Re: Iso pyyttoni
Tunturi VIP:ssä on ainakin tuollainen
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tunturi VIP:ssä on ainakin tuollainen
Jukka
Joosen putkessa on vaan teksti väärinpäin jos olis tuommosesta pyörästä, onko kuitenkin hitsattu mutkan perään tunturiputki?
PW kirjoitti:onko kuitenkin hitsattu mutkan perään tunturiputki?
Selvä saumahan tuossa on ja putketkin eri värisiä, mutta saattaa ne silti olla samasta rungosta
Jukka
Ei kun jooseha on sahannut putken poikki ja kääntänyt toisin päin, että sai tekstin oikein päin.
Tunturi teksti on Riderin viistoputkessa. Mutka taas on ylempi viistoputki Shannon-merkkisestä täysjoustosta. Rungon malli oli alla olevan kuvan kaltainen.
Havaitsin vaurion mielestäni yllättävässä paikassa. Kuvassa ympyröity takahaarukan nivelen hitsisauma.
Repeämä on ainoastaan putken etu- ja takapuolella. Sivut ovat ehjät. Luulisi että nivel estäisi kyseisten kohtien murtumisen. Taipuuhan sarana helpommin kuin teräs
Jos akselitapin sovitus oli tiukka, on tuo aivan luonnollinen paikka hajota. Hitsi vetää putken soikeaksi ja akselitappi pakottaa sen jälleen pyöreäksi, jolloin juuri noihin kohtiin jää kova vetojännitys. Sitten vaan vääntökuormitusta päälle, niin kyllä se siitä väsyy -varsinkin jos on vähän kosteilla puikoilla hitsattu ja saatu heti alkuun kuumahalkeama alkusäröksi. Kyllä tuo silti kestää tuossa käytössä vielä. Ei tuo hitsi joudu ajossa kovin tiukoille. Vastaisen varalle, tuon ongelman välttää lyttäämällä haaukkaputkien päät akselitapin suunnassa litteiksi ennen hitsaamista.
No en hätäile korjaamisen kanssa sitten
Tiukka sovitus on 22x1,5 ja 25x1,5 putket sisäkkäin. Perä ei mene nostaessa linkkuun,
jooseha kirjoitti:No en hätäile korjaamisen kanssa sitten
![]()
Tiukka sovitus on 22x1,5 ja 25x1,5 putket sisäkkäin. Perä ei mene nostaessa linkkuun,
Joo, riittää että "seuraillaan", miten särö kasvaa. Ota työntömitalla mitta särön pituudesta ja kirjaa ylös, tai valokuva säröstä mittakaavakappaleen kanssa. Tai piirtopuikolla piirrät naarmun särön pään kohdalle.
Samalla tavalla ammattilaiset seuraavat lentokoneidenkin väsymistä. Heillä on tarkasti tiedossa, mihin särö muodostuu ja miten pitkä särö on liikaa. Sitten vain tätä samaa säröä mittaamalla voidaan päätellä muidenkin lentokoneen osien väsymistilanne. Muuten kun on aika vaikea päätellä miten paljon runtua lentokone on saanut. Tuollainen "kalibroitu" särö mittaa hienosti pahimman kuormituksen, eli nousujen ja laskeutumisten, rasittavuuden kertymää.
jori kirjoitti:Tai piirtopuikolla piirrät naarmun särön pään kohdalle.
Tämä vaikuttaa ainoana riittävän vaivattattomalta toteutettavaksi
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Tai piirtopuikolla piirrät naarmun särön pään kohdalle.
Tämä vaikuttaa ainoana riittävän vaivattattomalta toteutettavaksi
No helekkari soikoon, ite siis sännännyt ihan turhaan putsaamaan ja hitsaamaan repeämät kun pelkät ritspiikkipiirut riittäs
Jukka
Sovittelin levyjarrukiekkoja eteen ja justiinsa mahtui levy pyörimään. Taidan varastaa metakopiostani kiekot ja etuhaarukan takahaarukaksi. Saan jäykemmän takahaarukan, jossa on valmiina levyjarrukorvakko.
Etupää on hieman löysä polkemisvoimille. Mahtaisikohan olla vaivan arvoista korvata 35 mm yläputkea keskiön ja mutkan väliltä 40 millisellä eli noin 30-40cm matkalta
Mietiskelin tuota yläputkea ja sommittelin mielessäni siihen 40x40 kantikasta. Se ajaisi paremmin lokasuojan virkaa. Nyt tahtoo reiden sisäpinnat kastua märällä tiellä. Sitten iski mieleen että suorakaide taitaisi tuossa olla parempi Sivusuunnassahan keskiö taipuilee.
40x20x1,5 olisi käytännössä samanpainoinen kuin nykyinen 35 putki. Vastaavasti 40x40 neliötä vastaisi 50x30:nen suorakaide.
jooseha kirjoitti:Mietiskelin tuota yläputkea ja sommittelin mielessäni siihen 40x40 kantikasta. Se ajaisi paremmin lokasuojan virkaa. Nyt tahtoo reiden sisäpinnat kastua märällä tiellä. Sitten iski mieleen että suorakaide taitaisi tuossa olla parempi
Sivusuunnassahan keskiö taipuilee.
40x20x1,5 olisi käytännössä samanpainoinen kuin nykyinen 35 putki. Vastaavasti 40x40 neliötä vastaisi 50x30:nen suorakaide.
Hyvä idea. Tuo 50 mm putkihan on jo ihan kunnon lokari. Siihen kun vielä teippaa sivuille tippalistat, niin tuohan on ihan täydellinen.