Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Miksi ATF:fää? Öljyä se toki on ja siten voitelee, mutta koska siinä on hionta-aineita, se ei ole mitään joka paikan yleisöljyä. Tuskin tuo kuitenkaan kyseistä kohdetta pilaa
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Miksi ATF:fää? Öljyä se toki on ja siten voitelee, mutta koska siinä on hionta-aineita, se ei ole mitään joka paikan yleisöljyä. Tuskin tuo kuitenkaan kyseistä kohdetta pilaa
Mitä hionta-ainetta. Johtuuko tuo niistä vaihteita vaihtavista jarruista, vai mistä ihmeestä tuo voi johtua.
En tiedä. Noin mulle on kerrottu
Märkäjarruissa ja (automaattivaihteistojen) märkälevykytkimissä on öljyssä kitkakomponentti mukana, en jaksa ulkoa muistaa mitä se on, mutta sen puuttuessa öljystä kitkapinnat lipsuvat.
Esim teboilin tuoteseloste:
Teboil Wetol Syntrac (75W-80)
Täyssynteettinen Teboil Wetol Syntrac on korkealaatuinen erikoisvaihteistoöljy monille uudemmille traktoreille ja työkoneille. Öljyn suunnittelussa on otettu huomioon erityisesti uudempien Volvo-työkoneiden vaatimukset. Sen erinomaiset juoksevuusominaisuudet takaavat voitelun voimakkaasti vaihtelevissa sääoloissa ympäri vuoden. Lisäksi se vähentää voimansiirron häviöitä ja parantaa polttoainetaloutta. Lisäaineistuksessa on otettu huomioon märkäjarrujärjestelmien vaatimat kitkaominaisuudet sekä tehokas kulumisenestokyky raskaassa käytössä. Öljy säilyttää suorituskykynsä luotettavasti myös pidemmillä vaihtoväleillä.
Tuolta jotain juttua kitkaöljyistä.
Innostuin tuolla Tepon 1CV ketjussa purkautumaan napamoottorissa havaitsemastani ongelmasta. Tarvitsisin useampinapaisen ja siis hidaskäyntisemmän napamoottorin, jota ei valitettavasti tehdä.
1CV-ketjussa jori kirjoitti:Omissa napamoottorikokeiluissani olen tullut siihen tulokseen, että napamoottori pitää olla selvästi ylimitoitettu, jotta momenttia on tarjolla myös aivan hitaassa ajossa esim. lumipöperössä. Vähäkin toki auttaa, mutta oma 36V 250W suoraveto 24 V akulla tahtoo jäädä vähän hinteläksi, kun mäki on jyrkkä ja lumipöperö haittaa. Tässä mielessä keskiömoottori on yliveto.
Oikeastaan kaipaisin napamoottoria, joka antaisi täyden tehonsa jo alle 10 km/h ja parhaan hyötysuhteensa noin 15 km/h vauhdissa, eikä siis tuottaisi enää momenttia 18 km/h jälkeen. Tällaisella olisi kiva kruisailla, kun ei tarvitsisi ajaa hullun kovaa, moottorin hyötysuhdetta parantaakseen. Lisäksi momenttia riittäisi ylämäkiin, vaikka olisi lunta tiellä, tai muuten ei hotsittaisi polkea. Eihän tuollaista tietenkään ole tehty, kun kaikilla on niin kova tarve ajaa niin kovaa, kuin vain ikinä pääsee. Kaikki pitää aina tehdä itse.
eiku
Laitan tähänkin tämän kestomagneettimoottorin ominaiskäyrästön, niin paremmin hahmotatte, mitä yritin selittää.
Tavallaan minulla olisi hyvä mahdollisuus tehdä tähän pyörään tuo alennusvaihteellinen kokeilu. Pyörässähän on ylimääräinen ketjuvälitys takana. Pitäisi vain purkaa napamoottori pois vanteeltaan ja tehdä sille apuhaarukka ja ketjuvälitys takakuskin kampikeskiölle. Tarvitsisin vain toisen rattaallisen kammen takakeskiön vasemmalle puolelle. Pitääpä mallailla.
Ainakin siitä tulisi hauska ilmestys, kun voisi huudella näkymättömälle takakuskille, että poljepa nyt, kun on ylämäki ja samalla painaa sähköt päälle.
Kampikeskiöstä saisi suoraan väliakselin ja sille voisi laittaa erikokoiset rattaat, jolla saisi perusvälityksen riittävän matalaksi. Nyt siinä on 30-piikkinen oikealla puolella. Pitäisi varmaan kaivella siihen joku 24-piikkinen, tai vieläkin pienempirattainen kampi oikealle ja siirtää tuo 30-piikkinen vasemmalle. Moottoriin saa varmaan helposti 16-piikkisen, niin siitä tulee sitten kampikeskiölle 1,875 alennusta ja takapakasta 24 yläpuolelta löytyy muistaakseni ainakin 32-piikkinen, eli taaksepäin kolmannes lisää. Yhteensä tuosta tulee välityssuhteeksi 2,5 noilla rattailla hitaimmillaan, joka olisi oikeastaan aika passeli.
Pitääkö se moottori laittaa niin, että ratas on kuitenkin oikealla? Vai voiko pyörimissuuntaa vaihtaa? Onko siinä moottorin päässä vapaaratas?
Yritän vaan ittelleni selvittää, jotta ymmärtäisin jos joutuu ite jotain vastaavaa tekemään - kuva ois siis kiva
Jos siinä keskiöllä olis kaks ratasta, ei tartteis toiselle puolen laittaa rataskampea, eikä mietiskellä pyörimissuuntia.
Ja noista välityksistä, eikö sille moottorille riitä "normi" välitykset vaan välitystä pitäs vielä muuttaa väliakselilla?
Tarvinneeko perämies polkimia ollenkaan?
Uskoisin tandemkäytön olevan niin vähäistä, että pelkät jäykät jalkatapit riittäisivät.
Silloin takaketjua pyöritettäisiin vain moottorilla.
PW kirjoitti: ↑07 Tammi 2022, 15:09Pitääkö se moottori laittaa niin, että ratas on kuitenkin oikealla? Vai voiko pyörimissuuntaa vaihtaa? Onko siinä moottorin päässä vapaaratas?
Yritän vaan ittelleni selvittää, jotta ymmärtäisin jos joutuu ite jotain vastaavaa tekemään - kuva ois siis kiva![]()
Jos siinä keskiöllä olis kaks ratasta, ei tartteis toiselle puolen laittaa rataskampea, eikä mietiskellä pyörimissuuntia.
Ja noista välityksistä, eikö sille moottorille riitä "normi" välitykset vaan välitystä pitäs vielä muuttaa väliakselilla?
Jos moottorin päässä on vapaarattaallinen ketjupyörä, ketjun PITÄÄ olla vasemmalla, jotta se vetää eteen päin. Jos moottorin ratas on normaaliin tapaan vasemmalla, se nimenomaan ei vedä ketjua moottorin pyöriessä alamäessä. Asia ei siitä muutu, lähteekö ketju rattaalta eteen vai taakse päin.
Tämä on totta, mutta silloin jäisi pois tuo mahdollisuus lisätä hitaan vauhdin momenttia kahdella eturattaalla. Lisäksi pitäisi keksiä jotenkin takaperin toimiva vapaaratas moottorin päähän.
jori kirjoitti: ↑07 Tammi 2022, 16:55PW kirjoitti: ↑07 Tammi 2022, 15:09Pitääkö se moottori laittaa niin, että ratas on kuitenkin oikealla? Vai voiko pyörimissuuntaa vaihtaa? Onko siinä moottorin päässä vapaaratas?
Yritän vaan ittelleni selvittää, jotta ymmärtäisin jos joutuu ite jotain vastaavaa tekemään - kuva ois siis kiva![]()
Jos siinä keskiöllä olis kaks ratasta, ei tartteis toiselle puolen laittaa rataskampea, eikä mietiskellä pyörimissuuntia.
Ja noista välityksistä, eikö sille moottorille riitä "normi" välitykset vaan välitystä pitäs vielä muuttaa väliakselilla?Jos moottorin päässä on vapaarattaallinen ketjupyörä, ketjun PITÄÄ olla vasemmalla, jotta se vetää eteen päin.
Jos moottorin ratas on normaaliin tapaan vasemmalla, se nimenomaan ei vedä ketjua moottorin pyöriessä alamäessä. Asia ei siitä muutu, lähteekö ketju rattaalta eteen vai taakse päin.
Eli moottorin pyörimissuuntaa muutetaan kun se asennetaan toisinpäin kuin normaalisti?
Tuota toiseksi viimeistä lausetta en ymmärrä? Eikö moottorin ratas ole normaalisti oikealla?
Tuotatuota, onko siis ajatuksena pyörittää suoravetomoottoria väärään suuntaan?
Sittenhän se onnistuisi laittamalla ketjun ristiin ääretön symbolin mallisesti.
Mitäs kummaa siinä pyörimissuunnan muuttamisessa on. Näin hitaasti pyörivät moottorit ovat ajastuksiltaan niin symmetrisiä, ettei ole kyllä mitään väliä, kumpaan suuntaan pyöritetään.
Samuelilla oli tällainen viritys pitkäpyörässään Pitkä paksutin LSL.
Ei kai siinä mitään kummaa ole jos osaa ja tietää. Mie yksinkertasena vaan kyselen ku en tiijä, enkä osaa
Onnistuuko tuo suunnanvaihto myös alennusvaihteellisessa moottorissa? Vaihdetaanko vaan piuhat keskenään?
Alennusvaihteellisessa sisäinen vapaakytkin ei anna pyörittää napaa takaperin. Siksi tuossa samuelin laitteessa ratas olikin pultattu moottorin kanteen kiinni ja vapaaratas kiekon navassa hoiti rullauksen.