Lukaisin tämän ketjun läpi, melko hyvä kinnerin rakennuksen perusteet- paketti tässä on, mitä nyt muutama selventävä linkki näyttää menneen rikki. Omalta kohdalta koppinojakin rakentelumotivaatio tyssäsi aikanaan lähinnä pidentyneeseen työmatkaan, haluan rakennella vain sellaista mitä tarvitsen ja vapaa- ajan pyöräilyt hoituu avomallisillakin, kun ei tarvitse ajella huonolla kelillä.
Mutta jos jossain vaiheessa tulee otolliset olosuhteet ja löytyy kipinää taas rakennella, tämä haarukkarunkoinen delta on kyllä vahvoilla. Voisihan tässä vähän hahmotella sitä vähän pitemmälle ihan vaan virtuaalisesti. Minun mallissani tulisi olemaan teräsrunko kun ei muutakaan osaa tehdä. Jos lähdetään siitä, että rengaskoko on 20" joka kulmassa ja runkomalli edelläolevan kuvan mukainen, karkeasti arvioisin että pituussuuntaiset runkoputket voisi olla kooltaan suorakaide 40x20x1,5, ja etupään poikkiaisa pyöreä 50x1,5. Näiden liitokset edessä pitänee vahvistaa. Takapyörien väliin tarvittava poikkiputki voisi olla pyöreää, ehkä 40x1,5. Keskellä kuskin edessä voisi olla jäykistävä kaari sekä katteen että ohjaustangon kiinnitystä varten, siihen riittää varmaan ohuempi putki. Istuin ei olisi tässä osa kantavaa rakennetta.
Polkimien laakerointi on ehkä hankalin juttu. Matilaisen Hetekassa oli halkaistut muoviholkit, helpoimmat tehdä mutta tuleeko liikaa kitkaa? Halkaistavia neulalaakeita taitaa olla hankala löytää?
Kinnerin rakentaminen
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kinnerin rakentaminen
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: Kinnerin rakentaminen
Mitä oman kinneri pojektin kanssa olen haaveilllut tuota kampiakselityyppistä poljin rakennetta, jotta istuin mahtuisi alas.
Ongelmaksi on muodostunut 2 eturengasta ja lyhyehkö akseli väli.
Ketjulinja törmäisi itsellä eturenkaaseen.
Ja omassani jo suunniteltu apuakseli romuttaa tuon idean.
Mutta tuollaisen 3 rattaisena 1 edessä 2 takana veto edessä tai toisella takarenkaalla pitäisi olla helppo toteuttaa.
Kyse on vain siitä kuinka vaikeasti sen haluaa tehdä ja lopppuuko mielenkiinto ennen kuin se on valmis.
sain omaan romuuni sorvarilta taas osia joten sekin kohta etenee.
pitää koittaa muistaa siitäkin ottaa kuvia, jotta saatta naureskella..
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kinnerin rakentaminen
Päätinpä kokeilla millaiselta teräsrunkoinen sivuvetoinen delta näyttäisi ja tälläinen siitä tuli:
Päämitat: 20" renkaat, akseliväli = 165 cm, raideväli = 68 cm, keskiöH = 35 cm, PenkkiH = 25 cm. Ajoasento on sama hyväksi havaittu kuin tadpolessani. Kammenpituudeksi on ajateltu 15 cm.
Laskin painon käyttäen seuraavia putkikokoja: rungon sivuputket ja haarukat: 40x20x1,5, etupään poikkiputki 50x1,5, takapoikkiputki 40x1,5. Ohuet putket 16x1 pyöreä.Mallinnuksen helpottamiseksi jotkut putket on tehty nelikanttisiksi, vaikka laskelmissa on pyöreät. Poljinkampi systeemille on arvioitu 3 kg ja loput on arvioitu aiempien projektien perusteella. Eli näillä eväillä tulisi painamaan siinä 26 kg. Jos sivuputket tekisi esim. 30x1,5 tavarasta, paino tippuisi yli kilon. Etupään kattaminen olisi helppoa ja siihen riittäisi joku kevyt materiaali, vaikka telttakangas.
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: Kinnerin rakentaminen
Jarcco kirjoitti:Päätinpä kokeilla millaiselta teräsrunkoinen sivuvetoinen delta näyttäisi ja tälläinen siitä tuli:
Laskin painon käyttäen seuraavia putkikokoja: rungon sivuputket ja haarukat: 40x20x1,5, etupään poikkiputki 50x1,5, takapoikkiputki 40x1,5. Ohuet putket 16x1 pyöreä.Mallinnuksen helpottamiseksi jotkut putket on tehty nelikanttisiksi, vaikka laskelmissa on pyöreät. Poljinkampi systeemille on arvioitu 3 kg ja loput on arvioitu aiempien projektien perusteella. Eli näillä eväillä tulisi painamaan siinä 26 kg. Jos sivuputket tekisi esim. 30x1,5 tavarasta, paino tippuisi yli kilon. Etupään kattaminen olisi helppoa ja siihen riittäisi joku kevyt materiaali, vaikka telttakangas.
Mitenkäs tuonne kuski taipuu sisälle?
Tuli mieleen kun tuohon omaan 3 rattaiseen olen ohjaustangon paikkaa miettinyt...
lisäksi mietin minkä verran tuosta saisi painoa pois jos istuimen alaosan jättäisi pois kokonaan ja käyttäisi rungon sivuputkia penkin istuin osan runkona myös.
Voisiko samalla verukkeellä jättää takapoikkiputki 40x1,5 pois kokonaan kun penkin selkänojan alempi poikki putki ajaisi samaa asia?
ja eikö etupään poikkiputki 50x1,5 voisi jättää pois jos rungon sivuputket jatkuisivat hieman pitemmälle ja viistosti tai kaarevasti yhdistyisi emäputkeen?
siihenhän kuitenkin jäisi 2x (40x20x1,5) ja yksi 16x1 putki tukemaan emä putkea.
enempiä kyselemättä vaikuttaa ihan pätevältä rakenteelta.
edit, ps milläs olet kuvan tehnyt?
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kinnerin rakentaminen
Mustasudenkorento kirjoitti:Mitenkäs tuonne kuski taipuu sisälle?
Tuli mieleen kun tuohon omaan 3 rattaiseen olen ohjaustangon paikkaa miettinyt...
Ohjaustangon loppupätkä on ajateltu taittuvaksi. Katetussa versiossa se kääntyy katteen mukana ylös. Sitten pitäisi jäädä riittävästi tilaa runkokaaren ja penkin väliin.
Mustasudenkorento kirjoitti:lisäksi mietin minkä verran tuosta saisi painoa pois jos istuimen alaosan jättäisi pois kokonaan ja käyttäisi rungon sivuputkia penkin istuin osan runkona myös.
Voisiko samalla verukkeellä jättää takapoikkiputki 40x1,5 pois kokonaan kun penkin selkänojan alempi poikki putki ajaisi samaa asia?
ja eikö etupään poikkiputki 50x1,5 voisi jättää pois jos rungon sivuputket jatkuisivat hieman pitemmälle ja viistosti tai kaarevasti yhdistyisi emäputkeen?
siihenhän kuitenkin jäisi 2x (40x20x1,5) ja yksi 16x1 putki tukemaan emä putkea.
Istuimen alaosan poisjättämisellä ei paljon säästä, alle puoli kiloa.
Sen sijaan tekemällä koko penkistä kantavan rakenteen osan, voisi tosiaan säästää tuon 40 mm putken. Samalla menisi säädettävyys, mutta onhan asento testattu joten suurta riskiä ei ole. Painoa on myös minun mielestä liikaa, joten lujuusanalyysia tarvittaisiin jotta turhan raudan saisi pois. Vääntöjäykkyys pitää silti olla riittävä.
Nelikanttiputkea on hankala taivuttaa, ja edessä pitää huomioida jalkaterien tarvitsema tila.
Mustasudenkorento kirjoitti:enempiä kyselemättä vaikuttaa ihan pätevältä rakenteelta.
edit, ps milläs olet kuvan tehnyt?
Näin vanhana autocadin käyttäjänä se tuntuu luontevimmalta edelleen, vaikka parempiakin varmaan on mallinnukseen. Esim. Intellicadin, joka on käytännössä autocadin kopio, saa kokeilla kuukauden ilmaiseksi.
Minulla olisi laitteesta myös 3D pdf, voin lähettää sen kiinnostuneille sp:llä. Koko on 1,5 Mb ja toimii ainakin Acrobat reader 9:llä.
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: Kinnerin rakentaminen
Mitenkäs noissa kaupallisissa kinnereissä on otettu kuljettan turvallisuus huomioon äkkipysäyksen sattuessa kohdalle?
Lähinnä mietityttää esim Leitran tapaiset kinnerit jotka on umpikatteella/korilla että lyökö siinä nokkansa lasiin aina kun ajaa isommasta montusta?
koittanut hamotella tuota katetta tuohon omaan kikottimeen mutta jäänyt empimään toteutusta.
miettinyt pitääkö laittaa turvavyö
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: Kinnerin rakentaminen
Aihetta sivuten jos joku tahtoo "oikaista" rakentamisesta niin esim Leitra näyttää myyvän
osa katteita erikseen irrallisena..
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: Kinnerin rakentaminen
sakemannin viritys catriken päälle
http://www.velomobilforum.de/forum/show ... stcount=26
Ranka 12 x 1mm putkesta käsintaivuttamalla ja sit keltasta vaahtomuovia päälle ja sivuille 4mm neopreenia (synteettistä kumia)
ilmeisesti 2mm kumi ois riittäny..
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: Kinnerin rakentaminen
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kinnerin rakentaminen
Jarcco kirjoitti:Päätinpä kokeilla millaiselta teräsrunkoinen sivuvetoinen delta näyttäisi ja tälläinen siitä tuli:
Päämitat: 20" renkaat, akseliväli = 165 cm, raideväli = 68 cm, keskiöH = 35 cm, PenkkiH = 25 cm. Ajoasento on sama hyväksi havaittu kuin tadpolessani. Kammenpituudeksi on ajateltu 15 cm.
Laskin painon käyttäen seuraavia putkikokoja: rungon sivuputket ja haarukat: 40x20x1,5, etupään poikkiputki 50x1,5, takapoikkiputki 40x1,5. Ohuet putket 16x1 pyöreä.Mallinnuksen helpottamiseksi jotkut putket on tehty nelikanttisiksi, vaikka laskelmissa on pyöreät. Poljinkampi systeemille on arvioitu 3 kg ja loput on arvioitu aiempien projektien perusteella. Eli näillä eväillä tulisi painamaan siinä 26 kg. Jos sivuputket tekisi esim. 30x1,5 tavarasta, paino tippuisi yli kilon. Etupään kattaminen olisi helppoa ja siihen riittäisi joku kevyt materiaali, vaikka telttakangas.
Onko Jarcolla tätä kuvaa tallessa?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kinnerin rakentaminen
Vilijami kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Päätinpä kokeilla millaiselta teräsrunkoinen sivuvetoinen delta näyttäisi ja tälläinen siitä tuli:
Päämitat: 20" renkaat, akseliväli = 165 cm, raideväli = 68 cm, keskiöH = 35 cm, PenkkiH = 25 cm. Ajoasento on sama hyväksi havaittu kuin tadpolessani. Kammenpituudeksi on ajateltu 15 cm.
Laskin painon käyttäen seuraavia putkikokoja: rungon sivuputket ja haarukat: 40x20x1,5, etupään poikkiputki 50x1,5, takapoikkiputki 40x1,5. Ohuet putket 16x1 pyöreä.Mallinnuksen helpottamiseksi jotkut putket on tehty nelikanttisiksi, vaikka laskelmissa on pyöreät. Poljinkampi systeemille on arvioitu 3 kg ja loput on arvioitu aiempien projektien perusteella. Eli näillä eväillä tulisi painamaan siinä 26 kg. Jos sivuputket tekisi esim. 30x1,5 tavarasta, paino tippuisi yli kilon. Etupään kattaminen olisi helppoa ja siihen riittäisi joku kevyt materiaali, vaikka telttakangas.Onko Jarcolla tätä kuvaa tallessa?
Nettiliittymän vaihdon takia kotisivut kuvineen hävisivät verkosta. Sisältö on jossain niin varmassa tallessa ettei heti löytynyt. Mutta malli löytyi josta ajoin uuden kuvan:
Tästä kehittelin sitten kinneriä:
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kinnerin rakentaminen
Tässä muutama nettikuva aiheeseen jollain lailla liittyen, ihan kinnerirakentelun sytykkeeksi
- Liitteet
-
- Trelo
- trelo.gif (149.03 KiB) Katsottu 12449 kertaa
-
- Muscar
- muscar80.gif (185.51 KiB) Katsottu 12449 kertaa
-
- 2T3
- ___2_~1.JPG (16.65 KiB) Katsottu 12449 kertaa