Re: Kilowattitunnin akun hinta?
Teemu Kalvas kirjoitti:Ottaen huomioon että lyijyakkuja pidetään sähköautoihinkin turhan painavina, voisin kuvitella että samoista syistä niiden laittaminen fillariin tulee hyvin äkkiä tolkuttoman massiiviseksi.
No riippuu millaiseen käyttöön niitä akkuja tarvii. Jos akut ovat vain suurimpia ylämäkiä varten, riittää kohtuullisetkin akut melko pitkään. Oma kokemus on, että 2x10Ah/12V akut (2x3.3kg) riittävät 50-80km ajeluun. Lisäksi jos saisi kelvollisen energian talteenoton isoihin alamäkiin ja jarrutuksiin niin johan pelittäisi.
Joskus olen pähkinyt (ja muutkin) kokonaan sähköllä toimivaa pyörää. Eli kuski polkisi generaattoria, ja veto moottoreilla. Ongelmana on huono hyötysuhde, mutta tätä osittain kompensoisi tasainen tehontuotto. Alamäessä poljetaan samaa tasaista tahtia kuin ylämäessäkin, ja alamäessä lisäksi otetana tehoa käyttämällä moottoreita generaattoreina.
Jos alamäessa jarrutetaan 250W teholla, ja polkija tuuppaa vielä lisää tehoa 150W. Virtaa tulee liikaa, ja akut eivät kestä näin suurta latausvirtaa. Esim 12V systeemissä 33A latasuvirta vaatisi jo melkoisen möhkäleen ettei savu nouse. 10Ah lyijyakku (biltema) maksimi latausvirta 3A, painoa 3.3kg. Luonnollisesti latasuvirta saa olla lyhytaikaisesti suurempi, mutta mikä on lyhyt aika? Esimerkiksi liikennevaloissa odottaessa voisi trikessä hissukseen polkea virtaa jemmaan, mutta 3A/12V olisi vain 36W teho.