Re: Toxy zr:n rakentelu
Asiallisen näköinen pyörä tulossa.
Mielenkiinnolla seurataan mitä tuleman pitää...
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Asiallisen näköinen pyörä tulossa.
Mielenkiinnolla seurataan mitä tuleman pitää...
Kyllä tulee eri hieno kun käyttää pyöreitä putkia ja pyöreitä mutkia
Jukka
Liike jossa putken taivututin on -> http://www.rst-steel.fi/ tekevät karjapuskureita ympäri eurooppaa. Vaikka nc-koneella putken taivuttivat niin kumminkin oli 15milliä runko kierteellä, liekkö ollut putkessa jännityksiä tai jotain. Se tuo mig on saanut väriä kaikenlaisissa myskäyksissä vuosien varrella, mutta hyvin se vielä pelaa... Tuon vetävän puolen rissapyörän paikkaa olen tässä mietiskellyt ,että onko siinä mitään lakia mihin sen laittaa? Itse ajattelin laittaa puoleen väliin ketjun osumaa renkaaseen/haarukkaan. Eli oikealle kun kääntää niin osuu ketju haarukkaan ja kun vasemmalle niin renkaaseen.
Olethan tuon Jarccon jive klooni topicin lukenut?
http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=675
Siinä paljon juttua etuvedosta ja rissapyörän paikoista.
Itselläni ei ole kokemusta niiden sijoittamisesta joten arvaukseni on yhtä hyvä kuin sinunkin.
Hienolta näyttää !
Kiinnostaa tuo takapyörän kiinnitys , miten se poikkeaa normaalista molemmin puolin kiinnitettävästä ?
PW kirjoitti:Hienolta näyttää !
Kiinnostaa tuo takapyörän kiinnitys , miten se poikkeaa normaalista molemmin puolin kiinnitettävästä ?
No tuo takarenkaan akseli on seuraavanlainen. 20mm. akseli menee tuosta yksipuoleisesta haarukkaputkesta läpi jonka jälkeen se kaventuu 12.7mm joka on vanteessa olevien laakereiden sisähalkaisija, siitä taas kaventuu laakereiden jälkeen m10 kierteeksi johon sitten ruuvaamalla lukkomutterin vanne kiristyy hivenen , mutta niin vähän ettei laakerit rupea puristumaan. Laakerit näyttäisi olevan normaaleita kuulalaakereita tosin tuuma mitoituksella.
Nyt vasta näin tämän viestin. Kyllä siistin oloinen pyörä tulossa. Mukava huomata että mun ex vanteesta on hyötyä. En turhaan niitä tallentanut. Toinen pari on tosiaan viel tallessa.
bowmonkey kirjoitti:PW kirjoitti:Hienolta näyttää !
Kiinnostaa tuo takapyörän kiinnitys , miten se poikkeaa normaalista molemmin puolin kiinnitettävästä ?No tuo takarenkaan akseli on seuraavanlainen. 20mm. akseli menee tuosta yksipuoleisesta haarukkaputkesta läpi jonka jälkeen se kaventuu 12.7mm joka on vanteessa olevien laakereiden sisähalkaisija, siitä taas kaventuu laakereiden jälkeen m10 kierteeksi johon sitten ruuvaamalla lukkomutterin vanne kiristyy hivenen , mutta niin vähän ettei laakerit rupea puristumaan. Laakerit näyttäisi olevan normaaleita kuulalaakereita tosin tuuma mitoituksella.
Joutuu tekemään lisää tyhmiä kysymyksiä :
Kuva tietysti vois selventää ymmärrystä.
Alla on kuva akselista. Eli hitsaamalla on akseli kiinni haarukassa ja akseli menee haarukan läpi.
Periaatteessa varmaan käy normaali pyörän napa mutta luulen ettei siinä laakerit kestä. Nuo pyörätuolin renkaat on kyllä pommin varmat yksipuoliseen haarukkaan.
bowmonkey kirjoitti:Periaatteessa varmaan käy normaali pyörän napa mutta luulen ettei siinä laakerit kestä.
Pitää käyttää takanapaa ja sopivia laakereita: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=1050
Tuo idea on kyllä vielä käytännössä testaamatta
Jukka
Kuva kaverin pyörästä joka on jo valmis.
Samalla runko putkella ja muutenkin melkein samanlainen kun omani tulee olemaan sitten joskus...
Komiat fillarit on tulossa
Kiinnostaa että miten kaverisi pyörässä iskari toimii noin vinossa kulmassa?
Ajattelin itsekin kasata 20" Jiven ajokuntoon, kun isopyöräisen runko on vielä puhaltamatta ja maalaamatta.
bowmonkey kirjoitti:Kuva kaverin pyörästä joka on jo valmis.
Samalla runko putkella ja muutenkin melkein samanlainen kun omani tulee olemaan sitten joskus...
Kuvatkaa nyt kaverinkin pyörä tarkemmin tänne ja tarina rakentamisesta myös. Näitä kiertyväketjuisia etuvetopyöriähän syntyy nyt kuin sieniä sateella. Kehitys kehittyy.
Jori
Tässäpäs ois oma kampe ilman maalia. Se on mukavan matalan ja leveän näköinen... Vielä on muutamia kohtia joita pitää viimeistellä/muutella mutta testilenkkiä oon ajellu ja kyllä se eteenpäin kulkee Miten leveitä sarvia on porukalla noissa ylhäältä ohjattavissa? Sillä vaan kun omiin sarviin tuli hulppeat 83senttiä leveyttä! Voipi olla että sarvet muuttuu vielä ennen maalausta. Iskarit toimii hyvin vaikka onkin vähän jyrkässä kulmassa. Pitää ottaa parempia kuvia ihan kameralla sitten kun saa maalia päälle.
bowmonkey kirjoitti:Miten leveitä sarvia on porukalla noissa ylhäältä ohjattavissa? Sillä vaan kun omiin sarviin tuli hulppeat 83senttiä leveyttä!
No itse olen käyttänyt vakio tankoja, joko aikuisten tai lasten pyöristä. Ohjaustavasta riippuen kapeimmillaan tanko voinee olla alle 30cm. Ajoasennolla lempinimi "rukoilijasirkka", kädet on kaksinkerroin rintakehän päällä. Tuommoinen polvien kohdalle tuleva "teräsmiestanko" on väkisinkin leveä.
Jukka