Re: MBB-tavaratandem
Juu etäisyyssäätö on hyvä olla - ainakin ilman kuskia tehdessä - , mutta nojakulmalle en usko tarvetta olevan. Samalla vaivalla sekin kyllä syntyy eli ei tuosta haittaakaan ole.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Juu etäisyyssäätö on hyvä olla - ainakin ilman kuskia tehdessä - , mutta nojakulmalle en usko tarvetta olevan. Samalla vaivalla sekin kyllä syntyy eli ei tuosta haittaakaan ole.
Onhan takahaarukan yhistävä kruunukappale riittävän suurihalkaisijaista so. vääntöjäykkää.
Pelkästään tuo sama 20x40x1,5 on liian vähän. Itse laittaisin varmaan kahden tuuman runkoputkesta naputtelemalla päät 40 mm sisään soikioksi tai pyöristettykulmaiseksi. 40 x 40 neliössä on yhtä paljon ainetta kuin 50,8 pyöreässä. Riittää siis ympyrän neliöiminen.
Juu, se haarukan poikkiputki on 50mm pyöreetä, eli samaa ku runko. Alapuolelta vähän auki mutt aattelin sen tulpata.
Eihän se penkki ny niin hirveen korkeelle jää - sopiva kiinnike väliin vaan.
Penkki jää tosiaan alemmas kuin Terpan korottamassa Pioneerissä.
PW kirjoitti:Säätömahollisuutta suunnittelen siksi kun joudun tekemään pyörän, ilman kuskia - pieni säätö olis hyvä olla.
Hyvällä mallilla on projekti! Pieni säätö on tosiaan hyvästä. Mietin jotta +-5 cm olisi varmaan passeli? Pari senttiä pitää siirtää puomia kun siirtyy paksumpiin talvikenkiin ja mulla tuntuu polvet vaativan, että etäisyys on just kohillaan tai muuten kipuilee.
Mielellään tekis mahollisimman helposti ja minimois säätöpalikat, penkin säätö olis helpoin tehdä mutta riittääkö se? +-5cm on kuitenkin 10cm yhteensä. Ohjaustangon korkeussäätö pitää kuitenkin tehdä.
Terppa ilmottaa mitan penkin etureunasta, polkimen pohjaan 810mm - kammenpituudeksi tulossa 140mm, ukrainalainen penkiksi.
+-3 cm ois varmaan ihan piisaava jos on helpompi toteuttaa. Joskus penkin kiinnityspistettä siirtämällä (porannut uudet reiät penkkiin) olen "kasvattanut" säätövaraa jälkikäteen kun tuli tarvis.
Toi 81 cm oli talvikengillä, kesäpopoilla pari senttiä vähemmän
Ohjausnivelen kouralatatkin on porattuna ja paikoillaan. Pitää nyt huolella suunnitella, miten nuo latat parhaiten saa kiinitettyä ja tuettua yläputkeen.
Ohjaussysteemikin häivähti päässä jos tuon ohjausakselin tekis pidemmän - eli se jatkuis stemmiksi, johon ohjaustanko kiinni. Akselin parilla sokalla keulaosaan kiinni. Kestääkö, toimiiko?
Melkein voisin lyödä vetoa, että 20mm on turhan hento stemmiksi. Kestää normaalia ajamista, mutta taipuu varmasti pyörän kaatuessa.
Siinä taas keulapiirros, tuenta ohjauslaakerin päässä olis aikalailla sama ku 2WR:ssä. Haarukkaputkia vois ottaa vähän taaksepäin, ni jää tilaa ketjulle ja eturattaan säädölle. Jos eturattaan hitsais, klemmariputkeen kiinni - sillä sais sen 5-6cm säätötarpeen ja penkki vois olla kiinteesti.
Eikös tämä jo kuusi sivua sitten suunniteltu valmiiksi. Tuohon stemmi kuvan ulkopuolelle sinisen putken yläpäähän. Vähän hitsejä, lyhyet vipuvarret latoilla ja suorat sahaukset. Helppoa.
jori kirjoitti:Eikös tämä jo kuusi sivua sitten suunniteltu valmiiksi. Tuohon stemmi kuvan ulkopuolelle sinisen putken yläpäähän. Vähän hitsejä, lyhyet vipuvarret latoilla ja suorat sahaukset. Helppoa.
No niinhän se suunniteltiin, jäi mietityttämään tuon ohjaustangolle menevän putken paksuus mutt voihan yläpäähän laittaa vähän hennompaa.
Mennään tällä
Keula olis hepattuna nuin, stemmi on ainakin jämäkän näkönen
Onpa lujan ja tarkoituksenmukaisen näköinen rakenne nyt kun on oikeasti heppailtu kasaan. Hieno!
Haarukkaputkien yläpäät pitäis saada maisemoitua jotenkin sievästi?