Tosiasiassa ja -elämässä matkan mittaamiseen vaikuttaa niin monta tekijää. Millaista vipatusta ohjaava pyörä tekee, tuleeko samaa reittiä ajettua juuri samalla linjalla, matka poikkeaa paluumatkalla menomatkasta jne jne.
Ainoa varma asia on että kun mittari on kalibroitu (vaikkapa ehdottamallani tavalla), mittaavassa renkaassa on samat paineet, mittarin (ja anturin jos on langaton) patterit on kunnossa niin mitatuksi tulee mittapyörän kulkema matka toistettavasti samalla tavalla.
Itse olen laiskasti mutta kuitenkin seurannut minkälaista matkaa T6c mittaa samalle lenkille ja ei siinä pahemmin heittoja ole ollut. Ei näistä ole tarkkuusmittareiksi, paremminkin hyvän vertailuluvun ja nopeuden tuottajiksi.
Hankin myös foot pod:n jolla saan "mitattua" juoksulenkit. Tämä on sitten epätarkkuuden ruumiillistuma. Se mittaa vain jalan iskupulsseja (käsittääkseni) ja pitää kalibroida (manuaalin mukaan) kullekin tavoitevauhdille. Eli mittaustulos lienee eri juokseeko saman matkan lenkki- vai kisavauhtia.
En edes halua ajatella mittaavani metrin tarkkuudella juoksulenkit. Luku on vaan ihan mielenkiinnon vuoksi. Saa vähän vertailukohtaa paljon on tullut harjoiteltua, ajan lisäksi. Kertoo pituudet vähän enemmän myös suorituksen intensiteetistä.
Pyörällä vaan pitäis saada mitattua myös (vasta-) tuulen vaikutus että vertailuluvut olis keskenään merkitseviä. Vähän on tullu kateltua noita pitot-putkia ja piezo-paineantureita... sopiva Arduino-projekti siis
ja parhaillaan sillä mittaisi siis maanopeuden, vähentäisi sen ilman nopeudesta (=ilmanopeus) ja samalla mittaisi myös korkeuden vaihtelut. Vielä kun tuon saisi keräämään ANT-antureilla nopeuden ja kadenssin (sekä sykkeen) niin avot...
Nimittäin jos testailee vertailupätkällä tai alamäessä aerodynamiikan parannuksia pieni ero tuuliolosuhteissa pilaa mittaustuloksen todella helposti.
Noh menihän jaarritteluksi... kaikkea sitä ehtii pohtimaan kun vähemmän flunssaisena tulee lenkillä käytyä...