Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Pyöräteille riittää oikeastaan mikä vaan kääntösäde, mutta kaupunkien keskustoihin ei riitä mikään.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Pyöräteille riittää oikeastaan mikä vaan kääntösäde, mutta kaupunkien keskustoihin ei riitä mikään.
1CV:n min. kääntöympyrä muistaakseni n. 9 m -> säde n. 4,5 m. Ajoympäristöstä riippuen vaatii jo paikoin ennakointia ajolinjojen kanssa, yllättävät tiukat käännökset tarkoittaa ylimääräistä pakittelua/vekslaamista...
Nokiaa urbaanimpaan ympäristöön tarvitaan pienempi kääntösäde, mutta mitään tarkkaa arvoa paha antaa...
Samagagan akselin ja navan välillä on pientä klappia. Vanteella saakka liike on pari milliä. Mitäs sille tekisi?
Akselin päähän tuleva kiinnitysruuvi vaan kiinni ja kovaa ajoa .
No eihän se sinänsä tuota akselin ja navan välistä (säteittäis?)välystä poista, mutta tod. näk. minimoi heilumisen säännöllisesti tarkistettuna ja kiristettynä. Oletus tässä että se kiinnitysruuvi puristaa paketin aksiaalisuunnassa tiukaksi.
Pyörä ylhäältä päin:
Punaisilla pisteillä pallonivelet. Caster lisää niiden etäisyyttä etu-taka-suunnassa ja KPI sivusuunnassa, ja ne yhdessä määräävät ohjausakselin suunnan. Sininen piste on ohjausakselin jatkeen leikkauspiste maassa.
Mutkassa ulomman pyörän camber lisääntyy kääntäessä pyörää, kunnes pyöränakselin kulma on saavuttanut saman kulman kuin mikä on ohjausakselin projektio vaakatasossa. Punaisen nuolen mukaisesti. Sitten camber alkaa pienenemään.
Jos etupyörä kääntyy maksimissaankin vain 30°, ja caster ja KPI ovat molemmat esim 20° (jolloin projektio on 45°), ulkopyörän camber ei ikinä edes saavuta maksimiaan puhumattakaan että lähtisi pienenemään. Käykö järkeen?
Näin tässä tapahtuu, mutta saako tuolla M8-ruuvilla niin kovia voimia, että liikettä ei tapahtu? Voisiko akselin ja navan väliin tunkea ruuvilukitetta tms täytettä, vai liimaako se liitoksen liian lujaa kiinni? Tässä on kyllä alumiininapa ulkopuolella ja teräsakseli sisäpuolella eli kuumentaminen auttaisi irrotuksessa.
Periaatteessa ruuvilukitetta tms. täytettä voisi hyvinkin käyttää, mutta riskinä toki tuo muuttuminen ns. yhdeksi puuksi. Jos ajattelee purkavansa liitoksen myöhemmin esim. kuumentamalla, niin kannattaa varautua samalla vaihtamaan akselin laakerit (jos lämmönjohtumisalueella), eivät välttämättä tykkää liiasta lämmöstä. Tiivisteet ja vaseliinit ottaa itseensä aiemmin kuin teräs. Kuulapitimet lienee noissa metallia, muovin sijaan?
Polkumies kirjoitti: ↑28 Heinä 2023, 16:38Näin tässä tapahtuu, mutta saako tuolla M8-ruuvilla niin kovia voimia, että liikettä ei tapahtu? Voisiko akselin ja navan väliin tunkea ruuvilukitetta tms täytettä, vai liimaako se liitoksen liian lujaa kiinni? Tässä on kyllä alumiininapa ulkopuolella ja teräsakseli sisäpuolella eli kuumentaminen auttaisi irrotuksessa.
Parin millin välys renkaan kohdalla viittaisi aika isoon (0,3-0,4) halkaisijaeroon akselin ja navan reiän välillä. Ei kannata aksiaalisella kiristyksellä yrittää lukita noin suurta välysliikettä. Mieluummin välys myös akselin suuntaan, niin pysyy kiinni varmemmin. Prikka väliin, jos muuten kiristyy.
Jos välys haittaa elämää, mellaa se. Tai simmipelliksiköhän ne nykyään sitä sanovat. Oluttölkin kyljestä saat 0,12 mm mellaa, pohjasta 0,35 ja kannesta 0,75 kaupasta muitakin paksuuksia. Jos ei mahdu koko kierrosta, pistä useampi kapeampi suikale. Kun kiinnität navan akselille päätyruuvilla, pitää se samalla nuo mellapellit paikoillaan.
Tässä kymmenisen vuotta sitten mitattuja öluttölkin mittoja
1/3 l Oluttölkin mittoja
Lieriövaipan paksuus 0,12mm
Pohjan paksuus 0,35mm
Kannen paksuus 0,75mm
Lieriövaipan halkaisija 62mm
kannen sisähalkaisija= pohjan ulkohalkaisija 50mm
Kannen ulkohalkaisija 55
Lieriövaipan pituus 90mm
Tölkin kokonaispaino 14g
Lieriövaipan paino 5,6g/90mm=
Voi taas hetki mennä, kunnes rakentaminen jatkuu. Ideoin nyt katteen ulkonäköä. Entäs tällainen amerikkalainen rekka? Siinä olisi helposti valmistettavia tasaisia pintoja ja muoto asettuu ainakin jotenkuten kinnerikuskin ympärille.
Jääkö ulkonäkö tylsäksi ilman kaikkea kromia?
Tekeekö kromimaaleilla mitään? Folioteipillä tekisi helposti pientä kiiltoa. Rosteri olisi tietysti kestävää.
Miten tällainen kromattu muovi tehdään? Onko siinä ihan oikeaa kromia pinnassa? Ei varmaan kotikonstein onnistu.
Nuo muovisuihkut pinnoitetaan ensin jollain (kupari?) metallipölyllä, joka sitten normaalisti kromataan.
Kromimaalilla ei saa näyttelytasoista kromausta, mutta käyttökinnerin ulkonäköön onnistuu yksityiskohtien ”kromaus” varsinkin kun laittaa lakkaa päälle. Myös kromiteippiä on saatavilla.
Sen olen 1CV:n sekä kaikenlaisten "pöytälaatikkohahmotelmien" kohdalla havainnut, että autojen muotoja ja mittasuhteita on haastavaa saada sopimaan nojapyörän päälle. Ja kuskin kulku korin sisälle tuo vielä omat lisähankaluutensa. Tai sitten ei vaan näe riittävästi korin sisältä ulos.
Sinänsä tuo rekkaidea on kyllä ihan hauska.
Toinen idea: iso pleksi taivutettuna kaarelle tuulilasiksi, yrittäisin muodostaa siitä suuren osan koko katteesta. Näkyvyys olisi hyvä, kunnes pleksi naarmuuntuu. Sadetta, lunta ja vastavaloa varten Arcuksen tyyliin kurkistusluukku.
Kate saranoitaisiin ajoneuvon etureunasta alhaalta niin, että se kääntyisi kokonaisuudessaan pois tieltä, ehkä jopa lokasuojat mukana. Näin renkaisiin ja jarruihin pääsisi helposti käsiksi. Vain lattia jäisi paikalleen kate avatessa. Niin ison ja painavan saranoidun katteen pitäisi olla aika jämäkkä, että se kestäisi availua. Kesäsäätä varten katteen yläosa voisi olla erikseen saranoitu ja pois käännettävissä.
Jotain tämä muistuttaa... pölynimuria?
Ei mahdu jalat pyörimään noin matalan keulan sisällä. Lyhennä kammet ja kuskin jalan asennot sadan millin kampia varten, niin alkaa mahtua.