Sivu 2/4
Re: MBB-FWD 622
Lähetetty: 05 Heinä 2010, 14:06
Kirjoittaja Marzie
Re: MBB-FWD 622
Lähetetty: 05 Heinä 2010, 19:44
Kirjoittaja optimistx
Hienon näköinen. Mutta 16 pinnaa takapyörässä? Miten voi kestää semmoinen, kun tuntuu yli tuplamääräkin olevan meikäläiselle ongelma. Jotain erikoispinnoja ja vanteita?
Re: MBB-FWD 622
Lähetetty: 05 Heinä 2010, 21:06
Kirjoittaja Nebulus
optimistx kirjoitti:Hienon näköinen. Mutta 16 pinnaa takapyörässä? Miten voi kestää semmoinen, kun tuntuu yli tuplamääräkin olevan meikäläiselle ongelma. Jotain erikoispinnoja ja vanteita?
Kestää ne, yllättävän isonkin kuskin alla. Ontelorakenteinen vanne jakaa rasitusta useammalle pinnalle ja pinnat on noissa usein leveitä ja litteitä muodoltaan. Pinnojen päät voivat lisäksi olla rakenteeltaan erikoisia.
Tuossa esimerkiksi alamäkipyöräilyä (kaameaa pommitusta) kestävä, 24-pinnainen vannesetti:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=34996
Ja tuossa reipasta maastoajoa kestävä 18-pinnainen etuvanne:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=15747
Re: MBB-FWD 622
Lähetetty: 07 Heinä 2010, 23:00
Kirjoittaja ihmo
julmetun linjakas peli näyttää nopealta jo paikallan ollessa 
mikä on ajajan oma pituus jos saa kysyä meinaa ihan tumppi ei varmaan yletä polkemaan 
Re: MBB-FWD 622
Lähetetty: 08 Heinä 2010, 11:51
Kirjoittaja Marzie
Tankovaihtoehto kolme ja todennäköisesti se viimeinen mitä jaksan enää kyhätä tänä kesänä. Tanko koostuu 7 eri palasta ja kahdesta eri tangosta. Stemmikin piti tehdä kolmesta osasta 

Paino 12,9 kg ilman jarruvaijereita ja etuvaihtajaa joten uusi tanko ja stemmi ovat vähän kevyemmät kun edellisessä punnituksessa olleet vastaavat.
Ajokokemuksia on pitänyt kartuttaa jarruttomuudesta huolimatta ja ihan hyvältä alkaa tuntumaan. Liikkeelle lähtö on haasteellisinta mutta sekin alkaa sujumaan jo ihan kivasti. Toissapäivänä ajoin jo yhtä maantiepyöräilijää takaakin
hyvin pysyi perässä...ohi en viitsinyt lähteä jarruttomalla vehkeellä.
Ihmo. Mä oon 183cm pitkä ja x-seam mitta (http://www.ransbikes.com/XSeam.htm) noin 112cm joten en mikään hongankolistaja minäkään 
Re: MBB-FWD 622
Lähetetty: 01 Elo 2010, 17:04
Kirjoittaja Marzie
Ajokokeilut jatkuu edelleen. Ohjaustanko vaihtui vähän tyhmän näköiseen suoraan alumiiniseen mtb-tankoon mutta ohjaustuntuma parani todella paljon.
Liikkeellelähtö on nyt ihan helppoa ja hiljaa ajaminenkin onnistuu loistavasti. Ajoin noin 6km/h hitaimmillaan enkä edes pahasti kiemurrellut, poljin siis kokoajan.
U-käännös vasemmalle onnistuu autotiellä helposti mutta oikealle kääntyminen on hankalampaa. Joku päänsisäinen juttu ilmeisesti koska u-käännös oikealle on vanhemmallakin pyörällä vaikea.
Nyt pyörä alkaa tuntumaan siltä että sen voisi pistää paloiksi ja viimeistellä. Saattaa kyllä olla että en malta tuota purkaa kun sillä on niin kiva ajaa. Ehtiihän sitä talvella sitten nysväämään. 
Nyt uskallan jo ehkä pienin varauksin suositella tätä kontruktiota muillekin koska ajotuntuma alkaa olemaan niin hyvä. BROL palstalla sanoivat että mbb pyörät vaativat muutama sata kilometriä harjoittelua.
Itse olen ajellut vasta alle 50km mutta nyt jo alan ymmärtää mistä on kysymys. 
Re: MBB-FWD 622
Lähetetty: 07 Elo 2010, 10:10
Kirjoittaja ihmo
joko paikkakunnan pystypyöräilijät on nöyryytetty vauhdin hurmalla 
kuinka vakaa vauhdissa uskaltaako irrotta kädet ja ohjailla vai jaloilla 
Re: MBB-FWD 622
Lähetetty: 07 Elo 2010, 10:31
Kirjoittaja Marzie
ihmo kirjoitti:joko paikkakunnan pystypyöräilijät on nöyryytetty vauhdin hurmalla 
kuinka vakaa vauhdissa uskaltaako irrotta kädet ja ohjailla vai jaloilla 
Ei nyt sentään vielä nöyryytetty mutta ajelin yhden maantiepyöräilijan kiinni ja jäin roikkumaan peräänsä. Olin vain koeajolenkillä ja ajattelin jo kääntyä niin kaveri hidasti rinnalle ja alkoi kyselemään kaikkea nojapyöriin liittyvää :)Ajelimme yhdessä hetken matkaa jutellen. Mukavaa että kiinnosti 
Ihan vielä en osaa ajaa ilman käsiä mutta eiköhän sekin taito kehity kun ajokilometrit ja kokemus karttuvat.
Pientä ylämäkitestiä on tullut tehtyä ja sekin oli oikein positiivinen kokemus. Pyörä nousee ylämäkeen tosi hyvin. Huippunopeustestissä tasaisella ja tyvenessä pyörä kulki aika helpon tuntuisesti n. 50km/h
T: Marko
Re: MBB-FWD 622
Lähetetty: 07 Touko 2011, 20:44
Kirjoittaja Marzie
Pientä päivitystä projektiin uuden rungon muodossa

Vanha 45mm putkesta tehty runko oli hieman löysän tuntuinen niin tein 50,8 mm putkesta uuden ja vähän eri mallisen.
Paino pysyi samana johtuen rakenteen erilaisuudesta.
Tanko vaihtui Raptobiken aerobariin ja samasta putkasta tuli ventisit pehmuste 
Re: MBB-FWD 622
Lähetetty: 07 Touko 2011, 21:57
Kirjoittaja mhelander
Kylläpäs on menevän näköinen konstruktio !
Paljonko sait viime kesän lopuilla ajettua edellisellä rungolla ? Mitkä olivat suurimpia ongelmia ?
Tällaisen voisi yrittää kasata katukilpurin rattaista... ja on ollut mielessä jo pitkään. Oma X-seam on 109 cm / 42 " ja tyttären 96 37" 7/8. Pitääpäs laskeskella millaisille kulmille tulisi keskiö jotta pystyisi ajeleen.
Oletan että painossa on mukana ei-hiilikuituinen penkki, simpan rattaat ei ainakaan mahdottoman painavat ole.
Mitä putkea käytit #2 rungossa ?
Olen nähnyt näitä myös kilpurin pässinsarvilla ja "bullhorn" tangoilla. Itse en ehkä superman-tankoa lähtisi asentamaan...
Re: MBB-FWD 622
Lähetetty: 08 Touko 2011, 11:17
Kirjoittaja Marzie
mhelander kirjoitti:Kylläpäs on menevän näköinen konstruktio !
Paljonko sait viime kesän lopuilla ajettua edellisellä rungolla ? Mitkä olivat suurimpia ongelmia ?
Tällaisen voisi yrittää kasata katukilpurin rattaista... ja on ollut mielessä jo pitkään. Oma X-seam on 109 cm / 42 " ja tyttären 96 37" 7/8. Pitääpäs laskeskella millaisille kulmille tulisi keskiö jotta pystyisi ajeleen.
Oletan että painossa on mukana ei-hiilikuituinen penkki, simpan rattaat ei ainakaan mahdottoman painavat ole.
Mitä putkea käytit #2 rungossa ?
Olen nähnyt näitä myös kilpurin pässinsarvilla ja "bullhorn" tangoilla. Itse en ehkä superman-tankoa lähtisi asentamaan...
Viime kesänä tuli testailtua muutama sata kilometriä. Ongelmia oli aluksi liikkeellelähdössä kun oli tottunut kiinteällä puomilla ajamaan. Rungon jousto aiheutti myös muutaman kerran sydämentykytyksiä 50 vauhdissa kaartuvassa alamäessä.
Lasikuitupenkin paino tais olla tasan kilo ja simpan kiekot ei oo kovin painavat joo.
Runkoputki on tavallista 2" pakoputkea 1,5mm seinämällä. Jiiriliitokset on vahvistettu lommahduslevyillä.
Tankoja on tullu kokeiltua ainakin viittä erilaista ja tuo on itselleni paras. Noilla aerobar tangoilla aluksi ainakin ranskalaiset varustelivat vastaavan mallisia pyöriään. Pässinsarvet ei tullu kysymykseenkään kun vaihde/jarrukahvat maksaa vähän liikaa meikäläisen budjettiin.
Re: MBB-FWD 622
Lähetetty: 08 Touko 2011, 11:46
Kirjoittaja irakas
Mistähän syystä ko. tyyppi ei kätevästä rakenteestaan huolimatta valtaa enemmän alaa? 
Sakari
Re: MBB-FWD 622
Lähetetty: 08 Touko 2011, 12:02
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Mistähän syystä ko. tyyppi ei kätevästä rakenteestaan huolimatta valtaa enemmän alaa? 
Sakari
Varmaan sama syy kuin miksi triket ovat ensipyöränä suosituimpia ja miksi pythonin kaupallistamista ei kukaan edes harkitse. Mitä helpompi ja positiivisempi ensivaikutelma pyörästä jää, sitä helpompi sitä on myydä. MBB pyörät vaatii vähän harjoittelua jotta pääsee edes liikkeelle, niin suurille massoille sen myyminen ei ole helppoa. Harva uskaltaa laittaa nojapyörän hintaa laitteeseen jolla ei osaa edes ajaa.
Näitä kuitenkin on kaupallisesti tarjolla, toisin kuin pythonia, cruzbike hyvä esimerkki.
Jukka
Re: MBB-FWD 622
Lähetetty: 08 Touko 2011, 14:12
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Mistähän syystä ko. tyyppi ei kätevästä rakenteestaan huolimatta valtaa enemmän alaa? 
Sakari
Varmaan sama syy kuin miksi triket ovat ensipyöränä suosituimpia ja miksi pythonin kaupallistamista ei kukaan edes harkitse. Mitä helpompi ja positiivisempi ensivaikutelma pyörästä jää, sitä helpompi sitä on myydä. MBB pyörät vaatii vähän harjoittelua jotta pääsee edes liikkeelle, niin suurille massoille sen myyminen ei ole helppoa. Harva uskaltaa laittaa nojapyörän hintaa laitteeseen jolla ei osaa edes ajaa.
Näitä kuitenkin on kaupallisesti tarjolla, toisin kuin pythonia, cruzbike hyvä esimerkki.
Jukka
Ensivaikutelma on tärkein markkinoinnissa. Mitä tutummalta ja mukavammalta se tuntuu ja näyttää, sen paremmin se menee kaupaksi, vaikka lopulta se hankalampi olisi pienen opettelun jälkeen kuinka paljon parempi. Harvemmat, joskin monet, tavoittelevat vartavasten erikoisia elämyksiä uuden oppimisesta, mistä syystä pythoneitakin on niin paljon itse tehtyinä, vaikkei niitä kukaan kaupallisesti valmistakaan. Miksi sinä Jukka niin äkkiä silloin aikanaan luovuit sen cruzbiken kehittämisestä. Ei kai se nyt pelkkä navan rikkoutuminen voinut olla. Sinä sentään olit jo silloin pythonautti. 
Re: MBB-FWD 622
Lähetetty: 08 Touko 2011, 20:05
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti: Miksi sinä Jukka niin äkkiä silloin aikanaan luovuit sen cruzbiken kehittämisestä. Ei kai se nyt pelkkä navan rikkoutuminen voinut olla. Sinä sentään olit jo silloin pythonautti. 
Mitä tuollainen mbb pyörä tarjoaa ihmiselle joka osaa jo ajaa pythonilla? Ei mitään, tai siltä se silloin aikoinaan tuntui
Täällä kun ei meikäläinen pythonilla pääse sen rajanopeuden yli jonka jälkeen muuttuu epävakaaksi, eli ei siksikään tarvinnut hakea sille vaihtoehtoja. Toki nyt laajemmasti noita mbb kokemuksia lukeneena se todennäköisesti olisi paljokin parempi pyörä tuossa työmatkan epätasaisimmilla osuuksilla, pythoni kun tahtoi alkaa kiemurteleen jos oli vähänkään kallellaan kun osui töyssyyn. Mut tosiaan, silloin mbb:stä luopumiseen riitti nuo tekniikka ongelmat, niiden muutaman kilometrin ajan jonka toimi ei vaan tuntunut "mun jutulta".
Jukka