Re: sh13
PW kirjoitti:Rajottaako tuolla tavalla toteutettu alaohjaus kääntösädettä verrattuna yläohjaukseen ?
Takavetoisessa rajoittaa, mutta etuvetoisessa ei, koska ketju ottaa kiinni kumiin enen kuin ohjaustanko menee istuimen alle.
Sakari
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
PW kirjoitti:Rajottaako tuolla tavalla toteutettu alaohjaus kääntösädettä verrattuna yläohjaukseen ?
Takavetoisessa rajoittaa, mutta etuvetoisessa ei, koska ketju ottaa kiinni kumiin enen kuin ohjaustanko menee istuimen alle.
Sakari
irakas kirjoitti:Takavetoisessa rajoittaa, mutta etuvetoisessa ei, koska ketju ottaa kiinni kumiin ennen kuin ohjaustanko menee istuimen alle.
Tarkoitat varmaan oikealle kääntymistä. Vasemmalle kääntyessä ketju on niin lähellä nivelpistettä, että tuskin ottaa kiinni renkaaseen ennen tangon liikerajoitusta. Oikealle kääntymistä voisi parantaa laittamalla paluuketjun taittopyörän lähemmäs ohjausakselia. Tavallisesti etuvetoisissa vetävän ketjun iso taittopyörä on ylempänä. jolloin paluuketjupyörälle jää enemmän tilaa siihen ala-etupuolelle. Kun sivuvälys renkaalta ketjutasoon on vakio, suurenee kääntökulma sitä mukaa, kun ketjun etäisyys ohjausniveleen pienenee. Kuvasta päätellen voisit kaksinkertaistaa oikealle kääntymiskulman siirtämällä pienen taittopyörän niin lähelle ohjausakselia kuin on mahdollista osumatta jarruun. Tämä tosin edellyttää isomman taittopyörän siirtämistä ylemmäs. Kuten kuvista näkyy, jouduin itsekin siirtämään paluuketjun taittopyörää taaemmas.
Jori
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Takavetoisessa rajoittaa, mutta etuvetoisessa ei, koska ketju ottaa kiinni kumiin ennen kuin ohjaustanko menee istuimen alle.
Tarkoitat varmaan oikealle kääntymistä. Vasemmalle kääntyessä ketju on niin lähellä nivelpistettä, että tuskin ottaa kiinni renkaaseen ennen tangon liikerajoitusta. Oikealle kääntymistä voisi parantaa laittamalla paluuketjun taittopyörän lähemmäs ohjausakselia. Tavallisesti etuvetoisissa vetävän ketjun iso taittopyörä on ylempänä. jolloin paluuketjupyörälle jää enemmän tilaa siihen ala-etupuolelle. Kun sivuvälys renkaalta ketjutasoon on vakio, suurenee kääntökulma sitä mukaa, kun ketjun etäisyys ohjausniveleen pienenee. Kuvasta päätellen voisit kaksinkertaistaa oikealle kääntymiskulman siirtämällä pienen taittopyörän niin lähelle ohjausakselia kuin on mahdollista osumatta jarruun. Tämä tosin edellyttää isomman taittopyörän siirtämistä ylemmäs. Kuten kuvista näkyy, jouduin itsekin siirtämään paluuketjun taittopyörää taaemmas.
Jori
Noinhan asia on. Kiitos taas hyvistä vinkeistä. Täytyy leikata taittopyörien kiinnikkeet irti ja asentaa uuteen paikkaan. Taidan jättää vetävän taittopyörän kulmanivelen kokonaan pois niinkuin jviirret jo aikaisemmin ehdotti.
Sakari
Nojapyörän rakentamisessa paras hetki on, kun pääsee pitkän puurtamisen jälkeen koeajamaan ensimmäistä kertaa härveliään ja huomaa onnistuneensa.
Sh13:n kohdalla tapahtui niin tänään. Tietenkään ei ollut vielä jarruja ja eikä vaihteita, mutta hyvin pääsi silti kokeilemaan miltä ajo tuntuu, ja ällistyttävän hyvältähän se tuntui. 60 mm pakoputkirunko on jämäkkä antaa hyvän ajotuntuman. Kun kansalaisopisto lähti joululomalle ei ole ollut mahdollista hitsata taittopyörien kiinnikkeitä uusiin paikkoihin, mutta yllättävän hyvin kääntyi etupyörä näinkin. Voi olla, ettei tarvitsekaan niitä siirtää, kun kääntyvän puolen ohjaustanko menee melkein penkin alle ennenkuin paluuketju ottaa kiinni kumiin.
Pakkasta täällä on nyt 20 astetta. Koeajoa se ei haitannut.
Sakari
paljonko on painoo tässä vaiheessa ?
PW kirjoitti:paljonko on painoo tässä vaiheessa ?
Painoa on levottoman paljon liki 20 kg Lullasta lainatun istuimen kanssa.
64 mm pakoputkirunko on tukeva mutta painava. Painoa tietenkin nostavat myös painavat vakio-osat.
sakari
Tein värityssuunnitelman sh13:een:
Kun olen siirtänyt paluutaittotaittopyörää lähemmäksi ohjausakselia ja ulommaksi rungon keskilinjasta, ei ketju ota kääntäessä enää ollenkaan kiinni etupyörään.
Sakari
irakas kirjoitti:Tässä kuva vielä vähän keskeneräisestä takahaarukasta:
Sakari
Voisitko Sakari vähän kertoa tuon takahaarukan tekoprosessista ?
En saa ihan selvää ,halkaisitkoputken ja taivutit haarukan osat erilleen vai miten ?
Tänään kävin taivututtamassa putken pyörän rungon muotoon ja nyt pitäs tehdä siihen takahaarukka joko samasta putkesta tai liittää siihen vanha
etuhaarukka. Taivuttaminen makso 6€ ,putkena on 50mm alusinkittyä putkea n.2mm paksua
Joo, halkaisin putken haarukkaa pitemmältä matkaa ja väänsin päät erilleen kahdella pitkällä tangolla. Halkion juureen hitsasin terävän kolmion muotoiset palat ja haarukan sisäpintaan ja päihin 1 mm levyt. Niinkuin tuolla aiemmin on mainittu oli aika työläs juttu.
Sinänsä sh13:n runkoon en ole aivan tyytyväinen, kun tein sen 64 mm putkesta, kun 52 mm putkikin olisi riittänyt. Tulee nimittäin turhaa painoa, kun nuo pakoputkiliitoksetkin sitä vielä lisäävät. On jäänyt keskeneräisenä odottamaan vuoroaan. Voisin sen myydäkin aika edullisesti, jos ostaja löytyisi.
Sakari
SH13:n tekeminen on ollut kauan pysähdyksissä, kun se oli pitkään paikallisessa autokorjaamossa maalattavana. En ollut kuitenkaan tyytyväinen väriin (valkoinen). Päätin muuttaa väriä suunnitelman mukaiseksi (http://farm5.static.flickr.com/4013/425 ... ebb1_o.png) ja ostin jyväskyläisestä mm. automaaleihin erikoistuneesta Pintaväristä liikkeessä täytettävät, ponnekaasulla varustetut purkit punaista ja mustaa alkydimaalia. Liikkeessä vielä kyselin tarviiko pohjamaalata, mutta kaveri sanoi, että pelkkä hionta riittää.
Ja ei muuta kuin hionnan jälkeen maalaamaan. Mutta yllätys oli melkoinen, kun maali rupesi sieltä täältä kuplimaan, jollain tavalla rypistelemään, ja tulos oli ihan hirveä. Kun ajattelin, että juuri noissa rypistyneissä kohdin on alla jotain sopimatonta yhdistettä raaputtelin ryppykohdat pois aika tuoreeltaan. Olen kuitenkin ihmeissäni miten näin kävi ja käykö näin myös uudestaan, jos pohjustan ja maalaan uudelleen.
Olen paljon käyttänyt hyllystä ostettavia ponnekaasumaalipurkkeja, ja aina joskus on pohjan sulamista ja pinnan rypistelyä esiintynyt, mutta alusta on silloin ollut esim. solumuovia.
On muuten aikamoinen hintaero hyllystä ostetuilla ja liikkeessä täytetyillä ponnekaasumaalipurkeilla. Edelliset maksavat 8 € nurkilla ja jälkimmäiset 20 €. Mutta onhan niillä myös suuri ero kestävyydessä.
Sakari
Kantsis varmaan vetäistä Nitromorsilla kaikki veke ja aloittaa ns. alusta.
Paljonko muuten sen automaalaamossa maalaus maksoi?
Miksi et maalauta runkoa siellä vaajakoskella . Siellähän on hyvä pulverimaalaamo. Maalaavat melkein samalla hinnalla kuin nämä spreimaalit tulee maksaa. Tulee kaikenlisäksi tosi kestävä pinta.
Sitten siitta rungon hitsaamisesta. Olisihan sen voinut hiekkapuhaltamalla poistaa sen alumiini pinnotteen , niin olisi voinut vaikka kovajuottaa rungon.
irakas kirjoitti:... purkit punaista ja mustaa alkydimaalia. Liikkeessä vielä kyselin tarviiko pohjamaalata, mutta kaveri sanoi, että pelkkä hionta riittää.
Ja ei muuta kuin hionnan jälkeen maalaamaan. Mutta yllätys oli melkoinen, kun maali rupesi sieltä täältä kuplimaan, jollain tavalla rypistelemään, ja tulos oli ihan hirveä. Kun ajattelin, että juuri noissa rypistyneissä kohdin on alla jotain sopimatonta yhdistettä raaputtelin ryppykohdat pois aika tuoreeltaan. Olen kuitenkin ihmeissäni miten näin kävi ja käykö näin myös uudestaan, jos pohjustan ja maalaan uudelleen.
![]()
...
Sakari
Alkydimaali ja automaalit (ainakaan akryylipohjainen) ei oikein sovi yhteen, sama juttu käynyt mullakin useasti, tosin niin päin että alla ollut alkydimaali kiehahti. Siksi en mokomaa käytä, jollen ole varma etten maalaa ko. kohtaa uudestaan muulla maalilla. Paras olisi hioa alkydit pois ja maalata runko samantyyppisellä maalilla kuin alkuperäinen. Tai puhaltaa kaikki maalit pois alta jos alkydillä maalaat.
Pastori kirjoitti:Kantsis varmaan vetäistä Nitromorsilla kaikki veke ja aloittaa ns. alusta.
Paljonko muuten sen automaalaamossa maalaus maksoi?
Taidan hiekkapuhalluttaa kaiken pois.
Onneksi maalaus maksoi vain 20 €!
Nojanalle kirjoitti:Miksi et maalauta runkoa siellä vaajakoskella . Siellähän on hyvä pulverimaalaamo. Maalaavat melkein samalla hinnalla kuin nämä spreimaalit tulee maksaa. Tulee kaikenlisäksi tosi kestävä pinta.
Sitten siitta rungon hitsaamisesta. Olisihan sen voinut hiekkapuhaltamalla poistaa sen alumiini pinnotteen , niin olisi voinut vaikka kovajuottaa rungon.
Saat kyllä kertoa mistä sellainen pulverimaalaamo täältä Vaajakoskelta löytyy.
Minähän hioin AL-pinnoitetta pois ja yritin kovajuottaa, mutta ei siitä mitään tullut. Olisi pitänyt heti osat hiekkapuhalluttaa. Migilläkin oli aika vaikea saada onnistumaan.
Sakari
Entinen Metsometalli siel pitäs olla. Sitten Jyväskylässä on.
Jyväs-Pinta oy
Yritystie 77
puh. 0207438700
Lainisalo oy
Valmetintie 11
Puh. 0207769610
tämmöset minä löysin. Erikoinen väriehdotus siihen pyörään olisi maalauta se kultakromipinnalla olis aika leuhka ja ruunais pyörän.