Re: Talvipyöräily
Nyt alkaakin sitten se 2kk jakso joka syö pyörää enempi kuin muut 10kk yhteensä Kuraa, soraa, sohjoa, vettä, suolaa, kuivuu, kastuu, hiertää ja kuluttaa joka paikkaa...
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Nyt alkaakin sitten se 2kk jakso joka syö pyörää enempi kuin muut 10kk yhteensä Kuraa, soraa, sohjoa, vettä, suolaa, kuivuu, kastuu, hiertää ja kuluttaa joka paikkaa...
Jukka
Kulutuksesta tulikin mieleen että kuinkas usein ketjuputket pitäisi vaihtaa? Entäs peseekö/huoltaako porukka niitä putkia? Likaahan sinne kuitenkin menee joka lisää vastusta ja pakkasella voi jäätyä kiinni...
No len huoltanut ne ketjuputket kerran pari parin vuoden aikana. Nyt alkaa olla jo hieman kuluneet, parin vuoden käytön jälkeen.
Eipä ole ollut vielä tarvetta huoltaa/puhdistella. Eikä vaihtaa, tosin mulla on nuo talvikäytössä olevat putket vähän paksumpia ja seinämävahvuudelta suurempia kuin kaupalliset ratkaisut.
Jukka
puheseppo kirjoitti:No len huoltanut ne ketjuputket kerran pari parin vuoden aikana. Nyt alkaa olla jo hieman kuluneet, parin vuoden käytön jälkeen.
Miten olet huollon tehnyt, eikös se käytännössä tarkoita ketjun katkaisemista?
GodTdd kirjoitti:Miten olet huollon tehnyt, eikös se käytännössä tarkoita ketjun katkaisemista?
Syksyllä, kun vielä tuli ajelluksi ulkona joulukuun alussa, oikein kuraisilla keleillä, ketjut olivat niin hiekkaiset, että oikein rahisivat ketjuputkessa. No, kannoin fillarin kylppäriin, ruuvasin suihkusta suuttimen irti ja losotin suoraan letkusta vettä ketjuputkeen. Hiekkaa ja kuraa tuli melkoisesti ulos putkesta ja rahina lakkasi. Kannattaa sitten tämän jälkeen öljytä ketju, jotta se ei pääse pahasti ruostumaan.
Voi tuon toki tehdä ulkona puutarhaletkullakin, jos sellainen on. Eli tällaisessa pikahuuhdonnassa ei tarvitse ketjua katkaista.
T. Ari
ajarmala kirjoitti:GodTdd kirjoitti:Miten olet huollon tehnyt, eikös se käytännössä tarkoita ketjun katkaisemista?
No, kannoin fillarin kylppäriin, ruuvasin suihkusta suuttimen irti ja losotin suoraan letkusta vettä ketjuputkeen. Hiekkaa ja kuraa tuli melkoisesti ulos putkesta ja rahina lakkasi.
Voi tuon toki tehdä ulkona puutarhaletkullakin, jos sellainen on.
Tuosta kylppäri reisusta meillä kyllä syntyy sen verran hellasäröä että taitaapi jäädä tekemättä. Mutta kiitos vinkistä, sillä puutarhaletkulla sitten.
Puutarhaletkusta pitäsi saada kuumaa vettä, kylmä on vähän tehotonta rasvan irroittamiseen.
Jukka
Kyllä talvipyöräilykin on kivaa kun pääsee vetämään paljaalla asfaltilla Pyörätiet niin pehmeät ettei sinne ollut mitään järkeä yrittää joten pyyhkäsin autotietä myöten. Kovallakin lumella joutui lähinnä käyttämään kolmesta vaihteesta kahta pienintä asfaltilla suurimman osan matkasta sai polkea kolmosella. Yksinkertaisella laskuopilla asfaltilla vois kulkea 30 % kovemmin kuin lumella parhaimmillaankaan. Menikö ajatus oikeen ?
Eli kevät sieltä tulee ja nojakit kulkee !
PW kirjoitti:Yksinkertaisella laskuopilla asfaltilla vois kulkea 30 % kovemmin kuin lumella parhaimmillaankaan. Menikö ajatus oikeen ?
Hyvin pitkälle samaan lopputulokseen olen päätnyt itsekkin.
Jukka
Minä oon hoonannu ne suojaputket terästangolla, jonka päässä on pieni palanen kangasta ja loraus jotakin puhdistustenua / CRC:tä. Tämä toimenpide ehkä kerran pari vuodessa. Hommaa helpottaa tietenkin ketjujen pikalukot.
Nyt on varmaan pahin aika vuodesta ajaa matalalla trikellä. Sehän suorastaan ui noissa lätäköissä ja sohjossa, vaikka yritänkin parhaani mukaan vältellä ja väistellä. Oikein innolla odotan että asvaltti paljastuu kunnolla sohjon alta, kun nyttenkin jo huomaa eron pienissä asvaltinplänteissä. Vastus tuntuu loppuvan heti kun ei ole sohjoa. Eli pyörä lähtee rullaamaan yhtäkkiä paljon helpommin, ylläri.
Tuo puutarhaletkuvinkki olikin mainio, kun mietin juuri että miten ne putket saa puhtaaksi sisältä..
Nyt vaatii melkosta luovuutta löytää semmonen reitti ett pystyy nojapyörällä liikkumaan. Pyörätiet on jäiset ja muhkuraiset tai paikotellen paksua sohjoa. Pari pyllähdystä eilen, ensin pyörätiellä peilin päältä nurin. Siitä siirryin asfaltille autojen sekaan. Tien pinta olikin jäässä ja huomasinkin istuvani asfaltilla nenä ja jalat menosuuntaan. Vähän säikäytti, onneks ei ollut autoa perässä.
Vaihdoin pystypyörään seuraavalla reissulla. Ihmetyttää vaan missä ne kaupungin höylät ja raktorit on nyt kun ei lunta tule ja ois aikaa putsailla noita sohjoja ym pois ? Saattas pyörätietkin olla paremmas kunnos jos tiemestarikin käyttäs polkupyörää vaikka yhen päivän viikossa kulkemisiinsa. Meikäläinen vielä pärjää tuolla aina jotenkin mutta kun suurin osa kulkijoista on vanhempia mummoja ja pappoja sekä pieniä koululaisia joilla ei välttämättä ole muuta vaihtoehtoa kulkemiseen.
No se kevät tulee toivottavasti nopeesti
Melko eri rengaskoissa sen suhteen miten lumi tarttuu kumeihin ja paataa/pölisee lokasuojista. Suurenmpi rengas tuntuu ongelmallisemmalta kuin 20" rengas. Syytä ei voi kuin arvailla...
Jukka
Nyt ovat menossa ne vuoden pisimmät 3-5 viikkoa, joiden jälkeen pääsee oikeasti taas pyöräilemään. Sitten pyörätiet ovat sulaneet ja se tappajasepeli on harjattu ensimmäisen kerran pois. Kun vain malttaisi odottaa siihen asti niin säästäisi enemmän kuin viideosan koko vuoden pyörän kulumisesta...