Sivu 10/43

Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 10 Kesä 2016, 20:20
Kirjoittaja PW
20160610_202007.jpg
20160610_202007.jpg (230.74 KiB) Katsottu 2193 kertaa

Vieläkin ketju raapii haarukan olkaa mutta vähän korkeemmalla dropparilla hoitunee tai taitan viel vähän.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 10 Kesä 2016, 20:47
Kirjoittaja eemeli

Mua häiritsee etupään mutka/taitos :D. Saiskos sille tehtyä mitään? Jos vaikka runkoputkea kääntäisi etupäästään alemmaksi niin, että mutka jatkuu suorana emäputkelle. Poljinkeskiö sitten runkoputken yläpuolelle...


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 10 Kesä 2016, 20:52
Kirjoittaja PW
eemeli kirjoitti:

Mua häiritsee etupään mutka/taitos :D. Saiskos sille tehtyä mitään? Jos vaikka runkoputkea kääntäisi etupäästään alemmaksi niin, että mutka jatkuu suorana emäputkelle...

Joo, voihan se olla tyhmän näkönen nyttenki mutt se on katsojan silmässä :wink:
Olis varmaan voinu tehdä hienomminkin - tein olemassaolevista putkista ja mutkista. Tuskin alan muuttamaan :mrgreen: oonko siis häirikkö 8)


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 10 Kesä 2016, 20:56
Kirjoittaja PW

Takimmaisen kevyin vaihde on 42/28 - calculaattori antaa 3,2m/kampikierros, pitäsköhän olla kevyempi? Kovin paljon isompi ratas ei mahdu taakse, ilman haarukan taivutusta :roll:


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 10 Kesä 2016, 21:00
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Vieläkin ketju raapii haarukan olkaa mutta vähän korkeemmalla dropparilla hoitunee tai taitan viel vähän.

Pieni raapiminen häipyy, kun siirrät takakiekkoa hieman taakse, jotta rengas mahtuu pyörimään ja laitat dropparit. Pitäähän sen dropparin sen verran olla korkea, että mahtuu akselimutterin kiertämään auki (ja kiinni). Yhteensä nuo tekee vajaa pari senttiä.
Jos on taakse tarkoitus laittaa 36-piikkinen tai joku muu hirmusuuri, kannattaa tässä samassa yhteydessä tehdä vähän lisää vekkiä. Toisaalta ison takarattaan kanssa ei pitäisi käyttää isoa edessä. Jos edessä on pienempi, tulee tilaa lisää. :?


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 10 Kesä 2016, 21:30
Kirjoittaja Syväri

Tästä tulee hieno. Taas jonkun naama venähtää kaupungilla kun tämän näkee :D


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 10 Kesä 2016, 21:32
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Vieläkin ketju raapii haarukan olkaa mutta vähän korkeemmalla dropparilla hoitunee tai taitan viel vähän.

Pieni raapiminen häipyy, kun siirrät takakiekkoa hieman taakse, jotta rengas mahtuu pyörimään ja laitat dropparit. Pitäähän sen dropparin sen verran olla korkea, että mahtuu akselimutterin kiertämään auki (ja kiinni). Yhteensä nuo tekee vajaa pari senttiä.
Jos on taakse tarkoitus laittaa 36-piikkinen tai joku muu hirmusuuri, kannattaa tässä samassa yhteydessä tehdä vähän lisää vekkiä. Toisaalta ison takarattaan kanssa ei pitäisi käyttää isoa edessä. Jos edessä on pienempi, tulee tilaa lisää. :?

Eturatas on nyt arpoutunut paikalleen koska on perheen lyhyimmat kammet. Takapakkaa voi vielä suunnitella ja sitten vasta lyö haarukan kulmat kiinni.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 10 Kesä 2016, 23:12
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Eturatas on nyt arpoutunut paikalleen koska on perheen lyhyimmat kammet. Takapakkaa voi vielä suunnitella ja sitten vasta lyö haarukan kulmat kiinni.

Pitääkö täältä toimittaa lisää 102mm 28t kampia maailmalle :wink:


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 11 Kesä 2016, 07:27
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eturatas on nyt arpoutunut paikalleen koska on perheen lyhyimmat kammet. Takapakkaa voi vielä suunnitella ja sitten vasta lyö haarukan kulmat kiinni.

Pitääkö täältä toimittaa lisää 102mm 28t kampia maailmalle :wink:

Muutos voi olla jo nyt aika raju, kampienkin osalta 170mm - 145mm - en oo kertonu ett lyhyemmät :oops:


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 11 Kesä 2016, 15:12
Kirjoittaja PW
Tommoset jarrut mm. löyty jemmasta - avid shorty 6
Tommoset jarrut mm. löyty jemmasta - avid shorty 6
20160611_150621.jpg (184.44 KiB) Katsottu 2056 kertaa

Kun lyhyet "länget", tarkottaako se ett voimaa ei oo jarruttamiseen tarpeeks? Vai jarrukahvako sen voiman määrää.

Jarrujen sovitusta
Jarrujen sovitusta
20160611_150907.jpg (146.04 KiB) Katsottu 2056 kertaa

Jarrutapeille pitäs tehdä paikat haarukan kylkeen, koska haarukat noin leveellä.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 11 Kesä 2016, 21:17
Kirjoittaja PW
20160611_211228.jpg
20160611_211228.jpg (175.24 KiB) Katsottu 2014 kertaa

Vaimon Kaunottaren V-jarrut, saattas mahtuu Big applen kanssa.
Cantileverjarrut kävis paksullerenkaalle yleisemmin.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 11:34
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Tandemissa kannattaa ihan oikeesti olla toimivat jarrut kun massaa on niin paljon enemmän

Siksipä jarrut tuli mieleen. Mitkä jarrut siihen kelpais? Mistä löytys? Vannejarruja tänään etsin, katotaan mitä huomenna :?
Kävihä se mieles jos teen ite 8)

Tuohon ei kukaan uskalla ottaa kantaa, mitkä on hyvät vannejarrut?
Mikä eniten vaikuttaa, kahva, länget, jarrupalat? Vaijeri ja kuori pitäs tietyst kulkee mahollisimman sujuvasti, vähillä mutkilla.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 12:09
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Tandemissa kannattaa ihan oikeesti olla toimivat jarrut kun massaa on niin paljon enemmän

Siksipä jarrut tuli mieleen. Mitkä jarrut siihen kelpais? Mistä löytys? Vannejarruja tänään etsin, katotaan mitä huomenna :?
Kävihä se mieles jos teen ite 8)

Tuohon ei kukaan uskalla ottaa kantaa, mitkä on hyvät vannejarrut?
Mikä eniten vaikuttaa, kahva, länget, jarrupalat? Vaijeri ja kuori pitäs tietyst kulkee mahollisimman sujuvasti, vähillä mutkilla.

Jarrupalan materiaali on erittäin tärkeä. Jos se on hyvä, toimivat melkein mitkä tahansa jarrut kelvollisesti, jos huono, ei toimi ainakaan sateella millään mekanismilla.

Suosittelen laittamaan etuhaarukkaan jarrutapilliset haarat maastopyörän etuhaarukasta, jotta saat siihen kiinni H-jarrut. Näihin sitten hommaat vanteen materiaalille sopivat laadukkaat jarrupalat, niin voit uhohtaa tämän jarruongelman. Kyllä nuo H-jarrut käyvät paksurenkaiselle kapeavanteisellekin, kun asentaa jarrupalan brikat niin, että jarrupala ulottuu kauemmas. Tällainen asennus kuitenkin helposti vinkuu jarrutettaessa. Siksi ne leveämmät vanteet. Ajamaan kuitenkin pääsee heti kapeammillakin vanteilla.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 13:52
Kirjoittaja PW

Tyylistä vähän poikkee jos teen etuhaarukan pyöreestä mutta helpompihan se olis.
Mikähän jarrupala sitten on hyvä, alumiinivateelle? Kuulut puhuttavan sintratuista ja orgaanisista?


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 14:55
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Tyylistä vähän poikkee jos teen etuhaarukan pyöreestä mutta helpompihan se olis.
Mikähän jarrupala sitten on hyvä, alumiinivateelle? Kuulut puhuttavan sintratuista ja orgaanisista?

Ei vannejarruille ole muita kuin kumisia tai orgaanisia. Orgaaniset pitävät sateella paremmin. Ihan sama oikeastaan, miten ne on tehty. Osta vain alumiinivanteelle sopivat myös sateella hyvin pitävät palat. Yleensä ne ovat kumia, johon on sekoitettu selluloosakuituja ja muita salaisia materiaaleja sekaan märkäpidon lisäämiseksi. Swiss Stop Alloy on hyvä valinta. Ei maksa kuin saman verran kuin koko muu pyörä yhteensä. :mrgreen: