Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Ohjausvivut valmiit:
Ohjaus ei tosin vielä toimi, kun yhteys vivuilta etuakselille puuttuu...
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Ohjausvivut valmiit:
Ohjaus ei tosin vielä toimi, kun yhteys vivuilta etuakselille puuttuu...
Näyttää hyvältä jo nyt. Suuri kääntöympyrä voi tulla ongelmaksi, onko mahdollista loveta runkoa renkaan takapään kohdalta yhtään? Millaisen ympyrän vaatii kääntyäkseen?
Jep, hienolta näyttää.
Tarviiko olla kaks ohjaussauvaa? Yks olis puolet kevyempi
Kyllä kai tuossa renkaat kääntyy yhtälailla kuin sarjavalmisteisissa kinnereissä?
Jarcco kirjoitti:Näyttää hyvältä jo nyt.
Suuri kääntöympyrä voi tulla ongelmaksi, onko mahdollista loveta runkoa renkaan takapään kohdalta yhtään? Millaisen ympyrän vaatii kääntyäkseen?
Pienemmän kääntöympyrän tavoittelu olisi vaatinut erilaisen mitoituksen alusta lähtien: rakentelun pohjana nyt ollut putkesta taivuteltu veivikampi (jossa ketju sivussa) + suht kapea raideleveys (n. 750 mm) + 507-kiekot nyt vaan tuottaa kankeasti kääntyvän vekottimen. Oikealle kääntymistä (eli kun ketju ei ole tiellä) voisi parantaa runkoa loveamalla, mutta silloin menetettäisiin loppukin vääntöjäykkyys tuollaisesta vanerilaatikosta -> ei jatkoon.
Todellinen kääntöympyrä ei ole vielä tiedossa, kun ohjauksesta puuttuvat tangot ohjausvipujen ja raidetankojen väliltä. Suunnitteluvaiheen arvio oli jossain vähän alle 9 metrin luokassa -> henkilöautoluokkaa. Tuossa suhteessa ei kaupallisia kinnereitä kummoisempi.
Nelipyöräohjaustakin tähän alkuvaiheessa hetken kaavailin, mutta olisi muuttanut/monimutkaistanut voimansiirtoa, joten en sitä vaihtoehtoa lähtenyt sitten kehittelemään eteenpäin.
PW kirjoitti:Jep, hienolta näyttää.
Tarviiko olla kaks ohjaussauvaa? Yks olis puolet kevyempi
Oon varmaan sen verran vanhoillinen tuossa suhteessa, että kaksi vipua tuntuu (ainakin näin etukäteen) paremmalta . Jarrukahvojakin tulee ihan riittävästi (4 kpl) ripusteltavaksi, joten siltäkin osin kaksi ohjausvipua mukavampi.
PW kirjoitti:Tarviiko olla kaks ohjaussauvaa? Yks olis puolet kevyempi
Mutta "esikuvan" suunnittelukriteerit nimenomaan vaativat että suuntamerkin voi antaa kädellä
Onhan se kätevää että voi valita kummalla kädellä kaivaa nenää ja kaksivipurakenteessa ei välyksetkään haittaa yhtä pahasti, koska ne voi pakottaa toiseen laitaan.
tm kirjoitti:PW kirjoitti:Jep, hienolta näyttää.
Tarviiko olla kaks ohjaussauvaa? Yks olis puolet kevyempiOon varmaan sen verran vanhoillinen tuossa suhteessa, että kaksi vipua tuntuu (ainakin näin etukäteen) paremmalta
. Jarrukahvojakin tulee ihan riittävästi (4 kpl) ripusteltavaksi, joten siltäkin osin kaksi ohjausvipua mukavampi.
Joo, hyvältä näyttää!
Minulla on SH32:ssa (http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 36#p108335) kaksi sauvaa, joista oikean puoleisella ohjataan, ja vasen on kiinteä. Vaihde- ja jarruvivustojen ergonomisia asennuksia varten on hyvä olla kaksi. Muutamien koeajojen perusteella systeemi tuntuu toimivan hyvin. Oikeanpuoleiseen ohjaukseen tottuu nopeasti.
irakas kirjoitti:...Minulla on SH32:ssa (http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 36#p108335) kaksi sauvaa, joista oikean puoleisella ohjataan, ja vasen on kiinteä. Vaihde- ja jarruvivustojen ergonomisia asennuksia varten on hyvä olla kaksi. Muutamien koeajojen perusteella systeemi tuntuu toimivan hyvin. Oikeanpuoleiseen ohjaukseen tottuu nopeasti.
No testailen joka tapauksessa ensin "tavallisella" kahden käden ohjauksella. 1CV on helppo muuttaa myöhemmin toispuoleiseksi, jos siltä alkaa tuntua.
Viimeisetkin ohjauksen tangot saatu valmiiksi ja paikoilleen illan päätteeksi:
Kylmiä tyyppejä (=ohjaussauvojen kääntelyä verstaassa paikallaan) kummempaa testiä ei vielä takana.
Ennen ovesta ulos rullaamista tarvii tehdä vielä taaemmalle ketjulle (vaihdenavalta takapyörään) ketjunkiristäjä.
Niin ja ne jarrut...
Hienolta näyttää ! Jäin miettimään tuota ohjausgeometriaa siltä kannalta että aiheuttaako kääntäminen pienen liikkeen olka-akseliin kun tukivarret kiinnittyvät noin, eihän sillä toki ole käytännön merkitystä.
En muista koko ketjua ulkoa mutta minkälaiset navat on pyörissä ja miten ne on kiinni ?
Jatkoon vielä kate ja toiselle puolella sähkövetoa ?
kemppes kirjoitti:Jäin miettimään tuota ohjausgeometriaa siltä kannalta että aiheuttaako kääntäminen pienen liikkeen olka-akseliin kun tukivarret kiinnittyvät noin, eihän sillä toki ole käytännön merkitystä.
Aiheuttaa. Se on monivarsituennan idea.
kemppes kirjoitti:...En muista koko ketjua ulkoa mutta minkälaiset navat on pyörissä ja miten ne on kiinni ?
Jatkoon vielä kate ja toiselle puolella sähkövetoa ?
Navat ovat läpimenevälle 20 mm akselille tehdyt levyjarruetunavat. Ennen puhuttiin "downhill"-navoista, muissa pyörissä ei ollut tuollaisia. Nykyään on, tosin 15 mm akseli on yleisempi.
M6-ruuvi+prikka akselin päässä pitävät navan paikallaan. Samalla tavalla kuin kaupallisissa kinnereissä.
Kate sekä toisen puolen sähköveto tulossa.
Taaemman ketjun kiristäjäksi päätyi lopulta vanha takavaihtaja.
Häkkiä eli vartta tarvi lyhentää, ja kiinnityspisteestä poistaa alkuperäiset sisuskalut.
Kyllä tuolla nyt ainakin testaamaan pääsee.
On kyllä hienoa jälkeä. Paljon toimivia ratkaisuja. Toimisko alumiini vanerin sijaan? Toki vaneri huokuu tee se itse henkeä enemmän.
Aatu