Sivu 2/4

Re: Slyway projektit

Lähetetty: 04 Tammi 2010, 13:10
Kirjoittaja lowrides

Tässä on osat jotkat olen jo haalinut kokoon pyörää varten:

Kuva

Eli Sramin Forcella mennään. Mustavalkoinen väritys sopinee pyörän kanssa hyvin yhteen. Jarruina ajattelin käyttää M5:sen jarruja ja jarrukahvoja (kuvassa), jos vain sopivat. Ketjuina KMC:n kullanväriset, joihin olen tykästynyt.

Kiekot ja haarukka:

Kuva

Löytynee tallista myös harjoituskiekot, mutta näillä kelpaa elvistellä. Kokeilen pyörässä nyt keraamisia laakereita, ainakin kiekoissa ja poljinkeskiössä. Jännä nähdä löytyykö eroja, ainakin kiekoissa eron huomaa selvästi jo kun pyörittää kiekkoja käsien varassa.

Rahaa on tässä vaiheessa mennyt 3450 €. Vielä ehkä parisataa tulee menemään.


Re: Slyway projektit

Lähetetty: 04 Tammi 2010, 13:56
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Alaohjattavissa nuo tangonpäävaihtajat aika "pakolliset".
Kesällä tykkään vivuista, mutta talvella kun tarvii paksuja ajokinttaita toimii kierrettävät parhaiten.

Itsellä on kiertovaihtajat myös alaohjauksellisissa trikeissä ja olen ollut tyytyväinen.

Azub laittaa alaohjaukseen kiertovaihtajat väärin päin, eli tulee käteen oikein:
http://matejtonejec.files.wordpress.com ... 260686.jpg
http://matejtonejec.files.wordpress.com ... 260689.jpg

(Linkit Sauri heitti joskus irkissä)


Re: Slyway projektit

Lähetetty: 14 Tammi 2010, 15:18
Kirjoittaja iso-jermu

Epätietoisen pitää jatkaa kyselyä... Eli:

Olenko ymmärtänyt oikein, että Shimano tyyppiseen vapaarattaaseen sopii (ainakin teoriassa) mikä tahansa shimano/sram rataspakka, riippumatta rattaiden määrästä?

Siis suomeksi saanko esim. näihin kiekkoihin kiinni lähes minkä tahansa sram/shimano tyyppisen maasto/katu 9 tai 10 vaihteisen rataspakan?

http://www.eastonbike.com/PRODUCTS/WHEE ... o_'09.html
http://www.mavic.com/mtb/products/cross ... 181.1.aspx


Re: Slyway projektit

Lähetetty: 14 Tammi 2010, 15:39
Kirjoittaja Teemu Kalvas

8-vaihteisesta eteenpäin joo.


Re: Slyway projektit

Lähetetty: 15 Tammi 2010, 12:02
Kirjoittaja iso-jermu

Kysely jatkuu...

Mitä vikaa näissä on kun noin kovalla alennuksella myydään? http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=35349 vai onko koko alennusprosentti huijausta? ..ja miksi ostaisin tai en ostaisi k.o. palikkaa omaan exploreriin?


Re: Slyway projektit

Lähetetty: 05 Kesä 2010, 12:11
Kirjoittaja tm

Nostetaanpa tätä aihetta, kun rungonkin pitäisi saapua tämän päivän aikana :D .

Ajokuntoon en omaani saa aivan heti, kun päädyin lopulta valitsemaan Shimanon vaihteet Campagnolon sijaan. Syinä mm. parempi saatavuus, kokonaisedullisempi hintataso ja laajempi rataspakkojen valikoima (nyt hankittu Shimano Ultegra 11-28 (10-v)). Aiemmin hankitut kiekot on Campagnolon vapaarattaalla, joten tarvitsee haalia jostain Shimanon vapaaratas tai hankkia kokonaan uudet kiekot ja myydä nuo Eastonit. Taitaa vaan olla 650c-kiekkojen jälleenmyyntimarkkinat aika rajalliset.


Re: Slyway projektit

Lähetetty: 06 Kesä 2010, 00:41
Kirjoittaja tm

Kauan odotettu runko saapui viimein, suurkiitokset Tampereelle kuljetuksesta lowrides ja tapsa53!

Ainakin päällisin puolin runko näyttää laadukkaalta ja viimeistellyltä. Hitsisaumat ja maalipinta ovat siistejä, toivottavasti kasausvaiheessakaan ei tule isompia yllätyksiä.

Keittiövaaka kertoi seuraavaa:

  • Runko: 1917 g (sis. keskiöpuomin ja penkin kiinnitysruuvit ja etummaisen ketjuohjurin (putkenpätkä, ei näy kuvassa))
    -> valmistajan ilmoitus pelkälle rungolle 1700 g :lol:
  • Keskiöpuomi: 388 g
    -> valmistajan ilmoitus 380 g
  • Etuhaarukka: 491 g (sis. ohjainlaakerin alakartion)
    -> valmistajan ilmoitus 350 g :lol:
  • Ohjainlaakeri: 51 g (ei kuvassa)
  • Penkin alaosa (valkoinen): 690 g
  • Penkin yläosa (musta): 304 g
  • Penkin osien kiinnitysruuvit: 51 g (ei kuvassa)
    -> valmistajan ilmoitus 875 g (koko penkki) :lol:
  • Penkin tuki (sininen): 239 g (sis. ruuvit)
    -> valmistajan ilmoitus 200 g
  • Ohjainkannatin: 492 g
    -> valmistajan ilmoitus 280 g :lol:
  • Ohjaustanko (400 mm): 153 g
  • Taaempi ketjuohjuri (rulla): 84 g (ei kuvassa)
  • Penkin pehmuste (Ventisit Comfort, 86x24 cm, Art.nr. 1092): 390 g

Ei tuo käyttämäni vaaka nyt mikään tarkkuusinstrumentti ole, mutta kyllä italiaanot aika härskisti alakanttiin ilmoittelevat noita massoja. Tai sitten on mallit muuttuneet. Joka tapauksessa massaa kertyi kaikkiaan ainakin 600-700 grammaa yli ilmoitetun (riippuen vähän mitä kaikkea Slywayn ilmoittamaan ruuvien massaan (150 g) kuuluu).

Homma jatkuu loppujen osien kokoon haalimisella (mm. uusi vapaaratas/kiekot, vaijerit ja muuta pientä). Tuskin siis ainakaan viikon sisällä päästään ottamaan ajotuntumia.

(EDIT 10.4.2011: kuva liitetiedostoksi)


Re: Slyway projektit

Lähetetty: 06 Kesä 2010, 08:52
Kirjoittaja jviirret
tm kirjoitti:

Ei tuo käyttämäni vaaka nyt mikään tarkkuusinstrumentti ole, mutta kyllä italiaanot aika härskisti alakanttiin ilmoittelevat noita massoja. Tai sitten on mallit muuttuneet. Joka tapauksessa massaa kertyi kaikkiaan ainakin 600-700 grammaa yli ilmoitetun

Onhan tuossa aika reilu prosenttuaalinen ylitys ilmoitettuun, mutta kyllä tuo iloitettu paino joidenkin osien kohdalta kyllä vaikuttikin uskomattomalta. Tuossa vaiheessa kuitenkin 3kg kevyempi kuin vastaavat osat mun "hand made higracer" projektissa (n.4800g vs 7800g) :lol:

Jukka


Re: Slyway projektit

Lähetetty: 06 Kesä 2010, 12:03
Kirjoittaja jviirret

Tuota kuvaa katsellessani aloin ihmettelemään etteikö tuossa stemmissä ole mitään säätöjä?

Jukka


Re: Slyway projektit

Lähetetty: 06 Kesä 2010, 12:12
Kirjoittaja tm
jviirret kirjoitti:

Tuota kuvaa katsellessani aloin ihmettelemään etteikö tuossa stemmissä ole mitään säätöjä?

Jukka

Ei ole stemmissä säätöjä. "One size fits all" tai sitten ei, selviää kun päästään ajamaan.


Re: Slyway projektit

Lähetetty: 06 Kesä 2010, 23:35
Kirjoittaja tm

Alustavaa kasaamista. Ohjainkannattimeen oli eksynyt liian pitkät ruuvit, kun kierrerei'istä loppui syvyys ennenkuin ohjaustangon sai kireälle -> tarvii viilailla/sahailla ruuveja hieman lyhyemmiksi.

(EDIT 10.4.2011: kuva liitetiedostoksi)


Re: Slyway projektit

Lähetetty: 07 Kesä 2010, 13:53
Kirjoittaja iso-jermu

Sullahan näyttää jo ihan pyörälle, mulla projekti edelleen kasana osia, mutta jos tänään... Kuriirin pitäisi tuoda kahden jälkeen loput (vielä puuttuvat) osat.

Vähän BB:tä mallailin paikalleen ja ainakaan nopealla koittamisella ei halunnut mennä yhtään kierteille... Ohjai laakerin osien järjestyksen sain arvottua, vielä kun keksisi miten crown race:n (sen alimman palikan) saisi pakotettua hajottamatta haarukkaan paikalleen.

Eli melko hitaasti etenee täällä...


Re: Slyway projektit

Lähetetty: 07 Kesä 2010, 15:03
Kirjoittaja jori
iso-jermu kirjoitti:

Vähän BB:tä mallailin paikalleen ja ainakaan nopealla koittamisella ei halunnut mennä yhtään kierteille...

Huomaathan vasenkätisen kierteen!

Jori


Re: Slyway projektit

Lähetetty: 07 Kesä 2010, 17:07
Kirjoittaja Mustasudenkorento
iso-jermu kirjoitti:

Vähän BB:tä mallailin paikalleen ja ainakaan nopealla koittamisella ei halunnut mennä yhtään kierteille... Ohjai laakerin osien järjestyksen sain arvottua, vielä kun keksisi miten crown race:n (sen alimman palikan) saisi pakotettua hajottamatta haarukkaan paikalleen.

Eli melko hitaasti etenee täällä...

kannattaa ihan varuilta katella extra tarkkaan että siellä ei ole työstö jäysteitä eikä isoja maali nöölejä...
siellä ei tarvi olla paljoakaan maalia niin alkaa ahistamaan, ja tosiaan vähän tarkistella että osat täsmää ennenkä vääntää lujempaa.

itsellä kun tuppaa se aina välillä unohtumaan...


Re: Slyway projektit

Lähetetty: 07 Kesä 2010, 21:58
Kirjoittaja R.reipas

tangonpäävaihtajat saa stongaan erillisillä palikoilla kiinni vähän niinku vanhoissa maastureissa oli ja tomivat todella kuin junan vessa.
pojallani on kyseinen systeemi Hurrissaan.