Re: PW 2
Takahaarukan lyhentäminen menossa. Levittää pitää myös.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Takahaarukan lyhentäminen menossa. Levittää pitää myös.
Runko hiukan väärä , pitää yrittää oikasta. Tuo putken taivutus laite on aika yksinkertanen peli joten silmällä joutuu kattomaan ett putki pysyis samassa asennossa ja mutkat tulis linjaan. Taivuttajakin taitaa olla vähän kierosilmänen
PW kirjoitti:Runko hiukan väärä , pitää yrittää oikasta.
Voi se käyryys olla hyödyksikin. Analogisesti noiden vino suora -runkoisten: SH14 ja Jukan Kevyt ja Simppeli SWB mukaisesti sopiva kampipuomin vinous vasemmalle pienentää puomin notkumista ja kaventaa etuvetoisen leveyttä polvien välissä emäputken kohdalla. Emäputki täytyy vain laittaa sopivasti sivuun runkoputken keskilinjalta.
Jori
No tuo sojottaa hiukan oikeelle.
Liikaa voimaa, nyt se on saman verran vasemmalle väärällään. Emäputki on kuitenkin yritetty saada keskelle putkea , vinous lähtee ilmeisesti emäputkesta eteenpäin.
Onko niin että kampikeskiö kannattaisi myös asentaa mahdollisimman paljon vasemmalle, niin että ratas tulee lähelle runkoa ?
PW kirjoitti:Onko niin että kampikeskiö kannattaisi myös asentaa mahdollisimman paljon vasemmalle, niin että ratas tulee lähelle runkoa ?
Voiman siirron kannalta näin, mutta sitten jalat tulee lähemmäs ketjua.
Jukka
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Onko niin että kampikeskiö kannattaisi myös asentaa mahdollisimman paljon vasemmalle, niin että ratas tulee lähelle runkoa ?
Voiman siirron kannalta näin, mutta sitten jalat tulee lähemmäs ketjua.
Minä varmaan laittaisin etuvetoiseen joka tapauksessa emäputken sentin puolitoista vasemmalle runkoputken keskilinjasta, jotta taittopyörä saadaan aivan runkoputkeen kiinni. Taittopyörä istuu jämäkämmin, eikä kampipuomi notku niin paljon.
Jori
Voiko tommosen kampikeskiön kasetin :
A. Avata ?
B. Hitsata suoraan runkoon, vai onko pelko ett laakerit viottuu ?
Petri
PW kirjoitti:Voiko tommosen kampikeskiön kasetin :
A. Avata ?
B. Hitsata suoraan runkoon, vai onko pelko ett laakerit viottuu ?
Kasettia ei voi avata, eikä tarvitsekaan, eikä sitä voi hitsata ilman laakerivaurion vaaraa.
Pyörän runkoon hitsataan kierteellinen putki, jossa on keskiökasetin kiinnitysholkin ulkokierteen mukainen sisäkierre.
Jori
Ok.
Ketjun linjauksia ihmettelin ja pähkäilin. Jos siis eturattaat 3kpl yritän asentaa mahdollisimman lähelle putkea. Vetäväkääntöpyörä näyttää lähelle putkea asennettuna taas olevan kauhean kaukana pienimmästä kiekon rattaasta. Voiko se ketju toimia noin, vai pitääkö kääntöpyörä asentaa kauemmas rungosta?
Petri
Usko palautui kun katselin Sakarin sh14 kuvia , noinhan sitä minäkin mallailin.
PW kirjoitti:Ok.
Ketjun linjauksia ihmettelin ja pähkäilin. Jos siis eturattaat 3kpl yritän asentaa mahdollisimman lähelle putkea. Vetäväkääntöpyörä näyttää lähelle putkea asennettuna taas olevan kauhean kaukana pienimmästä kiekon rattaasta. Voiko se ketju toimia noin, vai pitääkö kääntöpyörä asentaa kauemmas rungosta?Petri
Tämän systeemin (etuveto kääntyvässä pyörässä) toimivuutta minäkin pähkäilin ja eppäilin kauan, mutta kyllä se on vain toiminut kumman hyvin sekä sh11:ssa, sh13:ssa ja sh14:ssa.
Sakari
Poljinratas ja kääntöpyörät on paikoillaan, vaihtajaa ja ketjuja mallailen paikoilleen. Onko tuossa ketjun mitoituksessa jotain niksiä , kun en oo noitten ulkovaihtajien kanssa juuri ennen pelannut ?
Petri
PW kirjoitti:Poljinratas ja kääntöpyörät on paikoillaan, vaihtajaa ja ketjuja mallailen paikoilleen. Onko tuossa ketjun mitoituksessa jotain niksiä , kun en oo noitten ulkovaihtajien kanssa juuri ennen pelannut ?
Perinteinen paikallaanmitoitustapa on ollut laittaa ketju paikalleen isoimmille rattaille molemmissa päissä muuten, mutta ei takavaihtajan läpi ollenkaan, ja sitten lisätä siihen pituuteen kaksi linkkiä eli yksi tuuma. Silloin ketjua on riittävästi, että se takavaihtajan läpi vietynä pystyy olemaan iso/iso-yhdistelmällä eikä riko takavaihtajaa.
Toimiik tuo etuvetosssa samalla tavalla ? Luulis.
Hermot meinaa mennä kun virittelen tuota kiertovaihtajaa ja vaijereita. Jouduin purkamaan vaihtajan vaijerin vaihtoa varten , ja kävi tietenkin se tavallinen - yks v-mäinen pellinpala lens pihalle ja vaikka mielestäni laitoin sen ainoaan paikkaan mihin sen saan sopimaan , ei enää vaihtaja toimi. Jos tän vielä oppis.
Petri