Sivu 10/33

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 07 Huhti 2014, 12:00
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:

Ohjaustangon kiinnitys nousis senverran ettei reidet enää tapaa. En vaan keksiny miten sen kiinnitän. Mikan Vendettakopiosta kattelin mallia. Viilailitko, Mika ite tuon palikan joka yhdistää yläputken ja haarukanputken ?

Tarkoitatko paksua "stemmiputkea" joka on istutettu emäputkeen ?

Stemmiputki on tehty kahdesta sisäkkäin menevästä alumiiniputkesta, suurempi tulee emäputken päälle ja siihen on hitsattu paksuseinämäisestä alumiinilatasta ikkuna-kehikko jonka sivuille reiät, ja ohuemman putken kiristystä varten palikka joka on rälläkällä halkaistu, ja porattu sivuun reijät ja toiseen puoliskoon jengat.

Kuva

Emäputken ja stemmin välissä on Biltemasta muistaakseni hankittu säädettävä stemmi jonka rälläköin sopivaksi toiveina jonkin asteinen säädettävyys. Tuo palikka on vielä kesken, stemmiputkea ja häränsarvia pitäisi saada vielä alaspäin.

Kuva


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 07 Huhti 2014, 12:17
Kirjoittaja PW

Kiitos Mika, tuota säädettävää palikkaa tarkotin. Tuosta kuvasta hyvin selviää, en muistanu ett tommosia on. Tuolla palikalla taitas hävitä koko ohjaustanko ongelma, ilman keulan muuttamista.

Petri


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 16 Huhti 2014, 14:48
Kirjoittaja PW

Talvikengillä keskiö tuntu olevan aavistuksen liian lähellä mutt nyt kesäkengillä joutuu jo kurottamaan. Tartteis 130-140 mm kammet ni korjaantus.

Petri


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 18 Huhti 2014, 15:31
Kirjoittaja PW

Reisi ongelma parani ku vaihdoin omista nurkista löytyneen stemmin, vähän jyrkempi kulmanen ja aavistuksen pitempi. Pienestä kiinni ja riippuu myös kengästä, pohjan paksuudesta.

Petri


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 01 Touko 2014, 15:58
Kirjoittaja PW
2014-05-01 15.45.55.jpg
2014-05-01 15.45.55.jpg (245.87 KiB) Katsottu 2515 kertaa
2014-05-01 15.45.19.jpg
2014-05-01 15.45.19.jpg (247.56 KiB) Katsottu 2515 kertaa

Vaihdoin ohjaustangon vähemmpi kurvikkaaseen ja keskiosaltaan kapeampaan. Lyhensin päistä. Ehkä 100g keveni. Lyhyt ajo, tuntuu jopa paremmalta asento.
Jossain keskusteltiin, voisko keulasta jättää vasemman tukiraudan pois. Jos tuon renkaan ylimenevän putken laittas, haarukan vasemmasta olkapäästä - keskiöön ja nappais vasemman puoleisen tuen pois. Kotitekosta lujuuslaskentaa päissäni pyörittelen.

Petri


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 01 Touko 2014, 17:33
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Jossain keskusteltiin, voisko keulasta jättää vasemman tukiraudan pois. Jos tuon renkaan ylimenevän putken laittas, haarukan vasemmasta olkapäästä - keskiöön ja nappais vasemman puoleisen tuen pois. Kotitekosta lujuuslaskentaa päissäni pyörittelen.

Ei ollenkaan välttämättä huono idea. Pärjäisi yhdellä mutkalla tuon kampipuomin suhteen. Vähän samaan tapaan, kuin ihmon rakenteessa laitettaisiin alla kuvassa näkyvän vasemman yläputken tilalle paksumpi putki ja jätettäisiin oikea pois kokonaan ja vasemmalta myös alaputki.

Tuleehan noista joutoista kyllä epäsymmetriset, mutta haittako se. Ei voi tietää, eikä laskea, pitää kokeilla. Katsotaan vielä, mitä kokemuksia saadaan ihmon rakenteesta.
Kuva
Jotenkin minä pitäisin hyvänä, jos näihin saisi vannejarrut. Tai siis rakenteen pitäisi sellaisen asentaminen mahdollistaa. On näissä vielä mietittävää ja kokeiltavaa.


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 01 Touko 2014, 18:04
Kirjoittaja PW
2014-05-01 17.52.44.jpg
2014-05-01 17.52.44.jpg (302.93 KiB) Katsottu 2487 kertaa

Sininen putki tuohon ja yläputki sekä vasen alaputki pois.Aattelin jos insinööri laskis. No pitää kokeilla sitten. Tykkään epäsymmetriasta.

Petri


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 02 Touko 2014, 01:55
Kirjoittaja jori

Olen samaa mieltä. Epäsymmetrisyys on jotenkin täydellisempää, kuin symmetrisyys rakenteessa, jossa kuormitus on epäsymmetristä.

Putki pitää kuitenkin olla paksumpaa, kuin tuo sininen, sillä sen täytyy kestää pystyakselin ympäri taivuttava polkemisvoiman taivutus, jota ei enää ota osaltaan vastaan ketjuhaarukan vasen haara. Enemmän pitää olla paksuutta, kuin pystypyörän pystyputkessa, koska viistoputki puuttuu. -Ehkä. :roll:

Paksuun putkeen tarvitaan etupäähän mutka, jotta sen saa kiertämään renkaan ja silti kiinni kampikeskiön keskelle.

USMBB.jpg
USMBB.jpg (43.24 KiB) Katsottu 2445 kertaa

PS. Olisi tuon kuvan voinut ottaa muuallakin, kuin saman värisen mattotelineen edessä. :D


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 02 Touko 2014, 07:32
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Epäsymmetrisyys on jotenkin täydellisempää, kuin symmetrisyys rakenteessa, jossa kuormitus on epäsymmetristä.

Putki pitää kuitenkin olla paksumpaa, kuin tuo sininen, sillä sen täytyy kestää pystyakselin ympäri taivuttava polkemisvoiman taivutus, jota ei enää ota osaltaan vastaan ketjuhaarukan vasen haara. Enemmän pitää olla paksuutta, kuin pystypyörän pystyputkessa, koska viistoputki puuttuu. -Ehkä. :roll:

Paksuun putkeen tarvitaan etupäähän mutka, jotta sen saa kiertämään renkaan ja silti kiinni kampikeskiön keskelle.

USMBB.jpg

PS. Olisi tuon kuvan voinut ottaa muuallakin, kuin saman värisen mattotelineen edessä. :D

Entinen kukkakauppias, sävy-sävyyn :mrgreen:
Miksi sen pitäs lähtee keskiön keskeltä ?
Jos kuitenkin laitan noin ohuen putken, mahdollinen hajoamispaikka on kait hitsaussauman vieressä. Jos vahvistan liitospalikoilla, vois kestääkin. Taas pitää kokeilla.

Petri


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 02 Touko 2014, 21:27
Kirjoittaja PW

Pohdiskelin miten keulaputkien muutoksen teen, uskallanko, miten käy, hajooko pyörä, saanko kasaan ym. Aloitin helpoimmalla ja poistin vasemman alaputken, ajoin muutaman satametriä - olin havaitsevinnani eturattaassa liikettä oikealle kun polkaisin vasemmalla polkimella. Pyörittämällä tasaisemmin ei selvää havaintoa liikkeestä.
Usko vahvistui, epäsymmetrisesti asennettu putki vahvistaisi rakennetta - luulen - täytyy koittaa.

Petri


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 02 Touko 2014, 22:25
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Miksi sen pitäs lähtee keskiön keskeltä ?
Jos kuitenkin laitan noin ohuen putken, mahdollinen hajoamispaikka on kait hitsaussauman vieressä. Jos vahvistan liitospalikoilla, vois kestääkin. Taas pitää kokeilla.

Pitää lähteä keskeltä, jotta mahtuu riittävän paksu putki.
Kokeile vain, mutta älä turhaan kovin paljon heikompaa, kuin pystypyörässä. Ne on aika hyvin kokeiltuja rakenteita.


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 03 Touko 2014, 09:01
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Miksi sen pitäs lähtee keskiön keskeltä ?
Jos kuitenkin laitan noin ohuen putken, mahdollinen hajoamispaikka on kait hitsaussauman vieressä. Jos vahvistan liitospalikoilla, vois kestääkin. Taas pitää kokeilla.

Pitää lähteä keskeltä, jotta mahtuu riittävän paksu putki.
Kokeile vain, mutta älä turhaan kovin paljon heikompaa, kuin pystypyörässä. Ne on aika hyvin kokeiltuja rakenteita.

Pystypyörän takahaarukka on aika ohutta putkee yleensä.

Petri


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 03 Touko 2014, 11:39
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:

Pitää lähteä keskeltä, jotta mahtuu riittävän paksu putki.
Kokeile vain, mutta älä turhaan kovin paljon heikompaa, kuin pystypyörässä. Ne on aika hyvin kokeiltuja rakenteita.

Pystypyörän takahaarukka on aika ohutta putkee yleensä.[/quote]

Pystärin takahaarukan rakenteet toimii vain sellaisenaan tai jos muokattu niin pitää olla yhtä tukevaa rakennetta. Mun etuvetosessa pystäristä on vain ketjuhaarukka, muu on romiskon meltoalumiiniputkea. Ketjuhaarukka ei ole oireillut...


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 03 Touko 2014, 11:44
Kirjoittaja PW

Ei pitäs toimivaa korjata.
On siinä nyt uus putki ja kaks poistettu mutt rengas nojaa oikeenpuolen putkeen joten sitä pitää muokata. Koeajoin irrallisella jarrukammella - navasta vaihtajahärpäke irti ja muutakin löysyyttä.
No tuli putsattua samalla, paljon mahtuu hiekkaa muoviseen vaihtajapalikkaan. Ehkä vaihtaa paremmin.
Eli miks näitä pitää värkätä ku pyörä on toimiva muuta ku ajoa?

Petri


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 03 Touko 2014, 12:00
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:

Eli miks näitä pitää värkätä ku pyörä on toimiva muuta ku ajoa?

Tavoitellaan jotakin parempaa ? Vrt mun maasturin evoluutioprojekti... yritän saada sen tehtyä niin että nykyinen pysyy ajokunnossa. Muuten käy kuten etuvetosen kanssa eli paljon jää ajoja väliin.