Re: Radius C4
No jos pyörään laittaa +10kg lisäpainoa, niin ei se meno suoranaisesti helpotu. Sitähän on aika yksinkertainen testata sähköttömällä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
No jos pyörään laittaa +10kg lisäpainoa, niin ei se meno suoranaisesti helpotu. Sitähän on aika yksinkertainen testata sähköttömällä.
Tuo pyörä näyttää painavan 48kg. Ei ihme jos ei luomuna oikein kulje kovaa
Kävin pitkästä aikaa pyöräilemässä Radiuksella. Ajo varsinkin hiljaa tuntui todella vaikealta. Katse piti pitää tiukasti tiessä eteenpäin, muuten tuli OHO-tilanteita useampi. En muistanut, että tällä on niin vaikea ajaa. No onhan edellisestä kerrasta monta kuukautta. Ajattelin että kyllä tähän tottuu, mutta ei. 30 lenkin jälkeen olin yltäpäältä hiessä ja tosi uupunut, en polkemisesta vaan ohjauksesta.
Kotona ryhdyin tutkimaan tilannetta ja emäputken laakeri paljastui nykimällä pyöriväksi siis mitä ihmettä? Talvellahan tein haarukan geometrian muutoksen ja silloin rasvasin sekä tutkin laakeroinnin. Ei vikaa ja herkästi liikkui. Onko laakerit särkyneet? Päätin kuitenkin kokeilla laakerin löysäystä ja sehän auttoi. Nykinä loppui ja ohjauksesta tuli taas hyvä.
Ihmetyksen aihe: lukitusmutterin löysättyäni yritin käsin löysätä laakerin säätömutteria, mutta ei liikkunut käsivoimin. Jakarillakin tuntui melko tiukassa olevan laakerivälyksen säätömutteriksi. Mikä tämän on kiristänyt? Talvella herkuttelin laakerikireyden sopivaksi sormin. Voiko tässä olla joku lämpötilavaihtelu mikä tämän aiheuttaa? Emäputki on normaalia pidempi.
Vilijami kirjoitti: ↑12 Syys 2024, 10:23Kävin pitkästä aikaa pyöräilemässä Radiuksella. Ajo varsinkin hiljaa tuntui todella vaikealta. Katse piti pitää tiukasti tiessä eteenpäin, muuten tuli OHO-tilanteita useampi. En muistanut, että tällä on niin vaikea ajaa. No onhan edellisestä kerrasta monta kuukautta. Ajattelin että kyllä tähän tottuu, mutta ei. 30 lenkin jälkeen olin yltäpäältä hiessä ja tosi uupunut, en polkemisesta vaan ohjauksesta.
Kotona ryhdyin tutkimaan tilannetta ja emäputken laakeri paljastui nykimällä pyöriväksi
siis mitä ihmettä? Talvellahan tein haarukan geometrian muutoksen ja silloin rasvasin sekä tutkin laakeroinnin. Ei vikaa ja herkästi liikkui. Onko laakerit särkyneet? Päätin kuitenkin kokeilla laakerin löysäystä ja sehän auttoi. Nykinä loppui ja ohjauksesta tuli taas hyvä.
Ihmetyksen aihe: lukitusmutterin löysättyäni yritin käsin löysätä laakerin säätömutteria, mutta ei liikkunut käsivoimin. Jakarillakin tuntui melko tiukassa olevan laakerivälyksen säätömutteriksi. Mikä tämän on kiristänyt? Talvella herkuttelin laakerikireyden sopivaksi sormin. Voiko tässä olla joku lämpötilavaihtelu mikä tämän aiheuttaa? Emäputki on normaalia pidempi.
Haarukan ruotoputki on yleensä terästä. Jos runko on alumiinia ja säätö on tehty kylmässä, voi todellakin tulla merkittävä ylikireys. Vaikka runko olisi myös terästä, mutta pyörä on ollut pidempään sisällä, mutta tuotu sopivasti ulos kylmään säädettäväksi, jäähtyy runko päällä nopeammin ja ruotoputki säädön jälkeen jäähtyessään kutistua ja kiristää laakerit liian tiukalle. 1/3 metrin ruotoputki laajenee 30 asteen lämpötilaerolla 0,1 mm.
Alumiinisen emäputken lämpölaajeneminen on tuohon nähden kaksinkertaista, eli koko pyörän lämmittäminen -10 asteen pakkaslämpötilasta +20 asteeseen kiristää laakeria myös tuon 0,1 mm.
Muistaakseni tuolla tavalla se laakerin säätö meni.