terppa kirjoitti:
Auton parin vuoden käyttökuluilla saisi hyvän kinnerin 
Jees. Olen täällä jo joskus aiemminkin mainostanut loistavaa kuluseurantajärjestelmääni, joka perustuu LibreOffice Calc -ohjelmaan. Siinä kivasti ristiintaulukoimalla saa selville, että vuoden 2014 alusta lähtien ovat auton käyttökuluni olleet 1398,56 euroa vuodessa. Käytettyjä kinnereitä varmasti myydään 2797,13 euron hinnalla.
Täällä maaseudulla (lue: Vihti) on kyllä varsin hankalaa elää ilman autoa. Noh, Helsinkiin kyllä pääsee ja Lohjallekin julkisilla, mutta vaikkapa Karkkilaan ei oikeastaan. Ja Tammelaan on ihan turha pyrkiä julkisilla - ehkäpä sinne kyllä pääsee, mutta sieltä ei pääse pois...
<liikennepolitiikka>
Kun linja-autoliikennettä virtaviivaistettiin jokin aika sitten (liikenneluvista luovuttiin ja samalla yhtiöiden linjojen ristiinsubventoinnista), tuloksena oli, että nyt vain kannattavia linjoja liikennöidään. Maaseutu jää nyt täysin paitsioon ja ilman liikennettä. Lopputulos: ilman omaa autoa ei pärjää.
Kun tilanne nyt on tämä, ehdotan seuraavaa: lailla määrätään, että jos tien varressa joku heiluttaa valkoista valoa pystysuunnassa edestakaisin, täytyy seuraavan kohdalle tulevan auton pysähtyä ja ottaa henkilö kyytiinsä. Kyytiin päässyt saa sen jälkeen päättää, maksaako hän käteisellä ilman kuittia jonkin summan kuljetuksesta (vai ei). Millään muulla tavalla haja-asutusalueiden liikkumispalveluita ei voida mielestäni ratkaista.
</liikennepolitiikka>
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)