Sivu 10/23
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 18 Touko 2015, 22:41
Kirjoittaja Vilijami
Jukka on muistaakseni tivannut kallistuvista kolmipyöristä kaltevan pinnan ajokäytöstä. No tämä on kerrankin semmoinen peli, että kulkee aina suorassa ajoradan kaltevuudesta riippumatta.
Jousitus on tosi miellyttävä, vaikka etuhaarukan kulma (45 astetta) aluksi epäilytti. Epätasaisuudet tosiaan pakkaavat tulemaan edestäpäin, niin se on hyvä ominaisuus, että rengas liikkuu yhtä paljon taakse- kuin ylöspäin. Tämän vuoksi jättökään ei juuri muutu joustoliikkessä. Katukivetyksen ylitys ei ole millään pyörällä ollut niin huomaamatonta. Toki osa mukavuudesta tulee schwalben big appleista. EskoM:än moittimaa lähtökiihdytyksen aiheuttamaa keulan nousemista nollaproto hipsussa, ei tässä kyllä huomannut ainakaan häiriöksi asti.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 19 Touko 2015, 10:30
Kirjoittaja Nebulus
Vilijami kirjoitti:Jousitus on tosi miellyttävä, vaikka etuhaarukan kulma (45 astetta) aluksi epäilytti. Epätasaisuudet tosiaan pakkaavat tulemaan edestäpäin, niin se on hyvä ominaisuus, että rengas liikkuu yhtä paljon taakse- kuin ylöspäin. Tämän vuoksi jättökään ei juuri muutu joustoliikkessä. Katukivetyksen ylitys ei ole millään pyörällä ollut niin huomaamatonta.
Simppelin jousituksen mukavuus on kyllä itselläkin ihastuttanut omassa Flevossa. Renkaina Marathon slickit. Hämmentävän pehmeästi menee kanttikivien yli, toki tuossa on kaasuiskarin takia aika paljon liikevaraakin.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 21 Touko 2015, 23:09
Kirjoittaja Vilijami
Laitoin kaksi kallistuskumia vierekkäin. Tuli ehkä turhankin jäykkä, mutta tällä pääsee jo harjoittelemaan jalkaohjausta. Kyllä se vieläkin kallistuu, joskin vähän. Yhdellä kumilla flevo kenotti ilman kuskiakin jommalle kummalle puolen.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 22 Touko 2015, 09:48
Kirjoittaja Vilijami
Vilijami kirjoitti: EskoM:än moittimaa lähtökiihdytyksen aiheuttamaa keulan nousemista nollaproto hipsussa, ei tässä kyllä huomannut ainakaan häiriöksi asti.
No otetaanpa vähän takaisin. Nyt kun ei kaatuminen pelota koko ajan, niin voi tehdä tarkempia huomioita. Keula nousee selvästi riskimmin polkaistessa 
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 22 Touko 2015, 09:52
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:Keula nousee selvästi riskimmin polkaistessa 
Narut(ulosjoustonrajoittimet) estäisivät tämän 
Jukka
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Lähetetty: 22 Touko 2015, 11:52
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Keula nousee selvästi riskimmin polkaistessa 
Narut(ulosjoustonrajoittimet) estäisivät tämän 
Onko kampikeskiö liian kaukana, jotta pienellä rattaalla polkien vetävä ketjun puoli menee haarukkanivelen etupuolelta. Siirrä niveltä edemmäs, kampikeskiötä ja istuinta taaemmas tai tee tällainen.

Laita sivukuva etupäästä, niin voi arvioida paremmin, mistä pompotus johtuu.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 22 Touko 2015, 12:20
Kirjoittaja Vilijami
Narurajoitin olisi kyllä yksinkertainen, mutta en ole kokenut nousu ominaisuutta (vielä?) häiritseväksi. Tuota taittopyörä flevossa kuvaa olen itsekin katsellut, siitä syystä että kaikkia vaihteita ei pysty käyttämään, koska ketju osuu haarukkaputkeen ja/tai niveleen. Tämän vuoksi kaupallisissa flevoissa on vain yksi etulehti ja ketjulinja niveleen nähden ei muutu.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 22 Touko 2015, 12:29
Kirjoittaja Vilijami
Siinä kuvat eri etulehdillä.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 22 Touko 2015, 13:17
Kirjoittaja Vilijami
Pitääkö tuollaisen taittopyörän kiinnityksen olla kelluva, eli pitääkö sen päästä elämään sivusuunnassa? Jos pitää, niin miten laakerointi toteutetaan?
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 22 Touko 2015, 15:52
Kirjoittaja jori
Tuo alimmaisen kuvan setuppi on kyllä aivan varmasti pompottava, eikä muutkaan niin paljon puutu. Homma menee tuollaisella alavinolla haarukalla niin, että valtaosa pompotuksesta tulee renkaan vetovoimasta, eikä niinkään ketjun sijainnista. Siksi noin korkealla sijaitsevalla nivelellä ja lyhyellä haarukalla varustetussa pitää olla ketjulinjan enemmän nivelen yläpuolella kuin vaakasuoralla haarukalla, jolla oikea mitta on noin 2 cm. Tuossa varmaan pitää olla ainakin sentti pari enemmän. Kannattaisi mitoittaa se sille pienimmälle éturattaalle, koska se tuottaa suurimman ketjuvoiman ja sitä käytetään pienimmällä vaihteella, eli myös vetovoima on suurin. Minä yrittäisin säätää kampikeskiötä lähemmäs ja etsiä istuimelle paikka kauempaa takaa.
Taittopyörän uivan akseloinnin mallia voi ottaa Pakoputkipyörän laakeroinnista, jossa Akseliksi on laitettu 17 mm sorvattu hydrauliputken pätkä ja tämän päälle pujotettu 18 mm laakeri. Isoilla brikoilla M4 kierretanko läpi putkesta ja mutterit päihin.
Yritän etsiä kuvan.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 22 Touko 2015, 16:07
Kirjoittaja Vilijami
Ongelma tulee flevon rungon muotoilusta, jossa penkin paikkaa ei voi vaihtaa, tai voi tietenkin rungon uudelleen rakentamalla. Ja eikö ohjausnivelen olisi hyvä olla lonkkanivelen linjassa? Taittopyörä olisi helpompi ratkaisu, tai pidemmät (!!!!) kammet.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 22 Touko 2015, 17:28
Kirjoittaja Vilijami
Eikö tuommonen lineaarilaakeri huilaa joka suuntaan?
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 22 Touko 2015, 20:21
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:Eikö tuommonen lineaarilaakeri huilaa joka suuntaan?
Joo, jos pysyy puhtaana. Työpaikalla muutamassa kohteessa on ja ei ainakaan huoltovapaasta keksinnöstä voi puhua 
Jukka
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 22 Touko 2015, 21:02
Kirjoittaja Vilijami
No voiko taittopyörä olla 50mm leveä? Onko jokin syy sille että ne on ketjun levyisiä? Entä mikä virka taittopyörän keskiharjanteella on?
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 22 Touko 2015, 21:07
Kirjoittaja Pastori
Vilijami kirjoitti:No voiko taittopyörä olla 50mm leveä? Onko jokin syy sille että ne on ketjun levyisiä? Entä mikä virka taittopyörän keskiharjanteella on?
Jalan liikerata ossuupi helposti. Esmes etuvetoisessa.