Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Eduskunta vaihtoon ja lait uusiksi –perkele.

Euduskunta vaihtuu vähän väliä, mutta virkamiehet ei. Virkamiehet päättää miten lakeja tulkitaan ja näiden valintaan ei pääse äänestämällä vaikuttamaan.

Jukka

Se Jorin tarkoittama uusi eduskunta heittää huonot virkamiehet pihalle. Ei niiden poliittisia suojatyöpaikkoja pitäisi olla vaan niiden kuuluisi tehdä juuri sitä mitä ministerit haluavat :twisted:
Kuten huomataan liikennepolitiikan kuntoon laittamisen sivutuotteena saadaan muutkin asiat kuntoon :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Euduskunta vaihtuu vähän väliä, mutta virkamiehet ei. Virkamiehet päättää miten lakeja tulkitaan ja näiden valintaan ei pääse äänestämällä vaikuttamaan.

Älä Jukka aina alistu kohtaloosi ja rupea kyyniseksi. VIrkamiehet lakia valmisteleviin virkoihin valitaan puoluekannan mukaan. Jos edellisissä vaaleissa Kokoomus on pudonnut eduskunnasta, kun kukaan ei ole niitä äänestänyt, ei kokoomuslainen virkamieskään kauaa ministeriössä hääri, vaan vaihtaa puoluetta. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Oikeistohihhulit ovat kitisseet siitä, että on se kumma, kun kansa äänestää oikeistoa ja ei tule oikeistolaista politiikkaa. On sieltä melkoisen oikealta tullut jo, joten vieläkin äärilaitaisempia kuin hallitus löytyy kansan joukosta. Sori vaan, mutta ehkä poikkeuksena talvisodan henki kommarien ulkopuolella ei solidaarisuutta paljon puolueet ole tämän maan historiassa harrastaneet. Ne ovat nollasummapelaajia, eli mikä on poissa teiltä, on lisää meille. Yksi kaikkia vastaan ja kaikki yhtä vastaan. Mafialogiikka. Puolueet eivät käyttäytymisellään ole osoittaneet olevansa yhteisen hyvän asialla.

Mistä löytää puolue, joka ei ole syypää nykysählinkiin? Vielä pahempi kysymys, järkevä sellainen? Vielä pahempaa, jos itse joutuu perustamaan ja pyörittämään. Elämän laatu meni juuri siinä. Eräällä kurssilla asiantuntija näytti jalkapallolla, miten käy, kun vapari pitäisi potkaista ja juuri ennen potkua pallo viedään pois. Kuka täyspäinen haluaa siihen käärmeenpesään, missä kaikki vievät palloa, ei yhteistä etua? Ei auta järkipuoluekaan, kun voit lukea pallonviejien nimet eduskuntapuolueiden listasta.

Yksi epädemokraattisuuden ongelma on, että monet vaalit voittanut nukkuvien puolue ei ole saanut tahtoaan läpi, eli valtaa pois nykypuolueilta. Persut kuuluvat nyt noihin "vanhoihin puolueisiin" sillä todisteella, että sama meno kuin muilla hallitusvastuussa. Että mitenkä se uusien puolueiden äänestys toimi?

Kuka täyspäinen haluaa leikkiä hullun kansan eduksi hullussa järjestelmässä hullujen sabotoivien kilpailevien puolueiden kanssa? Kuka perspää vaatii diletantit johtoon? Se hullu enemmistö, joka kuvittelee Kreikasta liikoja. Ei siellä ollut yleistä äänestysoikeuttakaan. Logiikan kodissa toimittiin niin loogisesti kuin tuloksista näemme siinä maassa. Sokeiden taksikuskien saari EU tukia saamassa. Vai oliko se hölmöläisten kylä? Todellisuus on Suomessakin tarua ihmeellisempää. Toden, epätoden ja farssin ympärillä pyörivä poliittinen koneisto voittaa tarun ja todellisuuden summan luodessaan absurdiutta.

jori kirjoitti:

E-Cruiser, asenne muuttuu kun laki muuttuu!

Wacky kirjoitti:

Realistisesti näetkö että tässä maassa voitais lakia muuttaa järkevämmäksi, ainakaan tässä suhteessa

Ehdottomasti! Yhteinen/yleinen etu pitää vain saada yksityisen edelle. Solidaarisuus takaisin oman = lobbarineduntavoittelupolitiikan sijaan.

Mikä ihmisiä vaivaa. Ei ole pakko äänestää niitä samoja, jotka vaalikaudesta toiseen tekevät vain huonoja päätöksiä ja kategorisesti kieltäytyvät tekemästä KANSAN tahdon mukaisesti.

Ei ole mieltä jättää äänestämättä, jos haluaa protestoida. Paras protesti on ääni puolueelle, joka ei ole eduskunnassa. Kun kaikki ne, jotka eivät ole kyenneet tekemään edellisellä vaalikaudella hyviä kansan edun mukaisia päätöksiä, ovat vielä jääneet kiinni valehtelusta ja kieroilusta lobbausryhmän etujen mukaisesti kansaa vastaan jäävät ulos, on kaikki mahdollista. Ovathan ne "Herlinitkin" tietysti kansaa, mutta demokratiassa heillä on vain omat äänensä, jollemme anna heille omiamme pelkkää lammasmaisuuttamme.

Eduskunta vaihtoon ja lait uusiksi –perkele. Islannista mallia!

Mitäs kysyitte. :oops:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ymmärrän Wacky:n huolen siitä että ruuhkaisessa kaupungissa on pelottavaa ajaa pyörällä muun (moottori-) ajoneuvoliikenteen seassa. Se on talven liukkailla myös vaarallista jos ei fillarissa ole kitka- tai nastarenkaita.

Silti väitän että ajaminen on vielä vaarallisempaa kaikilla pyöräilijätyypeillä vilkkaalla yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä, siellä kun ei ole mitään sääntöjä ja jokainen risteys on nykyisen liikennekäyttäytymismallin mukaan kuoleman loukku.

Nimittäin jos pyörällä saa ajaa ajoradoilla, niin se pakottaa myös niitä käyttävän pyöräilijän oppimaan liikennesäännöt jotka yleensä (moottori-) ajoneuvojen kuljettajilla on paremmin hallussa kuin nykyisellään fillareilla kevareita rullaavilla. Jopa autoilevat osaavaat samoilla säännöillä ajaa ajoradalla vaikka eivät tuntisikaan kevareiden käytön sääntöjä (siis ne nykyisellään oudot pyöräilijä väistää -säännöt). Etenkin talviajo pistää ajoratoja fillaroivan miettimään onko pyörän valot ja heijastimet kunnossa ja että rengastus riittää kelien vaatimuksiin, kuten (moottori-) ajoneuvoissakin.

Ja se mitä Jori sanoo ettei kaupunkeihin saada lisää tilaa kaistoille tms on totta. Oulussa tätä on ratkottu siten että parkkipaikat tehdään kaupungin alle johon osa henkilöautoliikenteestä ohjataan. Ydinkeskustasta tehdään kävelykatua (joka periaatteessa myös poistaa fillarit ydinkeskustasta nykyisellä laiinsäädännöllä) mutta pyöräily on kohta täällä yhtä vaikeeta kuin autoilu.

Ja samat ongelmat on mopoillakin, siis tuo keskustan ruuhkissa ajo muiden ajoneuvojen seassa. Jorin mallilla saisi Oulussa ajaa sovitettua nopeutta fillarilla kävelykatuja pitkin parasta reittiä, ja sitten jopa liikenteen rytmin mukaan ajokaistoilla.

Kun täällä siirrytään vähän keskustasta kauemmas ei ole taatusti mitään syytä väittää etteikö millaiset pyöräilijät tahansa voisi ajaa ajoradan reunassa tai paremmilla teillä pientareilla. Etenkin kun liikennekulttuuri muuttuu ja pyöräilijät tunnistetaan ajoneuvoiksi siellä teiden varrella kuten mopot ja muut (moottori-) ajoneuvot.

Kun hinkkaan näin talvisin työmatkaa sivuten keskustaa yhdistettyjä kevyen liikenteen väyliä, on se mun ajovauhdeille aika tarkkaa puuhaa. Säätöä riittää, jalankulkijat hyppii eteen, ajoratojen risteykset on vaarallisia jne jne. Ja silti Oulua väitetään pyöräilykaupungiksi. Autojen alle meinaa jäädä joka risteyksessä, myös niissä jossa moottoriajoneuvojen kuljettajilla on väistämisvelvollisuus.
Kun on lauhempaa on vielä enemmän vaaraa muista kevarin liikkujista, mustissa vaatteissaan valottomilla fillareilla ninjailijat, puskista kevarille hyppivät koiran ulkoiluttajat ja jopa suunnistajat jne.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jori helsinkiläisenä usean Suomen tiheimmin liikennöidyn kadun ympäröimänä asuvana minulla on eri perspektiivi sinuun nähden, koska Hämeenkadulla usein olleena se on harvoja katuja Helsingin ydinalueen ulkopuolella, joka lähestyy tai tulee viivalle liikennetiheydessä. Analyysisi tilan puutteesta jätti yhden akselin pois ja selittää eton paikoitellen Hepon, pyöräliiton ja sinun kantasi välillä. Sturenkadulle on kaupungilla suunnitelma rakentaa dedikoitua pyöräkaistaa mäkeen Teollisuuskadun yläpuolella ja mahdollisesti pidemmällekin molempiin suuntiin mäen huipusta. Teollisuuskadun yläpuolella on reilusti tilaa ja asukkaille kommentointia varten jaetun tiedotteen mukaan jonkin matkaa erillään kulkevat autotie, jalankulkukaista sekä molemmista erillinen pyöräilykaista sijaitsee Hämeentien kanssa jokseenkin paralleelisti ja pohjoisempana, jolloin ylettyy uusille alueille ja jatkoreiteille. Suunnitelma vaatii eri korkeuksille eri liikennemuotojen siirtoa ja tila riittää siihen juuri tuossa kohdassa. Se ei ehkä ole yleispätevää, mutta niissä hot spoteissa, missä on mahdollista, eri korkeuksille rakennus on liikennettä auttavaa. Vaikkei sitten autoilun määrää vähentäisikään.

Ennemminkin autoilun määrä on kasvussa täällä vaurastumisen ja väestön kasvun myötä (täällä on työssä moni ja työnantajia) ja voi olla, että yritys on mahdollistaa kasvavan autokannan mahtuminen ruuhkitta teille. Niin tai näin on hyvä jakaa eri reiteille pyöräilijöitä, kun puhutaan TÄYNNÄ kävelijöitä ja autoja olevista kaduista suurimmalta osalta päivää. Sitä ei kyläteitä katsomalla koe, miten se vaikuttaa turvallisuuteen sekä liikenteen nopeuteen. Pyöräilijä pidättelee autoja ajaessaan Hämeentietä useimmssa tapauksissa. Harvoin näen pyöräilijää Hämeentiellä ajokaistalla ja turhan usein kapeilla jalkakäytävillä. Pyörä ei suosiolla mahdu jalkakäytävälle jalankulkijoiden väliin ja hidastaa molemoien etenemistä. Aikuisen laittomasta jalkakäytävällä ajamisesta puhumattakaan. Tuosta hornankattilasta pyöräilijöiden turvallisille paralleeleille teille ohjaus on koko kaupungin liikenteen sujumisen kannalta järkevää, kun Sörnäisten rantatielle ja Sturenkadulle voi tehdä pyöräilyä ja siten muitakin muotoja nopeuttavaa erillisväylää. Turvallisuuden kasvaessa kaikille.

Koska Helsinki on keskustassa niemi, ei ole järkevää soveltaa kaikkialle maahan erillisiä eri korkeuksilla kulkevia pyöräreittejä. Sitä ei perusteetta kannata vastustaa siellä, missä poikkeuksesta on hyötyä. Hämeenkatukin kaipaa korotettua pyöräkaistaa ainakin pahimmissa kohdissa, vai miten saadaan epävarmat pyöräilijät pois epävarmojen autoilijoiden ja kävelijöiden keskeltä kolarivaarasta paremmin? Niin että kaikilla eteneminen myös nopeutuu. Esimerkki elävästä elämästä liikenteen sujuvuudsta niemellä: Kun Kampin kauppakeskusta rakennettiin, ruuhkat ja jonot ylettyivät Vantaalle kaksi vuotta. Istuin bussissa Vantaan Valimotiellä, kun sama pyöräilijä ohitti bussin kolmesti ja bussin keskinopeus ylitti pyöräilijän vasta yli kilometrin jonoissa ajon jälkeen. Toki liikennevaloissa on optimoitavaa myös täällä, mutta klo 12 tiet olivat tukossa autoista kaupunkien rajan molemmin puolin.

Ketjureaktio vaikuttaa kauas ja jos Sturenkadun pyöräväylä auttaa Hämeentiellä, hyvä. Sitä kannattaakin ajaa. On eri juttu, auttaako Hämeentielle ajokaistalle pyöräkaistan maalaus ja ajokaistan kavennus pääliikenneväylällä, missä busseja on valtavasti. Usein perä perää. Jos Hämeentiellekin rakennettaisiin korotettu erillinen pyöräilykaista ja autoille tie säästyisi nykyisen levyisenä. Jos pyöräkaistan palkki saadaan kävelytien reunaan. Jalankulkijoille tulisi ahdasta. En ole inssi, joten en tiedä, miten kapeaksi korotetun pyöräkaistan rakenteen saa. Se ratkaisee, pystyykö jalan kulkemaan nykyisellä kapealla kaistalla.

Tämä kommentti ei huomioi mahdollista autojen vähentymistä pyöräilyn lisääntyessä. Siksi ettei se ole ehkä toteutumassa tuossa sumpussa, kun tulee väkeä lisää tänne ja ihmisvirta on suurta ympäri lääniä busseilla Hämeentien kautta. Lähinnä pohjoiseen Kerava, Tuusula, Järvenpää jne. Työmatkat ovat monelle liian pitkiä pyörällä preferenssistä tai kunnosta johtuen, joten bussitarve säilyy. Jopa kaupunginsisäisessä liikenteessä. Mäkiä löytyy ja se rajoittaa pidempien työmatkojen pyöräilijöiden määrää lisäten autojen ja bussien tarvetta väestön lisääntyessä. Paikassa joka on jo tukossa ja huonon muotoinen sisämaan ympyrän muotoisiin kaupunkeihin verrattuna. Harvassa paikassa Suomea väestö kasvaa niin kuin täällä ja tulevaisuuteen on varauduttava nyt.

Jorin mallissa on perää ja yleissääntönä se voi olla realistisesti toteutettavissa melko yleispätevästi. Poikkeuksille pahoissa paikoissa on jätettävä tilas. Ja liikenneväylille kasvusuuntaa pystysuoraan siellä missä mahdollista. Aikapaine on myös ongelma ja siten kipupisteiden hoidossa väestökasviusella alueella 5x väestötiheydellä suburbiaan verrattuna paikallislääkkeenä eriytetty pyörätie korkaelle rakennettuna on järkevää. Ei yleissääntönä koko maalle. Joten en liikaa mollaisi näistä paikallisratkaisuista Hepoa ja pyöräliittoa, kun eivät yleispäteväksi koko maahan toivottavasti aja samaa. Jos ajavat, ei hyvää päättelyä maan pahimmasta paikasta vähemmän ruuhkaisia alueita ajatellen.

En usko pian autoilun vähenevän ruuhkia Hämeentiellä vähentävästi, kun ei ole järkeviä nopeita sähkökinnereitä talviajokuntoisina katutyöt huomioiden. Lumen luonti kestää päiviä myrskyn jälkeen syrjäalueilla. En pääse pyörällä töihin talven läpi lumesta johtuen. Normi 13 km suunta ei takaa perille pääsyä pyörää kantamatta matkaa kasvattamalla välttämättä talven läpi. Palelu ja unen tarve sekä valmiiksi rasittava työ ei mahdollista lisärääkkiä ja aiemmin yöllä lähtöä. Ei heti lait muutumotarille sähköpyörienkään päästäväksi. Siten voisi useimmissa myräköissäkin päästä perille, mutta autot ketjukolaroivat usein täällä myrskyssä. Minkälainen kinneri tahansa tumpelokuskien keskellä myrskyssä. Isoäitini yli ajettiin kesällä päivällä ilman sadetta autolla suojatiellä. Ainoalla jokseenkin auratulla väylällä lumimyrskyssä pyörällä, eli motarilla?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3875
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vaaka kirjoitti:

Ennemminkin autoilun määrä on kasvussa täällä vaurastumisen ja väestön kasvun myötä

Analyysisi on valitettavasti väärin koska et ole tutustunut lukuihin. Autoilu on laskussa ja on ollut sitä jo viimeiset 10-vuotta. Jos yksityisautot ohjataan Sörnäisten rantatielle hämeentien sijasta sörnäisten rantatielle ei tule olemaan yhtä paljon liikennettä kuin sörnäisten rantatiellä oli vuonna 2005. Suosittelisin tutustumaan asiaan paremmin ennen kuin alat antamaan liikenteen määristä mitään syvempää analyysiä.
Lisäksi sörnäisten rantatielle pääsee autolla helposti sekä mäkelän kadulta että lahden väylän suunnalta josta suurin osa sitä käyttävistä autoista tulee.

mhelander kirjoitti:

Silti väitän että ajaminen on vielä vaarallisempaa kaikilla pyöräilijätyypeillä vilkkaalla yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä, siellä kun ei ole mitään sääntöjä ja jokainen risteys on nykyisen liikennekäyttäytymismallin mukaan kuoleman loukku.

Helsingissä suunnitellaan ja osin rakennetaan kolmitasoista pyörätien infraa nykyisin jossa jalankulkijat on eroteltu pyöräilijöistä tasoerolla eikä vanhan mallista kelvirakentamista jossa pyöräilijät ja jalankulkijat isketään samalle väylälle mahdollisesti valkoisella maaliviivalla erotettuna.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Poliittista vaikuttamista.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tässä toisen ketjun aloitus aiheesta:

Pastori kirjoitti:

En oo koko ketjuu nyt lukenut niin että muistaisin kovin hyvin.

Kerätäänkö siis voimia. Jos saatais tähän ketjuun järkevä tiivistys - tai vaikka googledocsiin tms. Mä hoidan alustan kun olen tietskalla.

Mulla on hyvä yhteys oman alueen edustajaan - saadaan sitten sitäkautta asiaa eteenpäin.

Jos saataisiin tämä ja se foorumin mielipide siitä missä ja miten pyöräilijä voisi ajella - samaan pakettiin. Siinä olisi sitten helpompi edistää asiaa.

Mä olen mukana myös näissä poliittisissa pyöräilyä edistävissä jutuissa alueellisesti - joten sitä kautta sitten myös.

Edistää asiaa enemmän kuin pelkkä foorumikiroilu.

EDIT: Muistio tässä.

http://muistio.tieke.fi/p/dNSaVDjres

Kirjataan tähän ylös ne perusehdotukset aiheista.

  1. Miten korjataan vuodenvaihteessa voimaan tullut laki sähköpyöristä etc.

  2. Miten korjattaisiin lakiin polkupyöräilyyn liittyvää säännöstöä.

Käytetään siis muistiota. Mä olen itse tänään kovin kiiruinen. Jos autatte alkuun tuolla niin muotoilen toki sitten meiliä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Kansalaisaloite työmatkapyöräilylle kilometrikorvaus.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1764
Sama aihe Ruottissa esillä http://www.vihrealanka.fi/node/15696
Kinneristi Urpo Taskinenhan kehui saavansa työnantajaltaan kilometrikorvauksen kinneriajoihin - oliko viel niin ett maksaa saman ku autolle?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Poliittista vaikuttamista.

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos tätä pidetään meidän "melkeen kymmenenä käskynä".
muok. Sakari Holman tekstiä:
"Liikennepoliittinen manifesti
On aivan järjetöntä erotella lihasvoimalla kulkevia kulkuneuvoja polkupyöriin ja jalankulkijoihin. Miten esimerkiksi autoilija pystyy liikennetilanteessa päättelemään, onko kyseessä invapyörä, eli jalankulkija vai nojapyörä eli pyöräilijä, puhumattakaan vielä hankalammista tapauksista.

Kevyen liikenteen säännöstö pitäisi uusia selvemmäksi seuraavin periaattein:

  1. Autoilija väistää kaikkea suojatiellä liikkuvaa liikennettä aina.
  2. Suojatie on osa jalkakäytävää, jolla liikutaan kaikilla välineillä jalankulkuvauhtia.
  3. Yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie on väylä, jolla pääsääntöinen liikennöintinopeus on jalankulun ja pyöräilyn välimaastossa periaatteella hitaat liikkuvat reunassa nopeammat keskellä.
  4. Kevyen liikenteen väylän jatkeella olevat suojatiet ovat jalkakäytäviä = jalankulkunopeus.
  5. Iästä riippumatta pyöräilijä voi valita ajoreittinsä edellä kuvatuin nopeutta rajoittavin ehdoin.
  6. Pyöräilijä on jalkakäytävää ajaessaan juridisesti jalankulkija, kunhan liikkuu jalankulkunopeutta.
  7. Ajoradalla liikkuessaan pyöräilijä on ajoneuvo, kaikkine oikeuksineen ja velvollisuuksineen.

Säännöstö on helppo muuttaa, sillä liikennöinti toimii juuri näin jo nyt. Virallistamiseen tarvitaan vain liikennemerkkien merkityksen muutos, jossa alla kuvatut liikennemerkkifiguurit määrätäänkin tarkoittamaan nopeuksia:
-Jalankulkija = enintään 10 km/h velvoitteella nopeampi väistää hitaampaa.(ei kuvassa)
-Pieni pyörän kuva + kävelijä = enintään 20 km/h periaatteella hitaat kulkevat reunassa.
-Viivalla erotettu pyörä + kävelijä = hidas puoli 10km/h ja nopea 30 km/h
-Pelkkä pyörän kuva = Kevyet ajoneuvot vähintään 15 km/h (ei jalankulkua)"

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Poliittista vaikuttamista.

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Kohta 3:
Minun mielestä kaikkien pitäisi kulkea kulkusuuntaan nähden oikeassa reunassa.
Keskeltä voi sitten ohittaa, jos tilaa on.
Erityisesti pyöräteillä, joita ajetaan paljon kahteen suuntaan.

T:Jere

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Poliittista vaikuttamista.

Viesti Kirjoittaja Saukki »

PW kirjoitti:

Virallistamiseen tarvitaan vain liikennemerkkien merkityksen muutos, jossa alla kuvatut liikennemerkkifiguurit määrätäänkin tarkoittamaan nopeuksia:
-Jalankulkija = enintään 10 km/h velvoitteella nopeampi väistää hitaampaa.(ei kuvassa)
-Pieni pyörän kuva + kävelijä = enintään 20 km/h periaatteella hitaat kulkevat reunassa.
-Viivalla erotettu pyörä + kävelijä = hidas puoli 10km/h ja nopea 30 km/h
-Pelkkä pyörän kuva = Kevyet ajoneuvot vähintään 15 km/h (ei jalankulkua)"

Periaatteessa ihan hyvä muutos, mutta käytännössä ainakin omalle kohdalle osuu aika ikävästi. Työmatkalla on n. 10 km kevyenliikenteen väylää (eli pyöränkuva ja kävelijä), jossa nyt saa posottaa vaikka 80 km/h. Vieressä kulkee erittäin vilkkaasti liikennöity kasitie, jossa on kapeat pientareet ja tärinäraita. Eli käytännössä, jos tällaiset uudet rajoitukset tulisivat voimaan esim. ensi kesäksi (ei tietenkään niin nopealla aikataululla tule, mutta tämä vain esimerkkinä), niin mun pitäisi työmatkalla mun uudella kinnerillä ajaa joko henkeni kaupalla isojen rekkojen ja vihaisten työmatka-autoilijoiden tientukkona valtatien reunaa tai jarru pohjassa lasketella kelvin alamäkiä hurjaa 20 kilometrin tuntivauhtia. :evil:
Kumma kyllä kumpikaan vaihtoehto ei kuulosta houkuttelevalta. :roll:

Btw: Pitäisikö ne nopeusrajoitukset kuitenkin vastata sitä uutta sähkökulkine lakia? Eli 15 km/h ja 25 km/h?

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Poliittista vaikuttamista.

Viesti Kirjoittaja PW »

Yks ongelma on ett tarpeet ja olosuhteet on kovin erilaiset Helsingissä ja maaseudulla :roll: Voiko samoilla säännöillä toimia niin erilaisissa ympäristöissä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Poliittista vaikuttamista.

Viesti Kirjoittaja Saukki »

PW kirjoitti:

Yks ongelma on ett tarpeet ja olosuhteet on kovin erilaiset Helsingissä ja maaseudulla :roll: Voiko samoilla säännöillä toimia niin erilaisissa ympäristöissä?

Totta. Tuossa minunkin työmatkalla se klv on suoraa leveää tietä, jossa on vähän liikennettä. Keskimäärin työmatkalla kyseisellä pätkällä vastaan tulevat pyöräilijät ja jalankulkijat voi laskea yhden käden sormilla. 20 km/h rajoitus tuntuu siinä ihan tyhmältä.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Poliittista vaikuttamista.

Viesti Kirjoittaja jori »

Saukki kirjoitti:
PW kirjoitti:

Yks ongelma on ett tarpeet ja olosuhteet on kovin erilaiset Helsingissä ja maaseudulla :roll: Voiko samoilla säännöillä toimia niin erilaisissa ympäristöissä?

Totta. Tuossa minunkin työmatkalla se klv on suoraa leveää tietä, jossa on vähän liikennettä. Keskimäärin työmatkalla kyseisellä pätkällä vastaan tulevat pyöräilijät ja jalankulkijat voi laskea yhden käden sormilla. 20 km/h rajoitus tuntuu siinä ihan tyhmältä.

Tuollainen tie pitää merkitä pyöränkuvamerkillä, joka tarkoittaa 45 km/h nopeutta.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Poliittista vaikuttamista.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Täällä sopisi niin että "Sallittu mopoille" lisäkyltti sallisi myös polkupyörille mopon nopeuden. Keskustan pyörätiet, joista tuo sallittu mopoille lisäkyltti puuttuu toimisi sitten se 20-25km/h rajoitus pyörille. Ei tarvis alkaa kalliiseen merkkien vaihtoon ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin