Luulempa vaan että kyseessä on moottorista ja sen rakenteesta riippuvainen ominaisuus ja alkaa olla parasvaihtoehto hommata siihen kuuluva ohjainyksikkö. Niin murhee lakkaavat. Moottori joutuu liiansuuden kuorman kohteeksi ja ampeerit nousee niin suuriksi moottorin ohjauksessa että mikään tavaomanen rele ei sitä kestä. Alkuperänen ohjainyksikkö jos maksaa todella 70e. lakkaa Sakari tappelemasta. Tulee liian kalliiksi.
Joku viisas voi laskea mitä 250w moottori ja Sakarin litjunakku pystyy ampeereita työntämään suurimmalla kuormalla ja tulee hämmästymään että kuinka suuria ampeereja releenkärjet saavat kuormaa lähes oikosulkua vastaavassa tilanteessa kun lähdetään liikkeelle. Tilanne on nolla nopeutta moottorilla kun paikalta lähdetään liikkeelle. Tilanne on aivan toinen jos pyörä on liikkeellä niin käämitys on valmiiksi pyörimässä eikä jouru kuin murto-osaan siittä kuormasta kuin paikalla ollessa. Käsittääkseni näissä virransyöttö yksiköissä on tähäntilaanteeseen valmiit kello ja kondolipiirit jotka estävät liian suurien piikkien syntymistä moottorin kuormitusten mukaan ja näin myös lisäävät akun kestoikää pitkänpäälle.
sh11
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: sh11
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: sh11
Nojanalle kirjoitti:Tilanne on aivan toinen jos pyörä on liikkeellä niin käämitys on valmiiksi pyörimässä eikä jouru kuin murto-osaan siittä kuormasta kuin paikalla ollessa. Käsittääkseni näissä virransyöttö yksiköissä on tähäntilaanteeseen valmiit kello ja kondolipiirit jotka estävät liian suurien piikkien syntymistä moottorin kuormitusten mukaan ja näin myös lisäävät akun kestoikää pitkänpäälle.
Ei niissä tarvi olla kuin tuo polkemisen tunnistava anturi. Eli jos et polje ei moottoria ohjata, jos poljet niin pyörä liikkuu ja käynnistyvirta on pienempi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: sh11
jviirret kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Tilanne on aivan toinen jos pyörä on liikkeellä niin käämitys on valmiiksi pyörimässä eikä jouru kuin murto-osaan siittä kuormasta kuin paikalla ollessa. Käsittääkseni näissä virransyöttö yksiköissä on tähäntilaanteeseen valmiit kello ja kondolipiirit jotka estävät liian suurien piikkien syntymistä moottorin kuormitusten mukaan ja näin myös lisäävät akun kestoikää pitkänpäälle.
Ei niissä tarvi olla kuin tuo polkemisen tunnistava anturi. Eli jos et polje ei moottoria ohjata, jos poljet niin pyörä liikkuu ja käynnistyvirta on pienempi.
Jukka
Minulla jäi Motiomeen sarjasta poljinanturi. Taidanpa sen joka tapauksessa asentaa SH11:een. Täytyisi vaan tietää mihin kohtaan sen viisaimmin asentaisi. Olisiko se virtakatkaisin johdossa?
Tuli sellainenkin ajatus mieleen (Liekö aivan mahdoton?), että heittäisi kaikki releet ja ohjaustangossa olevan katkaisijan pois ja asentaisi riittävän hyvän katkaisimen ja sulakkeen akun ja moottorin välille ja käyttäisi moottoria vain vauhdissa ylämäissä.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: sh11
irakas kirjoitti:Minulla jäi Motiomeen sarjasta poljinanturi. Taidanpa sen joka tapauksessa asentaa SH11:een. Täytyisi vaan tietää mihin kohtaan sen viisaimmin asentaisi. Olisiko se virtakatkaisin johdossa?
Ei sillä "pöljällä" anturilla tee yksinään mitään, se toimii vain sen ohjauselektroniikan kanssa. Ainoa kohta koko järjestelmässä mikä vaatii "älyä". Se pelkkä anturi antaa vain pulsseja läpi niinkuin nopeusmittarin nopeus anturi, "äly" sitten päättelee niistä pulsseista että antaako se moottorille pyörimisluvan vai ei.
irakas kirjoitti:Tuli sellainenkin ajatus mieleen (Liekö aivan mahdoton?), että heittäisi kaikki releet ja ohjaustangossa olevan katkaisijan pois ja asentaisi riittävän hyvän katkaisimen ja sulakkeen akun ja moottorin välille ja käyttäisi moottoria vain vauhdissa ylämäissä.
Toimiihan se, mutta pitkiin johtoihin tulee jännitehäviöitä ja katkaisijan pitää olla jämerä, ehkä jopa niin jämerä että yhdellä sormella käyttämien on raskasta. Ja jämeränkin katkaisijan saa kyllä käryytettyä jos sillä "hitsaa", eli pitää peukalolla sitä kytkentärajalla.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- optimistx
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 675
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
- Paikkakunta: Espoo
Re: sh11
Ehkä tämä on tarpeetonta uudelleenmuistutusta, mutta poljinanturin poisjättäminen tekee kulkuneuvosta moottoriajoneuvon, jolle tarvitsee vakuutuksen, rekisteröinnin, katsastukset yms.
Tuotahan ei todennäköisesti poliisi kysele muulloin kuin silloin, kun vakuuttamaton katsastamaton moottoriajoneuvo on osallisena onnettomuudessa. Vrt Joensuun rekka-henkilöauto-törmäys, jossa 6 kuoli: tutkitaan yhä rekkaa kovin tarkoin, lastia, nopeutta, puutteita.
Painajaisunissani näen, kuinka mopokuski maksaa omaisuutensa ja loppuelämän palkkansa korvauksia invaliditeetista, omaisuusarvoista, hengenmenoista yms., kun bussikuski säikähti ja putosi sillalta jokeen lasteineen.
Mutta eihän niitä painajaisunia tarvitse pitkään katsella. Silmät auki ja iloinen ilme naamalle . Ja sitäpaitsi, eihän minulle onnettomuuksia satu, muille vaan joka päivä monta monituista kertaa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: sh11
irakas kirjoitti:Tuli sellainenkin ajatus mieleen (Liekö aivan mahdoton?), että heittäisi kaikki releet ja ohjaustangossa olevan katkaisijan pois ja asentaisi riittävän hyvän katkaisimen ja sulakkeen akun ja moottorin välille ja käyttäisi moottoria vain vauhdissa ylämäissä.
Hyvä idea! Kaikki turha on turhaa, jos se ei tuota painonsa edestä lisäarvoa. Kun vielä huolehdit siitä, ettei katkaisin ole liian hyvä ja johdot vähän liian ohuet, ei virtakaan pääse nousemaan liian suureksi, eikä tule liian pitkään moottorilla pörryyteltyä, kun peukalo kuumenee liikaa.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: sh11
optimistx kirjoitti:Ehkä tämä on tarpeetonta uudelleenmuistutusta, mutta poljinanturin poisjättäminen tekee kulkuneuvosta moottoriajoneuvon, jolle tarvitsee vakuutuksen, rekisteröinnin, katsastukset yms.
Tuotahan ei todennäköisesti poliisi kysele muulloin kuin silloin, kun vakuuttamaton katsastamaton moottoriajoneuvo on osallisena onnettomuudessa. Vrt Joensuun rekka-henkilöauto-törmäys, jossa 6 kuoli: tutkitaan yhä rekkaa kovin tarkoin, lastia, nopeutta, puutteita.
Painajaisunissani näen, kuinka mopokuski maksaa omaisuutensa ja loppuelämän palkkansa korvauksia invaliditeetista, omaisuusarvoista, hengenmenoista yms., kun bussikuski säikähti ja putosi sillalta jokeen lasteineen.
Tuolla on merkitystä vain jos poljinanturin puuttuminen aiheutti onnettomuuden. Muuten on kyse erillisestä rikkeestä. Minkähänlaisen onnettomuuden poljinanturin puuttuminen voisi aiheuttaa.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- optimistx
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 675
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
- Paikkakunta: Espoo
Re: sh11
jori kirjoitti:optimistx kirjoitti:Painajaisunissani näen, kuinka mopokuski maksaa omaisuutensa ja loppuelämän palkkansa korvauksia invaliditeetista, omaisuusarvoista, hengenmenoista yms., kun bussikuski säikähti ja putosi sillalta jokeen lasteineen.
Tuolla on merkitystä vain jos poljinanturin puuttuminen aiheutti onnettomuuden. Muuten on kyse erillisestä rikkeestä. Minkähänlaisen onnettomuuden poljinanturin puuttuminen voisi aiheuttaa.
Jori
Uutta minulle tuo, taas tilaisuus oppia uutta. Miten varma olet asiasta eli mistä voisi tarkastaa perustelut?
Kysymykseesi: esim. jos mopoilija on ajanut nopeudella, joka on tilanteeseen nähden liian suuri (esim. jopa 30 km/h moottorin käydessä, tai 15 km/h ilman polkemista mutta moottorin käydessä), niin lieneekö todistustaakka poliisilla ('myötävaikutti varmasti onnettomuuteen, koska...) vai mopoilijalla('ei taatusti vaikuttanut, koska...).
Olisipa aika mieleenjääpäa, jos vakuuttamattomalla rekisteröimättömällä katsastamattomalla moottoriajoneuvolla ajamisesta selviäisi pikku sakolla ja kiinni jäisi vain tosi huonolla tuurilla. Siitähän tulisi varmaan teini-ikäisten yleinen huvi (ellei ole jo...)
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: sh11
jori kirjoitti:Tuolla on merkitystä vain jos poljinanturin puuttuminen aiheutti onnettomuuden. Muuten on kyse erillisestä rikkeestä. Minkähänlaisen onnettomuuden poljinanturin puuttuminen voisi aiheuttaa.
Näin ehkä jossakin oikeusvaltiossa. Mutta vakuutusyhtiö joka joutuu korvaamaan onnettomuuden seuraukset on varmasti valmis käyttämään tuntipalkattuja asianajajiaan kaiveleen ja kyseenalaistaan kaikki kilvettömällä mopolla ajaneen perustelut oikeudessa, jos sillä on pienikin mahdollisuus saada mopoilija osasyylliseksija tapahtuneeseen. Olipa oikeuden lopputulos kumpi tahansa niin paljon helpommalla pääsee jos on ollut liikkeellä katulaillisella menopelillä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: sh11
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Minulla jäi Motiomeen sarjasta poljinanturi. Taidanpa sen joka tapauksessa asentaa SH11:een. Täytyisi vaan tietää mihin kohtaan sen viisaimmin asentaisi. Olisiko se virtakatkaisin johdossa?
Ei sillä "pöljällä" anturilla tee yksinään mitään, se toimii vain sen ohjauselektroniikan kanssa. Ainoa kohta koko järjestelmässä mikä vaatii "älyä". Se pelkkä anturi antaa vain pulsseja läpi niinkuin nopeusmittarin nopeus anturi, "äly" sitten päättelee niistä pulsseista että antaako se moottorille pyörimisluvan vai ei.
No olipa hyvä, kun en vielä lähtenyt sitä asentamaan
irakas kirjoitti:Tuli sellainenkin ajatus mieleen (Liekö aivan mahdoton?), että heittäisi kaikki releet ja ohjaustangossa olevan katkaisijan pois ja asentaisi riittävän hyvän katkaisimen ja sulakkeen akun ja moottorin välille ja käyttäisi moottoria vain vauhdissa ylämäissä.
Toimiihan se, mutta pitkiin johtoihin tulee jännitehäviöitä ja katkaisijan pitää olla jämerä, ehkä jopa niin jämerä että yhdellä sormella käyttämien on raskasta. Ja jämeränkin katkaisijan saa kyllä käryytettyä jos sillä "hitsaa", eli pitää peukalolla sitä kytkentärajalla.
Jukka
Ajattelin ensin, että asennan katkaisijan alas moottorin viereen, mutta silloin joutuisi moottorin käydessä ajamaan koko ajan vain toisella kädellä. Jos kuitenkin kokeilisi asentaa katkaisijan ohjaustankoon mahdollisimman lyhyillä johdoilla. Katkaisijan teen itse. Tein käsijarruunkin katkaisijan, joka katkaisee virran jarrua painettaessa. On toiminut hyvin ja varmaan kannattaa sekin liittää uuteen kytkentään.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: sh11
Jos teho on 250W, niin 24V:lla johtimien jännitehäviöstä aiheutuva tehohukka ei ole kovin suuri. Huonot kontaktit liittimissä, varokkeissa tai moottorivirran virtakytkimissä (hätäkytkin, releen koskettimet tai suora kytkin) saattavat olla suurempi riesa.
Moottorin virta riippuu kuormituksesta, enkä tiedä yhtään, mitä kyseinen yksilö pahimmillaan (lähdöt ja 'jurraavat' nousut) ottaa. Enkä kyllä johtojen pinta-alastakaan.
Jos otetaan summittainen nimellisvirta 10A, niin kohtuullisella 2,5 neliö-mm: 'autojohdolla' 1m matkalla yksittäisen johtimen jännitehäviö on karkeasti 0,07V, jolloin tehoa hukkuu jokaiselle johdinmetrille 0,7W.
Mikäli häviöt halutaan minimoida, niin akun, varokkeen, moottorin ja kytkinten (hätä ja käyttö) pitäisi olla mahdollisimman lähellä toisiaan: kytkentäjohdot mahdollisimman lyhyet.
Jos rele jää pois, niin kun senkin koskettimien kanssa on ollut hankaluuksia, niin korvaavan kytkimen on syytä olla riittävän järeä. Koskettimissa on oltava riittävästi pintaa ja painetta. Jos jommasta kummasta on tingitty, tai jos kytkimen rakenne ei lonkksauta niitä kunnolla kerralla kiinni ja auki, koskettimien pinnat tuhkaantuvat, lämpenevät - ja sulavat lopulta kiinni tai auki.
Releen vetovirrat ovat pienempiä, ja sen ohjaus toimii hennommallakin kytkimellä.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: sh11
Joutilas kirjoitti:Jos teho on 250W, niin 24V:lla johtimien jännitehäviöstä aiheutuva tehohukka ei ole kovin suuri. Huonot kontaktit liittimissä, varokkeissa tai moottorivirran virtakytkimissä (hätäkytkin, releen koskettimet tai suora kytkin) saattavat olla suurempi riesa.
Moottorin virta riippuu kuormituksesta, enkä tiedä yhtään, mitä kyseinen yksilö pahimmillaan (lähdöt ja 'jurraavat' nousut) ottaa. Enkä kyllä johtojen pinta-alastakaan.
Jos otetaan summittainen nimellisvirta 10A, niin kohtuullisella 2,5 neliö-mm: 'autojohdolla' 1m matkalla yksittäisen johtimen jännitehäviö on karkeasti 0,07V, jolloin tehoa hukkuu jokaiselle johdinmetrille 0,7W.Mikäli häviöt halutaan minimoida, niin akun, varokkeen, moottorin ja kytkinten (hätä ja käyttö) pitäisi olla mahdollisimman lähellä toisiaan: kytkentäjohdot mahdollisimman lyhyet.
Jos rele jää pois, niin kun senkin koskettimien kanssa on ollut hankaluuksia, niin korvaavan kytkimen on syytä olla riittävän järeä. Koskettimissa on oltava riittävästi pintaa ja painetta. Jos jommasta kummasta on tingitty, tai jos kytkimen rakenne ei lonkksauta niitä kunnolla kerralla kiinni ja auki, koskettimien pinnat tuhkaantuvat, lämpenevät - ja sulavat lopulta kiinni tai auki.
Releen vetovirrat ovat pienempiä, ja sen ohjaus toimii hennommallakin kytkimellä.
Kun teen omatekoisen kytkimen, onko merkitystä sillä mitä metallia kosketuspinnat ovat? Olen ajatellut käyttää kuparia.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: sh11
irakas kirjoitti:Kun teen omatekoisen kytkimen, onko merkitystä sillä mitä metallia kosketuspinnat ovat? Olen ajatellut käyttää kuparia.
Sakari
Omatekoiseen kokeiluun kupari käy - tai vaikka joku 'messinki'. Tehdastekoisissa varsinainen kosketinmateriaali saattaa olla jotain kupari-nikkeli-lejeerinkiä, tms. Heikkovirroilla käytettään kosketinpintana esim. hopeaa tai kultaa.
Materiaalistakin johtuen, käytössä tuhkaantumisen lisäksi saattaa ongelmia aiheuttaa myös kosketinpintojen hapettuminen. Varsinkin, jos kosketin on päässyt kostumaan, niin pidemmän tauon jälkeen se saattaa vaatia hapettuman poishiomista.
Millaista rekennetta olet ajatellut käyttää?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: sh11
Sopivaa materiaalia ja taatusti isoja virtoja kestäviä osasia saisi auton starttimoottorien solenoideista. Näitä luulisi olevan korjaamoilla romuastioissa joutilaana vaikka kuin. Itse avaamissani on kuparin lisäksi kosketuspinnoissa jotku kovempaa ainetta olevat "nystyrät".
JUkka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...