Sivu 2/3

Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 25 Helmi 2010, 00:36
Kirjoittaja ihmo
jviirret kirjoitti:

Tuossakin yksi takaohjattava

siinä oli jatkona aika yksinkertainen rakennelma

ja aika hyvin näytti ohjautuvan

mutta takarenkaan jättökulma taaksepäin vaikuttaisko jos sen kääntäs samaan kulmaan normipyörän kanssa eli eteenpäin
vai onko sen jättökulman suunnalla niin väliä kun sitä vaan on

jousituskin helppoa valmiilla joustohaarukalla :?

ei perkules tarkemmin kattottuna persauksen alla se nivel on mutta jos leikitään notta se takarengas kääntyis :oops:
niin heittääkö se ukon kovinkin helposti katuun :roll:


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 25 Helmi 2010, 07:38
Kirjoittaja jviirret
ihmo kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tuossakin yksi takaohjattava

siinä oli jatkona aika yksinkertainen rakennelma

ja aika hyvin näytti ohjautuvan

Minusta tuo meno näyttää aika pelottavalta :shock: Kesken suoraan ajon vippailee puolelta toiselle. Joten kuten pysyy hallinnassa kun nopeuden pitää vakiona. Pakko olla pitkät vivut ohjauksessa, kun pyörä ei mene itsestään suoraan/pidä tasapainoa vaan kaikki pitää tehdä kuljettajan toimesta ohjausliikkeillä.
Tuo toinen video on python, se on ihan veltto ja esim. mahdoton talutettaa kun menee ilman kuljettajaa aina linkkuun. Kun kuljettaja istuu päälle se oikenee ja pysyy nopeuteen x asti vakaana. Nopeus x on sitä suurempi mitä pienempi jättö on, eli mitä lähemmäs normi pyörän geometriaa mennään. Siitä huolimatta se on toimiva ja normaali nopeuksissa vakaaksi todettu ratkaisu, mutta valitettavasti etu ohjattava.

Jukka


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 25 Helmi 2010, 09:45
Kirjoittaja ihmo

meinasinkin notta jos ajatellaan että toi kuvan runko olis jäykkä ja takapyörä tehtäis kääntyvä ohjausputki niskan taakse runkoon kiini jättökulman vaan vois laittaa eteenpäin kallistumaan niin kuin normipyörässä

ajattelis että kun kääntö nivel tulee melko ylös niin se auttaa tasapainon pidossa kuski ikäänkuin roikkuu ohjaupisteen alapuolella

tuohon sitten ohjaus hydraulisylinterillä välitettynä niin sais lisää vakautta takarenkaalle jottei väpätä ja sylinterien kokoja muokkaamalla sais lisää tehoa ohjaukseen

ja en minä väkisin yritä elämästäni vaikeaa tehdä suunnitelmissa vaan olis saada etuvetoinen pyörä jossa kädetkin olis mukana polkemista auttamassa ja kakspyöraisessä toi takaohjaus olis jotenkin helpompi toteuttaa
notta sillä mä teitä kiusaan kun täällä ny kumminkin on tietoa ja koemusta (tai anakin vankkoja mielipiteitä)
niin helpompi karsia suurimmat mokat täällä kun autotallissa

että kiitoksella otetaan mielipiteitä ko. asiasta vastaan :mrgreen:


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 25 Helmi 2010, 10:35
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

Tuossakin yksi takaohjattava

Jukka

Tuon ohjaus sauvat toimii niin ku bobcatissa ! Sopis ehkä meikäläisellä kun on tullu bobbari ajeltua.
En vaan saa oikeen selvää miten tuo nivel on rakennettu.


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 25 Helmi 2010, 10:57
Kirjoittaja jviirret
ihmo kirjoitti:

ja en minä väkisin yritä elämästäni vaikeaa tehdä suunnitelmissa vaan olis saada etuvetoinen pyörä jossa kädetkin olis mukana polkemista auttamassa ja kakspyöraisessä toi takaohjaus olis jotenkin helpompi toteuttaa
notta sillä mä teitä kiusaan kun täällä ny kumminkin on tietoa ja koemusta (tai anakin vankkoja mielipiteitä)
niin helpompi karsia suurimmat mokat täällä kun autotallissa

Kokeilijoita on ollut ennen sua ja tulee varmasti olemaan jälkeesikin, toimivaa ei kukaan ole saanut tehtyä, eli ei muuta kuin sinne autotalliin :roll:

Jukka


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 25 Helmi 2010, 11:54
Kirjoittaja Mustasudenkorento
ihmo kirjoitti:

ja en minä väkisin yritä elämästäni vaikeaa tehdä suunnitelmissa vaan olis saada etuvetoinen pyörä jossa kädetkin olis mukana polkemista auttamassa ja kakspyöraisessä toi takaohjaus olis jotenkin helpompi toteuttaa

Suosittelen matkimaan jo olemassa olevia käsiveivein varustettuja nojakkeja.
Saat taatusti vaakaammin ajettavan kun pidät eturenkaan ohjaavana.

Voithan tehdä sitten toisen jossa tutkiskelet tuota takaohjausta,pääset nopeammin ajamisen makuun.

Suosittelen kuitenkin rakentamaan tuollaisen takaohjautuvankin jotta ei pääse tylsyys iskemään. :D


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 25 Helmi 2010, 13:49
Kirjoittaja ihmo

kyllä se taitaa olla paree jättää nuo 2-pyöräset viisaammille ja keskittyä 3-pyöräseen
http://fleettrikes.com/vacuum.htm tuossa vähän ideaa jota olen pyöritelly erona vaan se notta välitystanko suoraan rampin paikalle kiinni ja tankoa jatketaan taakse niin pitkälle jotta siihen saa käsille pystytangot kiinni eli toiminta kuin höyryveturin voimanvälityksessä pyörälle
toiminta olis että samanpuolen jalka ja käsi liikkuu yhtä tahtia eteen ja taa

rampit ja käsitangot puristusliitoksella välitystankoon niin helppo säätää ja penkin saa osaksi runkoa

perusteluna että rakenne mahdollistaa isojen renkaiden käytön (kuski on persjalkaine :cry: ) ja jotenkin ajattelen että käsien vaakasuuntainen liike olisi voimakkaampi

olis mulla jonkunlainen selventävä piirroskin mutta lievää vakavampi id100tti ongelma kun ei saa skannattua kuvaa välitettyä tänne

mulla on jo se liikkuvalaiskanlinna ja sillä ajelusta se idea sitten lähti kun kädet on niin toimettomana :mrgreen:


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 25 Helmi 2010, 15:26
Kirjoittaja Mustasudenkorento
ihmo kirjoitti:

http://fleettrikes.com/vacuum.htm
olis mulla jonkunlainen selventävä piirroskin mutta lievää vakavampi id100tti ongelma kun ei saa skannattua kuvaa välitettyä tänne

Tossa Vacuumissa on lisäksi sellainen erikoinen piirre että toisella kädellä kallistetaan ja toisella käännetään. :D

Ota siitä kuvasta kameralla kuva ja siirrä se koneelle ja laita sit nettiin.


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 00:07
Kirjoittaja ihmo
piirros.JPG

huh työvoitto
josko kuva hiukan valaisis aivoitusta eli mustan tankoon kiinnitettäis rampit ja käsikahvat takapäästä laitetaan rullilla kiinni ei siis liiku kuin eteen ja taa

takapää kinnitettäs ylhäältä nivelellä joka sallii taka-akselin sopeutua tien kaltevuuteen vapaasti keinumalla +iskunvaimennetut etuhaarukat (jäi viimeks käyttämättä)

ja ohjaus leikkaus-A:n mukainen tanko liikkuis yläosastaan sivulle haluttuun ohjaus-suuntaan ja pienillä sylintereillä ynnä letkuhässäkällä ohjaus välitetään takapyöriin :idea: :roll:


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 07:15
Kirjoittaja jviirret
ihmo kirjoitti:

takapää kinnitettäs ylhäältä nivelellä joka sallii taka-akselin sopeutua tien kaltevuuteen vapaasti keinumalla

Jos painopiste tulee eturenkaan tiehen kosketuspinnan ja em. nivelen välisen suoran yläpuolelle kiepsahtaa etupää kyljelleen suunnilleen heti :roll:

Jukka


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 08:36
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Olisiko tuo "takaakselin" takahaarukoiden yläpäässä oleva palkki yhtenäinen joka kiinnittyy niveleen?
Vai molemmille renkaille oma palkki joka kiinnittyy niveleen?

Jukan kysymykseen lisäyksenä utelen eturenkaan paikasta onko se tulossa polkimien eteen vai kuskin ja polkimien väliin?

mielenkiintoisen oloinen suunnitelma.


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 09:31
Kirjoittaja ihmo

Jos painopiste tulee eturenkaan tiehen kosketuspinnan ja em. nivelen välisen suoran yläpuolelle kiepsahtaa etupää kyljelleen suunnilleen heti :roll:

en nyt ihan ymmärtänyt mutta ideana olis notta taka-akseliston kiinnityspiste olisi mahdollisimman korkealla niin kuskin paino jää huomattavasti pisteen alle ja siinähän roikut niin kuin riippumatossa kiinnitys noin 50cm ylempänä istuiosasta
ja jos on kiikkerä voi laittaa rajoittimet tai kaasujouset hillittemään keikkumista

ajatellu josko rakenteesta olisi hyötyä myös ohjauksessa kun saa kropalla pikkasen kallisteltuakin niin vois ajatella notta pienet suunnan korjaukset vois hoitaa kallistamalla

Olisiko tuo "takaakselin" takahaarukoiden yläpäässä oleva palkki yhtenäinen joka kiinnittyy niveleen?
Vai molemmille renkaille oma palkki joka kiinnittyy niveleen?

takapalkki yhteäinen ja keskeltä akseloitu liikkuu keinumalla ylös/alaspäin ja päihin kiinni normipyörän etupää eli palkki ei ohjaa vaan molemmat pyörät kääntyy kuten normipyörässä mutta ei vemputa vapaana vaan kiinni sylinterissä jolla ohjaus välitetään

Jukan kysymykseen lisäyksenä utelen eturenkaan paikasta onko se tulossa polkimien eteen vai kuskin ja polkimien väliin

jalkojen väliin sillä siinä toi (mustattu) välitystanko onkin kun ei jaloissa mitta riitä
jossain oli videonpätkä nopeusennätys sukkulapyörästä ja siinä oli kans laitettu tommonen tanko että saatiin pyörä sopimaan jalkoväliin ja kopan etuosaa matalemmaksi notta eikai se hirveesti tehoja polkemisesta vie :?:


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 10:15
Kirjoittaja Teemu Kalvas
ihmo kirjoitti:

jalkojen väliin sillä siinä toi (mustattu) välitystanko onkin kun ei jaloissa mitta riitä
jossain oli videonpätkä nopeusennätys sukkulapyörästä ja siinä oli kans laitettu tommonen tanko että saatiin pyörä sopimaan jalkoväliin ja kopan etuosaa matalemmaksi notta eikai se hirveesti tehoja polkemisesta vie :?:

Jos etupyörä ei käänny, ei ole mitään estettä sille, että kampien piirtämä ympyrä tulee pyörän kanssa sivukuvassa päällekkäin. Näinhän pystypyörässäkin on takapyörän ja kampien kanssa.


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 10:43
Kirjoittaja ihmo

Jos etupyörä ei käänny, ei ole mitään estettä sille, että kampien piirtämä ympyrä tulee pyörän kanssa sivukuvassa päällekkäin. Näinhän pystypyörässäkin on takapyörän ja kampien kanssa.

juu ei se päällekkäisyys haittaa mutta kun mittaa miten kaukana ramppi on kun poljin on vaakatasossa suoraan eteen päin siis kauimaisessa kohdassaan niin 26-28 pyörällä ei jalan pituus riitä

sori huomasin just mitä tarkoitit oon piirtäny rampit turhan eteen mutta vaikka ne ois renkaassa kiinni ei mun jalanpituus riitä ees 26 renkaalla :cry:

tuolta löytyi kuvaa välitystangosta mut muistin väärin pyörä ei jalkovälissä haettu vaan keulaan mataluutta mutta periaate sama mä vain jatkaisin tankoja riittävän taakse jotta käsitangot mahtuu liikkumaan sen 34cm edestakas (17cm kammilla) ja muokkaisin tankoa notta se menee penkin alapuolelta taakse


Re: Etuveto takaohjaus

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 10:49
Kirjoittaja jviirret
ihmo kirjoitti:

Jos painopiste tulee eturenkaan tiehen kosketuspinnan ja em. nivelen välisen suoran yläpuolelle kiepsahtaa etupää kyljelleen suunnilleen heti :roll:

en nyt ihan ymmärtänyt mutta ideana olis notta taka-akseliston kiinnityspiste olisi mahdollisimman korkealla niin kuskin paino jää huomattavasti pisteen alle ja siinähän roikut niin kuin riippumatossa kiinnitys noin 50cm ylempänä istuiosasta

Riippumatossa kiinnityspisteet on molemmat painopiseen yläpuolella, tässä toinen on maatasossa kohdassa jossa eturengas ottaa tiehen. Pysyykö pystypyörä pystyssä jos tarakasta kannattelet?

Jukka