Sivu 2/4

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 29 Touko 2010, 23:42
Kirjoittaja irakas
Joutilas kirjoitti:

Pythonin ja koiran hankinta ovat sukua toisilleen.

Molempiin voi hurahtaa, mutta kummatkin tuovat tullessaan niin paljon hankaluuksia, että useissa tapauksissa hankkeesta olisi parasta luopua. Tai ainakin kannattaa perehtyä tarkemmin myös tulokkaan ikävämpiin ominaisuuksiin ja puutteisiin.

Ai, kun oli hyvin sanottu! :shock:

Sakari


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 29 Touko 2010, 23:55
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:

Jos istuimen alapuolisen ohjaustangon kädensijat ovat vaakatasossa, lepäävät kädet rennosti kaiken aikaa kevyesti ohjaustangolla.

Pastori:
Mä en tähän vaakatasojuttuun usko. Mä en pysty pitämään kättä vastaavassa asennossa esim. tietokoneen hiirellä. On tullut nimittäin senverran pidettyä että alkaa ranteessa tuntua. Mutta semmoisen kättelyasennon ymmärrän sehän on fysiologisesti luontevampi asento.[/quote]

Tulethan Laukaaseen, niin voit kokella miltä vaakasuora ote tuntuu?

Kättelyasennossa joudut puristamaan kädensijasta jotta käsi pysyy paikallaan. Vaaka-asennossa käsi lepää kädensijalla sen kummemmin pitelemättä.

Sakari


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 30 Touko 2010, 00:05
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:

Tulethan Laukaaseen, niin voit kokella miltä vaakasuora ote tuntuu?

Kättelyasennossa joudut puristamaan kädensijasta jotta käsi pysyy paikallaan. Vaaka-asennossa käsi lepää kädensijalla sen kummemmin pitelemättä.

Sakari

Jep. Kantsiihan se kokeilla niin menis jakeluun paremmin.


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 30 Touko 2010, 10:27
Kirjoittaja tavasti

Python kiinostaisi, vaan ei ole aikaa ajamisen opetteluun vielä useampaan vuoteen. Lisähidasteena vielä asuminen soratien varrella, ettei noviisina ajaminen onnistuisi kotinurkilla.


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 01 Kesä 2010, 22:01
Kirjoittaja Nebulus

Olen ajatellut rakentavani pythonin ensi syksyn aikana, kunhan puutyöt alkavat. Materiaalina laminoitu vaneri. Jos kerran voi näin vähäisin vammoin oppia ajamaan yksipyöräisellä, ei kaksipyöräisellä ajamaan oppiminen voi olla niin vaikeaa. :mrgreen:


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 02 Kesä 2010, 09:27
Kirjoittaja sauri
Nebulus kirjoitti:

Jos kerran voi näin vähäisin vammoin oppia ajamaan yksipyöräisellä, ei kaksipyöräisellä ajamaan oppiminen voi olla niin vaikeaa. :mrgreen:

Kuuluisia viimeisiä sanoja? :D


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 02 Kesä 2010, 09:47
Kirjoittaja Trek r200
Nebulus kirjoitti:

Olen ajatellut rakentavani pythonin ensi syksyn aikana, kunhan puutyöt alkavat. Materiaalina laminoitu vaneri. Jos kerran voi näin vähäisin vammoin oppia ajamaan yksipyöräisellä, ei kaksipyöräisellä ajamaan oppiminen voi olla niin vaikeaa. :mrgreen:

Missäs sinä niitä puutöitä teet, kiinnostava ajatus tuo puinen kärmes :D


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 02 Kesä 2010, 11:26
Kirjoittaja Nebulus
sauri kirjoitti:

Kuuluisia viimeisiä sanoja? :D

Arvet kertovat elämästä. ;)

Trek r200 kirjoitti:

Missäs sinä niitä puutöitä teet, kiinnostava ajatus tuo puinen kärmes :D

Kansalaisopistolla on useitakin puutyökursseja koko talven ajan.. pitää taas yrittää päästä mukaan ensi syksynä. Jos ei pääse, niin ainakin Rajakylän asukasyhdistys järjestää puutyöiltoja kerran viikossa, koulun tiloissa.


Kädensijoiden kulma

Lähetetty: 03 Kesä 2010, 14:13
Kirjoittaja CRConrad
Pastori kirjoitti:

Kuva

irakas kirjoitti:

Jos istuimen alapuolisen ohjaustangon kädensijat ovat vaakatasossa, lepäävät kädet rennosti kaiken aikaa kevyesti ohjaustangolla.

Mä en tähän vaakatasojuttun usko. Mä en pysty pitämään kättä vastaavassa asennossa esim. tietokoneen hiirellä. On tullut nimittäin senverran pidettyä että alkaa ranteessa tuntua. Mutta semmoisen kättelyasennon ymmärrän sehän on fysiologisesti luontevampi asento.

Jos kättä laittaa ihan rentona pöytään se ei näyttää ainakaan minulla olla vaaka- i[/i] eikä pysty- i[/i]-asennossa, vaan melko tasaan siinä välissä, eli n 45 asteen vinossa.

Samaa pätee muuten myös kun kädet nostaa rintakehää eteen "orava nakertamassa pähkinää"-asentoon -- ja kas kumma, missä kulmassa ovatkaan kahvat y.o:ssa itsesi postitamassa lowracerin kuvassa, kuten myös esim. Jukka V:n viimeksi rakentamassa "Highracerissa"? Näyttääpäs olevan aika tarkaan 45 asteessa! :)

Kun sitten kädet pudottaa pöydältä roikumaan vapaasti olkapäistä niin niitä voi noin yhtä helposti pidä "vaaka"-asennossa -- eli nyt poikkittaisesti, jolloin voisi laita ne stongaan joka mene peffan alla sivulta sivuun -- kuin "pysty"-asennossa -- josta nyt on tullut eestaas-suora asentoa, jolla voisi kottikärryn yhdensuuntaisia kahvoja työntää.

Mutta ainakin meitsille ne kääntyvät itsestään tässä roikuessaankin n 45 asten kulmaan (jos siis pidättelisi pari kevyitä sauvoja, niiden kohtamispiste olisi jossakin polvien tai yläsäärien välissä). Eli totuus lienee juuri Sakarin ja Pastorin väitteiden puolivälissä?


Re: Kädensijoiden kulma

Lähetetty: 03 Kesä 2010, 15:58
Kirjoittaja sauri
CRConrad kirjoitti:

Mutta ainakin meitsille ne kääntyvät itsestään tässä roikuessaankin n 45 asten kulmaan (jos siis pidättelisi pari kevyitä sauvoja, niiden kohtamispiste olisi jossakin polvien tai yläsäärien välissä). Eli totuus lienee juuri Sakarin ja Pastorin väitteiden puolivälissä?

Mua on ihmetyttänyt noiden kahvojen roikkuminen alaspäin. Noin matalissa pyörissä ollaan kohtuullisen paljon makuu-asennossa jossa kädet ovat (ymmärtääkseni) olkapäästä kyynärpäähän vartalon suuntaisesti (vartalossa kiinni) ja kyynärpäästä eteenpäin enemmän ylös- kuin eteenpäin. Tuollainen alaviistoon oleva ohjaustanko olisi ok mikäli ohjaus olisi enemmän eteenpäin (samanlaisessa asennossa kuin autossa ohjausratista). Raptobikellä on ohjaustanko mielestäni paremmassa asennossa:
Kuva


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 13 Kesä 2010, 04:48
Kirjoittaja Joutilas
Nebulus kirjoitti:

Olen ajatellut rakentavani pythonin ensi syksyn aikana, kunhan puutyöt alkavat. Materiaalina laminoitu vaneri.

Nyt pitää kysyä, että onko tarkoitus ensisijaisesti harrastaa puutöitä ja paremman tekemisen puutteessa värkätä python?

Vaikka vanerit ovatkin jo melko synteettistä puuta, niin onko puu, ellei se ole täysin tönkköhartsattua, järkevä materiaali pyörän rakennukseen? Onko edes tuo tönkköhartsattu?

Sakari ehkä, jolla on kokemusta niin puusta kuin metallistakin, voisi kertoa kokemusperäisen arvionsa kyseisten materiaalien soveltuvuudesta käyttöpyörän materiaaliksi. Ajattelin nyt lähinnä sitä, että jos on mahdollisuus tehdä kummasta vaan, niin kumpi olisi käytössä järkevämpi.

Heti perään pitää lisätä, että harrasteiden ja niiden tulosten ei välttämättä tarvitse ollakaan järkeviä. Ensisijaisesti niiden ja niiden kanssa puuhastelun soisi olevan tekijälleen palkitsevia ja viihdyttäviä.


Ehkä matematiikka voisi antaa eräänlaisen vastauksen?

Jos ajatellaan, että metalli on pyörämateriaalina positiivinen ominaisuus ja että nojapyörä on järkevä ja siis myöskin positiivinen.
Puu on pyörämateriaalina vähemmän järkevä, kuten myös pyöränä python, joten molemmat ovat negatiivisia.

Tässä tapauksessa lopputulos on tekijöittensä tulo:
nojapyörä (+) * metalli (+) = positiivinen valinta
nojapyörä (+) * puu (-) = negatiivinen valinta
python (-) * metalli (+) = negatiivinen valinta
python (-) * puu (-) = positiivinen valinta !!!

No niin, eli vaikka python pyöränä on kyseenalainen valinta, niin jos sen värkkää puusta, joka materiaalina on kyseenalainen, niin kokonaisuus kääntyy positiivisen puolelle. Matematiikallakin on huumorintajua.

Näyttäisi siis siltä, ettei puisen pythonin teolle lopultakaan ole olemassa mitään järkiperäistä estettä. :)


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 13 Kesä 2010, 07:04
Kirjoittaja jviirret

Vaikka puhutaan puisista pyöristä, niin taitaa se puun osuus jäädä 20-30prosentiin koko pyörästä? Eikä siinä ilman metallitöitä selviä mitenkään, ei edes Sakari :wink:

Jukka


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 13 Kesä 2010, 10:26
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Vaikka puhutaan puisista pyöristä, niin taitaa se puun osuus jäädä 20-30prosentiin koko pyörästä? Eikä siinä ilman metallitöitä selviä mitenkään, ei edes Sakari :wink:

Jukka

Tuo prosenttimäärä riippuu pyörän rakenteesta ja mallista. Kyllä esimerkiksi sh6:ssa puun osuus on yli 50 %.

Kuva

Ja sehän on muuten 3-pyöräinen python.

Liitoksissa ja kovemman rasituksen alaisissa paikoissa tarvitaan metallitöitä, mutta ei välttämättä hitsauksia. Puunojakin rakentaminen sopiikin sellaiselle, jolla ei ole hitsausmahdollisuuksia.

Kyllä minun mielestä puusta saa ihan hyvän käyttöpyörän, kun vaan rakenteet eivät ole ali- eikä ylimitoitetut, ja siinä ehkä suurin vaikeus piilee. Ylimitoitetusta tulee painava ja kömpelön näköinen. Puunojakki on ainutlaatuinen, katseiden vangitsija ja myönteisyyttä herättävä.

Keveyden vuoksi puunojakissa kannattaa käyttää lentokonevaneria eli ohutviiluvaneria, jota saa esim. Puukeskuksesta esim 1,5, 2 ja 3 mm vahvuisena.

Monet ovat kysyneet minulta, miksi olen ruvennut tekemään metallirunkoisia nojapyöriä?

Yksi syy on se, että halusin oppia hitsaamaan ja kyllä runkomateriaalina on metalli pitemmän päälle luotettavampi. Kaikissa metallirunkoisissa nojakeissani on myös aina puuta mm. istuimessa.

Sakari


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 14 Kesä 2010, 15:07
Kirjoittaja Nebulus
Joutilas kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Olen ajatellut rakentavani pythonin ensi syksyn aikana, kunhan puutyöt alkavat. Materiaalina laminoitu vaneri.

Nyt pitää kysyä, että onko tarkoitus ensisijaisesti harrastaa puutöitä ja paremman tekemisen puutteessa värkätä python?
Vaikka vanerit ovatkin jo melko synteettistä puuta, niin onko puu, ellei se ole täysin tönkköhartsattua, järkevä materiaali pyörän rakennukseen? Onko edes tuo tönkköhartsattu?
Heti perään pitää lisätä, että harrasteiden ja niiden tulosten ei välttämättä tarvitse ollakaan järkeviä. Ensisijaisesti niiden ja niiden kanssa puuhastelun soisi olevan tekijälleen palkitsevia ja viihdyttäviä.

Ennen kaikkea tavoitteena on opetella vanerin muotoon laminointia ja kun kotosalla on vallan rittävästi tuoleja, niin miksikäs ei alkaisi tekemään pyöränrunkoa. :) Eli liitosten opettelemista, muotojen ja kaarien tekoa ja sen sellaista on tavoitteina. Osat fillariin tulevat mitä todennäköisimmin purkupyöristä, eli varsin matalan budjetin toiminnasta on kyse. Puutöitä olen harrastanut muutamia vuosia, eli perusasiat on jo jollain tolalla, mutta uusia asioita on aina mukava lähteä opettelemaan.
Jos saan tehtyä fillarista mukavan ajettavan, niin siinä tapauksessa saatan jatkojalostaa rakennelmaa hienostuneempia materiaaleja kohti, mutta pitää ihan katsoa sitä sitten myöhemmin. Nyt etusijalla on mukava puuhailu ja mahdollisuus pähkäillä erilaisia muotoja ja rakenteita.


Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Lähetetty: 16 Heinä 2010, 22:21
Kirjoittaja jjonas

Itellä tuli omatekoisella pyyttonilla täyteen 8 000 km ihan tässä hiljan. Alla kuva viime vuodelta Turun saaristosta.

Kuva

Lisää matskua löytyy täältä, jos ketä kiinnostaa: http://www.lasinenherne.net/nojis2.html