Re: Tänään ajoin Scorpparilla
Viitsisitkö käydä ottamassa valokuvan omastasi, siinähän on etuvaihtaja ihan tehdasasennuksena, eikö?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Viitsisitkö käydä ottamassa valokuvan omastasi, siinähän on etuvaihtaja ihan tehdasasennuksena, eikö?
vph kirjoitti:Etuvaihtajasta puheenollen, millaisella systeemillä etuvaihtajan vaijerinkuori tulisi oikeaoppisesti "päättää" runkoon/puomiin kiinni?
Usein rungossa on hitsattu nippeli sille. Joissain halvoissa on nippeli putkessa olevassa klemmarissa kiinni. Aika pieni veto tuohon tulee kunhan ei yritä rajoitinruuvia siirtää vaihteenvalitsijalla
vph kirjoitti:Viitsisitkö käydä ottamassa valokuvan omastasi, siinähän on etuvaihtaja ihan tehdasasennuksena, eikö?
Joo, yritän muistaa huomenna ottaa kuvan siitä.
-Tireen näkönen vph työmatka-ajokki.
-Viiristä on hyötyä kunnon takavilkkuvaloon nähden vain kaupungissa pensasaidan tai autojonon takaa varottamaan, että siellä on joku tulossa. Ledivilkku hyvin lyhyellä välähdyksellä pelkän kepin nokassa olisi kaupungissakin parempi. Onkohan noita viiriputkia onttoja. Ai niin onhan onkia.
-Tuosta selityksestä ei oikein selvinnyt, mikä se osa on joka puuttuu, mutta eikös noissa vaihteensiirtäjän vaijeriputken paikoilla ole yleensä samanlainen alumiininen ontto ruuvi, jonka korkeassa kannassa on 5 mm poraus. Joku tällainen barrel adjuster.
vai ymmärsinkö täysin väärin.
Hankala tuota on selittää, mutta jos kuva kertoisi mistä on kyse.
Ongelma on siis se, että siinä rungossa EI ole hitsattua nippeliä tai korvaketta, johon vaijerin sujauttaisi (koska tilasin laitteen ilman etuvaihtajaa, luulin semmoista en-tarvitsevani).
Pähkäilin, että nippeli on itte nyt jotenkin patentoitava ja tein siis tällaisen (tuo mustaksi maalattu suorakaideprofiili kuvan keskivaiheilla):
Tuossa siis on 10x10mm neliöprofiilin sisälle poikittain pronssilla juotettu 8 mm putken pätkä, jonka sisälle vaijerin kuori sujahtaa "siististi". Tuo toimii toistaiseksi ihan hyvin, mutta epäilen kestoa ja on rumakin, sen takia kyselen taiteen sääntöjen mukaista ratkaisua
PS. kuvassa olevat alumiinilastut eivät liity tähän säätöön... turaan parhaillaan itselleni mukavampaa Garminin kiinnitystsydeemiä ja ... no se on toinen juttu.
Ai niin, tätä ajatusta piti kysyä: joissakin cyclocrossareissa on etujarrun (V-jarru) vaijerille sellainen "pidike" haarukan putkessa, näinköhän sellainen olisi tähän tarkoitukseen toimiva ja siisti, tuohon vaihtajatolppaan nurinpäin pultattuna? Siis tällainen: http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... =510;pgc=0
Sitä minäkin, että tuo on V-jarru, siinähän on selvä veen muotokin. Jotkut moukat väittävät V-jarruksi tuota H-muotoista.
Anteeksi, en malttanut, kun olen tätä maailman virhettä niin monesti aiemminkin manannut.
Minustakin tosiaan V-jarruna myytävä pitäisi nimittää H-jarruksi, koska siltä näyttää ja V-jarru on ilmiselvästi tuo V-muotoinen cantilver-jarruksi nimitetty.
Hahhah, joo, aivot oli hukkateillä, vannejarru, vannejarru olisi pitänyt kirjoittaa, vannejarru.
Lupasit sitä kuvaa ottaa, Premnas, ethän vaan unohda? Näkisi paikan, johon tehdas on hyväksi nähnyt tuon nipan kolvata.
Muistelisin että emännän HPV Gekkossa olisi vaijeri vedetty koko etupuomen putken läpi ja alhaalta ulos jossa se sitten menee puominalla nätisti piilossa. Putkesta ulos tuleva vaijeri taitettiin mutkalle V-jarruista tutulla mutkapalalla.
Joo sori, meinasi unohtua .
Ylemmässä kuvassa siis puomin päällä vaijerin ulostulo ja alemmassa kuvassa puomin alapuolella oleva systeemi. Vaijeri kulkee puomin läpi. Pahoittelen ylemmän kuvan huonoa laatua, ehkä siitä juuri ja juuri jotain selvää saa. Huom. yläpuolisen vaijerin ulostulon ympärillä on sellanen musta suojaputki mutta vedin sitä hieman sivuun että tuon holkin näkee.
Ahaa! Kiitos kuvista, oivalsin.
vph kirjoitti:Ahaa! Kiitos kuvista, oivalsin.
Huomaa poratessasi, ettei reikä ole samalla kohdalla ylä- ja alapuolella putkea, vaan vaijerimutkan takia alempi reikä on taaempana. Näin saat mutkasta mahdollisimman loivan ja vaijeri kulkee juohevammin. Piirrä sivuprofiilimalli mutkaa hyväksi käyttäen ennen kuin poraat.
Itse suunnittelin joskus tällä samalla menetelmällä Shimanon Simplexin pianolankasysteemillä toimivaa etuvaihtajaa, joka olisi liikuttanut tuollaisesta putkesta työntäen ketjunsuojaputken etupäätä. Jäi tekemättä, kun kantapäälläkin saattoi vaihtaa ilman koko härpäkettä.
Mulla on itse asiassa puomissa vaijerin reiän lisäksi toinenkin reikä, tiedä mille se on alunperin tarkoitettu? En tiedä onko alhaalla vastaavasti kaksi läpivientiä, en ole niin tarkkaan katsonut.
Premnas kirjoitti:Mulla on itse asiassa puomissa vaijerin reiän lisäksi toinenkin reikä, tiedä mille se on alunperin tarkoitettu? En tiedä onko alhaalla vastaavasti kaksi läpivientiä, en ole niin tarkkaan katsonut.
EI näy valokuvastakaan.
Mä en varmaan tajunnut ottaa oikeita kuvia, jos kerta piti tietää missä kulmassa tai missä kohtaa nuo reiät ylipäätään on. Ei voi mitään kun ei keskittyminen riitä enää työpäivän jäljiltä . Jorin kaavioon nähden kuitenkin todellisuudessa vaijerin reikä ei ole noin lähellä etupuomia. Riippuu varmaan myös missä kulmassa vaihtajan tolppa on että mihin kohtaa se reikä tulee? Vai onko kaikissa scorppareissa mallista riippumatta samassa kulmassa?