Re: Takaohjattu trike
Tässä luvattu video:
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tässä luvattu video:
No kyllä on hieno rakkine. Kertakaikkiaan. Hyvä jätkät - eritoten tm.
Pastori kirjoitti:No kyllä on hieno rakkine. Kertakaikkiaan. Hyvä jätkät - eritoten tm.
+1
Onnittelut tm!
lowrides kirjoitti:Tässä luvattu video:
"myyvä" video vaikka tuote on vielä projekti asteella.
Jukka
Joo. OIkein asiallinen video. Muutamilla pikkuviilauksilla oikein hieno. Mutta niistä toisaalla jos on tarve.
Kyssäri. Onko toi 40x40x1.5 putki ollut soveliaan tanakka tm:lle. Onko se riittävän jäykkä noinkin pitkässä rakkineessa? Mulla ohan inasen python joustaa - mutta se lienee se kouran tienoo joka siinä ahistaa.
Pastori kirjoitti:Onko toi 40x40x1.5 putki ollut soveliaan tanakka tm:lle. Onko se riittävän jäykkä noinkin pitkässä rakkineessa? Mulla ohan inasen python joustaa - mutta se lienee se kouran tienoo joka siinä ahistaa.
Kovin on vähän vielä testattu, mutta ensituntuma oli että on riittävä. Kyllähän tuo hieman joustaa, kun astuu esim. tuon pitkän vaakasuoran alaputken päälle. Ajossa ei tuntunut kuitenkaan mitenkään vetelältä. Matka keskiöstä etuakselille on nykyisellään 470 mm (tulee jatkossa vähän pitenemään), joten ketjuvoimatkaan ei pääse noin lyhyellä matkalla kauheasti vääntämään putkea mutkalle.
Ja tuleva kori jäykistää lisää?
Jukka
Tuohon protoon tuskin tulee koria, ja varsinaisessa katetussa olisi aikomus selvitä ilman apurunkoa tai korkeintaan pienen sellaisen kanssa.
Proton ohjausgeometriasta on ollut kyselyä, vastataan viimein.
Alla muutama selventävä mittapiirros, kääntökulmat 0, 5 ja 10 astetta.
Proton ohjaus tosin kääntyy vain 8-9 astetta suuntaansa, mutta ei anneta sen häiritä.
Kuten kuvista näkee, niin renkaan liike eteenpäin on erittäin pientä normaalissa ajossa (pienet kääntökulmat), eikä sivuttaisliikekään suuri ole.
Virtuaalisen nivelpisteen paikka seilaa enemmän ja ajautuu sivusuunnassa sitä kauemmas keskilinjasta, mitä enemmän käännetään.
Toivottavasti nuo kuvat auttavat virtuaalinivelen toiminnan hahmottamista.
Hienoa että proto toimii! Vaikuttaa pätevältä laitteelta..
tm kirjoitti:Virtuaalisen nivelpisteen paikka seilaa enemmän ja ajautuu sivusuunnassa sitä kauemmas keskilinjasta, mitä enemmän käännetään.
Voisi tosiaan kuvitella että tuo ajossa keskittäisi ilman erillistä keskitintäkin, mistäkähän johtuu ettei näin käy käytännössä?
Kokeilitko ennen keskitintä ajaa pyörällä ympyrää ja päästää ohjauksesta irti? Pyrkikö pyörä loiventamaan vai tiukentamaan käännöstä?
Jukka
jviirret kirjoitti:tm kirjoitti:Virtuaalisen nivelpisteen paikka seilaa enemmän ja ajautuu sivusuunnassa sitä kauemmas keskilinjasta, mitä enemmän käännetään.
Voisi tosiaan kuvitella että tuo ajossa keskittäisi ilman erillistä keskitintäkin, mistäkähän johtuu ettei näin käy käytännössä?
Kokeilitko ennen keskitintä ajaa pyörällä ympyrää ja päästää ohjauksesta irti? Pyrkikö pyörä loiventamaan vai tiukentamaan käännöstä?Jukka
Olisiko nii että jätön tuottama momentti ei riitä voittamaan hydrauliikan sisäistä kitkaa?
Hienoa että dokumentointi on tarkkaa niin muidenkin on mahdollista käyttää hankittua tietoa hyödyksi omissa kokeiluissaan.
Jarcco kirjoitti:Olisiko nii että jätön tuottama momentti ei riitä voittamaan hydrauliikan sisäistä kitkaa?
Veikkaan että tuossa on syy.
Jarcco kirjoitti:Hienoa että dokumentointi on tarkkaa niin muidenkin on mahdollista käyttää hankittua tietoa hyödyksi omissa kokeiluissaan.
Taka-ajatuksena oli juurikin tuo, että nyt kokeillun geometrian pohjalta muiden olisi pykälää helpompi aloittaa omat kokeilunsa. Ensimmäinen versiohan tuo on, eli varmasti kaukana optimista (jos sellaista nyt edes on).
Itsellä ohjauksen osalta tavoitteena on pienentää ohjauksen komponentit niin pieniksi, että mahtuvat korin sisään. Tarkoittaa kapeampaa pyörännapaa, lyhyempiä ohjausvarsia, sylinterin uudelleensijoittelua jne. Kunhan nyt ensin saan lowridesilta luonnostelmaa korin linjoista tuolla alueella.
Rungossa muutan etupuomia niin, että keskiön paikka siirtyy hieman eteenpäin ja siitä tulee samalla säädettävä. Penkkiä lasketaan muutama sentti alaspäin yms. virittelyä.
jviirret kirjoitti:tm kirjoitti:Virtuaalisen nivelpisteen paikka seilaa enemmän ja ajautuu sivusuunnassa sitä kauemmas keskilinjasta, mitä enemmän käännetään.
Voisi tosiaan kuvitella että tuo ajossa keskittäisi ilman erillistä keskitintäkin, mistäkähän johtuu ettei näin käy käytännössä?
Kokeilitko ennen keskitintä ajaa pyörällä ympyrää ja päästää ohjauksesta irti? Pyrkikö pyörä loiventamaan vai tiukentamaan käännöstä?
Kuten tuolla aiemmin selitin, kaarteessa ajo ei ole takaohjauksisen ongelma. Takapyörään negatiivinen jättö hoitaa kyllä pois yliohjautuvuuden. Ongelma on kaarteen aloittamisessa ja lopettamisessa.
On hyvä tehdä tämä takaohjausprojekti kunnolla, jotta sitä voidaan myöhemmin soveltaa kilpapyörään etuohjauksen kanssa yhdessä.
Oikeasti stabiilia ei saa aikaan ilman etuohjausta. Keskittimillä ja vaimentamalla ohjausliikettä stabiilisuudenmenettämisnopeutta voidaan siirtää korkeammaksi, mutta siellä se silti vaanii. JOs tuolla oikeasti aiotaan ajaa kilpaa, täytyy etupyörille tehdä ohjaus. Etuohjaukseksi riittäisi mainiosti asteen, tai allekin ohjausliike, joka päätyrajaan osuessaan alkaa liikuttaa takaohjausta. - Hydraulisesti oikeastaan aika helppo toteuttaa. Laitteesta tulee stabiili kaikissa nopeuksissa ja kääntösäde saadaan katukelpoiseksi.
Kovassa vauhdissa ohjausliikkeet ovat pirun pieniä. Asteen kääntökulma eli noin 1:60 vinous ohjauksessa tuottaa 90 km/h vauhdissa tuolle ajokille jo kuivan asfaltin sladin tuottavan keskipakovoiman, eli ajokki ei ole enää oikaistavissa takaohjauksisena. Takaohjauksisen oikaisuhan edellyttää takapyörän kaarresäteen pienentämistä ja lisää voimaa keskipakovoimaa vastaan. 40 vauhdissa voimat ja kiihtyvyydet eivät ole edes kymmenesosaa tuosta, joten siinä nopeudessa ei ongelmiä vielä esiinny muualla, kuin jäällä. Nyt olisi hyvä tilaisuus kokeilla Siilinkarille vievällä retkiluisteluradalla.
https://www.facebook.com/hikingtravelhit?fref=ts