Eikös tuo laukku kannttaisi laittaa ns. takaperin tuohon tarakalle jolloin se olis aerodynaamisesti paremmin muotoiltu nojapyörään. Eli korkea pää olisi pään "varjossa" ja matalapää olisi takana. Toki päässä oleva pieni heijastin jää piiloon, mutta ei kai siinä mitään muuta varsinaista estettä tälle olisi?
Cruzbike QX100 aka Kuukkeli
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli
Wacky kirjoitti:Eikös tuo laukku kannttaisi laittaa ns. takaperin tuohon tarakalle jolloin se olis aerodynaamisesti paremmin muotoiltu nojapyörään. Eli korkea pää olisi pään "varjossa" ja matalapää olisi takana. Toki päässä oleva pieni heijastin jää piiloon, mutta ei kai siinä mitään muuta varsinaista estettä tälle olisi?
Kyllä sen sai niinkin laitettua. Lopulta päädyin tähän ratkaisuun, koska penkin ja laukun väliin sai paremmin jäämään aukon kättä varten, eli tarakasta saa otteen pyörää siirrellessä.
Penkin reunaakin voi käyttää nostamiseen, mutta penkissä on juuri yläreunassa otekohdassa profiilimutka, josta reunaa kiertävä muovinen listanauha irtoaa kovin helposti. Ja sen takaisin ujuttaminen vaatii hienoista säätämistä. Muoto muuten näkyy viimeisessä laukkukuvassa jossain määrin. Olen miettinyt koko nauhan poistamista.
Ja aerodynamiikan kannalta voi olla, että näin on parempi. Matalampi pää nimittäin katkeaa jyrkemmin. Korkean pään jättö muodostaa edes jonkinlaisen kartion ajoasennossa.
KYLLÄ ON HIANOO!!!
Kävin taas runsaan viikon jälkeen pienen säätölenkin. Kuukkelilla kruisailee ihan kuin pikkupoika, jyrkkämäkisiä ja jyrkkämutkaisia kaupunkireittejä ei tarvise vältellä - senkun vain naatiskelee. Kymmenen kilometriä tuli jälleen mittariin.
Ostin VDO:n mittarit siksi, että ei tarttis säätää. Mutta tällä kertaa ei toiminut edes matkan mittaus. Ensin otin nopeusanturin patterin pois ja laitoin takaisin, ei mitään vaikutusta. Mittari ei saanut kontaktia anturiin. Noh, vaihdoin sitten kadenssimittarin patterin kanssa pattereita päittäin ja avot jossain vaiheessa rupesivat molemmat anturit toimimaan. Tosin kadenssi välillä ottaa häiriötä renkaan magneetista, joka tällä hetkellä sijaitsee pinnassa aivan ääripäässä lähellä vannetta. Ota näistä selvää! Olin juuri päättänyt palauttaa kalliin paskan pois, mutta ne nyt sitten voikaan.
Toisaalta ajaminen on niin mukavaan, että tuli mieleen mittareiden poisto muuten vaan häiritsemästä. Kun sitä ajelee vain ihan ilokseen, niin on aivan sama paljonko tulee kilometrejä tai mikä on vauhti - kadenssista puhumattakaan.
Pidensin sentin verran putkea, joka säätää poljinkeskiötä ja ajo vakautui entisestään. Pyöräytin hieman ohjaustankoa kärjistään maata kohden ja tiputin hieman stemmia ensin alas, sitten eteen (ja alas).
Nojakkia pitää säätää jatkuvasti, kun ajokokemus lisääntyy. Aiemmin kädet lepäsivät kyllä rennosti, mutta runtatessa rupesi tenniskyynärpäätä pukkaamaan, kun kämmenselän puolen lihakset kuormittuivat enemmän kuin kämmenen puoleiset. Ilman poljinkeskiön siirtoa, en olis voinut laskea stemmiä juurikaan, säädöissä on aina kyse kokonaisuudesta.
Ja ajokengätkin vaikuttavat, nyt ajelin ohuilla huopatossuilla. Lenkkareissa (Hokka) on ainakin 1,5 cm pohja päkiän kohdalla, maihareissa varmaan n. 1 cm, joten täytyy vielä miettiä kannattaako jatkaa poljinkeskiön siirtämistä edelleen. Mutta kunhan taas ajelen ensin!
Tosin etupään lokasuoja ilmeisesti himpun verran kiehnää eturenkaaseen - ja säätämistä on jälleen luvassa.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: KYLLÄ ON HIANOO!!!
Puusilmä kirjoitti:Toisaalta ajaminen on niin mukavaan, että tuli mieleen mittareiden poisto muuten vaan häiritsemästä. Kun sitä ajelee vain ihan ilokseen, niin on aivan sama paljonko tulee kilometrejä tai mikä on vauhti - kadenssista puhumattakaan.
Tätä ajatusta kannatan. Ajamisesta se ilo löytyy, eikä mittareiden tuijottelusta!
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli
Joilekkin kaikki tieto ajamisesta on tärkeetä . Mukava seurata sykettä , nopeutta , ajettua matkaa . Miksei välillä poljin nopeutta kammilla .
Taidan kuulua tähän ryhmään .
Enkkoja tulee kuin liukuhihnalta!
No nyt on lokasuoja säädetty kohdilleen. Ja samalla tehty uusi kädettömän ajon ennätys - 47 polkaisua!!!
Mittaritkin toimivat, ainakin sen jälkeen kun käänsin pinnamagneetin oikeaan asentoon. Jostain syystä VDO on laittanut magneetin kiinnityksen sellaiseksi, että sitä pitää säännönmukaisesti korjata oikeaan asentoon. On varmasti olemassa toimiviakin kiinnityksmekanismejä. Tuntuu, että kiinnitys on suunniteltu litteille pinnoille, joita löytyy tietysti kaikista tosipörristä!
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli
Sigman sellainen joka ei kiristetä ruuvilla . Nuo ruuvikiristeiset ei näköjään pysy kontiksessa . Itse olen harkinnut ostaa magneteja ja tehdä heijastin tarrasta sille kuoren . Laitan magneetin kahden tarran väliin ja kiepautan ne pinnojen ympäri . Samalla saan sivuheijastimen pinnoihin . Selitys taisi olla sekava.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli
Eikö olis parempi ja tukevampi laittaa oikea pinnaheijastin ja siihen liimata magneetti kiinni?
Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli
Nojanalle kirjoitti:Sigman sellainen joka ei kiristetä ruuvilla . Nuo ruuvikiristeiset ei näköjään pysy kontiksessa . Itse olen harkinnut ostaa magneteja ja tehdä heijastin tarrasta sille kuoren . Laitan magneetin kahden tarran väliin ja kiepautan ne pinnojen ympäri . Samalla saan sivuheijastimen pinnoihin . Selitys taisi olla sekava.
Ei tätäkään kiristetä ruuvilla, kiristyy huonosti muovikynsillä, mutta siis koska muoto on litteä ei oikein pysy pyöreän pinnan ympärillä paikallaan. Tilasin varalle jo taannoin valmiiksi tällaisen: https://www.bike24.com/p2164839.html
Magneetti on pyöreä pötkylä, joka tietysti on varsinaisen kiinnityksen sivussa, jos niinkoin painopistettä ajatellaan. Ja se varmasti aiheuttaa vääntöä kiinnitykseen ja löysentää sen vähitellen, ja väistämättä, ajon aikana.
Ja kiinnitys ei ole aivan tällainen, mutta hyvin samankaltainen.Tosin ei ole edes tuollaista uraa, joka tässä mallissa on. Ei toimi, kun kynnet eivät kiristä riittävästi, kun ei ole täydellisen sopivat lukituskohdat meikän pinnoille!
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli
Mulla on noista pinnaheijastimista huonoo kokemusta . Kovassa vauhdissa lentävät mäkeen .
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli
Nojanalle kirjoitti:Mulla on noista pinnaheijastimista huonoo kokemusta . Kovassa vauhdissa lentävät mäkeen .
Semmoiset hopeanväriset pitkulaiset pinnoihin suoraan napsautettavat pinnaheijastimet ovat ainakin mulla pysyneet kaikki tallessa, jopa kovissa vauhdeissa .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Ventisiittiä tilattu
Elokuu tulee huomenna ja syksyn sateet. Tilasin 3 cm paksun Ventisitin Kuukkeliin. Hassu hetki syntyi, kun yritin etsiä firmaa googlettamalla "Ventist"-hakusanalla.
Jostan suusta en ole kuskaan nujunnut tootteen minen valevan VENTISIT ei VENTIST.
Ikui ja ooppia kaakki.
t. Silmupuu
Ventisit tuli
Näyttää taas astetta porommalle kuin ennen.
Päivitin myös läskin satulan ja kävin ajamassa tänään saman lenkin, jolla Kuukkeli kulki 71 km/h. Ajoin sähköllä. Huipuksi tuli 68 km/h, mutta nyt poljin 50 km/h siinä kohtaa, missä Kuukkeli meni 45 km/h. Ja lisäksi poljin koko 9% laskun ajan niin, että hippulat vinkuivat. Kyllä se läskikin kulkee alamäessä, uusi enkka siis. Mutta Kuukkelin pitää siis parantaa aika huimasti, jos kerran LÄSKIPYÖRÄ kulkee vain 3 km/h hitaammin polkemalla.
Sähköllä avustettuna läskin keskinopeus oli 26 km/h. Ja kaloreita kului vain 40 enemmän kuin 18 km/h keskinopeudella Kuukkelilla ajaessa. Mutta, muistaakseni pysähdyin kuukkellilla muutaman kerran tekemään säätöjä.
Idea on siis ajaa lenkki siten, ettei hengästy lainkaan, eikä tule hiki.
Seuraavaksi ajattelin kokeilla samaa lenkkiä läskillä ilman sähköä. Tai sitten käyn ajamassa Kuukkelilla 78 km/h tuon alamäen.
Vaikka uusi penkki läskissä oli kyllä hyvä, mutta silti pallit puutuivat pari kertaa alle tunnin lenkin aikana. Lisäksi sormet tuntuivat hassulta heti ajon loputtua. Ei ole pystypyörästä pitkälle matkalle edes sähkön keventämänä.
Uusi penkki:
Aavistuksen leveämpi kuin vanha, ja tuntui heti vakaammalta istua.
https://www.ismseat.com/performance-saddles/
Vanha ISM Adamo
Kuukkeli "kuormapyöränä"
Hain paketin postista. Solumuovinen retkipatja kyseessä, joten oli helppo kiinnittää. RidgeRest Solar Large, 196 x 63 cm, painoa 740 g. Pitkään välttelin näitä suuren pakkauskoon vuoksi, mutta ostin ensin SOLiten, joka osoittautui erittäin mukavaksi. Nyt sitten lisäsin valikoimaan hieman paksumman version. SOLite kesällä, Solar syksyllä ja todella kylmillä keleillä molemmat.
Mutta kuten kuvasta näkyy on pieneen tilaan pakkautuvalla ilmapatjalla kyllä vielä sijansa pyöräretkellä. Teltta tulee tarakan päälle, ja sitten sivulaukut, niin ei oikein ole tilaa moiselle kääryleelle. Tosin tietty, jos teltan ympärille käärisi, niin sitten....
https://www.thermarest.com/mattresses/r ... st-solar-1
Ensiviikon Karhunpolun reissun jouduin perumaan. En vain kertakaikkiaan kerkeä lähtemään...
Kuukkelista katulaillinen
Takavalo ei taida vielä olla lain mukaan pakollinen. Olisin kyllä ostanut sellaisen Motonetistä, mutta ei ollut pakkariin kiinnitettävää mallia enää ollenkaan myynnissä! Mutta nyt on ainakin kunnolla näkyvä heijastin. Mukana tullut takaheijastin oli penkin tukiputkessa, eikä käytännössä näkynyt ollenkaan. Mutta kun sen irroitin huomasin kiinnitysklemmarin olevan paljon isompi kuin etuheijastimessa, joka taas kiinnityksen vuoksi söi vähäistä ohjaustankotilaa.
Nyt sain etuheijastimen haitattomaan kohtaan kiinni takaheijastimen isommalla klemmarilla.
Ja samalla tietysti tein tilaa Lumoniten valolle, joka toivottavasti pysyy suorassa, pienempikin silikonilenkki on aavistuksen löysä.
Illan tullen testaamaan ja autoilijoita häikäisemään!