Sivu 10/11

Re: Apuja nojakin valintaan?

Lähetetty: 28 Huhti 2025, 19:35
Kirjoittaja Vilijami

Onko Wackyllä mekaanikon mielipidettä, mikä on laadukkain nojapyörämerkki?


Re: Apuja nojakin valintaan?

Lähetetty: 28 Huhti 2025, 22:14
Kirjoittaja Wacky
Vilijami kirjoitti: 28 Huhti 2025, 19:35

Onko Wackyllä mekaanikon mielipidettä, mikä on laadukkain nojapyörämerkki?

Ei ole tarpeeksi kattavaa kokemusta eri merkeistä että voisin nostaa yhtä muiden edelle. Isojen ja/tai pitkäikäisten merkkien tuotteet on pääosin huolettomampia ja apua ongelmiin on saatavilla yleensä helpommin, mut ei sekään takaa laatua.


Re: Apuja nojakin valintaan?

Lähetetty: 29 Huhti 2025, 17:45
Kirjoittaja ajou

Azubin entisenä maahantuojana voin sanoa, että takuu pelaa hyvin!
Iso takapyörä tuo kyllä mukavuutta, kun se ei käy jokaisen pienen kuopan pohjalla, niin kuin pienempi.
Pitoa löytyy kyllä tarpeeksi. Esimerkkinä tämä talviajovideo, jossa takana kitkarengas ja mäki on melkoisen jyrkkä, tuossa videolla 1 minuutin kohdalla.


Re: Apuja nojakin valintaan?

Lähetetty: 29 Huhti 2025, 21:34
Kirjoittaja trike76
pikkutuppi kirjoitti: 28 Huhti 2025, 18:13
Vilijami kirjoitti: 27 Huhti 2025, 19:56

20” eli nykymitassa 406 koko on siitä hyvä, että BMX pyörissä käytetään tätä kokoa ja siten rengasvalikoimaa on riittävästi, myös paksumpaa rengasta soralle.
Jos vetopito on haluttava ominaisuus, niin esim. Hase Kettwiesel deltamalli (kaksi takarengasta ja yksi eturengas) on suositeltava.
Jos taas on lapsuuden trauma ilman polkuautoa jäämisestä, niin tadpolemalli (yksi takarengas ja kaksi eturengasta) on silloin parempi. Näitä tadpoleja löytyy käytettynä paremmin.
On malli mikä hyvänsä, niin soralle ois keskiömoottorilla sähköistys mielekästä. Tai mistä minä tiedän minkälaiset jalkavoimat pikkutupella on? :D

Niin, kyllähän sähköistys varmaan tulisi kysymykseen jossain vaiheessa. Nyt jo muutaman vuoden sähkögravelilla tullut ajeltua nii kivahan sillä on päästellä. Sellaisen huomion olen vaan huomannut että sähköistys vie jaloista voimat. Kyllä vielä jotain löytyy reisistä :P Nyt vaan takamus ottanut itteensä ja satulassa olo on tuskaa(istuinluun alueella vaivaa). Samalla vähän miettinyt että miten tuo ajo-asento suhtautuu alaselkävaivaan. Kyllä tuo trike tulee olemaan tadpolemalli.. HP GEKKO 26 vähän polttelis. Katselin että Saksanmaalla olisi hyvin tarjontaa, mutta mitenpä sieltä käytetyn saa kohtuudella kulkeutumaan.

Jos Gekko 26 kiinnostaa niin tervetuloa koeajolle. Minulla on tuo todella vähän ajettu koeajokappale myynnissä ja menossa joka tapauksessa vaihtoon kun Velotechnikilta tulee uusi koeajomalli. Ja todella monta muutakin on koeajettavana ja myytävänäkin. www.nojabike.com


Re: Apuja nojakin valintaan?

Lähetetty: 30 Huhti 2025, 15:49
Kirjoittaja pikkutuppi
trike76 kirjoitti: 29 Huhti 2025, 21:34
pikkutuppi kirjoitti: 28 Huhti 2025, 18:13
Vilijami kirjoitti: 27 Huhti 2025, 19:56

20” eli nykymitassa 406 koko on siitä hyvä, että BMX pyörissä käytetään tätä kokoa ja siten rengasvalikoimaa on riittävästi, myös paksumpaa rengasta soralle.
Jos vetopito on haluttava ominaisuus, niin esim. Hase Kettwiesel deltamalli (kaksi takarengasta ja yksi eturengas) on suositeltava.
Jos taas on lapsuuden trauma ilman polkuautoa jäämisestä, niin tadpolemalli (yksi takarengas ja kaksi eturengasta) on silloin parempi. Näitä tadpoleja löytyy käytettynä paremmin.
On malli mikä hyvänsä, niin soralle ois keskiömoottorilla sähköistys mielekästä. Tai mistä minä tiedän minkälaiset jalkavoimat pikkutupella on? :D

Niin, kyllähän sähköistys varmaan tulisi kysymykseen jossain vaiheessa. Nyt jo muutaman vuoden sähkögravelilla tullut ajeltua nii kivahan sillä on päästellä. Sellaisen huomion olen vaan huomannut että sähköistys vie jaloista voimat. Kyllä vielä jotain löytyy reisistä :P Nyt vaan takamus ottanut itteensä ja satulassa olo on tuskaa(istuinluun alueella vaivaa). Samalla vähän miettinyt että miten tuo ajo-asento suhtautuu alaselkävaivaan. Kyllä tuo trike tulee olemaan tadpolemalli.. HP GEKKO 26 vähän polttelis. Katselin että Saksanmaalla olisi hyvin tarjontaa, mutta mitenpä sieltä käytetyn saa kohtuudella kulkeutumaan.

Jos Gekko 26 kiinnostaa niin tervetuloa koeajolle. Minulla on tuo todella vähän ajettu koeajokappale myynnissä ja menossa joka tapauksessa vaihtoon kun Velotechnikilta tulee uusi koeajomalli. Ja todella monta muutakin on koeajettavana ja myytävänäkin. www.nojabike.com

Niin, kyllähän koe-ajo kiinnostaisi. Välimatkaa on vaan vähän liikaa näin äkkiseltään lähteä..( seli seli..450 km). Jospa sitä kesälomalla matka suuntautuisi sinne huudeille (Kustaviin sukulaisten mökille) jos samalla pääsis käymään. Tuo 26" Gekko kyllä olisi oikean suuntainen laite, olisi maavaraa huonoimmille teille/alustoille.


Re: Apuja nojakin valintaan?

Lähetetty: 30 Huhti 2025, 16:40
Kirjoittaja Vilijami
pikkutuppi kirjoitti: 30 Huhti 2025, 15:49

Niin, kyllähän koe-ajo kiinnostaisi. Välimatkaa on vaan vähän liikaa näin äkkiseltään lähteä..( seli seli..450 km).

Laita paikkakunta tuonne omiin tietoihin, niin saattaisi löytyä koeajon tarjoajaa lähempää….?
Itse olen käynyt 650km päässä koeajamassa nojapyörää, eikä kauppoja edes tullut :wink:


Re: Apuja nojakin valintaan?

Lähetetty: 30 Huhti 2025, 18:47
Kirjoittaja torneol

Jos ajatus on kurvailla hiekkateillä ja vähän huonommalla alustalla, niin tämä kannattaa huomioida myös koeajolla. Tasaisella asfaltilla fiilis trikessä on aika eri, kuin kuoppaisella hiekkatiellä tai eri suuntiin reilusti kaltevalla asfalttitiellä.

Älä kysy, mistä tiedän :lol:.


Re: Apuja nojakin valintaan?

Lähetetty: 01 Touko 2025, 08:40
Kirjoittaja trike76
pikkutuppi kirjoitti: 30 Huhti 2025, 15:49
trike76 kirjoitti: 29 Huhti 2025, 21:34
pikkutuppi kirjoitti: 28 Huhti 2025, 18:13
Vilijami kirjoitti: 27 Huhti 2025, 19:56

20” eli nykymitassa 406 koko on siitä hyvä, että BMX pyörissä käytetään tätä kokoa ja siten rengasvalikoimaa on riittävästi, myös paksumpaa rengasta soralle.
Jos vetopito on haluttava ominaisuus, niin esim. Hase Kettwiesel deltamalli (kaksi takarengasta ja yksi eturengas) on suositeltava.
Jos taas on lapsuuden trauma ilman polkuautoa jäämisestä, niin tadpolemalli (yksi takarengas ja kaksi eturengasta) on silloin parempi. Näitä tadpoleja löytyy käytettynä paremmin.
On malli mikä hyvänsä, niin soralle ois keskiömoottorilla sähköistys mielekästä. Tai mistä minä tiedän minkälaiset jalkavoimat pikkutupella on? :D

Niin, kyllähän sähköistys varmaan tulisi kysymykseen jossain vaiheessa. Nyt jo muutaman vuoden sähkögravelilla tullut ajeltua nii kivahan sillä on päästellä. Sellaisen huomion olen vaan huomannut että sähköistys vie jaloista voimat. Kyllä vielä jotain löytyy reisistä :P Nyt vaan takamus ottanut itteensä ja satulassa olo on tuskaa(istuinluun alueella vaivaa). Samalla vähän miettinyt että miten tuo ajo-asento suhtautuu alaselkävaivaan. Kyllä tuo trike tulee olemaan tadpolemalli.. HP GEKKO 26 vähän polttelis. Katselin että Saksanmaalla olisi hyvin tarjontaa, mutta mitenpä sieltä käytetyn saa kohtuudella kulkeutumaan.

Jos Gekko 26 kiinnostaa niin tervetuloa koeajolle. Minulla on tuo todella vähän ajettu koeajokappale myynnissä ja menossa joka tapauksessa vaihtoon kun Velotechnikilta tulee uusi koeajomalli. Ja todella monta muutakin on koeajettavana ja myytävänäkin. www.nojabike.com

Niin, kyllähän koe-ajo kiinnostaisi. Välimatkaa on vaan vähän liikaa näin äkkiseltään lähteä..( seli seli..450 km). Jospa sitä kesälomalla matka suuntautuisi sinne huudeille (Kustaviin sukulaisten mökille) jos samalla pääsis käymään. Tuo 26" Gekko kyllä olisi oikean suuntainen laite, olisi maavaraa huonoimmille teille/alustoille.

Ihan Kustavintien vieressä tässä ollaan joten tervetuloa koeajolle. Tuo koeajopyöränä oleva Gekko menee joka tapauksessa tämän vuoden aikana vaihtoon ja uusi tulee tilalle. Tuohon kuuluu muuten vielä tehtaan 5 vuoden runkotakuu.


Re: Apuja nojakin valintaan?

Lähetetty: 08 Touko 2025, 16:33
Kirjoittaja pikkutuppi
pikkutuppi kirjoitti: 28 Huhti 2025, 18:13
Vilijami kirjoitti: 27 Huhti 2025, 19:56

20” eli nykymitassa 406 koko on siitä hyvä, että BMX pyörissä käytetään tätä kokoa ja siten rengasvalikoimaa on riittävästi, myös paksumpaa rengasta soralle.
Jos vetopito on haluttava ominaisuus, niin esim. Hase Kettwiesel deltamalli (kaksi takarengasta ja yksi eturengas) on suositeltava.
Jos taas on lapsuuden trauma ilman polkuautoa jäämisestä, niin tadpolemalli (yksi takarengas ja kaksi eturengasta) on silloin parempi. Näitä tadpoleja löytyy käytettynä paremmin.
On malli mikä hyvänsä, niin soralle ois keskiömoottorilla sähköistys mielekästä. Tai mistä minä tiedän minkälaiset jalkavoimat pikkutupella on? :D

Niin, kyllähän sähköistys varmaan tulisi kysymykseen jossain vaiheessa. Nyt jo muutaman vuoden sähkögravelilla tullut ajeltua nii kivahan sillä on päästellä. Sellaisen huomion olen vaan huomannut että sähköistys vie jaloista voimat. Kyllä vielä jotain löytyy reisistä :P Nyt vaan takamus ottanut itteensä ja satulassa olo on tuskaa(istuinluun alueella vaivaa). Samalla vähän miettinyt että miten tuo ajo-asento suhtautuu alaselkävaivaan. Kyllä tuo trike tulee olemaan tadpolemalli.. HP GEKKO 26 vähän polttelis. Katselin että Saksanmaalla olisi hyvin tarjontaa, mutta mitenpä sieltä käytetyn saa kohtuudella kulkeutumaan.

Näyttäis olevan hinnat samalla tasolla Saksassa kuin täällä(ei oo autoveroa välissä) :wink: Samalla huomasin että aika yleistä on sähköistys napamoottorilla jota en itse ymmärrä? Aika tunnoton avustus verrattuna keskiömoottoriin.


Re: Apuja nojakin valintaan?

Lähetetty: 08 Touko 2025, 17:40
Kirjoittaja ajou
pikkutuppi kirjoitti: 08 Touko 2025, 16:33

Samalla huomasin että aika yleistä on sähköistys napamoottorilla jota en itse ymmärrä? Aika tunnoton avustus verrattuna keskiömoottoriin.

Mulla on ollut Arcuksessa käytössä molemmat. Napamoottoreissa on omat hyvät puolensa, ei mm. rasita voimansiirtoa! Niihin voidaan liittää myös poljinanturit.
Nämä kun otat käyttöön, niin ei lopu asetusten säätömahdollisuus ihan heti kesken.

Torque sensor - ERider-T9N 36 poles - 1 wire - 70Nm/V - 190€
https://ebikes.ca/erider73-5b.html

Cycle Analyst V3 WP/Pad - 370€
https://ebikes.ca/product-info/grin-pro ... yst-3.html


Re: Apuja nojakin valintaan?

Lähetetty: 08 Touko 2025, 21:22
Kirjoittaja Vilijami

Itselläni on niin vajavainen ymmärrys, että pidän Cycle Analystia hintaansa nähden turhakkeena. Tuolla rahalla saa jo napamoottorisarjan akkuineen. Joo, CAon ihan kiva, voisin hankkia jos hinnassa siirrettäis pilkun paikkaa. 37€ ois sopiva.


Re: Apuja nojakin valintaan?

Lähetetty: 08 Touko 2025, 21:33
Kirjoittaja ajou

No joillekin pilkun paikalla ei ole merkitystä


Re: Apuja nojakin valintaan?

Lähetetty: 09 Touko 2025, 00:14
Kirjoittaja janx

Mulla on takanapamoottorin kanssa pelkkä peukalokaasu (L1e-a). En ole tarvinnut poljinanturia enkä momenttia tai jarrutunnistimia mihinkään. Tuhansia kilometrejä näin enkä ole kokenut jääneeni mistään paitsi. Akkuakin säästyy kun avustaa vain tarvittaessa. Eikä ole ollut tarvetta säätääkään mitään. Vain ajaa. Sarjan hinta reilu 200 e ja akut itse tehtynä reilun 150 e.

Edit: Tarvittavat tiedot Yosepowerin näytössä: akun jännite ja hetkellinen avustusteho. Nopeutta se ei näytä kuin silloin, kun avustaa. Samoin kokonaiskilometrejä ja ajoaikaa kerää vain silloin.


Re: Apuja nojakin valintaan?

Lähetetty: 09 Touko 2025, 07:54
Kirjoittaja torneol

Joskus olen miettinyt, että olisikohan mulla vielä nojakki, jos siinä olis yhtä hyvä moottori ja avustus juttu kuin tuossa maasturissa. Shimano EP8 on se moottori. Ohjelmiston sielunelämästä en tiedä mitään mutta, oikein miellyttyvä se on ajossa.


Re: Apuja nojakin valintaan?

Lähetetty: 09 Touko 2025, 08:42
Kirjoittaja Wacky

Shimano on panostsnut erityisesti siihen että sen avustimet tuntuu mahdollisimman luonnolliselta ajaa. Käytännössä ne on hionut mm. momentintunnistimen perusteella moottorinohjauksen niin että se ei koskaan ampaise liikkeelle kuten esim. Boschin vastaavat jos ne on säädetty täysille. Joka antaa erittäin mukavan ajotuntuman pyörälle kun tunne on se että sulla on vaan todella voimakkaat jalat, ei se että nyt se moottori nykäs liikkeelle.