Sivu 10/11
Re: sh9
Lähetetty: 22 Maalis 2010, 11:31
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:Sähköpyörän haittapuolikin tuossa yllä tuli esille, pakkanen hidastaa sähköpyörää tuplasti enempi kuin sähkötöntä pyörää, eli sähköapu pitäisi rajusti ylimitoittaa talvikäyttöön. Malttaistko tätä ylitehoa olla sitten kesällä käyttämättä?
Jos ajaa laillisella pyörällä niin kyllä. Tasaisella ajaa 25 km/h ilman apujakin kesäkelissä, eli mitään apua ei ole tarjolla. Itse väittäisin, että sähköavun kanssa erot nimenomaan pienenevät. Pahassa loskakelissä jossa ilman apua menee kävelyksi pääsee vielä kulkemaan melkein kelvollista tahtia. Toki itsellä ei ole suuresti kokemusta, juuri kun aikoinaan sain sähköavustetun nojakin siirryin takaisin yrittäjäksi ja työmatkapyöräily loppui.
Re: sh9
Lähetetty: 22 Maalis 2010, 15:22
Kirjoittaja jviirret
Tavasti taitaa olla niitä (harvoja?) pyöräilijöitä jotka polkee alamäessäkin, itse en näihin lukeudu, ikävä kyllä. Eli jos pyörässä olisi nappi jolla se kulkee voimaa käyttämättä 25km/h niin tuskin polkisin.
Jukka
Re: sh9
Lähetetty: 31 Maalis 2010, 17:39
Kirjoittaja irakas
sh9.n koeajelut ovat jatkuneet ja aika mukavasti tuntuu toimivan paitsi, että olen hieman huolissani akkujen latauksen riittävyydestä pitemmillä matkoilla. Sain vaihdettua vahvemman laturin, joka on hiukan liiankin vahva, kun ei ollut sopivan kokoista. Aikaisempi ei pystynyt lataamaan akkuja yhdessä yössä. Täytynee joskus myöhemmin hankkia isommat akut.
Olen asentanut ohjaustankoon painonapin (alempi) lisäksi on/off- lisäkatkaisijan (ylempi), josta voi moottorin siis panna päälle pitemmäksi aikaa. Tämä siksi, ettei tarvitsisi pitkissä mäissä painonappia koko ajan painaa:

Paikat ovat vähän roiskeiset keväisen ajon jäljiltä. 
Sakari
Re: sh9
Lähetetty: 03 Huhti 2010, 12:17
Kirjoittaja irakas
Olisi mukava kuulla miten pitkälle ovat eri sähkönojakkien ajajilla akkujen lataukset riittäneet. Kävin eilen sh9:llä n. 20 km Vaajakoski-Jyväskylä-kruisailulla ja paluumatkalla oli akkujen teho viimeisissä vastamäissä melkein kokonaan hiipunut vaikka en käyttänyt sähköapua kuin vastamäissä. Minusta se on liian vähän. Lämpötila oli liki 10 + astetta. Jos aikoo tehdä 60-100 km päivämatkoja, ei tuollaisista tehoista ole mihinkään. Vai olisiko nyt niin, että Biltemasta ostamani akut http://www.biltema.fi/ (12 V 10 Ah) ovat tarkoitetut vain moottoripyörien starttiakuiksi niinkuin yksi myyjä aikanaan väitti?
Olisiko litium-akut kauemmin kestäviä, ainakin ne ovat keveämpiä? 
Sakari
Re: sh9
Lähetetty: 03 Huhti 2010, 12:41
Kirjoittaja jori
Kyllä pitäisi kestää pidempään. Joko ehdit panna latautumaan.
Akkujen napajännite pitäisi mitata erikseen jokaiselta akulta. Jos niissä on tällaisen hyytymiseen johtavan reissun jälkeen eroja, on se merkki huonosta akkuyksilöstä. Huono yksilö (käsittääkseni yksi kolmesta) pudottaa jännitteen alas heti, kun tämän mustan lampaan voimat loppuvat. Myös latauksessa tuo musta lammas pilaa muidenkin mahdollisuudet saada sähköä, jos lataus tehdään sarjassa. Akkuhommissa on oltava tarkkana aina kun energianlähteitä kytketään sarjaan, että kaikkien kytkettävien kapasiteetti on sama, jos niissä on eroja, koko systeemin kapasiteetti määräytyy huonoimman mukaan.
Re: sh9
Lähetetty: 03 Huhti 2010, 13:15
Kirjoittaja PW
Viikolla tuli radiosta varmaan 1:seltä ohjelma akuista ja siinä kyllä sanottiin aika selvästi että starttiakut ei oikeen pitkäaikaseen energian ottoon ole tarkotettu.
Re: sh9
Lähetetty: 03 Huhti 2010, 13:38
Kirjoittaja jviirret
Ei kai starttiakussa ole muihin akkuihin verrattuna muuta eroa kuin suurempien virrankestojen vuoksi paksummat materiaalit ja paino? Hyvin on paimenpojassa kierrätyspisteistä yleismittarin kans haettu auton starttiakku koko kesän lataamatta toiminut.
Varmaan tarkoitus noilla tv-jutuilla patistella ihmisiä ostamaan mökkien aurinkokennojärjestelmiin oikeat uudet akut, eikä haalaamaan ongelmajätteeksi luokiteltuja vanhoja auton akkuja ympäri saaristoa. Akusto kun on yhtä huono kuin sen heikoin lenkki, tai oikeastaan yhtä heikko kuin sen heikoimman akun heikoin kenno. Näin yhdellä viallisella auton akulla mökkiläinen pilaa koko aurinkosähköjärjestelmän akuston kun se heikko akku purkaa koko ajan niitä parempia(rinnankytkennässä). Niimpä sinne mereen lumpsautetaan syksyllä sen huonon auton akun lisäksi ne kaikki muutkin pilalle pistetyt akut.
Sakarin tapauksessa kannattaa tosiaan ladata kaikki akut yksitellen täyteen ja lähtä ajeleen. Kun teho alkaa hyytyyn mitataan jokaisen akun jännite erikseen ja jos joku on toisiaan huonompi niin se on rikki(tai hyvällä tuurilla jossakin kennossa vain vähän vettä). Jos taas kaikissa on jännite matala mutta yhtä suuri niin silloin noiden starttiakkujen kapasiteetti ei vain ole pienillä virroilla kovin hyvä.
Jukka
Re: sh9
Lähetetty: 03 Huhti 2010, 13:47
Kirjoittaja tavasti
irakas kirjoitti:Olisi mukava kuulla miten pitkälle ovat eri sähkönojakkien ajajilla akkujen lataukset riittäneet.
Anthrotechillä kokeilin, että noin 40 km riittää meiningillä 'poljetaan niin kovaa kun pääsee, ja moottoria käytetään aina kuin voi'. Eli moottoria käytin aina kun ylämäkeen vauhti hyytyi alle 25 km/h, ja kaikissa kiihdytyksissä. Reitti oli kohtuullisen mäkinen.
Joskus olen ajanut 75 km lenkin niin, että moottoria käytettiin vain isompiin ylämäkiin, ja akuissa oli paukkuja vielä reissun jälkeen. Akut muistaakseni 2x 10Ah/12V sarjassa, eli 24V. Biltema-akut. Ladataan erikseen, ei sarjassa, eli molemmissa on ainakin täysi lataus lähtiessä.
Noiden testien jälkeen moottori on ollut käyttämättömänä, koska olen ajanut vain 'hupiajoa', eikä siihen moottoreita tarvita, ajetaan sen mitä kerkee.
Re: sh9
Lähetetty: 03 Huhti 2010, 15:59
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Kyllä pitäisi kestää pidempään. Joko ehdit panna latautumaan.
Akkujen napajännite pitäisi mitata erikseen jokaiselta akulta. Jos niissä on tällaisen hyytymiseen johtavan reissun jälkeen eroja, on se merkki huonosta akkuyksilöstä. Huono yksilö (käsittääkseni yksi kolmesta) pudottaa jännitteen alas heti, kun tämän mustan lampaan voimat loppuvat. Myös latauksessa tuo musta lammas pilaa muidenkin mahdollisuudet saada sähköä, jos lataus tehdään sarjassa. Akkuhommissa on oltava tarkkana aina kun energianlähteitä kytketään sarjaan, että kaikkien kytkettävien kapasiteetti on sama, jos niissä on eroja, koko systeemin kapasiteetti määräytyy huonoimman mukaan.
Ehdin laittaa akut latautumaan yöksi eilen illalla ilman mittauksia. Aamulla oli kummassakin akussa jännitettä n. 13 V.
Laturiin ne ovat kytkettyinä rinnan. sh9:ään ne ovat kytkettyina sarjaan. Täytyy muistaa ensi kerralla mitata niiden jännitteet heti reissulta palatessa.
Eilen Questin http://lowride.info/phpBB3/download/file.php?id=108&t=1 ajaja "visas" kertoi, että pian Jyväskylästä voi hankkia sähkömoottoreita ja litiumakkuja pyöriin. Hankkisikohan sellaisen sh11:aan:

Sakari
Re: sh9
Lähetetty: 19 Heinä 2010, 10:44
Kirjoittaja irakas
Viime viikon lopulla tuli viimein litiumakku lisätilipehööreineen:

Aikamoisen kamppailun jälkeen, jossa oli mukana osan aikaa Nojanalle ja Motionme saatiin homma viimein kuntoon. Täytyy nostaa hattua Motionmeelle, sillä sieltä tuli isä ja poika Siekkinen sunnuntai-aamupäivällä asentamaan laitteita paikalleen. 
Kun ilmeni, että Magic Pien Golden Motor on kolmivaiheinen ja minä olin aiemmin hankkinut E-Spinin moottorin, joka on kaksivaiheinen, ei keskusyksikköä voinutkaan kunnolla käyttää. Lopulta päätin luopua muistakin lisätoiminnoista, kun saatoin niiden osat palauttaa Motionmeelle.
SH9 moottori toimii nyt yksinkertaisesti joko on/off- katkaisijasta jatkuvaan tai painonapista hetkelliseen käyttöön.

Ja kyllä täytyy sanoa, että nyt on liukasta menoa. Verrattuna aikasempaan, tuntuu, että ajopeli karkaa alta. Aikasemminhan oli hankkimissani Bilteman lyijygeeli akuissa 8 Ah. Nyt on 16 Ah (painoa 5,5 kg).
Sakari
Re: sh9
Lähetetty: 20 Heinä 2010, 19:49
Kirjoittaja psa
Mikälaisia kokemuksia on tuosta Motionme akkupaketista on? Onko tuossa 24V vai 36V järjestelmä? Aiheuttaako moottori sisäistä kitkaa eli onko polkeminen yhtä kevyttä kuin moottoria ei oliskaan tasamaalla lukuunottamatta tuota 7kg painonlisäystä? Olen harkinnut SH8 etuvanteen vaihtamista sähkököavusteiseksi, ehkäpä kuitenkin vasta ensi kesäksi.
Re: sh9
Lähetetty: 21 Heinä 2010, 20:52
Kirjoittaja irakas
psa kirjoitti:Mikälaisia kokemuksia on tuosta Motionme akkupaketista on? Onko tuossa 24V vai 36V järjestelmä? Aiheuttaako moottori sisäistä kitkaa eli onko polkeminen yhtä kevyttä kuin moottoria ei oliskaan tasamaalla lukuunottamatta tuota 7kg painonlisäystä? Olen harkinnut SH8 etuvanteen vaihtamista sähkököavusteiseksi, ehkäpä kuitenkin vasta ensi kesäksi.
Pyysin Motionmeeta vastaamaan, koska minulla ei ole kokemuksia akkupaketista, koska SH9:ään ei sen asentaminen kokonaisuudestaan onnistunut sen vuoksi, että edeltäkäsin hankkimani 2-vaiheinen napamoottori ei siihen soveltunut. Motionmeen Golden Motor on 3-vaiheinen.
Tuletko lauantaina Peurunkaan, jossa Motionme esittelee tuotteitaan?
Sakari
Re: sh9
Lähetetty: 21 Heinä 2010, 21:13
Kirjoittaja psa
En valitettavasti pääse Peurunkaan lauantaina. Olen Maarianhaminassa tosin SH8 kanssa 
Re: sh9
Lähetetty: 23 Heinä 2010, 11:42
Kirjoittaja Aakusi
psa kirjoitti:Mikälaisia kokemuksia on tuosta Motionme akkupaketista on? Onko tuossa 24V vai 36V järjestelmä? Aiheuttaako moottori sisäistä kitkaa eli onko polkeminen yhtä kevyttä kuin moottoria ei oliskaan tasamaalla lukuunottamatta tuota 7kg painonlisäystä? Olen harkinnut SH8 etuvanteen vaihtamista sähkököavusteiseksi, ehkäpä kuitenkin vasta ensi kesäksi.
Hei!
Tarkoitatko ihan pelkkää akkua, vai koko magic pie-pakettia?
Moottori aiheuttaa pientä kitkaa, koska se on kolmivaihemoottori. Kyllä sillä kuitenkin vielä polkea voi, ei kovin mielellään kylläkään. 
Aaku, Motionme
Re: sh9
Lähetetty: 25 Heinä 2010, 19:57
Kirjoittaja irakas
Tänään sain kokea, mitä voi tapahtua omin päin asennetulla sähkönojakilla. Tein kaupungilla SH9:llä n. 30 km kruisailun ja akku riitti mainiosti. Se on varmaan nyt ruvennut kunnolla toimimaan, kun on pariin kertaan ajettu tyhjäksi. Kun vääntöä tuntui riittävän vielä kotiin palattuanikin, lähdin vielä iltalenkille ja uimaan. Rannassa lukitsin akun jolloin se myös lukkiutuu alustaansa. (Ei voi varastaa noin vain!) Kun tulin uimasta ja avasin akun lukon, ampaisikin nojakki tyhjänä täyteen vauhtiin ja minä tietenkin perässä. Sain sen onneksi vihdoin pysähtymään polvet asfaltti-ihottumassa. Ilmeisesti ollessani uimassa olivat poikaviikarit painelleet ohjaustangossa olevaa ON/OFF-virrankatkaisunappia ja jättäneet sen päälle.
Taitaa olla niin, että poljintunnistin ei olekaan ihan turha kapine, tai sitten tarvitaan joku muu estämään em. tilanne.
Perjantaina ajaessamme Lowriden kaupunkiajelua Aalto-museolle yllättävässä äkkipysäytyksessä painoin jarrua virran ollessa päällä jolloin rele paloi. (Onneksi sain ostettua SKF:stä uuden releen ja pääsin jatkamaan matkaa)
Jotta noin ei vastaisuudessa tapahtuisi, täytyy liittää jarruun virrankatkaisin.
Minulla nyt on ollut ohjaustangossa kaksi katkaisinta, joista toinen on ON/OFF- ja toinen painonappikatkaisin. Täytyy joka tapauksessa poistaa tuo ON/OFF- katkaisin. Kumma, kun en ole aiemmin ajatellut, että sehän on suorastaan vaarallinen erikoistilanteissa. Ajatuksenahan oli, että pitkässä mäessä ei tarvitsisi koko ajan painaa katkaisinta.
Muuten on SH9:llä tosi mukava ajella, kun nyt jyrkätkin mäet nousevat kevyesti vauhdilla. 
Sakari