Sivu 2/2

Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Lähetetty: 27 Huhti 2010, 17:53
Kirjoittaja Aakusi

Otanpa nyt vielä osaa keskusteluun, koska siihen jonkinlaista tarvetta näyttää olevan.

170 euroa on kyllä ihan käsittämättömän halpa hinta tällaisesta pyörästä. Kyllä varmaan jonkunlaisen virityksen voi Kiinasta tuohon hintaan saada, mutta minkälaisen? En voi millään uskoa, että tämänlaatuista pakettia, litiumakuilla(16Ah!!), laadukkaalla moottorilla(controlleri sisäänrakennettu, levyjarrukiinnitys, omaa luokkaansa oleva hyötysuhde (uudessa magic piessä on mm. yli kaksi kertaa enemmän magneetteja, napoja ja puolia moottorin sisällä, kuin golden motorin aikaisemmassa Mini-motorissa)) ja muutenkin laadukkailla osilla voi saada mistään, edes kiinasta tuohon hintaan.

Emme tietenkään tiedä kuinka suuria katteita valmistaja tuotteesta ottaa, mutta se on kyllä ainut mahdollinen kohta tässä ketjussa joka pystyy hinnoissa ilmaa pitämään. Me myymme tuotetta rehellisesti siihen hintaan, että se on meille vielä juuri ja juuri kannattavaa. (tällä hetkellä hinta/laatu-suhteeltaan ihan omassa luokassaan Suomessa ja Eurooppassa) Mistään äkkirikastumisesta ei tässä hommassa todellakaan ole kyse. Tietenkään ei me näillä työtuntimäärillä pelkkää vapaaehtoistyötä tai hyväntekeväisyyttä tehdä, mutta haluamme oikeasti tuoda ihmisille toimivia, mukavia ja vielä taloudellisesti mahdollisia ratkaisuja vastuulliseen liikkumiseen.

-Aaku, Motionme


Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Lähetetty: 27 Huhti 2010, 17:56
Kirjoittaja Aakusi
ajarmala kirjoitti:

Koeajon voisi järjestää sinne Jyväskylään ainakin Lowriden aikaan. Jooko?
Olisi paikalla enempi mahdollisesti innokkaita nojakisteja.

T. Ari

Kuulostaa hyvältä idealta.

-Aaku, Motionme


Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Lähetetty: 27 Huhti 2010, 22:23
Kirjoittaja optimistx
Aakusi kirjoitti:

...
170 euroa on kyllä ihan käsittämättömän halpa hinta tällaisesta pyörästä.

En kritisoi Motionme:n hinnoittelua, ja on hyvä, että mainitsit Goldenmotor:in etuja.

Ihmettelyäsi tahtoisin kommentoida, koska nuorempana hämmästelin samaa, lähes uskomattoman edullisia
tuotteita.

Kiinalaisen bruttokansantuote per kapita on noin 6500 usd viime vuonna (lähde:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... per_capita
, IMF-sarake)

kun usalaisen on noin 46 500 usd, suomalaisen 33 500 usd. Tästä voisi (?) päätellä, että kiinalaiset työläiset
tekevät työtä noin 1/7 -palkalla usalaiseen verrattuna, ja vissein oletuksin tuotteen voisi myydä 1/7 -hintaan verrattuna
USA:ssa tehtyyn. Länsi-Euroopan maihin verrattuna samaa luokkaa oleva suhde.

Jos länsimainen konsultti neuvoo kiinalaista onnistuneesti ja jos tuotteeseen ei tarvita olennaista
määrää tuontia kalliista maista ja jos tuottavuus on sama ja jos ja jos ...

Eli lyhyesti: saadaan valmistautua siihen, että kiinalaisia tuotteita voi tulvia markkinoille jopa vain
1/7-hintaan verrattuna kalliissa maissa väsättyihin. Näkeehän sen skootereistakin jo nyt:
600e / 4 200 e = 1 / 7
kiinalaisen ja eurooppalaisen skooterin hintasuhde.

Poikkesin nyt säikeen aiheesta, ja jos tulee enempi juttua tästä, ehkä paras aukaista uusi säie.


Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Lähetetty: 07 Touko 2010, 11:01
Kirjoittaja irakas

Tulipa monenlaista mielenkiintoista tietoa.

Itse olen tällä hetkellä aika tavalla pettynyt sähköavusteisen sh9:n suorituskykyyn. Vaajakoski-Jyväskylänkeskusta kruisailulla (n. 20 km) on paluumatkalla viimeinen suurehko Wessmannin väki yhtä punnertamista, kun moottorista ei ole ollenkaan apua vaan pelkästään harmia. Lisääväthän moottori ja akut panoa n. 11 kg. Kun tavallisella nojakilla nousen tuon mäen n. 7 km/h nopeudella hidastuu vauhti sh9:llä alle 4 km/h. Varsinkin pitempiä ja mäkisiä reissuja varten alkaa mennä usko koko sähköavustamiseen.
Ajelen nyt pitemmät reissut mieluummin sh11:llä: http://farm5.static.flickr.com/4066/439 ... 8880_o.jpg

Minullahan on nyt sh9:ssä Bilteman 2x12V/10Ah geeliakut ja tilauksessa 24V/16 A litium-akku. Saa nähdä paraneeko tilanne. :roll:

Sakari


Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Lähetetty: 07 Touko 2010, 14:21
Kirjoittaja optimistx
irakas kirjoitti:

...

Itse olen tällä hetkellä aika tavalla pettynyt sähköavusteisen sh9:n suorituskykyyn. Vaajakoski-Jyväskylänkeskusta kruisailulla (n. 20 km) on paluumatkalla viimeinen suurehko Wessmannin väki yhtä punnertamista, kun moottorista ei ole ollenkaan apua vaan pelkästään harmia. Lisääväthän moottori ja akut panoa n. 11 kg. Kun tavallisella nojakilla nousen tuon mäen n. 7 km/h nopeudella hidastuu vauhti sh9:llä alle 4 km/h. Varsinkin pitempiä ja mäkisiä reissuja varten alkaa mennä usko koko sähköavustamiseen.
...i

sh9:ssä lienee napamoottori? 250 Wattia riittää vain loivaan mäkeen (luokkaa 5 % ) ja hyötysuhde ja vääntökin huononevat pienellä nopeudella, jolloin lähestyttään tilannetta, että moottorista on enempi haittaa kuin hyötyä (painon takia).

Silti ihmetyttää, voisiko olla totta, että 11 lisäkiloa aiheuttaisi samassa mäessä samalla kokonaisteholla polkiessa nopeuden pudotuksen 7 km/h vauhdista 4 km/ h vauhtiin. Jos systeemin kokonaispaino ilman moottoria yms olisi esim. 100 kg ensin, niin 11 kilon lisäys pudottaisi nopeutta 11 %, eli reilu 6 km/h olisi pudotuksen jälkeen. Siis vaikka moottori ei edes kävisi, vaan rullaisi vastuksetta. Jarruttaako moottori, ja onko se kytkettävissä vapaalle (vrt. auton kytkin pohjaan, niin moottori ei kiusaa alamäessä laskettelua)?

--

PS. Kiinalaiset näyttävät ilmoittelevan netissä siistinnäköisiäkin Euroopan markkinoille tarkoitettuja napamoottoreita noin 30 usd hintaan (voivat kyllä valehdellakin), tosin vain moottori, ei esim. ohjainta yms. Alibaba-sivuston avulla voi selailla kätevästi. Minimimäärä yhdellä 30 usd ilmoittelijalla 10 kpl, joten niitä voisi ottaa kasan tutkimuksen alttarille, ja kunnolliseksi tunnettu moottori tykötarpeineen viereen.


Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Lähetetty: 07 Touko 2010, 14:40
Kirjoittaja jviirret
optimistx kirjoitti:
irakas kirjoitti:

...
Vaajakoski-Jyväskylänkeskusta kruisailulla (n. 20 km) on paluumatkalla viimeinen suurehko Wessmannin väki yhtä punnertamista, kun moottorista ei ole ollenkaan apua vaan pelkästään harmia. Lisääväthän moottori ja akut panoa n. 11 kg. Kun tavallisella nojakilla nousen tuon mäen n. 7 km/h nopeudella hidastuu vauhti sh9:llä alle 4 km/h.

Silti ihmetyttää, voisiko olla totta, että 11 lisäkiloa aiheuttaisi samassa mäessä samalla kokonaisteholla polkiessa nopeuden pudotuksen 7 km/h vauhdista 4 km/ h vauhtiin.

Tätä minäkin ihmettelen. Onko tuo tasaisella ja alamäessäkin puolet hitaampi ilman sähköapua kuin muut nojakit?
Ei tuo vauhdin hidastuminen voi olla pelkästä sähkölaitteiden painosta kiinni.
Onko takapyörät samansuuntaiset? Jos auraa tai harittaa rajusti niin selittäisi senkin miksi sähköä menee noin paljon.
Onko voimansiirrossa kaikki kunnossa? Jos polkemis voimasta liki puolet häviää matkalla takapyörälle niin sähköapua joutuu käyttämään paljon ja ilman sitä ei matka taitu.
Oliko tämä ennen sähköistystä yhtä nopeat kuin muut nojakit?

Jukka


Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Lähetetty: 07 Touko 2010, 19:44
Kirjoittaja ajarmala
irakas kirjoitti:

Minullahan on nyt sh9:ssä Bilteman 2x12V/10Ah geeliakut ja tilauksessa 24V/16 A litium-akku. Saa nähdä paraneeko tilanne.

Geeliakuissa on sähköä 21210 = 240 ja litiumakussa taas 24*16 = 384. Eli litiumakuissa on siis (supistellaanpa hieman...)

2416/21210 = 1216/12*10 = 16/10 = 60 % enemmän sähköä.

T. Ari


Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Lähetetty: 08 Touko 2010, 09:13
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
optimistx kirjoitti:
irakas kirjoitti:

...
Vaajakoski-Jyväskylänkeskusta kruisailulla (n. 20 km) on paluumatkalla viimeinen suurehko Wessmannin väki yhtä punnertamista, kun moottorista ei ole ollenkaan apua vaan pelkästään harmia. Lisääväthän moottori ja akut panoa n. 11 kg. Kun tavallisella nojakilla nousen tuon mäen n. 7 km/h nopeudella hidastuu vauhti sh9:llä alle 4 km/h.

Silti ihmetyttää, voisiko olla totta, että 11 lisäkiloa aiheuttaisi samassa mäessä samalla kokonaisteholla polkiessa nopeuden pudotuksen 7 km/h vauhdista 4 km/ h vauhtiin.

Tätä minäkin ihmettelen. Onko tuo tasaisella ja alamäessäkin puolet hitaampi ilman sähköapua kuin muut nojakit?
Ei tuo vauhdin hidastuminen voi olla pelkästä sähkölaitteiden painosta kiinni.
Onko takapyörät samansuuntaiset? Jos auraa tai harittaa rajusti niin selittäisi senkin miksi sähköä menee noin paljon.
Onko voimansiirrossa kaikki kunnossa? Jos polkemis voimasta liki puolet häviää matkalla takapyörälle niin sähköapua joutuu käyttämään paljon ja ilman sitä ei matka taitu.
Oliko tämä ennen sähköistystä yhtä nopeat kuin muut nojakit?

Jukka

Joo, olette oikeassa. Olin epätarkka. :oops: Hitaampi vauhti johtuu monesta muustakin syystä kuin moottorin ja akun lisäkuormasta.

7 km vauhti tuossa vastamäessä oli saavutettu keveämmällä kaksipyöräisellä nojakilla parempikuntoisena viime kesänä. Nyt talven jäljiltä kunto on vielä alamaissa.

Eiköhän kaikki kattamattomat kolmipyöräiset ole hitaampia kuin kaksipyöräiset suuremman painon ja lisääntyneen ilman- ja vierintävastuksen vuoksi. Erityisesti kaarreajossa ainakin minun on täytynyt yleensä hidastaa kolmipyöräisien vauhtia kaatumisvaaran ehkäisemiseksi.

Sakari


Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Lähetetty: 13 Touko 2010, 20:25
Kirjoittaja irakas

Joo, onpa mukava, kun lowride toimii taas. Ehti ruveta jo kaipaileen. Suuret kiitokset värvääjille! :D

Olen saanut sh11:een Seppo Lähdekorven avustuksella asennettua vetävään etupyörään 7-lehtisen kierretoimisen rataspakan ja vannekin on liki suora, niinkuin aikaisemmin sh11:n omassa viestiketjussa kerroin. Vaihteet toimivat nyt kuin ajatus! :mrgreen:

Kuva

Nyt alkaa siis olla sh11 priima kunnossa ja kyllä on suoranainen hurmio sillä ajella verrattuna sh9:ään http://farm5.static.flickr.com/4038/452 ... e82c_o.jpg

Olen aikeissa asentaa sh11:een tilaamanani akut ja tarvittavat vimpaimet, (moottori asennettuna 26" takapyörään minulla jo onkin). Melkein rupeaa tuntumaan, että ei se sellaisia tarvitse. Kun on vaihteita riittävästi ja painoa vähän, nousee mäet kuitenkin riittävän hyvin. Rehellisesti sanottuna moottoreista ja akuista on ainaista huolta ja vaivaa, ja kuntoahan se nostaa ja on terveellistä, kun joutuu ponnistelemaan.

Kyllä taas täytyy morkata kolmipyöräisiä ja sanonpa suoraan, että älkää hyvät aloittelijat hairahtuko kolmipyöräisiin. Useimmat kuitenkin ennenpitkää vaihtavat kaksipyöräisiin. Tämän sanon n. 10 vuoden nojakkikokemuksella 72 vuoden elämän kokemuksella. Kare Eskola sanoi YLE1:n ohjelmassaan, että pyöräily muistuttaa lentämistä. On totta, mutta varsinaista lentämistä muistuttaa vasta lowracerilla ajaminen! :mrgreen:

Sakari


Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Lähetetty: 13 Touko 2010, 21:11
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Minullahan on nyt sh9:ssä Bilteman 2x12V/10Ah geeliakut ja tilauksessa 24V/16 A litium-akku. Saa nähdä paraneeko tilanne. :roll:

Onko nuo geeliakut päässeet koskaan tyhjäksi asti? Akkuasiantuntija työkaveri meinasi ettei koskaan saisi tuon tyyppisiä akkuja purkaa kuin 60% kapasiteetista tai ovat entisiä. Eikä sais ladata auton akkulaturilla koska jännite on hieman liian suuri ja se kiehuttaa geelin kuivaksi :roll: Google varmaan kertoo tarkempaa tietoa...

Jukka


Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Lähetetty: 13 Touko 2010, 21:34
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Minullahan on nyt sh9:ssä Bilteman 2x12V/10Ah geeliakut ja tilauksessa 24V/16 A litium-akku. Saa nähdä paraneeko tilanne. :roll:

Onko nuo geeliakut päässeet koskaan tyhjäksi asti? Akkuasiantuntija työkaveri meinasi ettei koskaan saisi tuon tyyppisiä akkuja purkaa kuin 60% kapasiteetista tai ovat entisiä. Eikä sais ladata auton akkulaturilla koska jännite on hieman liian suuri ja se kiehuttaa geelin kuivaksi :roll: Google varmaan kertoo tarkempaa tietoa...

Jukka

Ei volttimittarin näytön perusteella ole akut menneet tyhjäksi. Mittari näyttää n. puolet maksimimäärästä, mutta vääntöä ei juuri löydy. Minulla on nyt jonkin verran liian suuri laturi sen vuoksi, että astetta pienempi ei ladannut akkuja edes yhdessä yössä täyteen.

Sakari


Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Lähetetty: 14 Touko 2010, 14:04
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Ei volttimittarin näytön perusteella ole akut menneet tyhjäksi. Mittari näyttää n. puolet maksimimäärästä, mutta vääntöä ei juuri löydy. Minulla on nyt jonkin verran liian suuri laturi sen vuoksi, että astetta pienempi ei ladannut akkuja edes yhdessä yössä täyteen.

Tuo tyhjäksi mennyt akku on vähän harhaanjohtava käsite. Tyhjä lyijyakku antaa vielä yli 11V jännitteen. Kuormittamattomasta akusta mitaten täysi akku miinus puoli volttia on puolityhjä ja täysi akku miinus yksi voltti on tyhjä akku. Täysi jännite mitataan riittävän pitkän latausjakson jälkeen noin 20 minuuttia levänneestä akusta. Laitan tähän lainauksen venefoorumilta.

"Normaalin 12V lyijyakun lepojännite lasketaan kaavalla V = 6 x (0,84 + T), jossa T on nesteen ominaispaino. Eli täyden akun jännitteen pitäisi olla 6 x 2,12 = 12,72 V, puolillaan se on lepotilassa vain puolisen volttia alhaisempi (6 x 2,04 = 12,24 V). Tyhjän akun jännite on luokkaa 11,5V eli käytännössä kun jännite on laskenut alle 12V, niin akusta ei juuri ole iloa. Tarkalla digitaalisella yleismittarilla voi mitata akun lepojännitteen vähintään 15-20 min lataamisen jälkeen. Koska jännite-erot ovat varaustilojen välillä voltin kymmenyksiä, niin mittarin tarkkuus on aika ratkaiseva tuloksen luotettavuutta arvioitaessa. Mittaus on tehtävä kuormittamattomana eli siten, että akkuun ei ole liitetty laitteita (pääkytkin auki tai akun kenkä irti)."

Jori


Re: Kokemuksia sähkönojakilla ajelusta

Lähetetty: 17 Touko 2010, 16:24
Kirjoittaja TAG67

Itse hommasin tuolta, mutta Sähköpyörän kautta.

http://shop.crystalyte-europe.com/home.php

Tarkkaan piti haluttu kokonaisuus speksata ja kova akku tuli silti. Totesin lopuksi, että ihan sama, kulkee se kovakin repussa yhtä hyvin.

Mitä ajamiseen tulee, niin sähköapu on täyttänyt ensimmäisen 500km ajon kokemuksella odotukseni. 15km kinneriajon jälkeen ei tarvitse suihkussa käydä töihin mennessä. Riittää pelkkä t-paidan vaihto, joka lähinnä kostuu selästä kun on penkkiä vasten. Ei sähkömoottori kaikkea hoida, mutta kiihdytykset esim. valoista 25km vauhtiin sujuu lähes kokonaan sähkön voimin. Vaihteen voi lähdön jälkeen heittää melkein saman tien suurimpaan eli mulla seiskaan.