Sivu 2/2

Re: Tadpole-rakenteen ilmanvastus

Lähetetty: 07 Loka 2009, 21:22
Kirjoittaja JuSa
Mustasudenkorento kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Koteloitukin pinnapyörä on melkoinen ilmajarru, kotelointia ei kannata edes harkita ennenkuin pyörä on levytetty. Tai no, säästää sillä jotain, mutta molemmat tekemällä enemmän.

toisella foorumilla joku runoili että kotelointi /lokasuoja jarruttaa enemmän kuin ilman...
tiedä sitten minkälaisella tutkimus pohjalla väite on esitetty...

Kuullostaa todella runoilulta. Tuota lyriikkaa on ehkä turha yrittää kertoa Specter II:n suunnittelijoille:

http://www.recumbents.com/home.asp?URL= ... e-2009.htm

(Kuvaan ei onnistu linkittämään suoraan, mutta Event Pictures: "Monday-Tuesday pictures by Dave Larrington", 14 kuva ylhäältä)


Re: Tadpole-rakenteen ilmanvastus

Lähetetty: 07 Loka 2009, 22:04
Kirjoittaja Mustasudenkorento
JuSa kirjoitti:

Kuullostaa todella runoilulta. Tuota lyriikkaa on ehkä turha yrittää kertoa Specter II:n suunnittelijoille:

Kuva

Juu onhan ne hienosti piilossa, kanttarin ylitys ei vain taida ihan onnistua :wink:

Tuli muuten mieleen kun tarkoitus periäsi selventelit niin suosittelisin kyllä takakatetta laukulla ja etuvisiiri kunnollinen(iso).
Sillä varmasti osan tuosta 16% kuroisi, ainakin M5 persiissä näyttäs tekevän pelkkä takaboksi 9% lisää vauhtia.


Re: Tadpole-rakenteen ilmanvastus

Lähetetty: 08 Loka 2009, 11:35
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Perinteinen lokasuoja varmaan jarruttaakin, mutta se on ihan eri asia kuin kunnon kotelo.


Re: Tadpole-rakenteen ilmanvastus

Lähetetty: 08 Loka 2009, 14:28
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:

Sillä varmasti osan tuosta 16% kuroisi, ainakin M5 persiissä näyttäs tekevän pelkkä takaboksi 9% lisää vauhtia.

Tuo 9% siis 45km/h nopeudessa. Ilman vastus kun kasvaa nopeuden neliössä, niin 22,5km/h nopeudessa takakate nostaisi nopeutta enään 4,5%, eli 1km/h.

Jukka


Re: Tadpole-rakenteen ilmanvastus

Lähetetty: 08 Loka 2009, 14:31
Kirjoittaja jviirret
JuSa kirjoitti:

edit: jos otat lowracerisi kyytiin poikittain vajaan metrin pätkän pyöreää 50mm putkea ja laitat sen nokkiin vaikka lastenpyörän renkaan tai vaikka kaksi, niin ei nopeutesi laske 16%:a

Huono esimerkki. Kuten yllä totesin, sivupyörien pitää pyöriä, jotta niiden vastavirtaan etenevät yläpuolen pinnat muodostavat pahimman ilmavastuksen.[/quote]

Eikö kaksi pyörimätöntä pyörää aiheuta suunnilleen saman vastuksen kuin yksi pyörivä? Lowracerissa pyöräpari kyydissä on kaksi pyörivää ja kaksi pyörimätöntä pyörää.

Jukka


Re: Tadpole-rakenteen ilmanvastus

Lähetetty: 10 Loka 2009, 19:20
Kirjoittaja JuSa
Mustasudenkorento kirjoitti:

Juu onhan ne hienosti piilossa, kanttarin ylitys ei vain taida ihan onnistua

Ei, mutta katupyörän koteloinnista voi hyvin jättää pois alin 25% yllä esitetyistä syistä. Alaosalla ei ole samaa vaikutusta kuin
yläosalla.

Mustasudenkorento kirjoitti:

Tuli muuten mieleen kun tarkoitus periäsi selventelit niin suosittelisin kyllä takakatetta laukulla ja etuvisiiri kunnollinen(iso).
Sillä varmasti osan tuosta 16% kuroisi, ainakin M5 persiissä näyttäs tekevän pelkkä takaboksi 9% lisää vauhtia.

Kyllä, varmasti, mutta nuo ovat isotöisempiä ja painavempia ratkaisuita. Niistä en aloittaisi.


Re: Tadpole-rakenteen ilmanvastus

Lähetetty: 10 Loka 2009, 19:26
Kirjoittaja JuSa
jviirret kirjoitti:
JuSa kirjoitti:

edit: jos otat lowracerisi kyytiin poikittain vajaan metrin pätkän pyöreää 50mm putkea ja laitat sen nokkiin vaikka lastenpyörän renkaan tai vaikka kaksi, niin ei nopeutesi laske 16%:a

Huono esimerkki. Kuten yllä totesin, sivupyörien pitää pyöriä, jotta niiden vastavirtaan etenevät yläpuolen pinnat muodostavat pahimman ilmavastuksen.

jviirret kirjoitti:

Eikö kaksi pyörimätöntä pyörää aiheuta suunnilleen saman vastuksen kuin yksi pyörivä? Lowracerissa pyöräpari kyydissä on kaksi pyörivää ja kaksi pyörimätöntä pyörää.

Jukka

En usko, että vaikutukset kumoavat toisensa, koska ilmanvastus kasvaa hyvin epälineaarisesti, nopeammin kuin toisessa potensissa (eteenkin niin turbulentissä ympäristössä kuin kiekon pinnasto).

Lisäksi kuvaan tulee jo aiemmin mainittu tuulen vaikutus. Vastatuuli on huomattavasti merkittävämpää 40cm korkeudessa kuin 10cm korkeudessa (20 '' kiekot).