jos tuon renkaan ylimenevän putken laittas, haarukan vasemmasta olkapäästä - keskiöön ja nappais vasemman puoleisen tuen pois. Kotitekosta lujuuslaskentaa päissäni pyörittelen.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 01 Touko 2014, 17:33
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
Jossain keskusteltiin, voisko keulasta jättää vasemman tukiraudan pois. Jos tuon renkaan ylimenevän putken laittas, haarukan vasemmasta olkapäästä - keskiöön ja nappais vasemman puoleisen tuen pois. Kotitekosta lujuuslaskentaa päissäni pyörittelen.
Ei ollenkaan välttämättä huono idea. Pärjäisi yhdellä mutkalla tuon kampipuomin suhteen. Vähän samaan tapaan, kuin ihmon rakenteessa laitettaisiin alla kuvassa näkyvän vasemman yläputken tilalle paksumpi putki ja jätettäisiin oikea pois kokonaan ja vasemmalta myös alaputki.
Tuleehan noista joutoista kyllä epäsymmetriset, mutta haittako se. Ei voi tietää, eikä laskea, pitää kokeilla. Katsotaan vielä, mitä kokemuksia saadaan ihmon rakenteesta.

Jotenkin minä pitäisin hyvänä, jos näihin saisi vannejarrut. Tai siis rakenteen pitäisi sellaisen asentaminen mahdollistaa. On näissä vielä mietittävää ja kokeiltavaa.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 01 Touko 2014, 18:04
Kirjoittaja PW

- 2014-05-01 17.52.44.jpg (302.93 KiB) Katsottu 2487 kertaa
Sininen putki tuohon ja yläputki sekä vasen alaputki pois.Aattelin jos insinööri laskis. No pitää kokeilla sitten. Tykkään epäsymmetriasta.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 02 Touko 2014, 01:55
Kirjoittaja jori
Olen samaa mieltä. Epäsymmetrisyys on jotenkin täydellisempää, kuin symmetrisyys rakenteessa, jossa kuormitus on epäsymmetristä.
Putki pitää kuitenkin olla paksumpaa, kuin tuo sininen, sillä sen täytyy kestää pystyakselin ympäri taivuttava polkemisvoiman taivutus, jota ei enää ota osaltaan vastaan ketjuhaarukan vasen haara. Enemmän pitää olla paksuutta, kuin pystypyörän pystyputkessa, koska viistoputki puuttuu. -Ehkä. 
Paksuun putkeen tarvitaan etupäähän mutka, jotta sen saa kiertämään renkaan ja silti kiinni kampikeskiön keskelle.

- USMBB.jpg (43.24 KiB) Katsottu 2445 kertaa
PS. Olisi tuon kuvan voinut ottaa muuallakin, kuin saman värisen mattotelineen edessä. 
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 02 Touko 2014, 07:32
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:Olen samaa mieltä. Epäsymmetrisyys on jotenkin täydellisempää, kuin symmetrisyys rakenteessa, jossa kuormitus on epäsymmetristä.
Putki pitää kuitenkin olla paksumpaa, kuin tuo sininen, sillä sen täytyy kestää pystyakselin ympäri taivuttava polkemisvoiman taivutus, jota ei enää ota osaltaan vastaan ketjuhaarukan vasen haara. Enemmän pitää olla paksuutta, kuin pystypyörän pystyputkessa, koska viistoputki puuttuu. -Ehkä. 
Paksuun putkeen tarvitaan etupäähän mutka, jotta sen saa kiertämään renkaan ja silti kiinni kampikeskiön keskelle.
USMBB.jpg
PS. Olisi tuon kuvan voinut ottaa muuallakin, kuin saman värisen mattotelineen edessä. 
Entinen kukkakauppias, sävy-sävyyn
Miksi sen pitäs lähtee keskiön keskeltä ?
Jos kuitenkin laitan noin ohuen putken, mahdollinen hajoamispaikka on kait hitsaussauman vieressä. Jos vahvistan liitospalikoilla, vois kestääkin. Taas pitää kokeilla.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 02 Touko 2014, 21:27
Kirjoittaja PW
Pohdiskelin miten keulaputkien muutoksen teen, uskallanko, miten käy, hajooko pyörä, saanko kasaan ym. Aloitin helpoimmalla ja poistin vasemman alaputken, ajoin muutaman satametriä - olin havaitsevinnani eturattaassa liikettä oikealle kun polkaisin vasemmalla polkimella. Pyörittämällä tasaisemmin ei selvää havaintoa liikkeestä.
Usko vahvistui, epäsymmetrisesti asennettu putki vahvistaisi rakennetta - luulen - täytyy koittaa.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 02 Touko 2014, 22:25
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
Miksi sen pitäs lähtee keskiön keskeltä ?
Jos kuitenkin laitan noin ohuen putken, mahdollinen hajoamispaikka on kait hitsaussauman vieressä. Jos vahvistan liitospalikoilla, vois kestääkin. Taas pitää kokeilla.
Pitää lähteä keskeltä, jotta mahtuu riittävän paksu putki.
Kokeile vain, mutta älä turhaan kovin paljon heikompaa, kuin pystypyörässä. Ne on aika hyvin kokeiltuja rakenteita.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 03 Touko 2014, 09:01
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:PW kirjoitti:
Miksi sen pitäs lähtee keskiön keskeltä ?
Jos kuitenkin laitan noin ohuen putken, mahdollinen hajoamispaikka on kait hitsaussauman vieressä. Jos vahvistan liitospalikoilla, vois kestääkin. Taas pitää kokeilla.
Pitää lähteä keskeltä, jotta mahtuu riittävän paksu putki.
Kokeile vain, mutta älä turhaan kovin paljon heikompaa, kuin pystypyörässä. Ne on aika hyvin kokeiltuja rakenteita.
Pystypyörän takahaarukka on aika ohutta putkee yleensä.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 03 Touko 2014, 11:39
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:
Pitää lähteä keskeltä, jotta mahtuu riittävän paksu putki.
Kokeile vain, mutta älä turhaan kovin paljon heikompaa, kuin pystypyörässä. Ne on aika hyvin kokeiltuja rakenteita.
Pystypyörän takahaarukka on aika ohutta putkee yleensä.[/quote]
Pystärin takahaarukan rakenteet toimii vain sellaisenaan tai jos muokattu niin pitää olla yhtä tukevaa rakennetta. Mun etuvetosessa pystäristä on vain ketjuhaarukka, muu on romiskon meltoalumiiniputkea. Ketjuhaarukka ei ole oireillut...
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 03 Touko 2014, 11:44
Kirjoittaja PW
Ei pitäs toimivaa korjata.
On siinä nyt uus putki ja kaks poistettu mutt rengas nojaa oikeenpuolen putkeen joten sitä pitää muokata. Koeajoin irrallisella jarrukammella - navasta vaihtajahärpäke irti ja muutakin löysyyttä.
No tuli putsattua samalla, paljon mahtuu hiekkaa muoviseen vaihtajapalikkaan. Ehkä vaihtaa paremmin.
Eli miks näitä pitää värkätä ku pyörä on toimiva muuta ku ajoa?
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 03 Touko 2014, 12:00
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:Eli miks näitä pitää värkätä ku pyörä on toimiva muuta ku ajoa?
Tavoitellaan jotakin parempaa ? Vrt mun maasturin evoluutioprojekti... yritän saada sen tehtyä niin että nykyinen pysyy ajokunnossa. Muuten käy kuten etuvetosen kanssa eli paljon jää ajoja väliin.