Re: ISIS-keskiölaakeri ja ratas-speksit (?)
Koiran kanssa lenkillä sai taas hyviä ideoita
Tuo isis systeemi voisi toimia sittenkin noiden irtolaakereiden kanssa, kunhan tekee pari pikku muutosta. Akseliin pitää tehdä olakkeet, joita vasten laakerien sisäkoolit puristetaan, kun kammet kiristetään akselin päissä olevilla pulteilla kiinni. Nuo olakkeet siis estää sen, ettei laakereita puristeta liian isolla voimalla yhteen. Laakerin ja kammen väliin akselin päälle kun laittaa sopivat holkit, niin kiristyspultti kiristää kampea, joka työntää holkkia, joka taas osuu laakerin sisäkoolille ja sisäkoolin sisäreuna osuu akselissa olevaan olakkeeseen. Ei kannata sitten ahnehtia liian isoa laakeria/akseli kokoa, kun rajut olakkeet akselilla ei kasvata lujuutta. Varmaan sen kammen kiinnityskohdan halkaisija + milli on passeli sille laakerin reiälle... tuo ihan vaan yleisenä pohdintana siitä, että iso laakeri ei ole automaattisesti parempi tai takaa kestävämpää rakennetta. Toivottavasti tuosta akseli ideasta saa kiinni ilman kuvaakin.
Oikeestaan tuossahan se on, eli noita olakkeita siirtää likemmäksi toisiaan ja katsoo akselin halkaisijat passeliksi laakereiden kohdilta. Tuo vaan tosiaan vaatii sitten ne holkit laakerin ja kammen väliin, että se kampi puristaa vain ja ainoastaan tuota laakerin sisäkoolia vasten.
Ihan vaan selvennykseksi vielä: Laakerit lukitaan runkoon samalla tavalla mitä BB30 systeemissä, eli rungossa on urat seegeri-renkaille, jotka estää laakereita menemästä liian syvälle; ensin toinen laakeri paikalleen, akseli paikalleen, sitten toinen laakeri paikoilleen. Ihan vaan ettei tarvi miettiä että miten tuo akseli menee työntämällä paikoilleen jos siinä on olakkeet... nuo olakkeet akselilla on "se" ero vrt. shimanon hollowtechiin.