Tänään ajoin Scorpparilla

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Viitsisitkö käydä ottamassa valokuvan omastasi, siinähän on etuvaihtaja ihan tehdasasennuksena, eikö?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vph kirjoitti:

Etuvaihtajasta puheenollen, millaisella systeemillä etuvaihtajan vaijerinkuori tulisi oikeaoppisesti "päättää" runkoon/puomiin kiinni?

Usein rungossa on hitsattu nippeli sille. Joissain halvoissa on nippeli putkessa olevassa klemmarissa kiinni. Aika pieni veto tuohon tulee kunhan ei yritä rajoitinruuvia siirtää vaihteenvalitsijalla :mrgreen:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Premnas »

vph kirjoitti:

Viitsisitkö käydä ottamassa valokuvan omastasi, siinähän on etuvaihtaja ihan tehdasasennuksena, eikö?

Joo, yritän muistaa huomenna ottaa kuvan siitä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jori »

-Tireen näkönen vph työmatka-ajokki. :D

-Viiristä on hyötyä kunnon takavilkkuvaloon nähden vain kaupungissa pensasaidan tai autojonon takaa varottamaan, että siellä on joku tulossa. Ledivilkku hyvin lyhyellä välähdyksellä pelkän kepin nokassa olisi kaupungissakin parempi. Onkohan noita viiriputkia onttoja. Ai niin onhan onkia. :)

-Tuosta selityksestä ei oikein selvinnyt, mikä se osa on joka puuttuu, mutta eikös noissa vaihteensiirtäjän vaijeriputken paikoilla ole yleensä samanlainen alumiininen ontto ruuvi, jonka korkeassa kannassa on 5 mm poraus. Joku tällainen barrel adjuster.
Kuva
vai ymmärsinkö täysin väärin. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Hankala tuota on selittää, mutta jos kuva kertoisi mistä on kyse.

Ongelma on siis se, että siinä rungossa EI ole hitsattua nippeliä tai korvaketta, johon vaijerin sujauttaisi (koska tilasin laitteen ilman etuvaihtajaa, luulin semmoista en-tarvitsevani).

Pähkäilin, että nippeli on itte nyt jotenkin patentoitava ja tein siis tällaisen (tuo mustaksi maalattu suorakaideprofiili kuvan keskivaiheilla):
Kuva

Tuossa siis on 10x10mm neliöprofiilin sisälle poikittain pronssilla juotettu 8 mm putken pätkä, jonka sisälle vaijerin kuori sujahtaa "siististi". Tuo toimii toistaiseksi ihan hyvin, mutta epäilen kestoa ja on rumakin, sen takia kyselen taiteen sääntöjen mukaista ratkaisua :mrgreen:

PS. kuvassa olevat alumiinilastut eivät liity tähän säätöön... turaan parhaillaan itselleni mukavampaa Garminin kiinnitystsydeemiä ja ... no se on toinen juttu.

Ai niin, tätä ajatusta piti kysyä: joissakin cyclocrossareissa on etujarrun (V-jarru) vaijerille sellainen "pidike" haarukan putkessa, näinköhän sellainen olisi tähän tarkoitukseen toimiva ja siisti, tuohon vaihtajatolppaan nurinpäin pultattuna? Siis tällainen: http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... =510;pgc=0

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jori »

Sitä minäkin, että tuo on V-jarru, siinähän on selvä veen muotokin. Jotkut moukat väittävät V-jarruksi tuota H-muotoista.
Kuva
Anteeksi, en malttanut, kun olen tätä maailman virhettä niin monesti aiemminkin manannut. :oops:
Minustakin tosiaan V-jarruna myytävä pitäisi nimittää H-jarruksi, koska siltä näyttää ja V-jarru on ilmiselvästi tuo V-muotoinen cantilver-jarruksi nimitetty.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Hahhah, joo, aivot oli hukkateillä, vannejarru, vannejarru olisi pitänyt kirjoittaa, vannejarru.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Lupasit sitä kuvaa ottaa, Premnas, ethän vaan unohda? Näkisi paikan, johon tehdas on hyväksi nähnyt tuon nipan kolvata.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Muistelisin että emännän HPV Gekkossa olisi vaijeri vedetty koko etupuomen putken läpi ja alhaalta ulos jossa se sitten menee puominalla nätisti piilossa. Putkesta ulos tuleva vaijeri taitettiin mutkalle V-jarruista tutulla mutkapalalla.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo sori, meinasi unohtua :oops: .

Kuva0052.jpg
Kuva0052.jpg (125.08 KiB) Katsottu 1776 kertaa
Kuva0051.jpg
Kuva0051.jpg (114.41 KiB) Katsottu 1776 kertaa

Ylemmässä kuvassa siis puomin päällä vaijerin ulostulo ja alemmassa kuvassa puomin alapuolella oleva systeemi. Vaijeri kulkee puomin läpi. Pahoittelen ylemmän kuvan huonoa laatua, ehkä siitä juuri ja juuri jotain selvää saa. Huom. yläpuolisen vaijerin ulostulon ympärillä on sellanen musta suojaputki mutta vedin sitä hieman sivuun että tuon holkin näkee.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Ahaa! Kiitos kuvista, oivalsin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:

Ahaa! Kiitos kuvista, oivalsin.

Huomaa poratessasi, ettei reikä ole samalla kohdalla ylä- ja alapuolella putkea, vaan vaijerimutkan takia alempi reikä on taaempana. Näin saat mutkasta mahdollisimman loivan ja vaijeri kulkee juohevammin. Piirrä sivuprofiilimalli mutkaa hyväksi käyttäen ennen kuin poraat.
Itse suunnittelin joskus tällä samalla menetelmällä Shimanon Simplexin pianolankasysteemillä toimivaa etuvaihtajaa, joka olisi liikuttanut tuollaisesta putkesta työntäen ketjunsuojaputken etupäätä. Jäi tekemättä, kun kantapäälläkin saattoi vaihtaa ilman koko härpäkettä.

Liitteet
Etuvaihtajan-vaijeri.png
Etuvaihtajan-vaijeri.png (14.5 KiB) Katsottu 1702 kertaa
Viimeksi muokannut jori, 25 Maalis 2015, 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mulla on itse asiassa puomissa vaijerin reiän lisäksi toinenkin reikä, tiedä mille se on alunperin tarkoitettu? En tiedä onko alhaalla vastaavasti kaksi läpivientiä, en ole niin tarkkaan katsonut.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Mulla on itse asiassa puomissa vaijerin reiän lisäksi toinenkin reikä, tiedä mille se on alunperin tarkoitettu? En tiedä onko alhaalla vastaavasti kaksi läpivientiä, en ole niin tarkkaan katsonut.

EI näy valokuvastakaan. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mä en varmaan tajunnut ottaa oikeita kuvia, jos kerta piti tietää missä kulmassa tai missä kohtaa nuo reiät ylipäätään on. Ei voi mitään kun ei keskittyminen riitä enää työpäivän jäljiltä :oops: . Jorin kaavioon nähden kuitenkin todellisuudessa vaijerin reikä ei ole noin lähellä etupuomia. Riippuu varmaan myös missä kulmassa vaihtajan tolppa on että mihin kohtaa se reikä tulee? Vai onko kaikissa scorppareissa mallista riippumatta samassa kulmassa?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin